Distribütör Nedir? Nasıl Çalışır? Parçaları Nelerdir?

Klasik ateşleme sisteminde yüksek gerilimi bujilere dağıtan mekanik parçaya distribütör denir. Distribütörü anlamak için önce klasik ateşleme sistemi konusunu anlamak gerekir.
Distribütörün Görevleri Nelerdir ?
Ø Distribütör milindeki kamla, primer akımını kesen platin mekanizmasını çalıştırır.
Ø Tevzi makarası mekanizmasyla, ateşleme sırası gelen bujiye yüksek gerilimi gönderir.
Ø Üzerindeki avans mekanizmasıyla, motora gerekli olan ateşleme avansını verir.

Distribütörün hareketini nereden alır?

Distribütör kam milinden dişli vasıtasıyla ya doğrudan ya da yağ pompası üzerinden hareket alır. Kam mili ile aynı hızla döner. Yani kam mili bir tur dönünce distribütör de bir tur döner, krank mili ise kam milinden iki kat hızlı döner. Krank mili iki tur döndüğünde kam mili ve distribütör bir tur dönmüş olur. 


Distribütörün platin ayarı nasıl yapılır ?

Platin ayarı şu şekilde yapılır. Önce örsü sabitleyen vida gevşetilir, tornavidanın ucu ile çekiç ileri geri hareket ettirilerek platinler uygun aralığa getirilir aralık yaprak sentille ölçülür ve vidalar yeniden sıkılır. Uygun aralık değeri katalogdan bulunmalıdır.
  


Distribütör platin mekanizmasının görevi nedir ?

Platinlerin görevi primer devre akımını uygun zamanlarda aralıklı olarak kesmektir.
Platin örs ve çekiç denilen iki parçadan oluşur. Örs sabittir, çekiç ise distribütör mili üzerindeki kamdan hareket alarak açılıp kapanır. Kamın köşe sayısı motorun silindir sayısına eşittir.
(Platin Mekanizması)  

Kam açısı (Dwell) nedir ?
Platinlerin kapalı olarak kaldığı süre boyunca, kam milinin açısal olarak dönüş miktarına kam açısı denir, derece olarak belirtilir. Kam açısı yanlış ayarlanırsa motor düzgün çalışmayacak ve platinlerin arıza yapmasına sebep olacaktır.


Meksefenin (Kondansatör) nedir ? görevi nedir ? 

Kondansatör yapı itibariyle araları iyi bir yalıtkanla ayrılmış iki iletken plakanın üst üste konmasıyla meydana gelmiştir. Ateşleme sistemlerindeki kondansatörler sadece iki plaka değil çok sayıda plakanın aralarına yalıtkan kâğıt konmak suretiyle rulo halinde sarılmaktadır.

Ateşleme sisteminde kullanılan kondansatörün başlıca üç görevi vardır.
1- Primer devre akımının aniden kesilmesine yardımcı olmak,
2- Platinlerin ark yapmasını önlemek,
3- Bujinin çakma süresini uzatmak.

(Kondansatör-Meksefe)

Distribütörün parçaları nelerdir ?

Distribütör parçaları şunlardır: Distribütör kapağı, tevzi makarası, platin tablası, mekanik avans ağırlıkları, kondansatör (meksefe), vakum avans gövdesi, distribütör mili.

     

Distribütör çeşitleri nelerdir ?

Distribütörler avans mekanizmasına göre sınıflandırılacak olursa; Mekanik avanslı, mekanik ve vakum avanslı, tam vakumlu distribütörler olarak çeşitlere ayrılabilir.


Tevzi makarası nedir ? görevi nedir ?

Tevzi makarası, endüksiyon bobininden gelen 20-30 bin voltluk ateşleme gerilimini, buji kuleleri vasıtasıyla bujilere sırasıyla gönderen parçadır. Tevzi makarasına yüksek gerilim, distribütör kapağı üst orta noktasındaki, orta kuleden gelir. Yaylı ve ucu kömürden yapılmış bir parça, tevzi makarasının merkezine basar ve elektriği iletir. 
(Tevzi makarası)


Distribütörün çalışması animasyon:



(Tevzi makarasının çalışması)
Üst konu (Bkz: Klasik Ateşleme Sistemi)

Yorumlar

  1. Güzel, aydınlatıcı, bilgilendim.Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Araç doğan sl yolda giderken kendini gazdan 5 saniyeline kesiyor sonra kendiliginden gećiyor tup beyni yeni kesici yeni lpg dumesi yeni acaba sorunun disbüreterle.alakasi varmi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bendede ayni 94 model şahin var bir turlu bulamadık sorunu

      Sil
  3. arac tan patlama ssei gleiyo stop.ediyo 5 dakka sonra bida calisyo buraz gidinece bida aynisini yapiyo sorun ne

    YanıtlaSil
  4. Merhaba bende tempra var motor sogukken calişmiyor akü bityor dolduruyorum tekrar çalistrmaya calişiyorum çok zor calisyor bujiler 4 ay once boosh marka takildi acaba sorun dispiritorden midir

    YanıtlaSil

Yorum Gönder