Fren Servosu (Hidrovak) Nedir? Ne İşe Yarar? (Fren servosu ne
demek?)
Motor kaputu açıldığında direksiyon hizasında silindirik büyük siyah
bir parçadır. Fren ana merkezinden hemen önce, fren merkez silindiriyle fren
pedalı arasında bulunur. Fren servosunun önünde fren ana merkez silindiri, fren
ana merkez silindirinin üzerinde de, plastik fren hidroliği rezervuar kutusu
bulunur.
Hidrovak Görevi Nedir?
Hidrovakın görevi, sürücünün ayağıyla fren pedalına uyguladığı kuvveti arttırarak frenleme kuvvetini arttırmak ve fren pedalının yumuşak-kolay olarak çalışmasını sağlamaktır.
Servo Fren (Hidrovak) Nasıl Çalışır? (Hidrovak Çalışma Prensibi)
Motor çatlığında fren servosu devreye girer,
motor çalışmazken servo da çalışmaz, bu durumda fren pedalı sertleşecektir,
araç kullananlar bunu hissetmişlerdir. Fren servosu bozulduğunda, örneğin vakum
hortumu çıktığında ya da yırtıldığında, servo frenlemeyi artık destekleyemez,
fakat fren sistemi çalışmaya devam eder. Bu durumda fren sertleşecektir ve
frene basmak zorlaşacaktır.
Vakum, benzinli araçlarda emme manifoldundan (veya vakum pompasından) bir hortumla elde edilir, motor çalıştığında vakum da oluşur, fren pedalı
yumuşar. Dizel araçlar aşırı hava beslemesiyle çalıştığından, emme
manifoldlarında vakum yoktur, bu sebeple dizel araçlarda fren servosunun
ihtiyaç duyduğu vakum; bir mekanik veya elektrikli vakum pompasıyla üretilir ve
fren servosuna etki ettirilir. Dizel araçlardaki mekanik vakum pompası silindir
kapağında, hareketini eksantrik milinden alan tip olabileceği gibi,
alternatörün arkasına yerleştirilmiş vakum pompası tipi de olabilir.
Vakum hattı-hortumu bir çek valfle fren servosuna bağlanmıştır.
Vakum hattı-hortumu bir çek valfle fren servosuna bağlanmıştır.
(Hidrovak (Fren servosu) Çalışma Prensibi)
Fren ana merkezi, fren servosu ve fren pedalı
bir bütün olarak çalışır. Fren pedalının itme hareketi, bir itme çubuğuyla
(valf kontrol çubuğu) fren servosunun tam orta noktasından fren servosunun
içine girer ve içeride diyaframa bağlı olan bir diğer itme çubuğunu iter.
Diyaframdaki itme çubuğunun çıkış ucu, fren ana merkez silindirindeki pistonu
hareket ettirmektedir.
Fren servosundaki diyafram plaka, kauçuk hava
geçirmez bir parçadır ve servoyu iki ayrı odaya bölmüş durumdadır. (Bazı
araçlarda servo fren gücünü arttırmak için servonun içerisinde çift diyafram
bulunur).
Pedal tarafındaki oda basınç odasıdır ve fren
pedalına basıldığında, giriş çubuğunun bir
giriş kanalını (valf) açmasıyla atmosfer basıncı bu odaya giriş yapar,
diyaframı fren merkezine doğru iter.
Fren ana merkezi tarafındaki oda vakum
odasıdır ve motor çalıştığında oluşan vakum bu odaya etki eder. (Vakum; alçak
basınç demektir, basıncın 1 barın altında olması durumudur)
Burada dikkat edilmesi gereken kısım, fren
pedalına basılmamış haldeyken, vakum hem vakum odasına hem basınç odasına etki
etmektedir, yani basınç odasında da vakum vardır. Basınç odasına atmosfer
basıncı giriş yapamaz çünkü, fren pedalına basılmadığından hava giriş kanalı
kapalı konumdadır.
Ayrıca diyaframın vakum odası tarafında
bulunan bir yay (diyafram yayı), fren pedalına basılmamış haldeyken diyaframı iterek
geride durmasını sağlar.
Fren pedalına basılır, pedal itme çubuğunu
ileri iterek fren servosunun giriş kısmında ilerler.
Çubuk ilerlerken, vakum odasıyla basınç
odasını bir birine bağlayan kanalı kapatır, böylece artık vakum ve basınç
odaları sızdırmaz olarak birbirinden ayrılmıştır.
Hemen ardından çubuk ilerlemeye devam
ettiğinde, bu kez de basınç odasına dış ortamdan gelen atmosfer basıncının
giriş kanalını açar. Bu durumda artık basınç odasında yüksek basınç (atmosfer
basıncı) ve vakum odasında alçak basınç (vakum) vardır.
Böylece diyafram, yüksek basıncın itme
etkisiyle ve aynı anda vakumun çekme etkisiyle, kuvvetle ve hızlıca fren
merkezi tarafına hareket eder. Diyaframın bu hareketi, diyaframa bağlı olan
çıkış tarafındaki çubuk (mil) ile fren ana merkez silindirine iletilir.
İşte fren pedalına hafifçe basıldığında
oluşan kuvvet, fren servosunda bu şekilde arttırılarak fren ana merkezine
iletilir. Buna fren güçlendirici (brake booster) de denir.
İtme kuvveti artan fren hareketi, fren merkez
silindirinde daha büyük bir hidrolik basıncın elde edilmesini sağlar, daha
büyük hidrolik basınç, daha fazla fren kuvveti oluşturur ve araç kolayca
yavaşlar veya durur. Fren servosunun etkime miktarı, fren pedalına basma
miktarına bağlıdır.
Fren servosu hidrovak çalışma prensibi video anlatım:
(Bakınız: Fren Sistemi)
(Bakınız: Fren Servosu Arızası-Pedal Sertleşmesi)
Ana Konu (Bkz: Fren Sistemi Çeşitleri ve Parçaları)
(Bakınız: Fren Servosu Arızası-Pedal Sertleşmesi)
Ana Konu (Bkz: Fren Sistemi Çeşitleri ve Parçaları)
Usta merhaba
YanıtlaSilVakum çubuğunu fren pedalı tarafında hava sesi var frene hafif basınca kesiyor pedaldaki ayardamı sorun var veya keçedemi anlamadım bu konuda öneriniz