Vakum
pompası, motorlu araçlarda vakum (negatif basınç veya alçak basınç) üretilmesi
için kullanılır. Motorlu araçlarda vakum, çeşitli işlerin yerine getirilmesi ve
sistemlerin çalıştırılması için kullanılır. Bazı motorlarda, vakumun
depolanabilmesi ve gerektiğinde hızla
kullanılabilmesi için bir vakum akümülatörü de bulunur. Vakum pompası mekanik
olabileceği gibi, elektrikli de olabilir.
Atmosferik benzinli motorlarda, gaz pedalına basılmıyorken gaz kelebeği çok kısıktır, bu
sebeple emme manifoldunda vakum miktarı maksimumdur. Fren servosu için gerekli
olan vakum, emme manifoldundan yeteri kadar sağlanır. Gaz pedalına basıldıkça
emme manifoldundaki vakum azalır, çünkü gaz kelebeği açıklığı arttıkça,
manifolda dolan hava miktarı arttığı için; emme manifoldundaki basınç artar,
yani vakum azalır. Bu durum sistemin düzgün çalışması için yeterlidir, çünkü
gaz pedalına basılıyken aynı anda fren pedalına da basılması ve frenlerin
kullanılması normal sürüşte olası değildir.
Frene basılacağı zaman ayak gaz pedalından çekilir, gaz kelebeği kapanır, vakum maksimuma ulaşır, maksimum vakum fren servosuna etki eder, fren pedalı kuvveti artar, fren pedalı yumuşar, uygun frenleme yapılır. (Bkz: Vakum Nedir? Basınç Nedir?)
Frene basılacağı zaman ayak gaz pedalından çekilir, gaz kelebeği kapanır, vakum maksimuma ulaşır, maksimum vakum fren servosuna etki eder, fren pedalı kuvveti artar, fren pedalı yumuşar, uygun frenleme yapılır. (Bkz: Vakum Nedir? Basınç Nedir?)
Vakum
Pompası Hangi Motorlarda/Araçlarda Kullanılır?
*Atmosferik benzinli motorların otomatik şanzımanlı bazı türlerinde (emme manifoldu
vakumuna ilave olarak, gerektiğinde devreye giren bir elektrikli vakum pompası,
örn: subaru, volkswagen)
Klasik
atmosferik benzinli motorlarda, emme manifoldu vakumu, fren servosu için
yeterliyken, modern otomobillerde ve turbo şarjlı motorlarda bu durum
değişmiştir. Turbo şarjlı dizel ve benzinli motorlarda, turbo ünitesi emme
manifolduna sürekli hava bastığından dolayı, emme manifoldunda yeterince vakum
oluşmaz, öyle ki tam tersi olarak belirli bir devirden sonra manfiold basıncı
mutlak 1 bar’ın da üzerine, yani pozitif basınca çıkar. Bu durumda vakumdan söz
edilemez ve vakumla çalışan sistemler çalışamaz. Bu sebeple turbo benzinli ve
dizel motorlarda, vakum üretecek bir pompa kullanılır. Turbo şarjlı motorlarda
mekanik veya elektrikli vakum pompası kullanılır.
Bazı
otomatik şanzımanlı atmosferik benzinli motorlarda da, manifold vakumuna destek
olarak, gerektiğinde devreye giren elektrikli vakum pompaları
kullanılmaktadır. Örneğin soğuk ilk
çalıştırmada, motor rölantide çalışıyorken ve vites D sürüş konumundayken fren
yapılması sırasında (yani vites D’deyken duruş pozisyonu); gaz kelebeği bir
miktar açıktır ve vakum düşüktür. Bu durumda vakum desteği için bir elektrikli
vakum pompası devreye girer. Örneğin tork konvertörlü otomatik şanzımanlı bir
araç frene basılı D’de duruyorken, konvertörün yükünden dolayı, gaz biraz açık
konumdadır, bu durum vakumu düşürür.
Örneğin
soğuk ilk çalıştırmada, motorun hızlıca ısınması, katalitik konvertörün çabuk
ısınıp zararlı emisyonları temizlemeye başlaması için; motorun zengin karışımla
ve biraz yüksek devirle çalışması gerekir, bu anda elektronik gaz kelebeği
kelebek açıklığını arttırmıştır, bu durumda emme manifoldu vakumu düşer. Vakum
düşerse, fren servosuna etkiyen vakum azalır, fren sertleşir, frenleme kuvveti
azalır. Böyle durumlarda elektrikli vakum pompası ECU tarafından devreye alınır
ve gerekli vakumu sağlar.
Vakum
Pompasının Ürettiği Vakum Hangi İşler İçin Kullanılır?
*Fren servosunun ihtiyaç duyduğu vakum sağlanır.
*Turbo
şarjlı motorlarda, turbo wastegate mekanizmasının çalıştırılması için
kullanılır. Bu durumda vakum, bir selenoid valf işe dozajlanarak, wastegate
mekanizmasına etki ettirilir. (Turbo basınç kontrol selenoid valfine bağlıdır.)
*Değişken kanatçıklı (VGT) turboya sahip motorlarda, kanatçıkların hareket ettirilmesi
için kullanılır. (Turbo basınç kontrol selenoid valfine bağlıdır.)
*EGR sisteminde, EGR valfinin elektropnömatik kumandası için gerekli vakumun
sağlanmasında. (EGR selenoid valfine bağlıdır.)
*Değişken
yollu emme manifolduna sahip motorlarda, kanatçıkların hareket ettirilmesi
için.
*Dizel
motorlarda emme manifoldu klapesinin (stop klapesi) çalıştırılmasında.
Vakum
Pompası Motorda Nerededir?
*Silindir
Kapağında (Mekanik Vakum Pompası):
Hareketini eksantrik milinden kamalı bağlantı ile alır veya silindir
kapağında bulunan yüksek basınç yakıt pompasıyla birleşik olarak çalışır)
*Alternatörün
Arkasında (Mekanik Vakum Pompası, Hareketini alternatörden alır)
*Elektrikli
Vakum Pompası (Uygun bir noktada bulunur)
Vakum
Pompası Çeşitleri Nelerdir?
*Mekanik
Vakum Pompası (Bu konu)
MEKANİK
VAKUM POMPASI
Mekanik
vakum pompaları genellikle kanatçıklı tip yapıdadır. Dönüş hareketi eksantrik
milinden alınır. Gövde içerisinde, merkez eksenden kaçık olarak dönen rotora
bağlı kanatçıklar, gövde içerisinde vakum odası (odaları) oluşturur; vakum
odasına bağlı kanaldan ilgili donanımlara vakum uygulanır. Mekanik vakum
pompası motor yağıyla yağlanarak çalışır. Bazı mekanik pompalar dahili olarak
yağlanıp kapatılmıştır, iç yapısı sökülemez ve tamir edilemez yapıdadır.
Bazı
mekanik vakum pompaları iki kademelidir. İlk kademe fren servosu için, ikinci
kademe diğer donanımlar için. Daha büyük emiş odası fren servosunun bağlı
olduğu odacığa aittir, bu sayede daha büyük vakum fren servosuna uygulanır.
Diğer donanımların vakum odası biraz daha küçüktür. Bu ayrım sayesinde, diğer
donanımların kullandığı vakum (örneğin turbo kumandası), fren servosunda
kullanılan vakum miktarını olumsuz etkilemez.
Devam eden konu: (Bkz: Elektrikli Vakum Pompası)Ana konu (Bkz: Tüm Motor Parçaları)
Yorumlar
Yorum Gönder