Basınç Nedir? Vakum Nedir? Mutlak Basınç - Atmosfer Basıncı ve Gösterge Basıncı Nedir?
Birim alana etki eden kuvvete basınç denir. Yani basınç,
belirli bir yüzey alanına etki eden kuvvet miktarıdır. SI birim sisteminde
basıncın birimi Pascal’dır (Pa). Otomotivde basınç birimi olarak genellikle “bar”
kullanılır. Lastik basınç değerlerinde ise daha detaylı-hassas okuma
yapılabildiği için “psi” birimi kullanılır (1bar=14,5 psi). Fizikte basınç
ifade edilirken kg/cm2
ifadesi de kullanılır. Ayrıca basınç ifade edilirken “atm” (atmosfer)
birimi de kullanılır.
Akışkanların (gaz-sıvı) basıncının hesaplanmasında Pascal
kanunları kullanılır, buna göre yüzey alanı, kuvvet ve basınç arasındaki ilişki
P=F/A formülüyle ifade edilir. Buna göre oluşan formül Pa=N/m2
P= basınç (Pascal(N/m2))
F= N (Newton)
A=Yüzey alanı (m2 )
Fizikte yukarıdaki şekilde ifade edilen formüle göre
bakıldığında basınç değeri çok çok hassas şekilde ifade edilmektedir. 1 pacal=
0,00001 bar’dır veya 1 bar=100.000 Pascal. Otomotivde ise bu kadar hassas ve
küçük basınç değerlerine temel hesaplamalarda ihtiyaç yoktur. Örneğin 4 barlık
yakıt basıncı ifade edilirken, 4 bar yerine 400.000 Pascal demek daha
karmaşıktır. Emme manifoldu
mutlak basıncı 50.000 pascal demek zordur, bunun yerine 0,5 bar demek daha
kolay. Bu sebeple formülde
kuvvet birimi olan “Newton” yerine “kg” ifadesi, yüzey alanındaysa (m2 )
yerine cm2 kullanılır, böylece P=F/A formülünün değeri kg/cm2
olarak ifade edilir. kg/cm2 ise 1 bar’a eşittir. Yani 1 cm2 yüzey
alanına 1 kg’lık kuvvet etki ederse, basınç 1 bar olur.
1 kg/cm2
= 1 bar = 1atm
Atmosfer Basıncı Nedir?
Atmosfer
basıncı, yeryüzünde bulunan havanın, cisimler üzerinde oluşturduğu, birim yüzey
alanı üzerine etki eden kuvvettir. Her maddenin bir kütlesi vardır, yeryüzünde
de kilometrelerce yükseklikte hava vardır, bu havanın da bir kütlesi vardır.
Örneğin 1 litre havanın ağırlığı 1,293 gramdır. Yapılan ölçümlerde deniz
seviyesindeyken ortamdaki havanın 1 cm2 lik yüzey alanına 1 kg kadar kuvvetle etki ettiği
belirlenmiştir. Bu, atmosfer basıncı olarak kabul edilmiştir, 1 atm olarak
ifade dilir. 1 atmosferlik basınç, 1 bar’a eşittir, bu da 1 kg/cm2 ye eşittir. Buna göre insan vücudunda 1 cm2
lik alana (parmak ucu kadar alana) 1 kg’lık hava ağırlığı etki eder, tüm vücudun yüzey alanı göz önüne alınırsa, ortamdaki hava basıncının oluşturduğu kuvvet 15 tondur.
(1atm=1,013 bar ve
1 bar = 1,019 kg/cm2 ) eşitlikleri basitçe ifade edilirse: 1 kg/cm2 = 1 bar = 1atm
Atmosfer
basıncı 1 bar, referans değer olarak kabul edilir. Dünya (yer küre) atmosfer
tabakasına sahiptir, bu atmosfer tabakasında soluduğumuz hava vardır ve bu havanın
da kütlesi vardır. Bu kütle ve yer çekimi sebebiyle, hava, her şeyin üzerine
basınç uygular, açık bulduğu her delikten girer ve orayı doldurur.
Atmosfer
basıncı, deniz seviyesinde en yüksek değerini (1 bar) alır. Deniz seviyesinden
yukarı doğru çıkıldığında hava tabakası azalacağından dolayı, havanın kütlesi
ve kg değeri de azalır, bunun sonucu olarak oluşturduğu basınç da azalır.
Yükseklik arttıkça basınç düşer. Örneğin 7000 metre yükseklikte hava basıncı
0,45 bar’a düşer. Basınç azaldıkça havanın içerisindeki oksijen miktarı ve
motora alınan havanın miktarı da azalır, bu ise motor performansını azaltır,
bunu engellemek için ECU üzerinde bir atmosfer basınç sensörü vardır. ECU,
ortamdaki basıncı algılar ve hava-yakıt karışımına bu şartlara göre
düzenleyerek motor performansını en iyi düzeyde tutmaya çalışır.
Atmosferik
motor tanımı da atmosfer basıncıyla ilgilidir. Bu motorlarda turbo şarj (aşırı
besleme) yoktur, yani hava basınçlı bir şekilde motorun emme manifolduna
gönderilmez. Atmosferdeki havanın kendi basıncı (1 bar), motorun içerisine
dolar ve motor çalışır. Kapalı bir kapta hacim artarsa, o kabın içinde vakum
oluşur. Motor çalışırken silindir içerisinde emme zamanında piston alt ölü noktaya inerken,
silindir içerisinde hacim artışı meydana gelir, yani az önce pistonun
doldurduğu hacim geri çekilmiştir, alan (yer) açılmıştır ve buraya atmosferdeki
hava kendi sahip olduğu basıncı etkisiyle hızla dolar, çünkü akışkanlar yüksek
basınçtan alçak basınca doğru akarlar. Havanın silindirlerin içerisine
dolmasını sağlayan şey, vakum etkisidir. Bu sebeple atmosferik bir motor
çalışırken, emme manifoldunda her zaman vakum vardır. Gaz kelebeğinin açılma
miktarına göre, emme manifolduna hava giriş yapar. Gaz kelebeği tamamen açık
olduğunda ise emme manifoldundaki vakum en aza iner, yani mutlak basınç 1 bar’a
yaklaşır. Motor stop ettiğinde, pistonlar artık vakum oluşturmayacağı için,
emme manifoldundaki basınç, dış ortamdaki basınçla eşit hale gelir ve 1 bar’a
eşit olur.
Turbo
motorlarda ise emme manifolduna gönderilen hava, basınçlandırılarak gönderilir,
yani emme manifoldunda, atmosferik 1 bar basıncın üzerine çıkılır. Turbo’nun
bastığı havanın basıncı 2 bar’a kadar çıkabilir, buradaki 2 bar, 1 bar’lık atmosfer
basıncının üzerindeki ilave 1 ile oluşan toplam basınçtır. 1 bar atmosfer
basıncı zaten mevcuttur havada, turbo buna 1 bar’lık daha ilave yapmış olur.
Ölçülen bu toplam 2 bar’lık basınca “mutlak basınç” denir.
Örneği
formülle ifade edersek:
Mutlak basınç=
2 bar
Gösterge
basıncı (Turboyla ilave uygulanan basınç)=1 bar olsun.
Atmosfer
Basıncı = Mutlak Basınç – Gösterge Basıncı (Uygulanan Basınç)
Atmosfer
basıncı= 2-1 = 1 bar.
Vakum Nedir?
Vakum, hava basıncının, atmosfer basıncının altına
düşmesi olarak tanımlanabilir. Atmosfer basıncını (açık hava basıncını) ölçen
alete “barometre” denir, bu basınç değerine de barometrik basınç denir.
Atmosfer basıncı 1 bar olduğuna göre, demek ki basınç değeri 1’in altına
düştüğünde, bu, vakum olarak ifade edilir. Örneğin 0,8 bar’lık barometrik basınç,
vakum demektir; 0,3 0,4 0,5 0,6 0,7 0,8
bar basınçların tümü vakum demektir. Hava hiç yoksa, basınç da yok demektir. Uzayda
hava hiç yoktur, basınç hiç yoktur, basınç sıfırdır; buna “mutlak vakum” denir.
Vakum, alçak basınç demektir. Basıncın 1 ‘bardan düşük
olmasıdır. Vakum, negatif basınç olarak da söylenebilir. Vakum, havanın yokluğu
veya eksikliği demektir. Kapalı bir kaptaki hava, normal dışarıdaki soluduğumuz
havadan daha az ise, bu kabın basıncı düşük olacaktır, içerisinde vakum
oluşacaktır, basınç 1 barlık atmosfer basıncından daha az olacaktır; eğer kap
esnekse dıştaki basınç içteki basınçtan fazla olacağı için, kap büzülecektir. Örneğin
oda sıcaklığındaki pet şişe yarısına kadar içilip buz dolabına konmuş olsun, birkaç saat sonra şişe dolaptan
alındığında büzülmüş olduğu görülür. Bunun sebebi; şişe içerisindeki havanın
soğuyarak basıncının azalmasıdır, içerdeki basınç dışarıdaki basınçtan az
olduğunda şişe büzülür. Diğer örnek: bitmiş kutu meyve suyu, pipetle içilmeye
devam edilirse, kutusunun büzüldüğü görülür; pipetle kutu içerisinden çekilen
hava sebebiyle, kutu içerisindeki basınç 1 barlık atmosfer basıncından daha
düşük değere inmiştir, kutunun dışındaysa halen daha 1 barlık atmosfer basıncı
vardır, bu durumda karton kutu büzülür. Pipet ağızdan çıkarıldığında bir hava
akış sesi duyulur, atmosfer basıncıyla hava hemen kutunun içine dolar ve kutu
eski şekline geri döner.
Mutlak Basınç Nedir?
Mutlak Basınç= Atmosfer Basıncı + Uygulanan Basınç
(Gösterge Basıncı)
Mutlak basınç, basıncın mutlak vakumdan itibaren ölçülen
değeridir. Yani mutlak basınç, atmosfer basıncı değeriyle, gösterge basıncı
değerinin toplamına eşittir. Turbo motorda, 1 bar atmosfer basıncı vardır, 1
bar da ilave olarak turbo göndermektedir, toplam basınç 2 bardır ve buna mutlak
basınç denir. Mesela atmosferik bir motorda mutlak basınç her zaman 1 bar’ın
altındadır, çünkü ilave olarak basınçlı hava gönderen bir turbo yoktur ve emme
manifoldunda vakum oluşur. Emme manifoldunun basıncını ölçen sensöre bunun için
mutlak basınç sensörü denir. Ölçülen mutlak basınç değeri 0,4 0,6 0,8
bar gibi değerlerdir.
Gösterge Basıncı Nedir? (Bağıl Basınç veya Uygulanan Basınç)
(Gösterge basıncı= Mutlak Basınç – Atmosfer basıncı)
formülüyle hesaplanır. Mutlak basınç değerinden atmosfer basıncı düşüldükten
sonraki basınç değerine, “gösterge basıncı”, “saat basıncı” , “bağıl basınç”
veya “uygulanan basınç” denir.
Hava varsa, hava basıncı da vardır; hava ne kadar çok
varsa, hava basıncı da artacaktır. Kapalı kaplardaki basıncı ölçen alete “manometre”
denir. Manometrenin ölçtüğü basınca, “manometrik basınç” denir. Örneğin bir
hava tankının içerisine kompresörle hava basıldığında, hava tankının basıncı 4
bar olarak okunur manometrede. Hava kullanıldıkça basınç azalır, tankın
içindeki hava tamamen bittiğinde, manotmetre sıfır “0” değerini gösterir. Oysa
tankın içerisinde 1 bar’lık atmosfer basıncı halen daha vardır, fakat manometre
bunu göstermez, 1 barlık atmosfer basıncı 0 değeri (başlangıç
değeri) olarak referans alınır. Yani gösterge 0 değerini gösteriyorken, aslında basınç atmosferik basınca eşittir. Gösterge sıfırın altına indiğinde -0,1 -0,2 -0,3 -0,4 -0,5... şeklinde eksi değerlerde ilerler.
Yorumlar
Yorum Gönder