Turbo Benzinli Araçlar Güç-Tork Özellikleri (Direkt Enjeksiyonlu Turbo Benzinli Motor)
Bölüm: 1 - 2
Benzinli motorlarda da dizel motorlarda olduğu gibi motor küçültme (downsizing) akımı hızla devam ediyor. Turbo hava beslemeli ve direkt benzin enjeksiyonlu motorlar: düşük motor hacimleriyle; vergi avantajı, düşük yakıt tüketimiyle; kullanıcı dostu, düşük yakıt tüketiminin ve gelişmiş egzoz emisyon sistemlerinin katkısıyla; çevre dostu otomobiller haline geliyor.
Benzinli motorlarda da dizel motorlarda olduğu gibi motor küçültme (downsizing) akımı hızla devam ediyor. Turbo hava beslemeli ve direkt benzin enjeksiyonlu motorlar: düşük motor hacimleriyle; vergi avantajı, düşük yakıt tüketimiyle; kullanıcı dostu, düşük yakıt tüketiminin ve gelişmiş egzoz emisyon sistemlerinin katkısıyla; çevre dostu otomobiller haline geliyor.
Artık büyük
hacimli atmosferik motorlar son demlerini yaşıyor. Alt ve orta motor
devirlerinde motorun uyuması, 4000 devirden sonra gelen maksimum torkun
(çekiş); düşük performansı, büyük motor hacminin; yüksek vergileri, 7-8
litreden aşağı inmeyen yakıt tüketimleriyle hiç de kullanıcı ve çevre dostu
değiller.
Direkt benzin
enjeksiyonlu turbo benzinli motorun sunduğu yüksek performans nimeti (yüksek
güç ve geniş motor devri aralığına yayılmış yüksek tork) iki şekilde
kullanılabilirdi;
*Motor
hacmini küçülterek gücünü sabit tutup, çok daha az yakan motorlar geliştirmek:
1.6 litre yerine 1.4 – 1.2 – 1.0 – 0.9 litre. Bunu ekonomi amaçlı ilk
Volkswagen-Audi yaptı (TSI Motor) ve devamında Renault (TCe) gibi diğer
firmalar takip etti.
*Motor
hacmini küçültmeden, motor performansı yüksek motor geliştirmek: Honda 1.5
litre vtec turbo motor.
Turbo Benzinli Araçlar Nelerdir ?
GDI: Direkt
Benzin Enjeksiyon (Gasoline Direct Injection) sisteminin genel adıdır.
Mercedes CGI
Motor: Mercedes-Benz firmasının araçlarında kullandığı, turbo benzinli
motorlarının adıdır. Stratified charged
gasoline injection: Katmanlı ve Turbo Beslemeli Benzin Enjeksiyonu anlamına
gelir. Yani hem turbo hem direkt benzin enjeksiyonu var. (Mercedes cgi)
Audi-Volkswagen
TSI Motor: Volkswagen ve Audi’nin turbo benzinli araçlarında kullandığı yakıt
enjeksiyon sisteminin adı. Turbo Stratified Injection: “Turbolu hava beslemeli ve katmanlı enjeksiyon” sistemi
demektir. Tsi motorlar; Volkswagen, audi, seat, Skoda marka araçların onlarca
modelinde kullanılmaktadır.
Ford Ecoboost
Motor: Ford’un ödüllü düşük hacimli turbo beslemeli benzinli motoru.
Renault TCe
Motor: Renault’nun direkt enjeksiyonlu turbo benzinli motorlarına verdiği isim
TCe’dir (Turbo Controlled Efficiency).
Honda Vtec
Turbo: Honda’nın turbo benzinli motoru.
Toyota 1.2l
turbo benzinli motoru (henüz türkiye’ye gelmedi)
Çok noktadan
emme kanalına yakıt püskürten atmosferik benzinli motorların aksine, direkt
benzin enjeksiyonunda benzin, direkt olarak silindirin için (yanma odasına)
püskürtülür. Aslında benzini direkt yanma odasına püskürtme fikri bundan 60 yıl
öncesine dayanıyor; ilk direkt enjeksiyonlu benzinli motor 1955 model martı
kanatlı “Mercedes-Benz 300 SL” modelinde kullanıldı. 300 SL, 6 silindirli 215
beygir, distribütör ateşlemeli, bosch marka mekanik benzin pompasına ve mekanik
enjektöre sahip bir motorla donatılmıştı.
Direkt benzin
enjeksiyonlu motorlar bugün iki temel motor tipinde (atmosferik ve turbo)
kullanımdalar.
*Atmosferik direkt benzin enjeksiyonlu
motorlar: Benzin
yüksek basınçla direkt yanma odasına püskürtülürken, motorun hava emişi
atmosfer basıncıyla doğal emiş olarak gerçekleşiyor. Örneğin; Mercedes-Benz
M156 AMG V8 motorlar çeşitli Mercedes amg modellerinde kullanılıyor. Ayrıca vw
grubu atmosferik FSI motorları bir dönem kullanmıştır.
*Turbo direkt benzin enjeksiyonlu
motorlar: Motorun
hava beslemesi bir kompresörle (süperşarj) veya bir egzoz turbo şarjıyla veya
ikisi bir arada olarak; hava yanma odasına basınçlı olarak (aşırı besleme 2-3
bar) gönderilir. Düşük motor hacmi, yakıt ekonomisi ve düşük emisyon hedefleri
bu konseptte tutturulmuştur. Daha detaylı teknik bilgi için: Direkt Enjeksiyonlu Turbo Benzinli Motorlar
İyi motorlar
(az yakan –çok kaçan) otomobil üreticilerine çok fazla araç sattırdı, dizel
motorlarda Renault’nun dCİ motoru, Fiat’ın Multijet motoru, Peugeot-Citroen
grubunun HDI motoru, Volkswagen’in TDI motoru; onlarca farkı model ve seride
kullanıldı. Bu dizel motorlar, düşük yakıt tüketimleri ve sağlam yapılarıyla
kendilerini kanıtladır. Özellikle dCİ ve Multijet motorlar muhteşem başarı
gösterdi.
Dizelin bu
ekonomik ve çevreci yüksek performanslı düşük hacimli motorlardaki gelişimini,
benzinli motorlardaki benzer gelişmeler izledi. Benzinli turbo motorlarda da
Volkswagen grubu öncülerden oldu ve 15-20 yıl önceden yerini aldı, atmosferik
olarak da sunulan direkt enjeksiyonlu benzinli FSI motor daha sonra turbo
benzinliye (süper şarj+turbo şarj) dönüşerek TFSI halini aldı, daha sonra
geliştirilerek TSI motor olarak günümüzde de devam etti.
Tork - Yakıt Tasarrufu İlişkisi
Bir motorun
hem iyi performans hem de düşük yakıt tüketimi sunabilmesi için, yüksek motor
torkunun düşük devirlerden itibaren elde edilebilmesi gerekir. Mühendisler
ister ki tork düşük devirlerden itibaren maksimum değerini alsın ve geniş bir
motor devri aralığında bu tork değerini düşmeden korusun. Motorun mekanik
verimliliği ve yakıt enjeksiyon sistemleri bu ideal için geliştirilmeye
çalışılır.
Motorun az
yakması için düşük motor devrinde çalışması gerekir, düşük motor devrinde de
tork çok az olduğu için gaza basarız, motor çok yakar. Tork; tekerleği dönme
kuvvetidir, gaza basınca hızı arttırıp bizi koltuğa yapıştıran etkidir. Günlük
araç kullanımında araç 1700-3500 devir aralığında kullanılır, turbo benzinli
direkt enjeksiyonlu motorlar işte bu devir aralıklarında gaz pedalının altında
hazır bulunan maksimum torkla, bizim yüksek yüksek viteste düşük motor devrinde
ama gaza basınca da çekişinden bir şey kaybetmeyen, iyi gaz tepkileri veren,
üstelik bunu düşük yakıt tüketimiyle sürüş sunarlar.
Tork (krank
milinin dönme kuvveti), düşük motor devirlerinde bile yüksek olursa; biz bu
kuvvetli dönüşü, şanzıman ile (vites oranlarıyla) vitesi yükselterek hıza
(tekerleklerin dönme hızına) dönüştürebiliriz. Böylece daha az gaz pedalına
basarız, araç daha az yakar.
Direkt Enjeksiyonlu Turbo Benzinli Motorun Tork ve Güç Değerleri
Turbo şarj ve
direkt benzin enjeksiyonu, otomotiv üreticilerine daha düşük hacimli ve yüksek
(yeterince) güçlü motorlar üretme imkanı vermiştir, artık 1.6 litre atmosferik
motorun gücünü 1.2 litre turbo benzinli motordan almak mümkün, üstelik daha az
yakıyor ve düşük devirlerde torku daha yüksek. 0.9 litre veya 1 litre hacimli 3
silindirli motorlara sahip araçlar yollardaki yerini alıyor.
Ayrıca amaç
performansı yüksek motorlar kullanmak olduğunda, yine aynı hacme sahip
atmosferik motorun, turbo versiyonu çok daha yüksek güç ve tork
verebilmektedir.
Atmosferik ve Turbo Honda Civic Karşılaştırması
Bunu
honda’nın 2017 model civic’te sunduğu 1.6 atmoferik benzinli ve 1.5 turbo
benzinli motorlarının güç ve tork değerlerine bakarak görebiliriz.
1.6
atmosferik: 125 PS (92
kW) / 6500 rpm
1.5 turbo: 182
PS (134 kW) / 6000 rpm
Görüldüğü
gibi motor hacmi 0.1 litre azalmasına rağmen, direkt enjeksiyon ve turbo
besleme sayesinde motor gücü 57 beygir artmış durumda.
1.6
atmosferik: 152 Nm / 4300 rpm
1.5 turbo: 220
Nm / 1700-5500 rpm
Motor
torkunun 68 newton metre gibi inanılmaz derece artmış olmasının yanında, bu
maksimum tork (220 Nm) daha henüz 1700 rpm gibi çok düşük motor devirlerinde
gaz pedalının altında hazır durumda. Atmoferik motorda ise 152Nm gibi düşük
olan maksimum motor torkuna ulaşabilmek için, motor torkunu 4300 devire kadar
çıkarmak gerekmekte. Bu kadar yüksek devirde gelen tork, fazla yakıt tüketimi
demektir; düşük motor devirde gelen maksimum
tork ise düşük yakıt tüketimi demektir.
Renault Turbo Benzinli Direkt Enjeksiyonlu Motorlar
Renault TCe (Turbo Controlled Efficiency)
ismini verdiği turbo benzinli motorlarının güç tork değerlerine bakıldığında
yine yüksek performans ve düşük yakıt tüketimi ön plana çıkıyor.
2 litre
atmosferik motorun performansını, 1.2 litrelik turbo benzinli tce motordan
almak mümkün.
Renault Megane TCe 130 motorun teknik
verilerine bakıldığında:
Motor hacmi:
1.2 litre
Motor gücü:
130 HP
Motor Torku:
205 Nm – 2000 rpm (maksimum torku 2000 devirden itibaren verebiliyor.)
Grafik
incelendiğinde, torkun düşük devirde çok hızlı bir şekilde maksimum değerine
ulaştığı gözleniyor. İdeal olan torkun düşük devirde maksimum değere
yükselmesi, daha sonra yatay bir seyir izleyerek geniş bir motor devir
aralığında değerini korumasıdır. Tork, belirli bir devirden sonra düşer çünkü
motorun verimi düşer, sürtünmeler artar; buna rağmen güç bir süre daha
yükselmeye devam eder çünkü motor devrinin fazlalığı gücü yüksekte tutar.
Renault Clio 1.2 litre atmosferik çok
noktadan enjeksiyonlu motorun özellikleri:
4 silindirli,
75 beygir, maksimum tork 107 Nm
Renault Clio TCe 90 0.9 litre turbo direkt benzin enjeksiyonlu
motorun özellikleri:
3 silindirli,
90 beygir, maksimum tork 140 Nm
Görüldüğü
gibi motor hem hacim olarak hem de silindir sayısı olarak küçültülmüş
(downsizing) olmasına rağmen, güç ve tork olarak performans daha da artmış.
Üstelik yakıt tüketimi daha düşük.
1 litre ve
daha düşük hacimli motorlarda 4 yerine 3 silindir kullanılması, daha verimli ve
uyumlu bir yaklaşımdır.
Yorumlar
Yorum Gönder