Motorda Teklemenin Sebepleri ve Çözüm Yolları
Silindir içerisine (yanma odasına) alınan hava-yakıt karışımı, sıkıştırma zamanının sonunda bujilerde oluşturulan kıvılcımla ateşlenerek yakılır. Karışımın ateşlenmesi görevini ateşleme sistemi üstlenir.
Vuruntu
(detonasyon): Hava-yakıt karışımı buji işe ateşlendikten sonra, yanmanın
düzensin olarak gerçekleşmesine veya henüz buji ateşlemesi gerçekleşmeden
hava-yakıt karışımının kendiliğinden tutuşarak düzensiz olarak yanmasına
detonasyon denir. Hava-yakıt karışımının kontrolsüz olarak yanmasıdır. (Bkz: Vuruntu Nedir? Motor Neden Vuruntulu Çalışır?) Kontrolsüz olarak aşırı yükselen yanma basıncı, vuruntuyu oluşturur. Vuruntu,
motor parçalarında hasara sebep olabilir.
Tekleme:
Silindir içerisinde gerçekleşen ateşlemenin yanlış zamanda gerçekleşmesi veya
bir ya da iki silindirde hiç gerçekleşmemesidir.
Bujilerde
oluşturulan kıvılcımın yanlış zamanda gerçekleşmesi, bir yada iki silindirde
hiç gerçekleşmemesi (bujinin kıvılcım çakmaması) veya kıvılcımın güçsüz (cılız)
olması sebebiyle meydana gelebilir. Motorda teklemenin meydana gelmesi
durumunda motor sarsıntılı çalışacaktır, güç azalacak ve yakıt tüketimi
artacaktır. Ayrıca motorda meydana gelen tekleme arızası sebebiyle motor arıza
lambası da yanar.
Motor
teklemesi yaşanıyorsa ilk yapılması gereken iş diyagnostik test cihazıyla hata-arıza hafızasının okunması ve varsa arıza kodlarını tespit etmektir. Tekleme arızası
meydana geldiğinde, diyagnostik test cihazıyla hata-arıza kaydına bakıldığında
P0300 arıza kodu görüntülenir. P0301 arıza kodu 1. Silindirde, P0302 kodu
ikinci silindirde, (P0303-P0304 .. devam eder) tekleme meydana geldiği anlamına
gelir. Bu hata koduyla beraber başka
hata kodları da okunuyorsa, arızanın çözümü daha kolay olabilir. Örneğin P0301
hata koduyla birlikte bir sensör arızası da okunuyorsa, ve bu sensör ateşleme sistemine bilgi
sağlayan bir sensörse, tekleme arızası arızasının sebebi bu sensörün arızalı
olması olabilir.
Motor tekleme
arızasının iki temel sebebi olabilir, bunlar ateşleme sistemi ve supap
sistemidir. Bunlara ilave olarak yakıt sistemi arızası da sayılabilir.Bu iki
temel sistemin sorunsuz olduğundan emin olmakla beraber, sensör (algılayıcı)
veya aktör (uygulayıcı) donanımların arızalarından şüphe edilmeli ve
diyagnostik test cihazıyla kontrol edilmelidir.
Ateşleme Sisteminden Kaynaklanan Tekleme Arızası
Buji
kablosunun çıkması-kopması, ateşleme bobinin bozuk olması-yanması, ateşleme
geriliminin (voltajın) düşük olması, bujinin arızalı olması-kirlenmesi-kurum
kaplanması olabilir. Klasik ateşleme sistemli araçlarda, distribütör ayarının
bozuk olması, platin takımının bozuk-ayarsız olması, avans ayarının yanlış
olması ateşleme zamanlamasını bozar ve teklemeye sebep olabilir.
Eğer arızanın
ateşleme sisteminden kaynaklandığı tespit edilirse, bu arızanın tüm
silindirlerden mi yoksa sadece tek bir silindirdeki ateşleme arızasından mı
kaynaklandığı tesbit edilmelidir. Bunun için buji kabloları tek tek çıkarılıp
motor tepkisine bakılabilir (bu kontrolün detaylı anlatımı: (Bkz: Ateşleme Sistemi ve Kontrolleri )
Bujilerin dikkatle incelenmesi
sayesinde sorunun ; ateşlemeden, supaplardan veya yakıt sisteminden kaynaklanıp
kaynaklanmadığı belirlenebilir.
Motor arızasının
tespit edilmesi kullanılan klasik yöntemlerden biri de bujilerin sökülerek buji
başlarının gözlenmesi – okunması ve yorumlanmasıdır. Bu işlemin detaylarına
buradan okuyunuz: (Bkz: Bujilerin Gözle Kontrolü ve Yorumlanması) (Bkz: Buji Arızaları)
Supap Sisteminden Kaynaklanan Tekleme Arızası
Motorun supap
ayarının bozuk olması, supapların erimiş-yanmış olması, motorun teklemesine
sebep olabilir. Supap arızası, silindirde kompresyonun (sıkıştırmanın)
oluşmasını engeller, yanmanın verimini düşürür, yanma zamanlamasını bozar, sıkıştırma basıncı ve yanma basıncı düşer, o silindir güç
üretemez hale gelir. Özellikle lpg’li araçlarda sık karşılaşılan supap erimesi
ve/veya supap ayarının zamanla bozulması (örneğin 30 bin km’de bir), silindir
içerisinde meydana gelen yanmanın bozulmasına, yanmanın erken veya geç gerçeklemesine
sebep olur. Aslında ateşleme sistemi (bujiler, bobinler, kablolar) sağlamdır
fakat supaplardaki problem sebebiyle, arıza test cihazında “tekleme” arızası
okunabilir. Bu durumda güçte düşüş, rölantide dalgalanma, yakıtın artması gibi
belirtiler olacaktır. Örneğin motor soğukken (sabahları) motor hiç çekmiyorken
veya çekişi düşüyorken, motor ısınınca çekişin normale dönmesi, supap ayarının
bozuk olmasından kaynaklanır.
(Bkz: Supap Ayarı-Arızası ve Çekiş Düşmesi) (Bkz: Supap Erimesi) (Bkz: Kompresyon Testi) (Bkz: Düzensiz Rölanti-Stop Etme) (Bkz: Tüm Arızalar)
Merhabalar 2010 1.6 turbo insignia aracımda p0300 p0303 ve P2188 arıza kodlarını veriyor nasıl bir yol izlememiz önerirsiniz şimdiden teşekkürler
YanıtlaSilMerhaba,
Silp0300 p0303
Merhaba konu ile ariza çözümünü buldununuzmu
Sil2016 1.3 Multijet euro5 dizel Egea aracım var araç sabahları soğukken hızlanmalarda 2 vites ve 3 vites de 2 bin devir civarında tekleme silkeleme (mazot bitti der gibi) bir olay yaşıyor araç yetkili serviste bilgisayara bağlanıyor hiç bir hata vermiyor ve bu sorunu araç 15 20 dakka ısındıktan sonra tekrarlamıyor sadece ilk hareket halinde özellikle 2 vites 3 vites hızlanma aşamasında tekleme silkeleme yapıyor olayla alakalı video linki alttadır yardımlarınızı bekliyorum.
YanıtlaSilhttps://vimeo.com/348268403
https://youtu.be/Y29MJ6cYI0o
SilGrank okuyucuyu değiştir dene
SilMerhaba aracim 98 model polo classic aft 1.6 motor.aracim ile bir sure gittikten sonra 2.vites ve 3.vites de tekleme yapiyor.bujiler degisti distribitor kapagi degisti.ozellikle 2.vitesde devir yukselmeye baslayinca yapiyor
YanıtlaSilP0304 arızası var aracımda lpg li audi a4 2003 model
YanıtlaSilMerhaba
YanıtlaSil2013 Suzuki sx4 otomatik benzinli aracıma bakım yaptırdim.( V kayısı,balata,yağ ve filtresi,bujiler) buji değişimi sonrasında aracımla 2000 km yol yaptıktan sonra arıza lambası yandi. Silindir 3 te tekleme tespit edildi aralikli arıza kodu yazıyor. Bobinleri yer değiştirdim olmadı eski bujileri taktırdım aynı sorun. Kompresör testinde 3.silindirde 55 psi, 4.silindir 125 psi sonuç çıktı. Sorunun kaynağı ne olabilir? Tespit ederim
Merhaba, ben dede aynı sorun oluştu. Bulamadık. Sizin ki düzeldimi. Bilgi verebilir misiniz. Saygılar.
Sil2004 model A6 3.0 multitronic ASN Motor araç kullanicisiyim
YanıtlaSilAraçta prince lpg var yine başladı
Lpg de düşük devirlerde motor ışığı yakıp sönüyor düşük devir ve ara hızlanmalarda gaz kesip ufak ufak sarsıntı ve tekleme yapar gibi oluyor sonra 3 bin devir ustu problemsiz yada hiz sabitlemede sorunsuz devam ediyor
Benzinde yoktu buji değişimi yaptıktan sonra 65 75 hızlarda lpg de devam ediyor başladı. Benzinde az yapıyor 4 5 6 ci bobinler zaman zaman yükselip 0 derecesine düşüyor tekrar test ettigimizde 5 numaralı bobinde bu dusmelerden sonra 5 10 arasında değer veriyor ne yapmak lazım doğru bir sonuca ulaşmak istiyorum
Merhaba ustam benim aracım peugeot 307 1.6 xt benzin&lpg ben arabaya boğaz kelebeği sökmüşüm temizledim söketi taktım boğaz kelebeği de taktım arabayı çalıştırdım motor arıza. Lambası verdi CATALIYTIC CONVERTER FAULT diye hata verdi ustaya götürdüm bobin buji değişti boşuna değişti sağlamdı boğaz kelebeği tamiratı yaptırdım araç güzel oldu fakat sabah soğuklarda marşa basarken ilk benzinde 5 saniye sonra çok az sarsıntı yapıyo ısınınca normale dönüyo bu sarsıntı neden yapar silindir mi subap mı. Neyden kaynaklanıyo sarsıntı gerçekten çok rahatsız edici bi arıza araç yolda giderken benzin hem lpg 2 bin devirde gaza dokununca silkeleme yapıyo arızayı bi çözemedik peugeotlardan yoruldum artık çok masraf harcadım egzozdan benzin çiğ yakıt acayip kokusu geliyo demekki ateşleme yanma yapmıyo diye sanırım olmasa megane 2 alıcam dynamic paket bıktım peugeotlardan
YanıtlaSil