Rölanti Motoru Nedir? Görevi ve Arızası Nelerdir?

Rölanti Motoru Nedir? (Rölanti Valfi) Görevi ve Arızası Nelerdir?
Gaz kelebeği (boğaz kelebeği)  rölanti motoru, gaz kelebeği kapalıyken, emme manifolduna hava alınmasını sağlayan elektromekanik bir parçadır. Böylece motor rölantide çalışırken yani gaz pedalına basılmıyorken, motorun rölanti hızı, elektronik kontrol ünitesi tarafından ayarlanır. Rölanti motoru, rölanti devrini ayarlayan bir aktivatördür.
Yeni nesil araçlar, rölanti hızının ayarlanmasını sürücüye bırakmaz. Motor rölantisi, elektronik kontrol ünitesi tarafından; sensörlerden gelen sinyaller, sürücü ihtiyaçları ve motorun ihtiyaçları göz önüne alınarak ayarlanır. Motorlarda rölanti hızı genellikler 500 – 900 devir/dk’dır. Fakat rölanti hızı sabit değildir. Örneğin kışın motoru ilk çalıştırmada veya yazın klima açıldığında, motor rölantide çalışırken, ecu rölanti devrinin yükseltecektir. Bunu, enjeksiyon miktarını arttırarak ve gaz kelebeğini bir miktar açarak yapar. Böylece motor rölanti devri 1000 – 1500 devire çıkabilir. 
Eski tip karbüratörlü araçlarda, rölanti devri otomatik ayarlanamaz, karbüratördeki rölanti ayar vidası döndürülerek ayarlanır.
rölanti valfi nedir nasıl çalışır Gaz Kelebeği Rölanti Motoru Çalışması
Rölanti motoru, ayrı bir ek parça olarak sadece gaz telli (mekanik kontrollü) gaz kelebeklerinde bulunur.
Elektronik (elektrikli) gazkelebeklerinde (gaz teli bulunmayan) ayrıca bir rölanti motoru bulunmaz. Elektrikli gaz kelebekleri zaten tamamen elektronik olarak çalıştığından, kelebeğin rölantideki açıklığı da elektrik motoru tarafından ecu kontrolünde yapılır. 

Yeni nesil araçlarda motor rölanti hızı üç şekilde ayarlanır:
*Gaz telli gaz kelebeklerinde, rölanti motoru kullanılarak (manyetik-plancırlı tip).
*Gaz telli gaz kelebeklerinde, sınırlı kelebek açıklığına izin verilen ilave bir rölanti elektrik motoru-dişli kullanılarak.
*Gaz teli olmayan elektrikli (elektronik) gaz kelebeklerinin kullanılarak, (ayrıca bir rölanti motoruna gerek yoktur, gaz kelebeğinin çalışması her şartta tamamen elektronik olarak düzenlenir) 

Gaz Telli Gaz Kelebeklerindeki Manyetik-Plancırlı Tip Rölanti Motoru
Bu tip gaz kelebeklerinde, kelebeğin önünde ve arkasında birer hava deliği bulunur ve bu delik boğazın dışında birleşmiş durumdadır. Bu hava hattında, miktarı ayarlı bir şekilde deliği açıp kapatan rölanti motoru bulunur. Gaz kelebeği kapalıyken, rölanti motoru bu hava kanalını bir miktar açar temiz hava bu hattan geçerek emme manifolduna geçer. Hava kanalının açıklık miktarı, motor rölanti devir hızını belirler.
rölanti valfi arızası 
(Toyota Corolla Rölanti Motoru ve Gaz Kelebeği)

Gaz Telli Gaz Kelebeklerindeki Elektrikli Motorlu-Dişli Rölanti Motoru
Bu tip gaz kelebeklerinde, rölanti için ayrıca bir hava geçiş kanalı bulunmaz. Gaz kelebeği milinin bir ucu, gaz pedalı teline bağlıyken; diğer ucu bir elektrik motoru tarafından döndürülen dişliye bağlıdır. Fakat elektrik motorunun gaz kelebeğini açma miktarı sınırlandırılmıştır, sadece rölanti  aralığı için kelebeğe müdahale edebilir.
(Görüldüğü gibi gaz kelebeği hem gaz telli, hem de elektrik motoru var, elektrik motoru sadece rölanti devrini ayarlamak için konmuş - Volkswagen)

Gaz Teli Olmayan Elektrikli Gaz Kelebeklerinde Rölanti Ayarı
Bu tip gaz kelebekleri en son teknoloji olup, tamamen elektronik olarak çalışırlar, gaz teli bulunmaz. Gaz kelebeği sadece elektrik motoru tarafından döndürülür,
rölanti ayarı da bu elektrik motoru tarafından ayarlanır. Daha fazla bilgi için tıklayın...
 
(Bu ise tamamen elektrikli gaz kelebeğidir, gaz kelebeği motoru hem sürücünün gaz pedalına basarak istediği kelebek açıklığını ayarlar, hem de rölanti ayarlaması yapar, tek elektrikli motor tüm işi yerine getirir. Gaz teli yoktur.) 

Rölanti Motoru Arızası Nasıl Anlaşılır?

Araç rölantide stop ediyor ya da rölanti devrinde dalgalanmalar oluyorsa, rölanti motoru arızası var demektir. Burada dikkat edilmesi gereken nokta, motorun ateşleme, enjeksiyon ve subap sisteminde bir arıza olmamasıdır, eğer bu kısımlarda arıza varsa, sorun rölanti motorundadır denilemez. Eğer sayılan motor parçaları sağlam ve motor rölantideyken devir inip çıkıyor sabitlenemiyor veya stop ediyorsa bu durumda rölanti motorunu kontrol etmek gerekir. Rölanti motoru ve gaz kelebeği kirlenmişse, parçacılarda satılan temizleme sıvısıyla temizlenebilir, bazen kirlilik-tıkanıklık da rölanti dengesizliğine sebep olabilir.
Bu konuya temel oluşturması için aşağıdaki konuları okumanız önerilir:

Yorumlar

  1. Faydalı ve anlaşılır bir şekilde bilgi verilmiştir. Hazırlayana Teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  2. Rölanti kesme klape teşh baglantisi arizasi cikiyor rolanti motor arizasimidir acaba

    YanıtlaSil
  3. Merhaba, aracim 2004 laguna 2 motor sogukken ilk calistirma her zaman yuksek devirde (yaz olsa dahi) isindiktan sonra arac sabitken normal devrine dusuyor fakat hakeret halinde rolanti devri 2000 devirlere yukseliyor sebebini cozemedim yardimci olurmusunuz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aynı sorun bendede var benim rolanti 13 e çıkıyor sabit durunca normal 9 cozebildinizmi sorunu nedir problem

      Sil
    2. Sorun dediğiniz şey otomatik jikle ayarı onu ve subap ayarınızı işini bilen birine yaptırırsanız düzelir.

      Sil
  4. Hocam elinize sağlık çok güzel bir makale olmuş. Yalnız size bir sorum olacak. Benim 99 model bir escortum var. Rolanti motorunun ucu aracı çalıştırdığımda ileriye çıkarak deviri yükseltiyor, ancak tekrar geri çekmiyor. Bunun arızası ne olabilir ? Kime gittiysem arızayı çözdüremedim malesef. Yardımcı olursanız sevinirim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rölanti motoru değişecek kardeşim rölanti motorun kablosunumarası çıkar geçer aynısıkıntı bendede oldu.

      Sil
  5. Benim 2004 clio symbolum var ve arac boşa atinca surekli stop ediyordu tamircim gaz kelebegini degistirince duzelecegini soyledi ve degistirdik ama bu seferde bosa atinca stop etmiyor ama bosa atip ayagini gazdan cekince halen sanki gaza basıyomusum gbi belirli bir sure yuksek devirde calisip sonra normale donuyor sebebi nedendir acaba. Tamirci hava alip almadiginida kontrol etti havada almiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba,
      eğer yapılmadıysa, yeni gaz kelebeğine adaptasyon işlemi yaptırmak gerekebilir.

      Sil
  6. Merhaba aracım Linea 1.4 LPG li.Ozellikle klima açıkken boşa atrigimda kesin stop ediyor.Bazen ışıklarda beklerken rölanti de kendi kendine dalgalanmalar oluyor.Stop edecek gibi oluyor ancak aracım viteste giderken herhangi bir tekleme.ya da güç kaybı yok.Ne oluyorsa rölanti de oluyor.Sebebi ne olabilir?Bu arada sorun benzinde de az da olsa yapıyor.Lpg de daha çok yapıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rolanti müşürü değiştirmen lazım

      Sil
    2. lütfen çözebildiyseniz linea nın arızasını bana da yardımcı olur musunuz ne ettiysek olmadı
      iş hayati önem arz etmeye başladı dönüşülerde tak stop ediyor ve direksiyon sertleşiyor map sensörü boğaz kelebeği değişimi vs vs bakıldı hep ama bulamadık

      Sil
  7. Emeğinize sağlık çok güzel sunum.

    YanıtlaSil
  8. 99 model toyota corollam var ilk calistirdigimda sogukken gaz pedalina hic dokunmazsam dusuk devirde calisiyor ama pedala basip cekersem .isinana kadar istop ediyor. isinana kadar da normale donmuyor bidaha ama isininca normal calisiyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Motorda mekanik arıza yoksa; rölanti motorundan veya su sıcaklık sensöründen olabilir.

      Sil
  9. Ben araci mi calistirdigimda bazen direk is top ediyor bazen de is top edecek gibi olunca gaza düşünüyorum devir sabitlenmiyor bir müddet yüksek devirde durup ısınınca is top etmiyor hareket edince gaza dokunuyorum devir almıyor az daha dokunuyorum aniden hızlanıyor, çukurda bile gazda dalgalanma oluyor. Araç vites geçişlerinde debriyeje basinca devir yukseliyor debriyejden ayagimi cekiyorum istop edecekmiş gibi oluyor,eğer düşük hızlarda g idiyorsam gazi zor ayarliyorum.buarada ara cim fiat palio 1.6 99 model sorunu ne olabilir sizce tesekkurler.

    YanıtlaSil
  10. slm arkadaslar benim reno 19 aracim sicak havada calismiyo hava sovukken calisiyo cözûm bulamadım

    YanıtlaSil
  11. otomobillerin rolanti motoru kaç volt ile çalışır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 12 volt, fakat PWM sinyaliyle çalıştığından bu gerilim değişkendir.

      Sil
    2. Merhaba arkadaşlar, 98 model Ford escord clx aracım var. Rölanti vakfının soketini çekerek kullanıyorum aracımı, devir düşük oluyor, ısınması gerekiyor, yoksa stop ediyor. Çekiyorum soketi, çünkü rölanti valfi devredeyken anormal dalgalanmalar oluyor. Sorum şu: sorun rölanti valfindedir gibi olsada başka sorun olabilirmi?

      Sil
  12. 99 model rni enerji motor broadwayim var ilk calistirmada 1200 devirlerde isindikca 8 bine dusuyor ama sehirde carsi icinde gazi salip bosa aldigimda rolanti tutmuyor ve stop ediyor bazende 5 binlere kadar dusup lpg devreden cikiyor sanayidekiler bir kac usta anlayamadi tupcune git dediler

    YanıtlaSil
  13. Selamün aleyküm bende Dacia Logan MCV var 1.6 Renault motor var ilk çalıştırmada gaza geçince motor eğer gaz verip ısınana kadar gaz vermezsem rölantide stop ediyor yani rölanti motoru dışında başka bir sorun olabilirmi ? Gaz kelebeği ve boğaz temizliğini yaptırdım ama sonuç değişmedi ısı sensörü sorunlu olsa harareti hiç göstermez diye düşünüyorum tek ihtimal rölanti motoru gibi görünüyor acaba doğrumudur ?

    YanıtlaSil
  14. Benim aracım da Linea 1.4 lpg li. Düşük hızda sokak,viraj dönüşlerinde, yine düşük hızda giderken hız kırana yaklaşıp daha da yavaşladığımda(debriyaja basınca) stop ediyordu. Debriyaj müşürünün arızalı olduğunu tesadüfen fark ettik. Kendim aldım ve değiştirdim, debriyaja basınca stop etme sorunu ortadan kalktı. Ancak bir sorun daha var. Lpg de, kırmızı ışıkta beklerken stop ediyor. Gaz kelebeği temizlendi, adaptasyon yapıldı, düzelmedi. Çözüm hala bulunamadı.

    YanıtlaSil
  15. Merhabalar benim 2000 model Clio,m var yolda giderken bir anda gaz yemiyor ve araç yavaşladıktan sonra stop ediyor sonra tekrar durup marşa basınca tekrar çalışıyor araba ateşleme bujilerini değiştirdim ama yine yapıyor

    YanıtlaSil
  16. Gaz kelebeği hava alıyordur ve rölanti valfi temizliği yaptır

    YanıtlaSil
  17. Merhaba ustam aracim 2012 hyundai i 30 aracima sabah ilk calistirdiğımda park konumunda iken 5 10 sn ye caliskp stop ediuor eger gaz verirsem stop etmiyor sonrasinda gün icerisinde ayni problemi yasamiyorum sizce sorun ne olabilir

    YanıtlaSil
  18. Selam arkadaşlar benim 2002 fiat marea var bazen trafikte veya kırmızı ışıkta çok sık olmamak kaydıyla rölanti birden düşüyor ve aracım stop ediyor acaba neden oluyor bilgilendirirseniz memnun olurum saygılarımla

    YanıtlaSil
  19. Merhaba arkadaşlar 2003 model cilom var ilk calitirdigimda yüksek gazda çalışıyor durdugumda da rolanti inişli çıkışlı çalışıyor bu sorunu burdaki ustalar cozemedi yardimci olursaniz sevinirim

    YanıtlaSil
  20. Chevrolet aveo 1.2 8v aracım ışıklarda durunca veya vitesi boşa alınca stop ediyor
    Performans iyi , rölantide dalgalanma yok, ilk çalıştırmada sorun yok,
    Sebep ve önerilerinizi rica ederim

    YanıtlaSil

Yorum Gönder