Rölanti Motoru Nedir?
(Rölanti Valfi) Görevi ve Arızası Nelerdir?
Gaz kelebeği (boğaz
kelebeği) rölanti motoru, gaz kelebeği
kapalıyken, emme manifolduna hava alınmasını sağlayan elektromekanik bir
parçadır. Böylece motor rölantide çalışırken yani gaz pedalına basılmıyorken,
motorun rölanti hızı, elektronik kontrol ünitesi tarafından ayarlanır. Rölanti
motoru, rölanti devrini ayarlayan bir aktivatördür.
Yeni nesil araçlar, rölanti
hızının ayarlanmasını sürücüye bırakmaz. Motor rölantisi, elektronik kontrol
ünitesi tarafından; sensörlerden gelen sinyaller, sürücü ihtiyaçları ve motorun
ihtiyaçları göz önüne alınarak ayarlanır. Motorlarda rölanti hızı genellikler
500 – 900 devir/dk’dır. Fakat rölanti hızı sabit değildir. Örneğin kışın motoru
ilk çalıştırmada veya yazın klima açıldığında, motor rölantide çalışırken, ecu
rölanti devrinin yükseltecektir. Bunu, enjeksiyon miktarını arttırarak ve gaz
kelebeğini bir miktar açarak yapar. Böylece motor rölanti devri 1000 – 1500 devire
çıkabilir.
Eski tip karbüratörlü araçlarda, rölanti devri
otomatik ayarlanamaz, karbüratördeki rölanti ayar vidası döndürülerek ayarlanır.
Rölanti motoru, ayrı bir ek
parça olarak sadece gaz telli (mekanik kontrollü) gaz kelebeklerinde
bulunur.
Elektronik (elektrikli) gazkelebeklerinde (gaz teli bulunmayan) ayrıca bir rölanti motoru bulunmaz.
Elektrikli gaz kelebekleri zaten tamamen elektronik olarak çalıştığından,
kelebeğin rölantideki açıklığı da elektrik motoru tarafından ecu kontrolünde
yapılır.
Yeni nesil araçlarda motor
rölanti hızı üç şekilde ayarlanır:
*Gaz telli gaz
kelebeklerinde, rölanti motoru kullanılarak (manyetik-plancırlı tip).
*Gaz telli gaz
kelebeklerinde, sınırlı kelebek açıklığına izin verilen ilave bir rölanti
elektrik motoru-dişli kullanılarak.
*Gaz teli olmayan elektrikli
(elektronik) gaz kelebeklerinin kullanılarak, (ayrıca bir rölanti motoruna
gerek yoktur, gaz kelebeğinin çalışması her şartta tamamen elektronik olarak
düzenlenir)
Gaz Telli Gaz
Kelebeklerindeki Manyetik-Plancırlı Tip Rölanti Motoru
Bu tip gaz kelebeklerinde, kelebeğin önünde ve arkasında birer hava
deliği bulunur ve bu delik boğazın dışında birleşmiş durumdadır. Bu hava
hattında, miktarı ayarlı bir şekilde deliği açıp kapatan rölanti motoru
bulunur. Gaz kelebeği kapalıyken, rölanti motoru bu hava kanalını bir miktar
açar temiz hava bu hattan geçerek emme manifolduna geçer. Hava kanalının
açıklık miktarı, motor rölanti devir hızını belirler.
(Toyota Corolla Rölanti Motoru ve Gaz Kelebeği)
Gaz Telli Gaz
Kelebeklerindeki Elektrikli Motorlu-Dişli Rölanti Motoru
Bu tip gaz kelebeklerinde, rölanti için ayrıca bir hava geçiş kanalı
bulunmaz. Gaz kelebeği milinin bir ucu, gaz pedalı teline bağlıyken; diğer ucu
bir elektrik motoru tarafından döndürülen dişliye bağlıdır. Fakat elektrik motorunun
gaz kelebeğini açma miktarı sınırlandırılmıştır, sadece rölanti aralığı için kelebeğe müdahale edebilir.
(Görüldüğü gibi gaz kelebeği hem gaz telli, hem de elektrik motoru var, elektrik motoru sadece rölanti devrini ayarlamak için konmuş - Volkswagen)
Gaz Teli
Olmayan Elektrikli Gaz Kelebeklerinde Rölanti Ayarı
Bu tip gaz kelebekleri en son teknoloji olup, tamamen elektronik olarak
çalışırlar, gaz teli bulunmaz. Gaz kelebeği sadece elektrik motoru tarafından
döndürülür,
rölanti ayarı da bu elektrik motoru tarafından ayarlanır. Daha fazla bilgi için tıklayın...
(Bu ise tamamen elektrikli gaz kelebeğidir, gaz kelebeği motoru hem sürücünün gaz pedalına basarak istediği kelebek açıklığını ayarlar, hem de rölanti ayarlaması yapar, tek elektrikli motor tüm işi yerine getirir. Gaz teli yoktur.)
Rölanti Motoru Arızası Nasıl Anlaşılır?
Araç rölantide stop ediyor ya da rölanti devrinde dalgalanmalar
oluyorsa, rölanti motoru arızası var demektir. Burada dikkat edilmesi gereken
nokta, motorun ateşleme, enjeksiyon ve subap sisteminde bir arıza olmamasıdır,
eğer bu kısımlarda arıza varsa, sorun rölanti motorundadır denilemez. Eğer
sayılan motor parçaları sağlam ve motor rölantideyken devir inip çıkıyor
sabitlenemiyor veya stop ediyorsa bu durumda rölanti motorunu kontrol etmek
gerekir. Rölanti motoru ve gaz kelebeği kirlenmişse, parçacılarda satılan
temizleme sıvısıyla temizlenebilir, bazen kirlilik-tıkanıklık da rölanti
dengesizliğine sebep olabilir.
Bu konuya temel oluşturması için aşağıdaki konuları okumanız önerilir:
Faydalı ve anlaşılır bir şekilde bilgi verilmiştir. Hazırlayana Teşekkür ederim
YanıtlaSilRölanti kesme klape teşh baglantisi arizasi cikiyor rolanti motor arizasimidir acaba
YanıtlaSilMerhaba, aracim 2004 laguna 2 motor sogukken ilk calistirma her zaman yuksek devirde (yaz olsa dahi) isindiktan sonra arac sabitken normal devrine dusuyor fakat hakeret halinde rolanti devri 2000 devirlere yukseliyor sebebini cozemedim yardimci olurmusunuz.
YanıtlaSilaynı sorun bendede var benim rolanti 13 e çıkıyor sabit durunca normal 9 cozebildinizmi sorunu nedir problem
SilSorun dediğiniz şey otomatik jikle ayarı onu ve subap ayarınızı işini bilen birine yaptırırsanız düzelir.
SilHocam elinize sağlık çok güzel bir makale olmuş. Yalnız size bir sorum olacak. Benim 99 model bir escortum var. Rolanti motorunun ucu aracı çalıştırdığımda ileriye çıkarak deviri yükseltiyor, ancak tekrar geri çekmiyor. Bunun arızası ne olabilir ? Kime gittiysem arızayı çözdüremedim malesef. Yardımcı olursanız sevinirim...
YanıtlaSilRölanti motoru değişecek kardeşim rölanti motorun kablosunumarası çıkar geçer aynısıkıntı bendede oldu.
SilBenim 2004 clio symbolum var ve arac boşa atinca surekli stop ediyordu tamircim gaz kelebegini degistirince duzelecegini soyledi ve degistirdik ama bu seferde bosa atinca stop etmiyor ama bosa atip ayagini gazdan cekince halen sanki gaza basıyomusum gbi belirli bir sure yuksek devirde calisip sonra normale donuyor sebebi nedendir acaba. Tamirci hava alip almadiginida kontrol etti havada almiyor.
YanıtlaSilmerhaba,
Sileğer yapılmadıysa, yeni gaz kelebeğine adaptasyon işlemi yaptırmak gerekebilir.
Merhaba aracım Linea 1.4 LPG li.Ozellikle klima açıkken boşa atrigimda kesin stop ediyor.Bazen ışıklarda beklerken rölanti de kendi kendine dalgalanmalar oluyor.Stop edecek gibi oluyor ancak aracım viteste giderken herhangi bir tekleme.ya da güç kaybı yok.Ne oluyorsa rölanti de oluyor.Sebebi ne olabilir?Bu arada sorun benzinde de az da olsa yapıyor.Lpg de daha çok yapıyor.
YanıtlaSilRolanti müşürü değiştirmen lazım
Sillütfen çözebildiyseniz linea nın arızasını bana da yardımcı olur musunuz ne ettiysek olmadı
Siliş hayati önem arz etmeye başladı dönüşülerde tak stop ediyor ve direksiyon sertleşiyor map sensörü boğaz kelebeği değişimi vs vs bakıldı hep ama bulamadık
Emeğinize sağlık çok güzel sunum.
YanıtlaSil99 model toyota corollam var ilk calistirdigimda sogukken gaz pedalina hic dokunmazsam dusuk devirde calisiyor ama pedala basip cekersem .isinana kadar istop ediyor. isinana kadar da normale donmuyor bidaha ama isininca normal calisiyor
YanıtlaSilMotorda mekanik arıza yoksa; rölanti motorundan veya su sıcaklık sensöründen olabilir.
SilBen araci mi calistirdigimda bazen direk is top ediyor bazen de is top edecek gibi olunca gaza düşünüyorum devir sabitlenmiyor bir müddet yüksek devirde durup ısınınca is top etmiyor hareket edince gaza dokunuyorum devir almıyor az daha dokunuyorum aniden hızlanıyor, çukurda bile gazda dalgalanma oluyor. Araç vites geçişlerinde debriyeje basinca devir yukseliyor debriyejden ayagimi cekiyorum istop edecekmiş gibi oluyor,eğer düşük hızlarda g idiyorsam gazi zor ayarliyorum.buarada ara cim fiat palio 1.6 99 model sorunu ne olabilir sizce tesekkurler.
YanıtlaSilslm arkadaslar benim reno 19 aracim sicak havada calismiyo hava sovukken calisiyo cözûm bulamadım
YanıtlaSilotomobillerin rolanti motoru kaç volt ile çalışır
YanıtlaSil12 volt, fakat PWM sinyaliyle çalıştığından bu gerilim değişkendir.
SilMerhaba arkadaşlar, 98 model Ford escord clx aracım var. Rölanti vakfının soketini çekerek kullanıyorum aracımı, devir düşük oluyor, ısınması gerekiyor, yoksa stop ediyor. Çekiyorum soketi, çünkü rölanti valfi devredeyken anormal dalgalanmalar oluyor. Sorum şu: sorun rölanti valfindedir gibi olsada başka sorun olabilirmi?
Sil99 model rni enerji motor broadwayim var ilk calistirmada 1200 devirlerde isindikca 8 bine dusuyor ama sehirde carsi icinde gazi salip bosa aldigimda rolanti tutmuyor ve stop ediyor bazende 5 binlere kadar dusup lpg devreden cikiyor sanayidekiler bir kac usta anlayamadi tupcune git dediler
YanıtlaSilSelamün aleyküm bende Dacia Logan MCV var 1.6 Renault motor var ilk çalıştırmada gaza geçince motor eğer gaz verip ısınana kadar gaz vermezsem rölantide stop ediyor yani rölanti motoru dışında başka bir sorun olabilirmi ? Gaz kelebeği ve boğaz temizliğini yaptırdım ama sonuç değişmedi ısı sensörü sorunlu olsa harareti hiç göstermez diye düşünüyorum tek ihtimal rölanti motoru gibi görünüyor acaba doğrumudur ?
YanıtlaSilBenim aracım da Linea 1.4 lpg li. Düşük hızda sokak,viraj dönüşlerinde, yine düşük hızda giderken hız kırana yaklaşıp daha da yavaşladığımda(debriyaja basınca) stop ediyordu. Debriyaj müşürünün arızalı olduğunu tesadüfen fark ettik. Kendim aldım ve değiştirdim, debriyaja basınca stop etme sorunu ortadan kalktı. Ancak bir sorun daha var. Lpg de, kırmızı ışıkta beklerken stop ediyor. Gaz kelebeği temizlendi, adaptasyon yapıldı, düzelmedi. Çözüm hala bulunamadı.
YanıtlaSilMerhabalar benim 2000 model Clio,m var yolda giderken bir anda gaz yemiyor ve araç yavaşladıktan sonra stop ediyor sonra tekrar durup marşa basınca tekrar çalışıyor araba ateşleme bujilerini değiştirdim ama yine yapıyor
YanıtlaSilGaz kelebeği hava alıyordur ve rölanti valfi temizliği yaptır
YanıtlaSilMerhaba ustam aracim 2012 hyundai i 30 aracima sabah ilk calistirdiğımda park konumunda iken 5 10 sn ye caliskp stop ediuor eger gaz verirsem stop etmiyor sonrasinda gün icerisinde ayni problemi yasamiyorum sizce sorun ne olabilir
YanıtlaSilSelam arkadaşlar benim 2002 fiat marea var bazen trafikte veya kırmızı ışıkta çok sık olmamak kaydıyla rölanti birden düşüyor ve aracım stop ediyor acaba neden oluyor bilgilendirirseniz memnun olurum saygılarımla
YanıtlaSilMerhaba arkadaşlar 2003 model cilom var ilk calitirdigimda yüksek gazda çalışıyor durdugumda da rolanti inişli çıkışlı çalışıyor bu sorunu burdaki ustalar cozemedi yardimci olursaniz sevinirim
YanıtlaSilChevrolet aveo 1.2 8v aracım ışıklarda durunca veya vitesi boşa alınca stop ediyor
YanıtlaSilPerformans iyi , rölantide dalgalanma yok, ilk çalıştırmada sorun yok,
Sebep ve önerilerinizi rica ederim