Bölüm: 1 - 2
Motor Kompresyon Testi Nedir ?
Kompresyon Testi Nasıl Yapılır ?
Kompresyon
testi, motorun her bir silindirinde sıkıştırma zamanı sonucunda oluşan
kompresyonun özel ölçüm aletiyle ölçülmesidir. Islak (yağlı) ve kuru olmak üzere iki test türü vardır. İlk ve yaygın olanı kuru testtir, daha sonra detaylı inceleme için ıslak test de yapılabilir.
Kompresyon Kaçağı Nasıl Anlaşılır ?
Kompresyon Kaçağı Nasıl Anlaşılır ?
Aracın
kompresyon kaçırdığı, motor gücünün azalmasından (çekişin düşmesi), yakıt
sarfiyatının aşırı artmasından, motorun yağ yakmasından – yağ eksiltmesinden,
egzozdan gri-mavi duman atmasından vb. anlaşılabilir.
Kompresyon Kaçağının Sebepleri
Nelerdir ?
Bir motorda
kompresyon kaçağı meydana geliyorsa, bu kaçak aşağıdaki sebeplerle meydana
gelebilir;
*Piston
segmanlarından ve/veya silindir gömlek aşınmasından
*Supaplardan
(emme ve egzoz supaplarından; genelde egzoz supapları daha çabuk yanar)
* Silindir
kapak contasından (silindir kapak contasının yanmış olması sebebiyle)
*Silindir
bloğu veya silindir kapağında çatlak olması.
Bu
sebeplerden biri veya birden fazlası aynı anda kompresyon kaçağına sebep
olabilir.
Motor
kompresyon testi sırasıyla önce kuru kompresyon testi, daha sonra ıslak (yağ
ile yapılan) kompresyon testi şeklinde yapılır.
Motor Kompresyon Testi Nasıl Yapılır ?
(Adım adım motor kompresyon testinin yapılışı)
Bu kısımda
benzinli motorda kuru kompresyon testinin yapılışı anlatılmıştır.
*Uzun süreli marş yapılacağından, akü şarjı iyi durumda olmalıdır.
*Motor çok
soğuk ve çok sıcak olmamalı, birkaç dakika çalışmış ılık motor sıcaklığı veya
normal çalışma sıcaklığı uygundur, yoldan gelinmişse motorun yaklaşık 1 saat
dinlenmesi-biraz soğuması beklenir.
*Bujilerin
etrafında toz-kir varsa temizlenmeli (bujiler sökülünce silindir içerisine
pislik düşmesin)
* Motorun
ateşleme ve yakıt enjeksiyonu yapması engellenmeli; ateşleme bobinin kablosu
çıkarılmalı, eğer kalem bobin varsa soketleri çıkarılmalı. Motora yakıt
beslemesinin kesilmesi için yakıt pompasının sigortası veya rölesi sökülmeli.
Daha sonra marşa basılarak motorun çalışmadığı gözlenmeli.
* Tüm bujiler
buji lokmasıyla sökülmeli.
* Kompresyon
test cihazının bağlantı ucu, 1. Silindirin (krank kasnağı tarafındaki ilk
silindir) kapağındaki buji yuvasına takılır ve elle sıkılır. Benzinli motorlar için bazı cihazların ucu kauçuk olabilir, bu durumda elle düzgünce bastırıp test yapılır, bu sırada cihazın ucundan kompresyon kaçırmamaya dikkat edilmelidir, cihazın ucundan kaçak yaparsa pısst şeklinde ses çıkar.
* Bir kişi
şoför mahalline geçip marşa basar, gaz pedalına sonuna kadar basar (gaz
kelebeği sonuna kadar açık olmalı) ve birkaç saniye, motor en az 4 çevrim, yani
4 kez sıkıştırma yapacak kadar ve manometrenin ibresi artık daha fazla
yükselmeyinceye kadar) döndürülür.
*Test
cihazının manometresinde, basınç ibresinin en fazla çıktığı miktar okunur ve
kayıt edilir. Basınç birimi psi veya bar olacaktır (1 bar = 14,5 psi). Bu, o
silindirin kompresyon basıncıdır. Sırasıyla tüm silindirler için aynı işlem
tekrarlanır.
Kompresyon
testi sırasında, test aletinde okunan değer yaklaşık 8-12 bar (110-175 psi)
civarındadır ( bu değer motora göre değişir). Sırasıyla 4 silindir için ayrı
ayrı yapılan test sonuçları arasındaki %20 - %25’i geçmemelidir (bu yaklaşık
2-3 bar basınç farkı demektir), diğerlerinden %20-25 daha düşük basınç okunan
silindirlerde kompresyon kaçağı var demektir. (Bazı motorlarda silindirler arası basınç farkı 1,5 barı geçmemelidir)
Kompresyon
değerleri için, motor üreticileri tarafından belirtilmiş minimum bir katalog
basınç değeri varsa, ve bu test sonucunda herhangi bir silindirin basıncı o
değerden düşük kalıyorsa, bu yine bir arıza olarak yorumlanabilir.
Kuru
kompresyon testi sonuçlarında, tüm silindirler için ölçülen basınç değerleri
bir birine eşit veya çok yakınsa, o motor için olması gereken yeterli basınç
değerlerini de sağlamışsa motor sağlam ve kompresyon kaçağı yok demektir. Bu
durumda ıslak test yapmaya gerek yoktur.
Kuru
kompresyon testi sonucu bir veya birden çok silindirde kompresyon kaçağı olduğu
tespit edilirse, daha iyi arıza teşhisi yapabilmek için ıslak kompresyon testi
yapılabilir, veya çeşitli gözlemlerle arıza teşhisi yapılabilir.
Eğer
kompresyon testi sonucunda ölçülen basınç değerleri arasındaki fark limit
değerleri aşıyorsa veya tüm silindirlerdeki basınç değeri olması gerekenden
düşük çıkıyorsa, sebepleri aşağıdakilerden biri veya birkaçı olabilir:
*Supaplar erimiş-yanmış
veya arızalı veya supap ayarı bozuk
*Silindir
kapak contası arızalı-yanmış.
*Arızalı-aşınmış
piston segmanları
*Aşınmış
silindir ve pistonlar
Dizel Motor Kompresyon Testinin
Yapılışı
Dizel
araçlarda kompresyon testi kiti daha karmaşıktır, test cihazı genellikle
kızdırma bujisi yuvalarına bağlanarak yapılır (ya da enjektör yuvalarına).
Dizel motor kompresyon testlerinde kesinlikle benzinli motor kompresyon test
cihazı kullanılmaz, dizellerin sıkıştırma oranı fazla olduğundan, oluşacak
basınç da çok fazla olur, benzinli için olan cihazın gösterge aralığı ve
fiziksel yapısı buna yetmez, kaza-yaralanma olabilir.
Dizel motorlarda kompresyon basıncı genelleme yapılarak
söylenirse 350 – 500psi (24-35 bar) civarındadır. Kompresyon test basıncı
270psi – 18 bar değerinin altına düşmemelidir. Ayrıca silindirler arası
kompresyon basınç farkı 75 psi - 5 bar’dan fazla olmamalıdır.
Dizel araçlarda mazot (aslında bir çeşit ince yağ) kullanıldığı için ve yanma odasında yağa ile olarak mazotun da yağlama yapması sayesinde, piston-segman-silindir aşınmaları; benzinli motorlara nispeten daha az olur.
Dizel araçlarda mazot (aslında bir çeşit ince yağ) kullanıldığı için ve yanma odasında yağa ile olarak mazotun da yağlama yapması sayesinde, piston-segman-silindir aşınmaları; benzinli motorlara nispeten daha az olur.
Devamı: (Bkz: Islak Kompresyon Testi ve Kompresyon Kaçağının Nedenleri - Yorumlanması)
(Bkz: Tüm Motor Parçaları)
Bölüm: 1 - 2
(Bkz: Tüm Motor Parçaları)
Bölüm: 1 - 2
çok güzel bir anlatım. teşekkürler
YanıtlaSilbenim aracımda isinana kadar stop etme rolanti sorunum var 90 dereceye gelince 1000 devire sabitliyor 2 sene önce rektefiye yapıldı ama kompresyon konusunda şüphelerim var subaplar ısınınca oturuyor gibi yakin zamanda kompresyon testi yaptıracam fakat benim isininca sorunum kalmadigi icin motor sicakken bu sorun kompresyon testinde görülmezmi motorun sogumasini beklemeye gerek varmi
YanıtlaSilSibop yakmış aracınız
SilMustafa motorun bence soguk olmasi cok iyi olur. Arabani testi yaptiracagin yere parket 45dk 1saat dursun motor sogusun el frenini indir ittire ittire sok tamirciye. Ben hep oyle yapiyorum ve saglikli sonuclar aliyorum.
YanıtlaSilArkadaşlar benzinli araçlarda en iyi silindir bar basıncı değeri kaç olmalıdır ve en düşüğü kaç bar olmalıdır? yine aynı soruyu dizel araçlar için soruyorum . Bu sorumun cevabını dizel veya benzinli araç fabrikalarında çalışan motor mühendisi veya bu fabrikalarda çalışan uzman kişilerce verilmesi tercihimdir Yine böyle yerlerde test yaptırıp bilgi sahibi olanlarda cevap yazabilir.
YanıtlaSilMerhaba,
SilBasınç değerleri o motora has değerlerdir ve değişir. Yine de genel bir bilgi olması açısından binek araç motorları için:
Dizel: Sıkıştırma basıncı yaklaşık 50 bar, iş zamanı (yanma) basıncı yaklaşık 90 bar.
Benzinli: Sıkıştırma basıncı 8-12 bar, iş zamanı (yanma) basıncı yaklaşık 40-70 bar.
2007 BmW x3 3.0 d 218 pies aracimda sifir kompresyon sebebleri neler olabilir?
YanıtlaSilArkadaşlar benim aracım dizel kompresyon değerleri 75 73 80 10 çıktı bunun tek çözümü motoru değiştirmek midir
YanıtlaSil2532 Ford cargo kullanıyorum kamyonu çalıştırdığım zaman 2 3 saniye sonra kamyon istop ediyor bunun sebebi nedir
YanıtlaSilRölanti sorunum yoktu bir benzinli birde gaz için katkı maddesi yükledik dört beş kez düzen bozuldu sizce motora zararı olmusmudur
YanıtlaSil