Akü Bitince Ne Yapılır? Akü Neden Biter? Akü Arıza Kontrolleri Nasıl Yapılır?

Akü Neden Biter? Akü Biterse Ne Olur? Ne Yapılmalıdır? Akü Arıza Kontrolleri Nasıl Yapılır?

Akü, araçtaki tüm elektrikli donanımları beslediğinden, araç çalışıyorken yeterince şarj olması gerekir. Bunun için aküler alternatör tarafından şarj edilir. Modern otomobillerde akü şarj seviyesi ECU tarafından kontrol edilir  ve şarj ihtiyacı olduğunda alternatör akımıyla şarj edilir. Şarj sistemi arızalandığında şarj (akü) ikaz lambası yanar. Akünün bitmesi durumunda (şarjının azalması durumunda) ilk belirti olarak farlar sönük yanmaya başlayacak ve motor marş yapmayacaktır. Akü bittiğinde araç çalışıyorken yolculuk sırasında motorun stop etmesi de söz konusu olur.

Akü Bitmişse Ne Yapılmalıdır?

*Akü bitmişse motor marş yapmaz.

*Yolda sürüş sırasında bile akü bitebilir ve araç stop edebilir.

*Akü takviyesi yapılır.

*Takviye sırasında kesinlikle kaliteli kalın takviye kablosu kullanılır, yoksa marş yapmaz.

*Şehir içindeyse yeni bir akü alınıp takılabilir (gerekliyse).

*Motor çalışır halde gelince, servise gidilir, şarj sistemi ve akü kontrol ettirilir.

*Akü takviyesi yapılamıyorsa yokuş aşağı 4. viteste araç vurdurulur (manuelse).

*Serviste akü şarj edilir.

(Akü dolu olmasına rağmen marş yapmıyorsa: (Bkz Motor Marş Yapmıyor Motor Çalışmıyor))


Akünün Bitmesinin Sebepleri:

*Akü arızalı. Akü çok eskimiş, alternatör şarj etmesine rağmen şarj tutmuyor.

*Alternatör arızalı, aküyü şarj etmiyor.

*Akü ve alternatör sağlam, alternatör – akü bağlantı kablosunda kopukluk-temassızlık var.

*Elektrik tesisatında bir kısa devre var.

*Akü kendi kendine deşarj oluyor.

 

Akünün Bittiği Nasıl Anlaşılır? Nasıl Kontrol Edilir?

Akü bitmişse araç marş yapmaz.

Akünün şarj ve sağlamlık durumu aşağıdaki yöntemlerle kontrol edilir:

*Akü voltajının ölçülmesi

*Akü Üzerindeki şarj göstergesine bakılarak

*Marş sırasında farların gözlemlenmesiyle

*Marş sırasında akü gerilimi ölçülerek 

*Elektrikli alıcılar açılarak akü geriliminin ölçülmesi

*Dijital akü şarj test cihazı ile akü kontrolü

*Hidrometre ile akü elektrolit yoğunluğu ölçülerek

*Akü Kapasite Cihazıyla (Yükleme Yaparak)

 

Akü arızası durumunda yapılması gereken kontroller:

*Akü kutusunun gözle kontrolü

*Akü kutup başlarının ve bağlantılarının kontrol edilmesi

*Akü koruma kılıfının kontrolü

*Akü şarj durumunun kontrol edilmesi

*Akü elektrolit seviyesinin kontrol edilmesi

*Marş sistemi marş şalteri rölesinin kontrol edilmesi


Akü şarj durumunun kontrol edilmesi:

*Akü voltajının ölçülmesi

*Akü üzerindeki şarj göstergesine bakılarak

*Marş sırasında farların gözlemlenmesiyle

*Marş sırasında akü gerilimi ölçülerek 

*Elektrikli alıcılar açılarak akü geriliminin ölçülmesi

*Dijital akü şarj test cihazı ile akü kontrolü

*Hidrometre ile akü elektrolit yoğunluğu ölçülerek

*Akü Kapasite Cihazıyla (Yükleme Yaparak)


(Bkz: Akü Neden Isınır?) (Bkz: Soğukta Akü Neden Marş Basmaz?) (Bkz: Kutup Başı Isınması Oksitlenmesi Sökülüp Takılması)

(Bkz: Akü Nerededir? Nasıl Değiştirilir?)

Ana konu: (Bkz: Akü Nedir?) (Bkz: Akü Çalışma Prensibi)

Bölüm 12 - 3

Yorumlar