Akünün Bittiği Nasıl Anlaşılır?
Araçlarda marş sırasında motora ilk hareketi veren marş motorunu ve alıcıları besleyen güç kaynağı olan akünün şarj durumu, bitip bitmediğini gösterir. Bir aküden en fazla akım (50-150 amper), marş sırasında çekilir, bu sebeple bir akü zayıfladığında bunun belirtisini ilk olarak aracı çalıştırırken verecektir, akü bittiğinde marş yapmaz (Bkz: Akü Takviyesi Nasıl Yapılır?).Akünün şarj durumu ve kapasite kontrolleri basitten karmaşığa doğru şu şekilde
yapılır.
*Akü voltajının ölçülmesi
*Akü
Üzerindeki şarj göstergesine bakılarak
*Marş sırasında
farların gözlemlenmesiyle
*Marş
sırasında akü gerilimi ölçülerek
*Elektrikli
alıcılar açılarak akü geriliminin ölçülmesi
*Dijital akü
şarj test cihazı ile
*Hidrometre
ile akü elektrolit yoğunluğu ölçülerek
*Akü Kapasite
Cihazıyla (Yükleme Yaparak)
Akünün
şarjının azalması durumunda, marş sırasında motor ya hiç dönmeyecek ve
çalışmayacak (marş basmayacak) ya da motor zor dönerek çalışacaktır. Bu durum
akünün bittiğinin anlaşılmasında son belirtilerdir, akü bu durumda ya şarj edilmeli ya saf su eklenmeli
ya da yenisiyle değiştirilmelidir.
Yukarıdaki
yöntemler kullanılarak akünün şarj durumu kontrol edildiğinde, akünün
şarjı-kapasitesi düşük çıkıyorsa; saf su eklemek, şarj cihazına bağlayarak
aküyü şarj etmek veya yenisiyle değiştirmek yöntemlerinden biri uygulanır. Eğer
akü yeni alınmış, sağlamlığı bilinen bir aküyse, örneğin 1-2 yıllık aküyse,
buna rağmen düşük şarj çıkıyorsa, bu durumda aracın şarj sisteminde(alternatörde) bir arıza var demektir. (Bkz: Akü Nedir?)
Akünün
sağlamlığı (sağlığı) ve şarj durumunun kontrol edilmesinde ilk ve en basit
yapılacak işlem akünün şarj göstergesine bakmaktır.
Akü Voltajının Ölçülmesi
Bir aküde yapılabilecek ilk ve en basit kontrol, bir voltmetre ile akünün geriliminin (voltajının) ölçülmesidir. Bunu yaparken araç çalışmıyor ve kontak kapalı durumda olmalıdır. Akü voltaj ölçümünde okunan değer 12-13 volt arasında olmalıdır, ideal voltaj 12,5 volt ile 12,9 volt arası bir değerdir. Akü voltajı 12 volttan daha düşükse, akü ömrünü tamamlamış ve şarj tutmuyor veya akü yeterince şarj edilmiyor (şarj sistemi-alternatör) arızası var demektir. Alternatörün şarj etmemesi durumunda, gösterge panelinde şarj ikaz lambasının yanacağı unutulmamalıdır.Akü Üzerindeki Şarj Göstergesinin Kontrol Edilmesi
Akülerin üst
kısmında küçük yuvarlak bir mercek bulunmaktadır. Bu kısımdan içeri
bakıldığında üç farklı renk görülebilir: Yeşil, Siyah, Beyaz (sarı) renkler.
Akü göstergesi yeşil renkteyse akünün şarjı iyi durumdadır. Gösterge siyah
görünüyorsa, akünün şarj edilmesi gerekir. Gösterge sarı-beyaz renkliyse aküye
saf su ilave edilir. Bu açıklamalarla beraber, bu yöntemin çok sağlıklı ve
doğru sonuçlar verdiği söylenemez.
Gerçekte göstergesinde yeşil renk görülen akünün, bitik ve şarjsız olduğuna sıkça rastlanılmaktadır. Bu sebeple bu yönteme çok güvenilmemesi gerekir.
Marş Sırasında Farların Gözlemlenmesiyle
Basit ve
herkesin yapabileceği bu yöntemde, aracın farları açılır ve marş yapılır. Marş
sırasında farların aydınlatma gücünün çok az azalması, çok az göz kırpması
normaldir; bu durum akünün sağlam ve şarjlı olduğunu gösterir. Eğer marş
sırasında farlar çok fazla sönüyorsa, gidip geliyorsa, akü zayıflamış ve şarj
durumu azalmış demektir. Bu durumda aküyü şarj etmek veya değiştirmek
gerekebilir.
Marş Sırasında Akü Gerilimi Ölçülerek (Araç Üzerinde Yükleme Yapılarak)
Marş
sırasındaki akü geriliminin ölçülmesi ve volt düşmesinin değerlendirilmesi
esasına dayanır. Bu test sırasında motora marş yaptırılmalı fakat motorun
çalışmaması gerekir, böylece ölçüm yapabilecek kadar zaman sağlanmış olmalı.
Motorun çalışmasını önlemek amacıyla ateşleme sistemi veya yakıt sisteminin
rölelerinden biri çıkartılabilir.
Bir kişi akü
kutup başlarına voltmetreyi bağlayarak ölçüm yapar, değer 12 volttan büyük
olmalı. Diğer kişi ise kontak anahtarını çevirerek marş yapar. Marş esnasında
akü gerilimindeki düşüş voltmetreden okunur. Gerilim 10 voltun altına
düşmemelidir, 10 voltun altına düşüyorsa, akü kapasitesi düşük demektir. Bu
test 20-30 saniyeden uzun yapılmamalıdır.
Elektrikli Alıcılar Açılarak Akü Geriliminin Ölçülmesi
Oldukça basit
bir yöntemdir. Motor bir süre çalışmış
olmalıdır ve motor stop edildikten sonra 20 dakikayı geçmemiş olmalıdır. Motor
stop edilir. Kontak anahtarı açılır (On) konumuna getirilir. Araçtaki tüm
elektrikle çalışan donanımlar çalışıtırılır: farlar, iç aydınlatma, kalorifer
fanı son kademede, arka cam buğu çözme açık. 60 saniye bu şekilde beklenir.
Daha sonra kontak kapatılır, tüm elektrikli donanımlar kapatılır. Akü kutup
başlarından voltmetre ile gerilim (voltaj) ölçümü yapılır. Bu değer 12,5 ile
11,9 volt arasında olmalıdır. Eğer daha düşük voltaj ölçülürse, akünün şarj edilmesi
gerekir.
(Bkz: Oto Elektrik Temel Bilgiler)
(Bkz: Şarj Sistemi ve Alternatör)
(Bkz: Şarj Sistemi ve Alternatör)
(Bkz: Tüm Arızalar)
Yorumlar
Yorum Gönder