Akü Takviyesi Nasıl Yapılır? Takviye Kablosu Nasıl Bağlanır?
Aküsü biten araçlar marş yapamaz, bu durumda harici bir güç kaynağıyla takviye güç sağlamak gerekir. Marş sırasında takviye güç, başka bir araca ait dolu akü veya akü takviye cihazı (jump starter) kullanılabilir. (Bkz: Akünün bittiği nasıl anlaşılır?)
Akü Takviyesi Nasıl Yapılır? (Başka bir akü ile takviye yapmak)
*Dolu
olduğu bilinen bir akü, marş yapmayan aracın yanına getirilir, veya başka bir
araçtan çekilecekse, uygun şekilde park edilir.
*Takviye
bağlantıları doğru şekilde yapılmalıdır, yanlış bağlantı akünün patlamasına
sebep olabilir.
*Takviye
yapılacak akü arızalı veya zarar görmüşse, takviye yapılmaz, akü patlayabilir.
Bu akü yenisiyle değiştirilmelidir.
*Araçtan
takviye yapılacaksa, diğer araç çalışıyor halde olmalıdır.
*Takviye
kabloları yeterince kalın bakır kablolar olmalıdır, kablo maşalarının çeneleri
de güçlü olmalıdır. Aksi halde yeterince akım geçmez ve marş yapılamaz.
*Kırmızı
kablo artıdır (+), siyah kablo eksidir (-). Takviye yaparken, kırmızı kablo her
iki akünün de artı + kutbuna, siyah kabloysa her iki akünün eksi (-) kutbuna
takılır. Takarken önce + kablo, sonra
eksi kablo takılır. Kablolar takılırken kısa devre yaptırmamaya dikkat edilir.
*Akü
aracın içinde veya bagajdaysa, kaputun altındaki takviye bağlantı noktaları
belirlenip (torpido gözündeki el kitabından bakılır), bu noktalardan takviye
yapılmalıdır.
*Araçtan
araca takviye yapılıyorsa, iki araç birbirine temas etmemesi gerekir (temas
ederse iki aracın şasisi (eksi) direkt bağlanmış gibi olur).
*Kablo
maşa uçları, motorun hareketli parçalarına temas etmemelidir.
*Takviye
yapılan aracın akü kutup başları sıkı, sağlam ve oksitlenmemiş olmalıdır.
*Her iki
akünün de voltaj değerleri eşit olmalıdır, biri 12 volt ise diğeri de 12 volt
olmalıdır. Kapasiteleri (ah) birbirine yakın olmalıdır.
*Takviye
kablo bağlantısı doğru ve sağlam yapıldıktan sonra marş yapılır ve motor
çalıştırılır. 3-5 dakika bağlantı
kesilmez, beklenir.
*Takviye
kabloları sökülmeden önce, zayıf akülü aracın kalorifer fanı çalıştırılır,
böylece takviye aküsü söküldüğünde ani voltaj yükselmesi gerçekleşmez.
*Araçtan
takviye yapılıyorsa, motor çalışıyorken takviye kabloları sökülür, önce eksi
takviye kablosu sökülür, daha sonra artı kablo. Bu sırada maşalar birbirine
temas etmemelidir.
*Elektrolit seviyesi düşük aküye takviye yapılmaz. (Bkz: Araç Neden Marş Yapmaz?)
Akü Takviyesi Kablosu Nasıl Olmalıdır?
Akü takviye kablosu iki tanedir, siyah olan eksi kablo, kırmızı olan artı kablodur. Kabloların uçlarında bağlantı için maşa uçları bulunur. Takviye kabloları yeterince kalın olmalıdır, kesit alanı benzinli araçlar için en az 25 mm2, dizel araçlar için 35 mm2 olmalıdır. Dizel motorları çalıştırmak için daha fazla güç gerektiğinden, bu motorlar marş sırasında daha fazla akım çeker, daha fazla akım geçebilmesi için, kablonun daha kalın olması gerekir. İnce kablolar yeterince akım geçirmez, takviye sırasında diğer araç marş yapmaz, ince kablolar aşırı ısınabilir.
Aküsü boş olan araca takviye kabloları bağlanırken, akü kolay bir konumdaysa, artı kablo artı kutup başına, eksi kablo eksi kutup başına takılır, eksi kutup başı motordaki kalın metal parçalara, şasiye bağlı metal parçalara da tutturulabilir.
Akü maşaları bağlanırken, eksi uçlu maşa yakıt sistemi parçalarına tutturulmaz. Maşalar takıldıktan sonra, marş sırasında kıvılcım çıkabilir, benzin kaçağı olmamasına dikkat edilmelidir.
Akü Bagajda veya Araç İçindeyse Nasıl Takviye Yapılır?
Bazı
araçlarda akü aracın içinde, bagajda veya motor bölmesinde ulaşmanın zor olduğu
kısımda olabilir. Böyle araçlarda marş sırasında akü takviyesi yapılabilmesi
için özel bağlantı noktaları yapılmıştır.
Eksi
bağlantı noktası zaten şasi olduğu için kolay ve açıkta bir metal ucudur.
Artı bağlantı noktasıyla plastik kapaklarla yalıtılmış özel bir bağlantı ucu şeklindedir. Şasi ile kısa devre olmaması için yalıtılmıştır.
Ana konu (Bkz: Akü)
Ana konu (Bkz: Temel Elektrik Bilgisi)
Yorumlar
Yorum Gönder