MOTOR MARŞ YAPMIYOR - MARŞ SİSTEMİ ARIZALARI
Kontak
anahtarı çevrilerek marş yapıldığında motor marş basmıyor çalışmıyorsa, aracın
marş sisteminde arıza var demektir. Marş basmamasının anlamı şudur, motora ilk
hareket verilemiyor, motorun krankı döndürülemiyordur. Bu yazıda marş
basılmasına rağmen motora ilk hareketin verilememesinin sebepleri
anlatılmaktadır. Motora marş basılıp da motorun dönmesine rağmen çalışmamasının
sebepleri farklıdır.
Motorun marş
yapmamasının sebebi temel olarak:
*aküden
*marş sisteminden kaynaklanır.
*aküden
*marş sisteminden kaynaklanır.
Bir motorun marş basmamasının sebepleri şunlardır:
Araçta marş yapılmasına rağmen hiç ses gelmemekte veya tık diye bir ses gelmektedir.
Aküden kaynaklanan arızalar:
*Akü
bitmiştir. (Bkz: Akü Takviyesi Nasıl Yapılır?)
*Akü kutup
başları (bağlantıları) gevşemiştir. Kutup başı çıkmıştır veya kablo kopmuştur.
*Akünün negatif (şasi) kutbundan çıkan kalın siyah kablonun, motor bölmesindeki şasiye olan bağlantısı gevşemiş veya çıkmıştır.
Marş sisteminden kaynaklanan arızalar:
Marş sisteminden kaynaklanan arızalar:
*Sigorta atmış olabilir. Marş selenoidine (marş şalterine) akım gönderen sigorta yanmış olabilir, bu sigorta motor bölmesindeki sigorta kutusunda bulunur, 25-30 amperlik sigortadır (araç tipine göre değişebilir).
*Marş şalterina (selenoidine) akım gönderen marş rölesi bozulmuş olabilir. Bu röle de motor bölmesindeki sigorta kutusunda bulunur.
*Marş motoruna gelen kalın (kırmızı +) akü kablosu gevşemiştir, kopmuştur veya çıkmıştır.
*Marş şalterina (selenoidine) akım gönderen marş rölesi bozulmuş olabilir. Bu röle de motor bölmesindeki sigorta kutusunda bulunur.
*Marş motoruna gelen kalın (kırmızı +) akü kablosu gevşemiştir, kopmuştur veya çıkmıştır.
*Marş motoru
arızalanmıştır.
* Marş
motorunda endüviye basarak akım ileten marş kömürleri (fırçaları) bitmiştir
veya Fırça yayları gevşemiştir.
*Marş
motorunun marş şalteri arızalanmıştır. (Bkz: Marş Motoru ve Marş Sistemi)
*Kontak
anahtarından (ST ucundan) çıkıp, marş motorunda bulunan marş şalterine (marş
selenoidine) gelen kablo bağlantısı kopmuş-gevşemiş veya oksitlenmiş olabilir.
*Kontak
anahtarı arızalıdır.
*Marş
motorunun sargıları yanmış olabilir, endüvi lehimleri kopmuş olabilir.
Marş yapıldığında, motor çok yavaş – zorla dönüyor ve çalışmıyorsa:
*Akü
zayıflamıştır.
*Kutup
başları gevşemiş veya oksitlenmiştir.
*Marş
motorundaki kömürler (fırçalar) bitmiş-azalmış olabilir.
*Marş motoru
arızalıdır. Marş motorunun endüvi yatakları, burçları sıkışmış bozulmuş
olabilir ve marş motoru dönmekte zorlanıyor olabilir. (Bu durumda marş motorunu
sökü boşta çalıştırarak test etmek faydalı olacaktır.) Endüvi mili yamulmuş
olabilir ve endüvi gövdesi ikaz (statör) sargılarına sürtüyor olabilir.
*Marş
motorunun ikaz sargılarında kısa devre olabilir.
*Endüvideki
kolektör dilimleri aşınmış-kirlenmiş-yanmış olabilir veya sargı lehimleri
kopmuş olabilir.
Marş yapıldığında, mekanik dişli sürtünmesi sesi geliyor ve motor dönmüyor.,
*Marş
motorundaki marş dişlisi aşınmıştır.
*Marş
dişlisini iten çatal arızalanmıştır.
*Marş şalteri
(selenoid) sargıları bozulmuştur.
Motorun marş
basmamasının sebepleri araştırılırken, adım adım ilerlenmeli ve olası sebepler
belirlenmeye çalışılmalıdır. Bazen motorun marş yapmama sebebi çok basit
olabilir, örneğin otomatik şanzımanlı araçlarda frene basılmadığı takdirde
motor marş yapmaz, bazı manuel araçlarda debriyaj pedalına sonuna kadar
basılmadığında, sistem marş yapılmasına izin vermez.
Arızalar
bazen çok basit olabilir, kablo çıkması, sigortanın atmış olması, rölenin bozuk
olması, soket-kutup başı gevşemesi vb. Öncelikle akünün durumundan emin
olunmalı, akü yeni mi? Yoksa uzun zamandır kullanılmakta mı? Son zamanlarda
yolda giderken akü (şarj) arıza lambası yandı mı? Bazı marşlarda motoru zor
döndürerek çalıştırma gerçekleşti mi vb.
Akü kutup
başının gevşek olması sık rastlanan bir marş arıza sebebidir. Gevşekse
sıkılmalı, oksitlenmişse, temizleyici kimyasallarla veya sıcak su ile
temizlenebilir.
Akünün sağlam
ve şarjlı, akü bağlantılarının sağlam olduğu biliniyorsa, marş sistemiyle
ilgili arıza olasılıkları değerlendirmeye alınmalıdır.
Marş
sisteminde ise en sık karşılaşılan arıza, marş motorunun kömürlerinin
bitmesidir. Bu durumda sadece kömürler değiştirilerek arıza giderilebilir.
Diğer yaygın arıza ise marş şalterinin (marş selenoidi) arızalanmasıdır, yine
sadece bu parça değiştirilerek sorun giderilebilir.
(Bkz: Marş Motoru ve Marş Sistemi)
(Bkz: Akü Bitmesi ve Akü Arızaları - Kontrolleri)
(Bkz: Tüm Oto Arızaları)
(Bkz: Tüm Oto Arızaları)
Super anlatim
YanıtlaSilSüper hakkatane bravo
YanıtlaSilEcu dan kaynaklana bilirmi
YanıtlaSilAraçta herhangi bir marş veya akü problemi yok, motordaki aksamların döndüğünü duyuyorum ama araç çalışmıyor.(Araç-2018 1.4 Corolla)
YanıtlaSilAraç marş yapıyor çalışmıyor ve motor 9lcümü çok düşük cünkü motor sandık motor yani 6 aydır yatıyordu bunun arzası nedir
YanıtlaSilAraç ne kadar çok beklerse özellikle sabahları kontağı cevirdigimde tık sesi geliyor marş basmıyor. Birkaç defa aç kapa yapıyorum ondan sonra calisyor. Araç sicakken veya stop süresi çok gecmediyse sıkıntı yok çalışıyor. Akü ve kontak termigine baktırdım sağlam.
YanıtlaSilSorun neymiş öğrenebildinmi benim araç da aynısını yapıyo
YanıtlaSil