Akü Nerededir? Akü Değişimi Nasıl Yapılır? Nasıl Sökülür Takılır?
Araçta Akü
Nerededir? Akü Konumları
Otomobillerde
aküler çok yaygın biçimde amortisör kulesine yakın, sigorta kutusunun yanında,
genellikle sağda (bazen sol tarafta) bulunur. Aküden, kırmızı kalın + kablo
(bat ucu) marş motoruna gider, bu sebeple genelde marş motoruna en yakın uygun
konuma akü yerleştirilir. Ayrıca akü elektrik beslemesi sigortadan geçirileceği
için, sigorta kutusu da aküye yakın konumdadır. Bununla birlikte özellikle avrupalı otomobillerde akülerin
farklı konumlarda olduğu görülebilmektedir, örneğin bagajda veya ön koltuğun
altında.
Akülerin
araç üzerinde bulunduğu yer-konum, akünün çalışmasını önemli ölçüde etkiler.
Akünün
araçta bulunduğu konum şu şartları sağlamalıdır:
*Servis ve
bakım işlemleri için kolayca ulaşılabilmelidir.
*Sürüş
sırasında çok fazla ısınmaya veya
soğumaya maruz kalmaması gerekir.
*Yağ
sızıntıları, yakıt sızıntıları (benzin veya mazot), su ve nemden ve mekanik
darbelerden korunmalıdır.
*Çarpışma
– kaza durumunda, yolcular aküden sızacak asit veya gazlardan korunmalıdır.
Motor
Bölmesinde Bulunan Akü
Tasarım
bakımından motora ve ısı yayan kaynaklara yakın konumda yerleştirilen akülerin
ömürleri, ısıdan dolayı olumsuz etkilenir. Yüksek ısı, akülerde pozitif
plakalarda korozyona, daha fazla su kaybına ve akünün kendi kendine deşarj
olmasında artışa sebep olur.
Kaputun altında motor bölmesinde sıcaklık fazladır, ortam sıcaklığı arttıkça akülerin performansı azalır. Bazı araçlarda aküler fiberglastan yapılmış kılıfın veya plastik kutunun içine konarak yüksek ısıdan korunmaları sağlanır. Akülerin içinde konan koruyucu kılış sanıldığı gibi soğuktan değil, sıcaktan korumak için vardır.
*Soğuk
konum (aracın bagajı veya koltukların altı)
Toplam su
tüketimi, 42 gün sonra nominal kapasitenin maksimum 6 gram/Ah’ine ulaşıyorsa,
bu durumda bakım gerektirmeyen akü, soğuk konumlardan birine yerleştirilebilir.
*Sıcak
konum (motor bölmesi (kaputun altı))
Toplam su
tüketimi, 42 gün sonra nominal kapasitenin maksimum 3 gram/Ah’ine ulaşıyorsa,
bu durumda bakım gerektirmeyen akü, soğuk konumlardan birine yerleştirilebilir.
Araç
İçinde veya Bagajda Bulunan Akü
Eğer akü
aracın içinde bir konuma monte edilmişse, sızdırma yapmayan veya agm akü
kullanılır. Araç içi veya bagajda bulunan aküler, genellikle sızdırmaya karşı
korumalı agm akülerdir. Araç içinde bulunan akülerde, aküden çıkan gazların
dışarıya tahliyesi için bir havalandırma hortumu takılmıştır. Araç kaza yapıp
takla attığında ve tavanı üstünde ters konumda kaldığında akü asit
sızdırabilir, bu durumda araç içindekiler yaralanabilir. Sızdırma korumalı agm
aküler, bu tehlikeleri en aza indirmektedir.
Akü değişimlerinde aynı teknik özelliklerdeki yeni akünün takılması bu sebeple çok önemlidir. Yine araç içindeki akülerde havalandırma hortumunun doğru şekilde takılması gerekir.
Akünün Sökülmesi ve Takılması (Akü Montajı)
Akünün
montajında, aküyü yerine sabitlemek için bağlantı çubukları, saplamalar ve
şeritler kullanılabilir. Bu bağlantı elemanlarının uygun şekilde sıkılmış olması gerekir. Akün bulunduğu yerde
kaymamalı, titreşim ve boşluk yapmamalıdır. Akünün çok fazla titreşim yapması
akünün ömrünü kısaltır, akü içindeki plakalarda oluşabilecek hasarlar akünün patlamasına
sebep olabilir. Araç tipine göre akü, motor bölmesinde (kaputun altında),
aracın içinde veya bagajda olabilir.
Akü
montajının gevşek yapılması, sarsıntılı sürüşte veya kaza anında akünün
yerinden çıkmasına, kısa devre yapmasına, kutusunun çatlayıp asit sızdırmasına
sebep olabilir.
Kaza yapan araçta imkan varsa akü kutup başları ilk iş olarak sökülmeli ve aküsü alınmalıdır.
Akü Nasıl Sökülür? Akü Sökülürken Nelere Dikkat Edilmelidir?
*Araçta
elektrikle çalışan tüm donanımlar kapatılır.
*Aracın
kapı kilitleri açılır.
*Kontak
kapatılır.
*Akü ısı
koruma kılıfı varsa açılır.
*Asla
negatif kutup başı takılı haldeyken, pozitif kutup başını sökmeyin, böyle
olursa kısa devre tehlikesi oluşur ve
yaralanmaya sebep olabilir.
*Akünün
negatif kutup başı kelepçesi gevşetilir ve sökülür.
*Akünün
pozitif kutup başı kelepçesi gevşetilir ve sökülür.
*Akünün
bağlantı şeritleri, saplamaları, gergi çubukları sökülür.
*Akü eğer
bagajda veya aracın içindeyse, gaz tahliye hortumuna dikkat edilir.
*İmkan
varsa yedekleme şarj cihazıyla, aracın
aracın elektrik beslemesinin kesilmemesi sağlanabilir.
Akü Nasıl Takılır? Akü Takılırken Nelere Dikkat Edilmelidir?
*Yeni
akünün, eskisiyle aynı gerilimde (Volt) ve aynı kapasitede (AH) olmasına dikkat
edilir.
*Yeni
akünün büyüklüğü (en-boy ebatı), eskisiyle aynı olmalıdır, akü yerine doğru tam
oturmalıdır.
*Akünün
yerine tam oturması için alt uzun kenarlarında kenar çubukları (çıkıntıları)
bulunur. Montajda tam oturması ve bağlantılarının yapılması sağlanmalıdır.
*Akü kutup
başlarına ve kelepçelerine gres yağı sürmeyin, aksi halde kutup başları
gevşeyebilir.
*Aküyü
yerine yerleştirirken ön-arka olarak doğru pozisyonda olmasına dikkat edin,
zaten artı ve eksi kablo uçları ile kutup başları denk gelmelidir.
*Montaj
bağlantı elemanlarını takın ve vida – somunları uygun torkla sıkın.
*Kutup
başlarını takmadan önce, varsa ısı koruma kılıfını takın.
*Kutup
başı kelepçelerini elle geçirin, takarken çekiçle vurmayın, zarar vermeyin.
*Önce
pozitif kabloyu kutup başına takın ve doğru torkla sıkın. Daha sonra negatif
(eksi-şasi) kabloyu eksi kutup başına takın ve sıkın.
*Kutup
başlarının plastik koruma kapakları varsa takın, akü ısı koruma kılıfı varsa
kapatın.
*Akü aracın içinde veya bagajdaysa, varsa havalandırma hortumunu takın. Bu hortumun sağlamlığını kontrol edin.
Ana konu (Bkz: Akü)
Ana konu (Bkz: Temel Elektrik Bilgisi)
Yorumlar
Yorum Gönder