Akü kutup
başları sökülse, aküye hiçbir donanıma
bağlanmamış olsa bile, akü bir süre sonra kendi kendine boşalacaktır. Bu olaya
akünün kendi kendine deşarj olması denir. Kendi kendine deşarjın sebebi, akünün
içinde gerçekleşen kimyasal işlemlerdir.
Aküdeki
kendi kendine deşarj olma durumu, büyük ölçüde aküde kullanılan teknolojiye ve
akünün sıcaklığına bağlıdır.
Akünün kendi kendine deşarj olması dışında, akü kendiliğinden belirli bir sürede (daha kısa sürelerde) bitiyorsa (boşalıyorsa), bu durumda akım çeken bir donanım açık kalmış olabilir; lamba vb. Her şey kapalıyken yine de akü bitiyorsa, tesisatta kısa devre vardır, küçük akımlar çekebilen kısa devreler sigortayı attırmaz fakat zamanla aküyü bitirebilir. Tesisat kontrol edilmelidir, multimetreyle tesisatta hassas ölçüm ve kontroller yapılarak bu durum tespit edilmeye çalışılabilir.
Aküde
kendi kendine deşarjın miktarı; yaklaşık günde 0,1%, ayda %3’tr.
Kurşun-kalsiyum
alaşımı, kurşun-antimon alaşımının hızlandırıcı etkisinin önlenmesini sağlar.
Pozitif ve negatif plakaların düşük kendi kendine deşarj oranı, tüm kullanım
süresi boyunca neredeyse sabit kalır. Sıcaklıktaki her 10 °C'lik artış için,
kendi kendine deşarj faktörü iki katına çıkar.
Kendi
kendine deşarjı azaltmak için, kurşun antimon alaşımı yerine, kurşun kalsiyum
alaşımı kullanılmaktadır. Kalsiyumlu akülerin bir başka avantajı ise, akü
eskidikçe, kendi kendine deşarjın artmamasıdır.
Kendi
kendine deşarj, mevsimlik kullanımda olan ve kışın kullanılmayan veya nadiren
kullanılan araçlar için özel bir öneme sahiptir. Bu, örneğin tarım, ormancılık
ve inşaat sektörleri için geçerlidir, ancak aynı zamanda çoğu zaman üstü açılır
arabalar için de geçerlidir.
Üst konu: (Bkz: Akü Arızaları)
(Bkz: Akü Nerededir? Nasıl Değiştirilir?)
Ana konu (Bkz: Temel Elektrik Bilgisi)
Ana konu: (Bkz: Akü Nedir?) (Bkz: Akü Çalışma Prensibi)
Yorumlar
Yorum Gönder