Akü Şarj İkaz Lambası Neden Yanar?
Kontak anahtarı çevrildiğinde, yani IGN pozisyonuna getirildiğinde gösterge panelindeki tüm uyarı lambaları kontrol amaçlı yanacaktır. Kırmızı renkli akü sembolüyle gösterilen akü şarj uyarı lambası da yanacaktır. Akü şarj lambasının (şarj göstergesi) motor çalıştıktan sonra sönmesi gerekir. Eğer motor çalıştıktan sonra sönmüyorsa, ya da yolda giderken şarj lambası yanıyorsa, akü şarj edilmiyor demektir.Akü Şarj Lambası Neden Yanar?
Şarj lambasının yanmasının sebepleri
şunlardır:
*Alternatör
arızalanmıştır.
*Alternatörün
kömürleri (fırçaları) bitmiştir-bozulmuştur. (Yaygın sebep). Bu durumda sadece
fırçalar sökülüp yenisiyle değiştirilerek problem giderilir, alternatörü komple
değiştirmeye gerek yoktur.
*Alternatörün
regülatörü (konjektör) arızalanmıştır. Bu durumda sadece regülatör
değiştirilerek arıza giderilebilir.
*Alternatör
kayışı (V kayışı da denir) kopmuştur veya kayış gerginliği azalmıştır veya
yağlanmış-deforme olmuştur. Alternatör kayış gerginliği, kayış gerdiren avare
kasnağın ayar kısmından veya alternatörün motor bloğuna bağlandığı ayarlı
civatalı kısımdan ayarlanır. Gerdirme civatası gevşetilir, bir levyeyle
alternatör kaydırılır, kayış gerilir ve tekrar sıkılır. Kayış gerginliği,
kayışın boşluktaki en uzun kısmının ortasından bastırılarak elle kontrol
edilebilir, parmakla bastırıldığında kayış 1 – 1,5 cm esnemelidir. Alternatör
kayışı aşırı gergin olursa kopabilir, alternatör rotor milinin yataklarını –
rulmanlarını bozabilir.
*Alternatör
bağlantı kablolarından biri kopmuştur, kablo soketleri çıkmıştır, gevşemiştir
ve korozyon yapmıştır. Kaput açılarak kablo ve soketler gözle kontrol
edilebilir.
*Alternatördeki
diyotlar arızalanmış olabilir. Diyotların kontrol edilmesi gerekir.
Alternatörün Hızlıca Kontrol Edilmesi
Motor
çalıştığında, alternatör aküyü yaklaşık 12,9 – 14,9 volt ile beslemeye (şarj
etmeye başlar). Motor stop etmiş durumdayken akü voltajı ölçülür, daha sonra
motor çalışıyorken akü gerilimi (voltajı) ölçülür, basitçe motor çalışıyorken
voltaj artmış olmalıdır. Motor çalışıyorken bir voltmetre (multimetre) ile akü
kutup başlarından voltaj ölçümü yapıldığında, okunan değer 12,9-14,9 volt
aralığında olmalıdır, bu aralıktaysa alternatör sağlam ve aküyü şarj ediyor
demektir. (katalog değerleri referans alınmalı).
Akü Şarj Lambası Yandığında Neler Yapılmalıdır?
Motor
çalıştığında şarj lambası sönmüyorsa veya yolda giderken şarj lambası yanmışsa,
en kısa sürede araç servise götürülmelidir. Şarj lambasının yanmasının anlamı,
akünün şarj edilmiyor oluşudur. Bu durumda araçta kullanılan tüm elektrikli
donanımlar, aküden elektrik çekecek ve akünün kısa sürede bitmesine (deşarj)
olmasına sebep olacaktır. Eğer servis çağırılamıyorsa veya kısa bir sürüşte
servise gidilebilecekse, durumu kurtarmak için , araçtaki elektrikli alıcıların
mümkün olduğunca kapatılmalıdır böylece elektrik tüketimi azalacaktır, akünün
kısa sürede bitmesi engellenecektir. Bunun için, gündüz ise farlar, parklar
kapatılmalıdır, klima-kalorifer, müzik sistemi, iç aydınlatma gibi tüm zaruri
olmayan elektrikli donanımlar kapatılarak en yakın servise gidilebilir.
DİKKAT: Eğer
şarj lambasının yanmasının sebebi, v kayışının kopmasıysa, motor hemen stop
edilmeli ve çalıştırılmamalıdır. V kayışı koptuğunda su pompası (devirdaim
pompası) da çalışmayacaktır, bu durumda motor soğutulamaz ve hararet yaparak
motorda ciddi hasarlara sebep olur.
Ana konu için (Bkz: Şarj Sistemi ve Alternatör)
S.a merhaba akü şarj olmuyor uyarısı veriyor 2011 Kango multix aracım kayışlar şarj dinamosu aklımıza gelen herşey kontrol edildi sorun yok ama yolda giderken 15 dk da bir şarj olmuyor uyari ışığı yanıyor stop edip çalıştırınca sönüyor 15 dk sonra yine aynı aküyüde yeni aldik araca motor yapıldı bız daha önceki durumunu bilmiyoruz motor yapıldıktan sonra aldık ve aküyü sıfır taktik yola çıktık ve 15 dk sonra bu arızayı verdi sorun akümü acaba böyle biseyle karsilastinizmi sorunu 2 aydır çözemedik
YanıtlaSilSorunu cozdunuzmu aynı problem bizdede var
Sil1 aydır aynı sorun var kimse çözemiyor çözen varsa bilgi versin lütfen
SilABİ AYNISI BENDEDE VAR ÇÖZÜM YOKMU ACABA BİREBİR AYNI PROBLEM
YanıtlaSilAynı sorun bndede var çözen var mı
YanıtlaSil