Akü Şarj Lambası Neden Yanar? Şarj Sistemi Arızaları




Kontak anahtarı çevrildiğinde, yani IGN pozisyonuna getirildiğinde gösterge panelindeki tüm uyarı lambaları kontrol amaçlı yanacaktır. Kırmızı renkli akü sembolüyle gösterilen akü şarj uyarı lambası da yanacaktır. Akü şarj lambasının (şarj göstergesi) motor çalıştıktan sonra sönmesi gerekir. Eğer motor çalıştıktan sonra sönmüyorsa, ya da yolda giderken şarj lambası yanıyorsa, akü şarj edilmiyor demektir.

Akü Şarj Lambası Neden Yanar?

Şarj lambasının yanmasının sebepleri şunlardır:
*Alternatör arızalanmıştır.
*Alternatörün kömürleri (fırçaları) bitmiştir-bozulmuştur. (Yaygın sebep). Bu durumda sadece fırçalar sökülüp yenisiyle değiştirilerek problem giderilir, alternatörü komple değiştirmeye gerek yoktur.
*Alternatörün regülatörü (konjektör) arızalanmıştır. Bu durumda sadece regülatör değiştirilerek arıza giderilebilir.
*Alternatör kayışı (V kayışı da denir) kopmuştur veya kayış gerginliği azalmıştır veya yağlanmış-deforme olmuştur. Alternatör kayış gerginliği, kayış gerdiren avare kasnağın ayar kısmından veya alternatörün motor bloğuna bağlandığı ayarlı civatalı kısımdan ayarlanır. Gerdirme civatası gevşetilir, bir levyeyle alternatör kaydırılır, kayış gerilir ve tekrar sıkılır. Kayış gerginliği, kayışın boşluktaki en uzun kısmının ortasından bastırılarak elle kontrol edilebilir, parmakla bastırıldığında kayış 1 – 1,5 cm esnemelidir. Alternatör kayışı aşırı gergin olursa kopabilir, alternatör rotor milinin yataklarını – rulmanlarını bozabilir.
*Alternatör bağlantı kablolarından biri kopmuştur, kablo soketleri çıkmıştır, gevşemiştir ve korozyon yapmıştır. Kaput açılarak kablo ve soketler gözle kontrol edilebilir.
*Alternatördeki diyotlar arızalanmış olabilir. Diyotların kontrol edilmesi gerekir.


Alternatörün Hızlıca Kontrol Edilmesi

Motor çalıştığında, alternatör aküyü yaklaşık 12,9 – 14,9 volt ile beslemeye (şarj etmeye başlar). Motor stop etmiş durumdayken akü voltajı ölçülür, daha sonra motor çalışıyorken akü gerilimi (voltajı) ölçülür, basitçe motor çalışıyorken voltaj artmış olmalıdır. Motor çalışıyorken bir voltmetre (multimetre) ile akü kutup başlarından voltaj ölçümü yapıldığında, okunan değer 12,9-14,9 volt aralığında olmalıdır, bu aralıktaysa alternatör sağlam ve aküyü şarj ediyor demektir. (katalog değerleri referans alınmalı).

Akü Şarj Lambası Yandığında Neler Yapılmalıdır?

Motor çalıştığında şarj lambası sönmüyorsa veya yolda giderken şarj lambası yanmışsa, en kısa sürede araç servise götürülmelidir. Şarj lambasının yanmasının anlamı, akünün şarj edilmiyor oluşudur. Bu durumda araçta kullanılan tüm elektrikli donanımlar, aküden elektrik çekecek ve akünün kısa sürede bitmesine (deşarj) olmasına sebep olacaktır. Eğer servis çağırılamıyorsa veya kısa bir sürüşte servise gidilebilecekse, durumu kurtarmak için , araçtaki elektrikli alıcıların mümkün olduğunca kapatılmalıdır böylece elektrik tüketimi azalacaktır, akünün kısa sürede bitmesi engellenecektir. Bunun için, gündüz ise farlar, parklar kapatılmalıdır, klima-kalorifer, müzik sistemi, iç aydınlatma gibi tüm zaruri olmayan elektrikli donanımlar kapatılarak en yakın servise gidilebilir.


DİKKAT: Eğer şarj lambasının yanmasının sebebi, v kayışının kopmasıysa, motor hemen stop edilmeli ve çalıştırılmamalıdır. V kayışı koptuğunda su pompası (devirdaim pompası) da çalışmayacaktır, bu durumda motor soğutulamaz ve hararet yaparak motorda ciddi hasarlara sebep olur.



Ana konu için (Bkz: Şarj Sistemi ve Alternatör)

Yorumlar