P0234 Arıza Kodu Turbo Şarj Basıncı Aşırı Yüksek

Atmosferik motorlarda silindirin içine hava, motorun emme zamanında oluşturduğu vakum sayesinde kendiliğinden dolar, bunlara doğal emişli atmosferik motorlar denir. Aşırı beslemeli motorlarda ise hava, silindirlerin için basınçlı şekilde gönderilir, böylece silindir içerisine daha fazla hava alınarak volümetrik verim arttırılmış olur; bu motorlar egzoz turbo şarjlı veya süperşarjlı olabilir. Motor kontrol ünitesi, turbo şarjın emme manifolduna gönderdiği basınçlı havanın basıncını, turbo basınç sensörüyle sürekli takip eder ve motorun ihtiyaç duyduğu hava basıncını en ideal değerde tutmaya çalışır. ECU, turbo basıncını ayarlamak için; wastegate mekanizmasını veya değişken kanatçıklı turbo sistemini kullanır.


Motora turbo tarafından gönderilen havanın basıncı, hafızadaki daha önceden belirlenmiş, olması gereken basınç değerini aşarsa, sistem bunu bir arıza olarak yorumlar ve P0234 arızasını hafızaya kaydeder, motor arıza lambasını yakar. Turbo şarj basıncının aşırı yüksek olması, motorun mekanik yapısına ciddi zararlar verebilir. Supap sistemi, pistonlar, segmanlar, biyel kolları ve yatakları ciddi hasar alabilir. Örneğin pistonların kırılması, delinmesi aşırı turbo basıncı sebebiyle karşılaşılan motor hasarlarıdır. ECU, bu tür hasarları önlemek için motorun gücünü sınırlandırabilir.
P0234 Arızasının Belirtileri
*Motor gücü azalır.
*Motorun çalışmasında tekleme oluşabilir.



P0234 Arızasının Olası Sebepleri
Turbo şarjda, turbo basıncı iki şekilde ayarlanır: wastegate mekanizması veya değişken kanatçık mekanizmasıyla, araçtaki turboda bu ikisinden sadece biri vardır. Hangisi varsa ona göre sebepler değerlendirilmelidir.
*Turbodaki wastegate mekanizması arızalı olabilir. Bypass klapesi kurum veya mekanik bir etki sonucu kapalı konumda sıkışıp kalmış, açılmıyor olabilir (yaygın sebep). Bypass klapesi hiç açılmıyorsa turbo şarj basıncı aşırı yükselir. Basınç/vakum tüpü, itme çubuğu, turbo basınç kontrol valfinin ince kauçuk hava hortumları sağlam olmalıdır. Turbo basınç kontrol valfi arızalı olabilir, eğer böyleyse başka arıza kodlarının mevcut olması olasıdır. Eğer bypass klapesi bir elektrik motoruyla açılıp kapanıyorsa, bu elektrik motoru arızalı olabilir.
*Değişken kanatçık mekanizması arızalı olabilir. Turbonun türbin tarafında iç kısımdaki değişken kanatçıklar, kurum kaplaması sonucu sıkış kalmış, hareket edemiyor olabilir (yaygın sebep). Kanatçıkların sıkışıp kaldıkları pozisyona göre; turbo basıncı aşırı yüksek olabilir (şu anki sorun) veya turbo basıncı yükselmiyor olabilir. Değişken kanatçık mekanizmasını çalıştıran basınç/vakum tüpü, itme kolu sağlam ve serbestçe hareket edebiliyor olmalıdır. Bu sistemi kumanda eden basınç kontrol valfi sağlam olmalı, bu valfe bağlı ince kauçuk hortumlar sağlam olmalıdır, çıkmış, delinmiş, çatlamış olmamalıdır. Eğer değişken kanatçıkları bir elektrik motoru kumanda ediyorsa, elektrikli motor sağlam olmalıdır.
*Turbo basınç kontrol selenoid valfi arızalı olabilir (bununla ilgili arıza kodu var mı bakılmalıdır.
*Vakum hortumları çatlak, delik, yerinden çıkmış, tıkanmış olabilir.
*Bu arızada hiçbir kontrol yapılmadan turbo basınç sensörünü değiştirmek yanlıştır. Turbo basınç sensörü bu arızanın geçerli sebebi değildir, turbo basınç sensörü arızalanırsa P0235 P0236 P0237 P0238 P0239 P0240 P0241 P0242 arıza kodlarından biri okunmalıdır. Tüm kontroller yapıldıktan sonra her şey normalse, ancak bu durumda turbo basınç sensöründen şüphe edilebilir.
P0234 Arızasının Çözümü
*İlk yapılması gereken işlem Diyagnostik Tekniği adımlarını sırasıyla uygulamaktır. Tüm kalıcı arıza kodları belirlenmelidir. P0234 arıza koduyla birlikte başka arıza kodları da varsa, önce bu arızalar giderilmelidir. Sadece P0234  arıza kodu okunuyorsa, sorunun turbodaki mekanik arızadan olma olasılığı biraz daha yüksektir.
*Wastegate mekanizmasında veya değişken kanatçık mekanizmasında mekanik arıza varsa giderilmelidir. Kurum/karbon birikintisi sebebiyle tutukluk meydana geliyorsa parçalar temizlenmelidir. Hareketli parçalar serbestçe çalışabilmelidir.
*Yukarıda sayılan arıza sebeplerindeki maddeler tek tek incelenmelidir. Arıza giderilmelidir.

Yorumlar

  1. P0234 kodunu bazen veriyor bazen vermiyor turbo wastgate kontrol edildi sorun olmadığı wastgatenin sağlam olduğu söylendi selenoid walf egr walf basınç sensörü kontrol edildi sorunun nerden olduğu çözülemedi araç citroen c4 1.6 dizel.

    YanıtlaSil
  2. Aynı sorun bendede var arıza kodunu silince birsüre sorun yok c416dizel yanlız benimki katalüzörü temizleyin başladı daha önce sıkıntı yok idi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. egr-partikül yazılımsal çözümü yapmışmıydınız?

      Sil
    2. Katalizörü Turbo'nun bir parçasıdır Turbo geri basıncını oluşturur katalizörün boşaltılması ya da uygun şekilde Temizlenmemiş olması turboyu etkiler

      Sil
  3. çağdaş çiftoğlu4 Eylül 2022 03:13

    polo 1.2 tdı 75000 km de başladı arıza şu anda 89000 de aracımda 3 yıldır sadece uzun yolda 5. viteste p0234 arızası alıyorum defalarca görürdüm 15 usta olmuştur. servisler 35 bin civarı fiyat cıkarıyorlar çözüm bulamadım. hortumları kontrol ettim sorun yok. turbocu wasgate sağlam çalışıyor dedi artık sıkıldım gittim map sensörünü değiştirdim bir yerden başlamam gerekiyordu. devam ederse n 75 değiştireceğim sonrasında çözüm bulamazsam artık turbo söktüreceğim. dpf iptaline karşıyım ama onuda iptal edeceğim.bıktım artık.

    YanıtlaSil
  4. Çağdaş bey sorunu halledebildiniz mi.
    Bende de benzer şikayetler var ve sizin tecrübeleriniz bana ışık tutabilir diye düşünüyorum

    YanıtlaSil
  5. bu sorunu halledebilen varmı

    YanıtlaSil
  6. Aynı sorunu yaşayan aracın ventillerinde sorun olduğu görüldü

    YanıtlaSil
  7. Passat 2015 model 4motion var devir 4000 i geçince p0234 hatası veriyor ve arıza ışığı yanıyor gaz yemiyor, kontak kapatıp açınca gaz yemeye başlıyor anca yine 4 bin devri geçince aynı şey tekrarlanıyor, bir turbocuya gittim Adana da sanayide Westgate sağlam ondan yapmaz dedi sökmeden, özel servis turbo yu sökmek için motor inmesi gerekiyor diyor, bende bunun için motor indirmek istemiyorum, sorun nereden olabilir?

    YanıtlaSil
  8. Polo 1.2 tdi aracım da sorunu yaşadım p023400 arızası turbodan kaynaklı dediler söküldü turbocuya gitti turbocu sorun yok demiş turboda gitmişken bir temizlik yapıldı ama şunu da belirteyim turbocuya gitmeden önce 3 devirlere geldiğim de arızayı yakıyordu ve araç gaz yemiyordu kontak kapa aç düzeliyordu turbocudan sonra bir daha o sorunu yaşamadım temizlik olduktan sonra yani

    YanıtlaSil
  9. Fiorino var 2010 3 bin devire gelmeden arac ariza yakiyor sonrasinda turbosuz gibi gidiyor map sensorunu degistridim duzelmedi arac ne yapmaliyim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayni 2010 fiorino bendede var 3 bin devire gelince yığılma yapıyor ve gecmiyor 3 bin deviri. Map sensoru degistirdim bi 3 ay sorun duzeldi dun gene yapti cozum bulan varmi? Baska arkadasda aynisi oldu turbo vestage cubugumu ne onu ayarlatti duzelmis. Bilemedim

      Sil
  10. Focus 2.5 kasa 2011 model aracım P0234 kodu arızası veriyor bunun sebebi nedir?

    YanıtlaSil
  11. Benim clio 4 2013 model aracım var bencede gaza basinca araç turbo acacakken ariza isigi yanıyor araç devirden düşüyordu servis ilk turbo basinc sensörü arizali dedi değiştik. Yine aynı arızaya düştü araç sensörü takılan fişin arizali olduğu bir artı bir ekşi elektirik geleceğine ay i anda arti geldiği için parçayı arızaya düşünüyormuş yarin elektirikcideo fiş ve diğer tesisatı kontrol ettirecegim 40 gündür uğraşıyorum umarim sorun biter artik

    YanıtlaSil

Yorum Gönder