Turbo Nedir Ne İşe
Yarar? Nasıl Çalışır?
Bölüm 1 - 2
Günümüzde hem dizel motorlarda hem de benzinli motorlarda, aşırı hava beslemesi dediğimiz egzoz turbo şarjı kullanılmaktadır. Egzoz manifoldundan hemen sonra egzoz hattına bağlanan turbo, egzoz gazlarından hareket alır ve bu hareketle temiz havayı basınçlı olarak emme manifolduna-yanma odasına göndererek yanma verimini ve motor gücünü arttırır. Turbo basıncı, turbo basınç kontrol valfi tarafından ayarlanır.
Günümüzde hem dizel motorlarda hem de benzinli motorlarda, aşırı hava beslemesi dediğimiz egzoz turbo şarjı kullanılmaktadır. Egzoz manifoldundan hemen sonra egzoz hattına bağlanan turbo, egzoz gazlarından hareket alır ve bu hareketle temiz havayı basınçlı olarak emme manifolduna-yanma odasına göndererek yanma verimini ve motor gücünü arttırır. Turbo basıncı, turbo basınç kontrol valfi tarafından ayarlanır.
Turbo şarj motorun çalışmaya başladığı andan itibaren çalışır, fakat gönderdiği basıncın atmosfer basıncını (1 bar’ı) geçip maksimuma ulaşması için daha hızlı dönmesi gerekir, bunun için de motor devrinin dizel motorlarda 1750-2000 deviri geçmesi gerekir. Yani turbo şarj belirli bir devirden sonra motora maksimum basınçlı hava göndererek torkun artmasını sağlıyor. Araç sürücülerinin çekişin artmasıyla “turbo devreye girdi” dedikleri olay, turbonun maksimum basınca ulaşmış olmasıdır. Aslında turbo hep devrededir.
Buna rağmen
turbo şarjın araçta en çok kullanılan devir aralıklarında (1500-3000) yeterli
hava beslemesini yapması için çeşitli geliştirmeler yapılmıştır, örneğin
değişken geometrili turbo şarj, düşük-orta motor devirlerinde de yeterli
basınçlı hava beslemesini yapabilmekte, torku arttırmaktadır. (Bkz: Turbo Arızası Arıza Belirtileri ve Kontrolleri) (Bkz: Dizel Motorlar ve Dizel Araçlar) (Bkz: Turbo Benzinli Araçlar)
Turbo Dizel Motor
Dizel
motorlar fazla havayla yani hep fakir karışımla çalışırlar. Dizel motorda yanma
odasına ne kadar çok hava (oksijen) girerse, motorun torku o kadar artar.
Benzinli motorların devri, hava miktarını kontrol ederek ayarlanırken, dizel
motorların devri yakıt miktarı ayarlanarak ayarlanır. Bir dizel motorda
enjektörlerin püskürttüğü yakıt miktarı artarsa, motor devri de artar. Fakat
eskiden kullanılan atmosferik dizel motorlarda, belirli bir devirden sonra ne
kadar yakıt püskürtülse de, motor
yeterince hava alamadığından (yüksek devir, hava süresini kısaltıyor), motorun
torku hızla düşmekte ve yeterince motor performansı alınamamaktaydı, üstelik
püskürtülen yakıt tam olarak yakılamadığından, atmosferik dizel motorlar çok
yakmaktaydı.
Turbo şarjlı
(aşırı hava beslemeli) dizel motorlardaysa, yüksek basınçlı hava belirli
devirden sonra sürekli olarak yanma odasına gönderildiğinden, motora yeterince
hava(oksijen) girer ve motorun yanma verimi ve performansı artar. Turbo dizel
motorların verimi, atmosferik dizel motorların veriminden %40-%50 daha
fazladır. Tork yüksek, gürültü az, yakıt sarfiyatı düşüktür. (Bakınız: Common Rail Yakıt Sistemi)
Turbo Benzinli Motor (Direkt Enjeksiyonlu Benzinli Turbo Motor)
Turbo Şarj Çalışma Prensibi
Turbo şarj
(egzoz turbo şarjı), egzoz manifoldundan çıkan basınçlı egzoz gazlarının
hareketini, turbonun türbin kanatçıklarına çarptırarak döndürür, türbin milinin
diğer ucunda bulunan kompresör kanatçıklarıysa, dışarından temiz havayı emer ve
basınçlandırarak intercooler’a, oradan da emme manifolduyla yanma odasına
gönderir. Turbo şarjlar, temiz havayı yaklaşık 2 - 2,5 barlık mutlak basınçla
emme manifolduna gönderirler. Böylece egzoz gazıyla yok olan enerji tekrar kullanılarak motor performansı 2 katına çıkarılabilmiştir.
(Bkz: Turbo Gecikmesi ve Blow Off Valfi)
(Bkz: Turbo Gecikmesi ve Blow Off Valfi)
Turbonun Yağlanması ve Soğutulması
Turbo
şarjdaki türbin mili çok yüksek devirlerde (dakikada 60 bin -200 bin devir ile) döner. Bu
sebeple çok iyi yağlanması gerekir. Turbo şarjın yağlanması motor yağıyla
yapılır, bir yağ borusu-hattı turbo şarjın gövdesindeki yağ girişinden girer ve
gövde içindeki mil yataklarını yağladıktan sonra motora döner. Yağ sürekli
devirdaim ederek turboyu yağlar ve ayrıca soğutulmasını da sağlamış olur.
Bazı turbo şarj tiplerinde, turboyu soğutmak için motor soğutma suyu da kullanılır. Su, turbonun gövdesinde dolaştırılır.
Su soğutmalı turbo şarjların avantajı: Motor stop edildiğinde, turbo kanatçıkları (turbo mili) bir süre daha dönmeye devam eder, fakat motor yağı dolaşımı durmuştur, bu durumda turbo mili soğutulmadan ve yağlanmadan çalışmaya devam etmiş olur ki, bu durum turbo miline ve yataklarına zarar verir. Su soğutmalı sistemlerdeyse, motor stop edilse ve su devir daimi dursa bile, sıcaklık farkından dolayı su hareket etmeye devam eder (ısınan su yukarı doğru akar-hareket eder), böylece su dolaşımı kendiliğinden olduğu için, turbo soğutulmuş olur.
Bazı turbo şarj tiplerinde, turboyu soğutmak için motor soğutma suyu da kullanılır. Su, turbonun gövdesinde dolaştırılır.
Su soğutmalı turbo şarjların avantajı: Motor stop edildiğinde, turbo kanatçıkları (turbo mili) bir süre daha dönmeye devam eder, fakat motor yağı dolaşımı durmuştur, bu durumda turbo mili soğutulmadan ve yağlanmadan çalışmaya devam etmiş olur ki, bu durum turbo miline ve yataklarına zarar verir. Su soğutmalı sistemlerdeyse, motor stop edilse ve su devir daimi dursa bile, sıcaklık farkından dolayı su hareket etmeye devam eder (ısınan su yukarı doğru akar-hareket eder), böylece su dolaşımı kendiliğinden olduğu için, turbo soğutulmuş olur.
Turbo Basıncının Ayarlanması
Motorun iyi performans (tork) vermesi için her devir aralığında yeterli basınçta hava ile beslenmesi gerekir. Motor devri düşük olduğunda (500-1500 rpm) yavaş dönen turbo kompresör kanatçığının yetersiz olan hava beslemesi torkun düşmesine sebep olur. Motor devri çok yükseldiğindeyse (dizellerde 4000 -5000; benzinlilerde 4000-7000 rpm), turbo kompresör kanatçıkları çok hızlı döndüğünden, basınç aşırı artar. Bu durumun dengelenmesi gerekir.
Turbonun Aşırı Basıncını Önlemek İçin:
Wastegate valfi (Basınç Sınırlama Valfi) (by-pass kanalı) veya
Değişken türbin geometrili turbo(değişken kanatçıklı turbo) (VTG) kullanılır.
Düşük Motor Devirlerinde Turbo Basıncının Arttırmak İçin:
Değişken türbin geometrili turbo(değişken kanatçıklı turbo) (VTG)
veya
Twin-Scroll Turbo kullanılır.
Arıca turbo benzinli motorlarda "Turbo Lag" 'i (turbo gecikmesini) önlemek için de;
Blow Off Valfi (Hava Devir Daim Valfi) kullanılır.
Donanım olarak genelde konsept şu şekildedir:
twinscroll + westgate
Değişken kanatçık (vgt) + wastegate
Turbonun Aşırı Basıncını Önlemek İçin:
Wastegate valfi (Basınç Sınırlama Valfi) (by-pass kanalı) veya
Değişken türbin geometrili turbo(değişken kanatçıklı turbo) (VTG) kullanılır.
Düşük Motor Devirlerinde Turbo Basıncının Arttırmak İçin:
Değişken türbin geometrili turbo(değişken kanatçıklı turbo) (VTG)
veya
Twin-Scroll Turbo kullanılır.
Arıca turbo benzinli motorlarda "Turbo Lag" 'i (turbo gecikmesini) önlemek için de;
Blow Off Valfi (Hava Devir Daim Valfi) kullanılır.
Donanım olarak genelde konsept şu şekildedir:
twinscroll + westgate
Değişken kanatçık (vgt) + wastegate
Turbo Şarjın Parçaları ve Görevleri
Turbo şarj, türbin muhafazası, kompresör muhafazası ve
gövde-yatak olmak üzere üç temel kısma ayrılır.
(Turbo şarj parçaları)
Türbin Muhafazası ve Türbin Kanatçıkları
Egzoz manifoldundan gelen gazların girdiği kısım türbin
muhafazasıdır. Burada bulunan türbin fanına, yüksek hızlı ve sıcak egzoz
gazları çarparak, büyük bir hızla döndürür ve çıkış kanalından turboyu terk
eder.. Trübin fanının dönmesiyle, türbin mili ve türbin miline bağlı olan diğer
taraftaki kompresör fanı da döner. Kısaca turbonun hareketinin oluştuğu kısım
türbin kısmıdır.
Kompresör Muhafazası ve Kompresör Kanatçıkları
Milin
dönmesiyle birlikte, temiz hava tarafındaki kompresör muhafazasının içinde
bulunan türbin fanı da büyük bir hızla
döner. Fanın dönmesiyle, hava filtresinden gelen temiz hava kanatçıkların
arasına dolar ve büyük bir hızla üflenir, bunun sonucunda basınçlı temiz hava
turbo kompresöründen intercooler’a
basılmış olur.
Turbo Gövdesi (Yatak)
Türbin milinin bulunduğu, tüm parçaların üzerinde
toplandığı ana gövde kısımdır. Gövdenin
içinde yataklar, burçlar ve yağ kanalları vardır. Türbin milinin
aşınmadan-sürtmeden dönebilmesi için çok iyi bir yağlamayla, yataklarda yağ
filmi oluşturulmalıdır. Aksi halde mil yanar ve kilitlenir. Bu kısımda, mile
yataklık, yağlama ve soğutma görevleri yerine getirilir.
Intercooler Nedir Ne İşe Yarar?
Dışarıdan
emilen temiz hava, turbo şarjın kompresöründe basınçlandırılırken, turbonun çok
sıcak olmasından dolayı ısınır, ısınan hava genleşir, yoğunluğu azalır,
yoğunluğu azalan havanın içerisindeki oksijen miktarı azalır (örneğin 1litre
sıcak havanın içerisinde 3 birim oksijen varsa, 1 litre soğuk havanın
içerisinde 7 birim oksijen vardır). İçerisinde az oksijen bulunan havayı yanma
odasına göndermek istemeyiz çünkü bu verimi düşürür. Bu sebeple turbo şarjlı
motorlarda, soğutma suyu radyatörünün önünde bir intercooler radyatörü vardır,
sıcak hava bu intercooler radyatörünün içerisinden geçerken soğur, çünkü
dışarıdan çarpan soğuk hava radyatörü soğutur.
Soğuyan basınçlı temiz havanın yoğunluğu (yoğunluk: birim hacimdeki
madde miktarı, bizim için burada oksijen) artar, hava artık motora gönderilebilir. Önemli olan yanma
odasına gönderilen havanın kütlesini arttırmaktır, bu da sıcaklığa, basınca ve
deniz seviyesinden yüksekliğe bağlıdır.
(Bkz: Turbo Basınç Kontrol Valfi)
(Bkz: Wasgate Valfi-Bypass Kanalı)
(Bkz: Turbo Basınç Kontrol Valfi)
(Bkz: Wasgate Valfi-Bypass Kanalı)
(Bkz: Değişken Kanatçık Geometrili Turbo)
(Bkz: Turbo Gecikmesi ve Blow Off Valfi)
(Bkz: Turbo Arızası ve Belirtileri)
Bölüm 1 - 2
(Bkz: Turbo Gecikmesi ve Blow Off Valfi)
(Bkz: Turbo Arızası ve Belirtileri)
Bölüm 1 - 2
Kolay gelsin, opel corsa 1.3 cdti 2006 aracı yüksek basınç pompası tamiri için sanayiye bıraktım mazot sızdırıyordu şuanda o sorun yok ama aracı aldıktan sonra yola çıkınca farkettim ki devir 1800 2000 civarına geldiğinde ıslık sesi gibi ötme başlıyor ayağımı gazdan çekince aynı şekilde ıslık sesi azalarak bitiyor, eğer kulaklarıma biraz güveniyorsam bu ses ben aracı sanayiye getirirken yoktu, aldıktan sonra oldu diye düşünüyorum. onların yüksek basınç pompasına yaptıkları tamir işlemi araçta bir turbo arızasına sebep olabilir mi sizce? hortumları vs gevşetmiş olabilirler mi? bir yerde mazot pompası ayarsızlığı da ötme yapabilir diye bir şey okumuştum da. son olarak bir de karter muhafazası çıkmıştı benim, aynı gün onu da taktırmıştım ama biraz yamultmuşum o yüzden çekiçle vura vura düzelttiler muhafazayı, sonra taktılar araca, onunla bir alakası var mıdır? neyse çok uzattım şimdiden teşekkürler yorumunuz için.
YanıtlaSilMerhaba,
SilYüksek basınç yakıt pompası tamiri, turboyu etkilemez. Dizel araçta ötme sesi genelde turbodan gelir, bu ses turbonun milinden-türbin kanatçıklarında-fan kanatçıklarından gelebilir.(detalı bilgi yukarıdaki yazıdaki link bağlantılarında var)
Fakat pompa tamirinden sonra ses gelmeye başladıysa, ses pompadan geliyor da olabilir çünkü içerisinde dönen mil ve dişliler (bazılarında kanatçıklar) var.
Kaputu açıp hassas olarak dinlemeye çalışın, biri de gaza bassın, turbo egzoz tarafında, pompa silindir kapağında kayışların olduğu taraftadır genelde. Tekrar bir dinleyin.
Turbodan siren gibi ötme sesi gelir, devirle birlikte artar.
Ses pompadan geliyorsa pompacıya geri gidin, ücretsiz düzeltsin sorunu.
turbo hortum gevşemesi ötme sesi yapmaz.
karter yağ kaçırmıyorsa sorun yoktur, oradan ses yapmaz. karterin de altında bulunan koruma-muhafaza kısmının, motorun çalışmasıyla bir ilgisi yoktur.
Merhaba,
YanıtlaSil2011 passat 1.4 bluemotion otomatik vites aracımda üç ay önce turbodan kaynaklı bir sorun yaşadım.Sorun anlatabildiğim ölçüde şöyle : seyir halindeyken aracımın hızlanması için gaz pedalına bastığımda vitesi 7 den 6 ya düşürüyor ama hiç bir şekilde 6 dan 5 e veya daha küçük viteslere geçiş olmuyordu.gazı pedalına sonuna kadar basmama rağmen ağır ağır hızlanıyordu ve 150km hızı geçmiyordu normalde çok daha rahat yüksek hızlara ulaşabiliyordum. sürekli 6 ve 7 git gel yapıyor .normal kalkışlardaki vites geçişlerinde sorun çıkmıyor normal vites geçişlerini yapıyor. servisteki arkadaşlarla teste çıktık turbosunda sorun var denildi ve bir parçası değiştirildi.3 ay kadar geçti normal performansında kullandım gayet memnundum. Şimdi ise tekrar aynı sorunu yaşıyorum,servisteki arkadaşlar yardımcı olmak için elinden geleni yapıyor ama şöyle bir sorun var aynı hata var ama serviste sistemde buna ilişkin bir arıza tespiti yapamıyoruz diyorlar.Takılan parçaya ilişkin garanti kapsamında değişme yapılabilir ama sorun devam eder mi? .Bu konuda nasıl bir yol izlemeliyim, sizin fikriniz ve tahmininiz nedir?Teşekkür ederim.
Merhaba,
SilArıza lambası yanmıyor veya ecu de arıza kaydı oluşmadığından bilgisayardan arızayı okuyamıyor olabilirler.
Sorun yine turbodan olabilir, servistekilerle araç bilgisayara bağlı olarak yol testine çıkın, bilgisayardan turbo basınç değerlerini okusunlar (turbo dışındaki motora ait gerçek değerleri de okuyabilirler ve olması gereken değerlerle karşılaştırabilirler). Böylece arızanın turbodan mı kaynaklandığından emin olunabilir.
Değişen Parçanın garantisi devam ediyorsa hem masraf az olur.
Arıza giderildikten sonra tekrarlanmaması için Nasıl bir yol izlenmeli konusunda servisteki ustalar daha iyi fikir verebilir. Aracın huyunu daha iyi bilirler. Belki sürüş tarzınız sert-agresif olabilir?, genelde aracı nasıl kullandığınızı de servistekilere belirtiniz.
Arıza düzelirse nedeni-sonucu tekrar yazarsanız faydalı olur. Kolay gelsin.
Merhaba;
YanıtlaSilTurbo Şarjdaki kompresörün hava debisini,basma basıncı,ve basınçtan dolayı oluşan sıcaklık değerlerini herhangi bir dizel araç için paylaşabilir misiniz? Ayrıca elinizde varsa eğer kompresör ve intercooler arasındaki boru çapı ve uzunluğunu. Ödevim için araştırma yapıyorum ama genel olarak paylaşılmıyor sanki çok zenginiz de araba üreteceğiz. Paylaşırsanız sevinirim:)
Teşekkürler
Merhaba,
SilLinkteki yazı içerisinde bir video var, bu videoyu çok dikkatli şekilde inceleyiniz, bir çok sorunuzun cevabı oradaki aktüel değerlerde vardır:
https://otomobilteknoloji.blogspot.com/2018/05/diyagnostik-test-cihazyla-parametre-okuma.html
Boru çapı ve uzunluğu için bir parçacıya uğrayıp ölçüm yapabilirsiniz.
2013 1.3 fiat doblom var 1 viteste kalkış yaptığımda 2 ye aldiğimda turbo 1 2 saniyeliğine duruyor ve araba olduğu yere yığılıyor 1 2 saniye sonra turbo tekrar devreye giriyor ve araç hızlanıyor sorun nedir acaba
YanıtlaSilBeslenme hattında kaçak (egzoz tarafı)
SilMERHABALAR BENİM ARACIM GİULİETTA 1,6 BENİM SORUNUM ARACIN TORKU DÜŞÜYOR GÜÇ KAYBI YAŞAMASI TURBODAN ÖTME SESİ VS ARIZA LAMBASI VS HİÇ BİŞİ YOK AMA HİSSEDİLİR ŞEKİLDE ÇEKİŞTE VE TORKTA DÜŞÜŞ VAR BAZEN KENDİ KENDİ TORKU YÜKSELTİYOR SONRA Bİ ANDA BURNU YERE DÜŞÜYOR GAZ PEDALINDA O GÜÇSÜZLÜĞÜ HİSSEDİYORUM ARACIM 230 BİNDE ŞUANDA BAKIMLARI DÜZENLİ OLARAK YAPILIYOR Bİ ARA BİRAZ SIKIŞTIRDIĞIMDA DUMAN ATIYOR FAN AÇIYORDU KATKI KOYDUM ENJEKTÖR TEMİZLEYİCİ SONRA DUMAN KESİLDİ AMA ÇEKİŞ ÇOK DÜŞTÜ BİRDE ARACIM YARIM DEBRİYAJDA YOKUŞTAN KALKARKEN SÜRTÜNME SESİ YAPIYOR SADECE YARIM DEBRİYAJ VE YOKUŞ YUKARI VEYA AŞŞAĞI GERİ VİTES DE BİLE BASKI BALATAYI VOLENİ ALDIĞIM GÜN DEĞİŞTİRDİM SIFIRI İLE İLGİLERİNİZİ CEVAPLARINIZI BEKLİYORUM TEŞEKKÜR EDERİM.
YanıtlaSilTurboşarj sisteminde sökülüp takılırken yapılan kontroller nelerdir? sökülüp takılma işlemleri ayarlamalar.
YanıtlaSil