P0299 Arıza Kodu Açıklaması Arıza Belirtileri Sebepleri Çözümü

P0299 Turbo Şarj (Süperşarj) A Yetersiz Hava Basıncı Durumunda (P0299 Turbocharger/Supercharger A Underboost Condition)

Turbo şarjlı motorlarda, turbo şarj ünitesi motora emilen temiz havayı basınçlandırarak emme manifolduna gönderir, bu sayede motor gücü artar. Turbo şarjın gönderdiği basınçlı hava, turbo basınç sensörüyle kontrol edilir. Eğer turbo şarj ünitesinin gönderdiği basınçlı temiz hava, hedeflenen (olması gereken) basınçta değilse, ECU bunu bir arıza olarak yorumlar ve P0299 arıza kodunu kaydeder. P0299 arızasındaki “A” ifadesi,  birinci motor bloğundaki turbo şarjı belirtir (zaten düz sıralı motorlar tek blokludur), eğer V motor ise “B” ile de ifade edilebilir ve ikinci motor bloğundaki turbo basıncı yetersizliği anlamına gelir. Turbo basıncının düşmesinin ve motora yeterince basınçlı havanın gönderilememesinin bir çok sebebi vardır, bunlar aşağıda sıralanmıştır.


P0299 Arızasının Belirtileri

*Motor gücü azalır, çekiş düşer.
*Yakıt tüketimi artar.
*Motordan (turbodan) çeşitli sesler gelebilir.

P0299 Arızasının Sebepleri

1) Turbo hava çıkış hortumunun delinmesi-yırtılması-çıkması. Turbo şarj basınçlı hava üretse bile, bu hava motora iletilemiyordur.
2) Turbo şarjda eğer wastegate varsa,
a) Bu mekanizmanın basınç tüpündeki diyafram yırtılmış olabilir.
b)İtme kolu eğilmiş, tutukluk yapıyor olabilir.
c) Bypass klapesi sıkışıp kalmış olabilir, aşırı kurumdan kapanmıyor olabilir, ayarı bozuk olabilir.
d) Wastegate mekanizmasını kumanda eden “turbo basınç kontrol valfi” bozuk olabilir. (Bkz: Turbo Basınç Kontrol Valfi Arızası)
e)Wastegate mekanizmasını çalıştıran ince kauçuk hortumlar, delik, çatlak, yırtık olabilir veya yerinden çıkmış olabilir.
3) Turbo şarj eğer değişken kanatçıklı (VGT turbo) ise;
a) Değişken kanatçık mekanizmasını çalıştıran sistem elektrikli motorsa, bu arızalı olabilir, bu durumda büyük ihtimalle başka arıza kodları da okunacaktır.
b)Değişken kanatçık mekanizmasını hareket ettiren bir diyaframlı basınç/vakum tüpü varsa, bu arızalı olabilir.
c)Değişken kanatçık mekanizmasını hareket ettiren bir diyaframlı basınç/vakum tüpüne bağlı olan ince kauçuk hava hortumlarınde delik-çatlak veya yerinden çıkma olabilir.


d) Değişken kanatçık mekanizmasını hareket ettiren bir diyaframlı basınç/vakum tüpünü kumanda eden “turbo basınç kontrol valfi” arızalı olabilir (başka arıza kodları da olabilir) (Bkz: Turbo Basınç Kontrol Valfi Arızası)
e) Değişken kanatçık mekanizmasının (kanatçıkların) aşırı kurum bağlamış olması veya mekanik bir arızası olması
4) Emme manifoldunda veya hava giriş hattında kaçak-sızıntı vardır.
5) Turbo şarjın mekanik olarak arıza yapması. Turbonun kompresör veya türbin kanatçıklarının eğilmesi, kırılması. Turbo mil yataklarının boşluk yapması.
6) Turbo şarj ünitesinin aşırı kirlenmiş-kurum bağlamış olması.
7) Düşük yakıt basıncı, dizel yakıt pompasının yetersiz yakıt basması.
8) Düşük motor yağı basıncı.
9) EGR sistemi arızası.
10) Turbo basınç sensörü arızası (buna dair arıza kodu var mı bakılmalıdır)
11)Intercooler sisteminde tıkanıklık veya kaçak.
12) Tıkanmış-aşırı kirli hava filtresi.


P0299 Arızasının Çözümü

Yukarıda sayılan arıza sebepleri önce gözle kontrolden başlanarak basitten zora doğru değerlendirmeye alınmalı ve gerekli kontroller yapılmalıdır.
En başta diyagnostik tekniği adımları uygulanmalı ve arıza kodlarının okunması doğru olarak yapılmalıdır. Diyagnostik adımlarından biri olan parametre okuma (aktüel değerlerin okunması) işlemi yapılarak, bilgisayar ekranından turbo şarj basıncının okunması ve eğer varsa turbo değişken kanatçık mekanizmasının çalışması aktif olarak gözlemlenir ve daha doğru teşhis işlemi yapılabilir. Değişken kanatçık mekanizmasının çalışması, turbonun gözlemlenmesiyle de görülebilir, gaz verildikçe kanatçıkları hareket ettiren itme çubuğu hareket edecektir. Yine aynı şekilde wastegate mekanizmasının çalışması da gözle kontrol edilebilir.
Turbo basınç kontrol valfinin sağlam olup olmadığı kontrol edilir. (Bkz: Turbo Basınç Kontrol Valfi Arızası)
Turbodan gelen sesler, yağ kaçakları, hortumlarda hava kaçakları dikkatle gözlenmelidir.

Yorumlar

  1. merhaba guzel makale yazmissiniz aracım 2.0tdi 2006 3 aydir bu sorunla ugrasiyorum fikirlerinize acigim. seyir halinde 75-110km hizlarda p0299 arizasi aliyorum. yaptigim işlemler turbo tamir ve degisimi ve tekrar tekrar kontrolu. selonoid vaf degisimi basinc sensoru degisimi.maf sensor kontrolu. enjektor bakimi. komple hortum kontrolleri. egr ve gaz kelebegi temizlik kontrolu. ve bir sonuc elde edemedim. harcadigim parayinin hesabini karistirdim. siz ne dersiniz bu duruma. herturlu fikire acigim. ek olarak aracimda esp isigi yakiyor zaman zaman baglantili oldugunu dusunmedigimden henuz ona odaklanamadim. goruslerinizi sabirsizlikla bekliyorum. simdiden tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin sorununu buyuk ıhtimal ecu. Ecu değerleri yanlış okuyor. Bir ecu kontrol ettiriniz

      Sil
    2. Aynı sorun benim aracımdada mevcut iki defa turbo revize ettirdim n75 valfi maç sensörü değişti hortumlar değişti hala düzelmedi siz nasıl çözdünğz

      Sil
  2. merak ettigim bir konu daha var .bypass kalipesi dedigimiz parca benim aracimin bir ust kasasinda mevcut ama benim aracimda yok. degisken kanatcikli turbo dedigimiz tipte bir turbo var. bu turbolar basinci ne ile ayarliyor. manifoda gondermek istenilmeyen seviyedeki basinci nasil tahliye ediyor.arastirmalarima gore b8 kasa audi a4 araclarinda genellimle bu ariza diverter valf denilen parcadan kaynaklaniyor. lakin benim aracim olan b7 kasada bu parca yok. umarim aciklayabilmisimdir. sabriniz icin tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, yukarıdaki yazı içindeki linklerdeki konuları (değişken kanatçıklı turbo) okursanız, tüm sorularınız yanıtlanmış olur.

      Sil
    2. A4 B8 kasa araçlarda bu sorunun temel sebebi diverter valve (N75 Valve) değil, bilakis turbo manifoldunda iç veya dış kısımda kılcak veya daha büyük bir çatlak ya da wastegate kol klepesinin düzgün bir şekilde kapalı kalamamasıyla alakalı. Hataların %90'ı buradaki kapak klepesiyle alakalıdır.

      Sil
  3. Merhaba, benimde bir sorum olacak nissan juke 1.5 dci aracım seyir halindeyken birden arıza lambası yakıp güçten düşüyor kontağı kapatıp açtığımda arıza lambası yanık kalıyor ama güçsüzlük problemi yok oluyor pc ye bağladığımda bu arıza koduyla karşılaşıyorum arıza kodunu siliyorum bir kaç ay yanmıyor sonra yine aynı şeyler tekrarlanıyor. Nedeni ne olabilir ilginiz için şimdiden teşekkür ederim. İyi günler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ayni sorunu yasiyorum cozum buldunuz mu

      Sil
  4. Merhaba aracım dacia duster 2014 1.5 dci 4x4 model p0229 hatası veriyor turbo hortumları dan şüphelendim söküp oringlerini değiştirdim biraz toparlamıştı tekrardan aynı arıza kodunu yaktı. Aracın çekişi güzel fakat ilk zamanki gibi seri değil wesgate ye baktım hareket ediyor sorunlü değil gibi duruyor egr den şüphelendim yada turbo kurum bağlamış olabilir mi

    YanıtlaSil
  5. Merhaba 2014 model Audi Q 5 aracı PC ye başladığımızda p0299 kodu veriyor.araç gaza bastığımızda normal gidiyor ama 15 dakika filan sonra ayağımı son gaz basıyorum araç gitmiyor 130 km hızla giderken birden bire yavaşlayarak hız 60 km lere kadar düşüyor sonra stop edip çalıştırınca yine normale dönüyor ama 15 dakka kadar süre sonra yine aynısını yapıyor motor 2000 tdi quatro araba yerinden kalkmıyor neredeyse lütfen yardımcı olun bana

    YanıtlaSil
  6. Slm ustam benim aydım var 1.4 tfsi S LINE Ben bunun 6 ay once turbosuna bakım yaptırdım ve bugün arıza lambası yandı yani yanan ariza lambası p0299 muş bu ariza lambası cok yaniyo bende sildiriyorumm sonra bi kaç ay sonra tekrar yaniyo ve arabanin futbolunu 6 ayda bir bakım yaptırırım neden yaniyo anlamış değilim ustam yardimci olursanız senirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayni dertten bende muzdarip oldum malesef benimde skoda fabia 1.4.tdi bnm motor 2007model. Aracım 3 bin devirlere geldiginde bir anda cekisten düşüyor aç kapa yaptığımda düzeliyor. Değişmedik bir şey kalmadı sorun bir türlü cozulmedi

      Sil
    2. Düzeldimi

      Sil
    3. Bende de 2006 audi a4 var bir anda çekişten düşüyor aç kapa yapınca düzeliyor ama bazen tam düzeliyor bazen yarım düzeliyor, turbo revize oldu, n75 valfi değişti, turbo tesisati değişti yine bir sey degismedi,aracı manuel vitese alınca baya seri oluyor normale alınca olmuyor

      Sil
  7. Merhaba,

    Bu sorunu yaşayıp da internet araması ile bu sayfaya gelenler olabilir. O yüzden mümkün olduğunca detaylı olarak yazmaya çalışacağım.

    Benim aracımda ( opel astra 1.4 turbo a14net. Atiker gold lpg sistemi takılı durumda ) bazısı kullanıcı ekranında görünen, bazısı aracın arıza hafızasına kaydedilen birçok hata - arıza durumu vardı ( servo direksiyon hatası , park yardımcısı hatası , yolda giderken esp' yi kapatmak , yolda giderken gösterge panelini kapatıp açmak, teyp dilini ingilizceye dönüştürmek, motor eksik takviyesi hatası aklıma gelenler)

    Aracı serviste bilgisayara bağlayınca arıza olarak görünenler genelde şunlardı :
    motor kontrol modülü : p0959 , motor soğutma suyu termostat ısıtıcısı kontrol devresi yüksek voltaj
    karoseri kontrol modülü : u0100 , motor kontrol modülü ile iletişim kayboldu
    park freni kontrol modülü : c0561 , sistem devreden çıkarma bilgileri depolandı
    servo direksiyon kontrol modülü : u0121 , elektronik fren kontrol modülü ile iletişim kayboldu
    servo direksiyon kontrol modülü : u0100 , motor kontrol modülü ile iletişim kayboldu
    multimedya çalıcı arabirim modülü : b1325 , kontrol modülü güç devresi
    motor kontrol modülü : p0299 , motor eksik takviyesi

    Zaman içinde şunu da farkettim. Araçta sistemdeki voltaj ani olarak yükselip düşüyordu. Gerilim yaklaşık 15.5 voltun üzerine çıktığında sistem yukarda bahsettiğim hataları vermeye başlıyordu. Yaptığım araştırmalar neticesinde bir buçuk yıl sonunda sorunun nedenini öğrenip düzelttirdim.

    LPG sistemi aracın haberleşme hattına ( obd , can ) bağlı. Atiker' in yazılımında (ustaların lpg ayarını yaptığı yazılım) aracın haberleşme hattı ile veri alışverişini hangi protokol ile yapacağına dair bir ayar var. Bu ayarın varsayılan değeri otomatik ( auto ) olarak seçili gelmekte. Eğer bu ayar otomatik olarak bırakılmış durumda ise lpg sistemi aracın haberleşme hattı ile hangi protokolle konuşacağını doğru olarak belirleyemiyor ve sistemdeki tüm iletişimi bozuyor. Bu ayarı " 8: CAN Standard 500 kbps " ( opel bu seri araçlarda bu protokolü kullanıyormuş) yaptıktan sonra araçta yukarda bahsettiğim arızaların tümü yok oldu.

    İnternette bu durumun lovato sistemlerde de görüldüğüne şahit oldum.

    Bu türden sorunlarla uğraşanlar varsa denesinler, işe yarayabilir.

    YanıtlaSil
  8. Merhaba bende 2018 Isuzu NPR 10 long var hata kotları p0299ve p2263 var hatayı bir türlü çözemedik yeni turbo taktik dene amaçlı yine aynı hatayı veriyor şuan tesisata yogunlastik böyle birşeyle karşılaşan varmı bir yardımcı olursanız sevinirim 4 gündür serviste artık sıkıldım beklemekten

    YanıtlaSil
  9. Merhaba aracımda lovato tüp takılı araç 1800 2000 devire gelene kadar ara ara tekliyo ekseri viteste duruken yapıo ve kalkışlarda tekliyo bilgisayara bağlattık p0299 arızası verdi bundan dolayı yapabilirmi

    YanıtlaSil
  10. Merhabalar.2012 smax aracimda p0299 arizasi veriyor.daha once yapilan islemler sunlar
    -emme manifoldu degisti
    -turbo wesgate si degisti
    -turbo komple revize edildi
    -sistemde kacak varmi denendi kacak yok
    Harcadigim para 10bin tl yi gecti fakat hala sistem bu ariza kodunu veriyor.nedir benim problemim yardimci olurmusunuz

    YanıtlaSil
  11. Slm ustam bende Peugeot 407 var p0299 kodu veriyor turbo süper şarj yetersiz sıkıştırma diye bir çözüm bulamadık

    YanıtlaSil
  12. Benim aracımda da Esp yanmış ve çekişten düşmüş idi. Siz de hemen piston basınç testi yaptırın. Pistonların sekmanları çatlak olabilir. Bende böyle oldu.

    YanıtlaSil
  13. Merhabalar, 2013 model 1.4Tsi GOLF7 aracım var. 15 gün önce aracıma binip çalıştırdım bıanda EPC arızası verdi. Neyse aracı stop edip tekrar çalıştırdım hata gitti ama ben yinede turbo arızası olacağını düşünerek korka korka tamirciye gidip PC ye baglattim ve Pasif turbo yazısını gördüm. O anda elim ayağım tutuldu. Neyse usta hatayı beyinden siliyorum belki bir daha yapmaz dedi. 15 gün aracıma bindim herseferinde korka korka çalıştırdım. Veee sonunda 15 gün sonra yine aynı arizayi verdi. Şimdi napmam lazım 15 gün önce arıza kodunda pasif turbo yazısını okumuştum bu turbo arızası mi ? Yardımcı olacak beye akıl verecek bı büyüğüm yada kardeşim var mi ?

    YanıtlaSil
  14. Merhabalar 2012 astra j 1.4 t aracımda p0299 P0101 ve p0420 arıza kodları mevcut araç 3bin devire çıkmıyor 60 kmlerde kalıyor çekmiyor. Sorun hakkında fikrinizi alabilir miyim?

    YanıtlaSil
  15. Merhaba aracım 1,4 tdi polo manuel vites p0299 arızası sebebiyle turbo çalışmıyo şuana kadar 10 kalem işlem yaptık yesyeni sıfır turbo taktık gene aynı ege bölgesinde aorunu çözebilecek ne bir turbocu nede usta bulamadık 250 binntl harcadık ne dedilerse değiştirdik yok araç çekmiyo şimdi sizlere soruyorum benzin döküp yakayım içimmi soğusun yoksa yapabilecek varmı🥵

    YanıtlaSil

Yorum Gönder