Turbo basınç kontrol valfinin yapısı ve çalışması bölüm 1'de anlatılmıştır.
Turbo Basınç Kontrol
Valfinin Arıza
Belirtileri
*Motor gücü sınırlandırılır, çekiş düşer.
*Arıza lambası yanabilir.
Turbo basınç
sensörü arızalanırsa, turbo
basıncı ECU hafızasındaki değere göre ayarlanarak sınırlandırılır, çekiş düşer.
Arıza lambası yanar.
Basınç kontrol valfi arızası (basınç
sınırlayıcı selenoid valf arızası)
durumunda, ECU motor performansını (gücünü) sınırlandırır. Arıza lambası yanar.
Turbo Basınç Kontrol
Valfinin
Arıza Sebepleri
*Turbo basınç kontrol valfi (elektrovanası) elektrik
kabloları bir soketle ECU’ye bağlıdır.
Bu kablo ve soketlerde kopma-gevşeme-kısa
devre-korozyon gibi sebeplerle arıza meydana geldiğinde, elektrovalf çalışmayacaktır.
*Turbo basınç kontrol valfine bağlı (kauçuk) vakum-basınç hortumları
vardır. Bu hortumlar çıkmış, gevşemiş, çatlamış, delinmiş olabilir. Bu durumda
valf düzgün çalışmayacaktır.
*Valfin çalıştırdığı diyaframlı vakum/basınç tüpü arızalı
olabilir. İçindeki esnek diyafram yırtılmış olabilir, diyaframlı tüp sıkışıp
kalmış olabilir, diyaframlı tüpün bağlı olduğu itici kol sıkışmış, eğilmiş
olabilir.
*Turbo basınç sensörünün
kendisi arızalıdır.
*Turboda mekanik bir arıza
sebebiyle yeterince turbo basıncı üretilemiyor olabilir. Valf sağlamsa, turbonun mekanik kontrolleri
yapılmalıdır. Turbodan intercooler’a ve emme manifolduna
giden temiz hava hortumunun çıkmış-gevşek-yırtık-patlak olmadığından emin
olunmalıdır.
(Bkz: Turbo) (Bkz: Turbo Basınç Kontrol Valfi)
Basınç kontrol valfinin kontrolü
Basınç kontrol valfi bir selenoid valftir ve içinde bir bobin
(sargı) vardır. Valfin direnç değeri ölçülerek sağlam olup olmadığı kontrol
edilebilir. Bunun için valfin direnç değerine katalogdan bakılmalıdır. Ölçülen
direnç değeriyle, katalogdaki olması gereken direnç değeri karşılaştırılmalıdır.
*Yüksek direnç: Temassızlık gevşeklik var.
*Çok yüksek veya sonsuz direnç: Sargıda kopukluk var.
*Düşük direnç: Valfin içindeki sargıda kısa devre var.
Bu sonuçlardan biri elde edilirse, selenoid valf değiştirilmelidir.
Okunan direnç değeri, katalog değeriyle aynıysa, selenoid valf sağlamdır. Diğer
arıza seçenekleri üzerinde durulmalıdır.
Daha fazla bilgi ve ilgili arıza kodları: Bölüm 3: P0243 P0244 P0245 P0246
Bölüm 1 - 2 - 3
Daha fazla bilgi ve ilgili arıza kodları: Bölüm 3: P0243 P0244 P0245 P0246
Selenoid valfle ilgili bir durum paylaşayım. Gün gelir okuyan birinin işine yarar. Kia cerato 1.5 crdi araç. 120 km yi geçmiyor ve arıza ışığı yanmıştı. Genelde böyle oluyor. Servis parçaya 720 tl istedi 2018 de. Selenolid valfin dairesel olan uç kısmı var. Bir bıçakla hafifçe zorlayınca tıpa gibi atıyor. içinden silindir şeklinde bir sünger çıkıyor. Eğer sağlamsa musluk altında yıkayıp yerine takmak yeterli olacaktır. Eğer musluk altında yıkarken dağılırsa bulaşık süngerinden silindirik içi boş şekilde bir sünger kesip öncekinin yerine yerleştirince parça tamir edilmiş oluyor. Bizzat denenmiştir. Youtube de videosu bile var.
YanıtlaSilŞey 2006 model kia sorento da ses çıkartıyor ve araba çalışmiyor
YanıtlaSilArabayı kapatıp açtımızda duzeliyor acaba sorunu neden
Bende 2006 fort cornet var aynı şekilde bencede oldu maf sensorunu degistirdim düzeldi ama çok uğraştım bulana kadar aracı çalıştırıp vitese takip 10 metre gitmeden arıza ışığı yanıp arac stop ediyordu
Sil15 gündür uğraşıyorum 2004 fort connet aracım çalışmıyor çalışınca yolda giderken stop ediyor yine çalışmıyordu turbo radyetor sensörü denmiş şansa soktum yağ ve kir içindeymiş aracım düzeldi
SilArkadaşlar 2003 model 19tdi passat var uzun bir süredir çekiş problemi yaşıyorum tam gaz yaptığımda turboyu hiç hissetmiyorum hızlanma çok yavaş gerçekleşiyor ama gazı belli bir aralıkta tuttuğumda nispeten biraz daha iyi ivmeleniyor hafiften turboyu hissediyorum sorun ne olabilir
YanıtlaSilTurbo valfi kirilmistir
YanıtlaSil2006 model 1.3 opel corsa arıza lambası falan yanmadı hiç 1500 devirdeyken turbo aniden devre dışı oldu sanayide bir çözüm bulamadılar sebebi ne olabilir
YanıtlaSilArkadaşlar hyundai i20 2012 model dizel aracım var motor arıza lambası yanıyordu sanayi götürdüm bana partikül tıkalı diye söktürgüler temizlik yapıldı atasözünü düzelmedi tekrar sanayide gelmedim ne elektrik ne Ersöz nedetamirci kaldı motorcekişten düştü en son turbo vakum pompası diye 2800 tl pompa aldım bir an düzelirim oldu aradan 2 saat geçmeden motor arıza lambası yandı sebebi ne olabilir yardımlarınızı bekliyorum
YanıtlaSil2008 jetta 1.4 tsi arabam uzun süredir çekiş düşüklülüğü var arıza kodunu okuttuğumda p0299 yetersiz basınç olarak gösteriyordu farklı ustalara gösterdiğimde biri manifolda kaçak olduğu bir diğer ustanın bakışı ile hortumlarında kaçak olduğunu söylüyordu ne yapacağımı şaşırdım bilgisi tecrübesi olan varsa cevap verebilirmi
YanıtlaSilMerhaba arkadaşlar 2010 model toyota corolla aracım var check engine check vsc arıza lambası yandı servis turboda sıkıntı var dedi köye gitmemiz gerekti dönünce bakalım dedi yolda gelirken yokuş yukarı 60-70 anca çıkabildi düz yolda da hızı 120 ye sabitledi asla artmadı bunun sebebi ne olabilir ve böyle dönmek için kullanmak zararlı mıdır
YanıtlaSil