P0243 Arıza Kodu Wastegate Selenoid Valfi Arızası P0243 P0244 P0245 P0246


Bölüm 1 - - 3
Turbo beslemeli motorlarda silindirlere turbo tarafından gönderilen basınçlı temiz havanınb basınç değeri, wastegate mekanizmasıyla ayarlanır. Wastegate mekanizması mekanik olarak çalışan bir klapeden (kapakçıktan) meydana gelir. Bu klape açıldığında, turbonun motora gönderdiği basınç azalır, klapenin açılma miktarı, turbonun basma basıncını ayarlar. Klape açılıp-kapanma hareketini, bir vakum veya basınç tüpüyle gerçekleştirir, bu diyaframlı bir tüptür. Bazı motorlar bu kumanda tüpünü “basınçla” bazılarıyla “vakumla” çalıştırır, (wastegate klapesi normalde açıksa, sistem vakumla çalışıyordur, normalde kapalıysa sistem basınçla çalışıyordur). Sonuç olarak vakum/basınç tüpüne etki edecek basınç veya vakumun miktarı, turbo şarjın motora hava gönderme miktarını belirleyecektir.  Vakum basınç tüpüne etki eden kumanda basıncını dozajlamak için bir selenoid valf (elektrovalf) kullanılır, buna “turbo wastegate selenoid valfi” denir. Motorun devir ve yük şartlarına göre gönderilmesi gereken turbo basıncını ECU kumandasında çalışarak bu valf belirler. Arızalanması durumunda ciddi güç kayıpları, motorun arıza modunda düşük hız-tork ile çalışma gibi durumlar oluşabilir.
Turbo wastegate selenoid valf arızası durumunda, OBD sisteminde hafızaya aşağıdaki OBD arıza kodlarından biri veya birkaçı kaydedilir. “A” ve “B” ifadeleri, çift motor bloklu V tipi motorlarda blok ayrımı için belirtilmiştir, arızanın anlamı aynıdır, sıralı motora sahip araçlar “A” ifadesini referans alır. V motorda ilk blok A ikinci blok B’dir.  Bu konudan önce Turbo, Wastegate, Turbo Basınç Kontrol Valfi, Turbo Basınç Kontrol Valfi Arızası (yani bölüm 1 - konuları okunmalıdır.
P0243 Turbo Wastegate Selenoid Valfi Arızası (A)
P0244 Turbo Wastegate Selenoid Valfi Hatalı Sinyal Aralığı/Performans Arızası (A)
P0245 Turbo Wastegate Selenoid Valfi  Düşük Değer (A)
P0246 Turbo Wastegate Selenoid Valfi Yüksek Değer (A)
P0247 Turbo Wastegate Selenoid Valfi Arızası (B)
P0248 Turbo Wastegate Selenoid Valfi Hatalı Sinyal Aralığı/Performans Arızası (B)
P0249 Turbo Wastegate Selenoid Valfi  Düşük Değer (B)
P0250 Turbo Wastegate Selenoid Valfi Yüksek Değer (B)
 
Turbo Wastegate Selenoid Valfi Arıza Belirtileri (P0243-P0244-P0245-P0246):
*Motor arıza lambası yanar.
*Gösterge panelinde yazılı bir mesaj çıkabilir (wastegate valfi arızası gibi).
*Motor gücünde azalma. Çekişte düşüklük, aracın hızlanmaması. Yakıt artışı.
*Wastegate selenoid valfi arızası sebebiyle, sistem tasarımına bağlı olarak (vakum ile kumanda veya basınç ile kumanda); turbodaki wastegate klapesi açık halde kalabilir veya kapalı halde kalabilir. Açık kalırsa turbo basıncı çok düşük kalır, motor gücü azalır. Kapalı halde kalırsa turbo basıncı aşırı yükselir, bu motor  hasarlarına sebep olabilir.

Turbo Wastegate Selenoid Valfi Arıza Sebepleri (P0243-P0244-P0245-P0246):
*Wastegate selenoid valfi soket ve kablo tesisatında; kopukluk, kısa devre, temassızlık (korozyon) olması.
*Selenoidvalfin kendisinin arızalı olması.
*Wastegate diyaframlı vakum/basınç tüpü arızalı (içindeki diyafram plaka yırtılmış olabilir). Buna bağlı mekanik itme kolu sıkışıp kalmış veya ayar somunu gevşemiş, ayarı bozulmuş.
*Selenoid valfe bağlı ince hortumlar çatlak-yırtık-yerinden çıkmış-ezilmiş.
*Turbo basınç sensörü arızalı.
*Vakum pompası bağlantısı veya çek valfi arızalı.
*Turbonun kompresör çıkışından önce intercooler’a sonra motora giden basınçlı temiz hava hortumu tıkanmış, yırtılmış, yerinden çıkmış olabilir.
*ECU arızalı (nadiren)

Turbo Wastegate Selenoid Valfi Arıza Çözümü ve Kontrolleri
*Sırasıyla Diyagnostik Tekniği Adımları uygulanır ve arıza kesinleştirilir. Geçici arıza olmadığından emin olunur
*Wastegate selenoid valfinin kabloları ve soket bağlantııları gözle kontrol edilir; mekanik hasar, kablolarda erime, kopma, kısa devre, soketlerdeki pinlerde korozyon-temassızlık, yağ-kir-pislik birikmesi olup olmadığı kontrol edilir. Korozyon veya kir varsa temizlenip kontak spreyi sıkılır.
*Valfte 3 tane hortum bağlantısı  vardır; bu bağlantıların sağlamlığı, hortumların sızdırmazlığı kontrol edilmelidir. Selenoid valfe bağlı ince hortumlar, çatlamış, yırtılmış, yerinden çıkmış, ezilmiş vb. olabilir. Hortum bağlantısı, hortumun diğer ucuna kadar takip edilip kontrol edilmelidir. Hortumun bir ucu vakum pompasına veya turbonun kompresyon çıkışına, diğer ucu diyaframlı basınç/vakum tüpüne, diğeriyse atmosfere açıktır.
 *Selenoid valf sökülüp elektriksel olarak muayene edilebilir. Soketi çıkarılır ve tesisattan ayrılır. Genelde iki tane pin ucu vardır, Sensör tarafındaki soketten direnç kontrolü yapılır. Multimetre direnç ölçüm konumuna alınır, uçlar pinlere değdirilir. Okunan direnç değeri katalog değerindeyse selenoid valf sağlamdır. Hiç direnç değeri okunmuyorsa (sonsuz direnç), sargılarında kopukluk vardır. Katalog değerinden büyük direnç okunuyorsa, iç sargılarda temassızlık vardır. Katalog değerinden düşük direnç okunuyorsa sargıları kısa devre yapmıştır. Katalog değerleri bilinmiyorsa sağlam olduğu bilinen aynı valften ölçüm yapılarak değerler belirlenebilir. Arızalıysa sensör değiştirilir. Sağlamsa tesisatı ve hortum bağlantıları kontrol edilir.
*Wastegate selenoid valfi, ECU tarafından gönderilen voltaj ile çalıştırılır. İki kablodan biri pozitif (+) diğer negatiftir (-). Kontak açıkken tessat tarafındaki soketten gerilim gelim gelmediği, multimetre ile kontrol edilmelidir (votlaj ölçüm konumunda 20V DC). Gerilim gelmiyorsa, sensör ve ECU arasındaki tesisat kontrol edilmelidir, kopukluk olabilir.. Bunun için devre şeması veya kablo renkleriyle  tesisatın takip edilmesi gerekir. Tesisat tarafındaki soketteki eksi uç (şasi ucu) sağlam mı diye kontro etmek için, kontak açık, multimetrenin eksi ucu eksi pin ucuna, artı ucu akü artı kutbuna tutulur. Gerilim okunmalıdır.
*Wastegate mekanizmasının serbestçe çalışıp çalışmadığı elle itilerek kontrol edilmelidir. Sıkışma, tutukluk olmamalıdır.
*Wastegate klapesinin yerine tam oturup oturmadığı kontrol edilmelidir, kurumlarda dolayı klape (kapakçık) açık kalıyor olabilir veya sıkışmış olabilir. Bu dışarıdan görülmez, turboyu motordan sökmek gerekir.
Bölüm 1 - 2 - 3  


Yorumlar

  1. Merhaba. Ben bu konuda bahsedilen sorunu yaşıyorum. Map sensörü p0107 ve turbo selenoid valfi arızası p0243 aldım. Daha sonra bu iki valfi orjinal sıfır parçalarla değiştirdim. Ancak p0243 arızasını almaya devam ediyorum. Yardımcı olabilir misiniz? Ne yapmam gerekir?

    YanıtlaSil
  2. Selenoid arızası göstersede genelde manifot başındaki küçük motordan kaynaklanıyor olabilir.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder