P0105 P0106 P0107 P0108 P0109 MAP SENSÖRÜ ARIZASI BELİRTİLERİ SEBEPLERİ ÇÖZÜMÜ
P0105 Manifold
Mutlak Basınç (MAP) Sensörü Devresi Arızası
P0106 Manifold
Mutlak Basınç (MAP) Sensörü Yanlış Sinyal Değeri Aralığı/Çalışma Bozukluğu
P0107 Manifold
Mutlak Basınç (MAP) Sensörü Düşük Sinyal Çıkışı
P0108 Manifold
Mutlak Basınç (MAP) Sensörü Yüksek Sinyal Çıkışı
P0109 Manifold
Mutlak Basınç (MAP) Sensörü Kesintili Sinyal Çıkışı
Map
sensörü, emme manifoldu basıncını ölçerek elektronik kontrol ünitesine iletir.
Emme manifoldu basıncı gaz kelebeğinin açıklık miktarına göre değişir, buna
göre emme manfoldu basıncının ölçülmesiyle motora binen yük ölçülmüş olur. Map sensörüyle
belirlenen motor yüküne göre; yakıt enjeksiyon miktarı ve ateşleme zamanlaması
(avans/rötar), ECU tarafından ayarlanır. Map sensörü, direnci basınç miktarına
göre değişen bir yarı iletkene sahiptir, direnç değişimi voltaj sinyaline
dönüştürülerek ECU’ye iletilir. MAP sensörleri genellikle 2 tiptir: Sadece
basınç ölçen MAP sensörü (soketinde 3 pin vardır) ve Basınç ve emilen havanın sıcaklığını ölçen MAP
sensörü (soketinde 4 pin vardır).
(Not: Bazı
araçlarda MAP sensörü yerine barometrik basınç sensörü bulunur, aşağıdaki arıza
kodları ve açıklamaları bunlar için de geçerlidir.) Öncelikle (Bkz: MAP Sensörü Nedir Nasıl Çalışır?)
P0105
MANİFOLD MUTLAK BASINÇ (MAP) SENSÖRÜ DEVRESİ ARIZASI
Motor
kontrol ünitesi (ECU), MAP sensörünün sinyallerini sürekli olarak izler. MAP
sensöründen çok düşük bir voltaj sinyali veya çok yüksek bir voltaj sinyali
aldığında; örneğin 0,2 volttan daha az veya 4,7 volttan daha fazla, bu sensörün
arızalı olduğuna karar verir ve P0105 arıza kokunu hafızaya kaydeder. Yine ECU,
gaz pedalı konum sensöründen alınan bilgilerle, MAP sensöründen alınan
bilgileri de karşılaştırır; gaz basılma miktarına göre, MAP sensöründen
uygunsuz bir motor yükü bilgisi geliyorsa yine bunun bir arıza olduğuna karar
verir. MAP sensörü arıza meydana geldiğinde, bazı sistemlerde ECU hafızasındaki
referens bir motor yükü değerini kullanıma sokar ve motorun çalışmasını buna
göre devam ettirir, arızalı MAP sensörü verisini kullanmaz.
P0105 Arızasının Belirtileri
*Motor
arıza lambası yanar.
*Hızlanmada zayıflık-kesinti, çekiş düşüklüğü, motor gücünün azalması.
*Rölantide
stop etme veya bozuk-dalgalı rölanti.
*Motorun
yüke bindiğinde tekleme yapması.
*Motor
zengin karışımla çalışır, yakıt tüketimi artar.
*Motor
çalışırken patlamalı sesler gelebilir, emme veya egzoz manifolduna alev tepmesi
(geri tepme) yapabilir.
P0105 Arızasının Sebepleri
*MAP
sensörü arızalı.
*MAP
sensörü kablo-soket tesisatında;
kopukluk-gevşeme-temassızlık-korozyon-kısa devre-şasiye kaçak.
*MAP
sensörünün aşırı kirlenmesi (kurum-yağ vb)
*Bazı
durumlarda supap erimesi sebebiyle map sensörünün yanlış sinyal göndermesi söz
konusu olabilir.
*Gaz kelebeği pozisyon sensörü (TPS) arızası ( iki sensörün uyumsuz sinyal
göndermesi sonucu, map sensörü arızası alınıyor olabilir) (nadiren).
*Emme manifoldu
ve hattında veya map sensörü ayrı bir yerde ve bir hortumla bağlıysa bu hatta
vakum kaçağı-delik-çatlak-gevşeklik olabilir.
P0106
MANİFOLD MUTLAK BASINÇ (MAP) SENSÖRÜ YANLIŞ SİNYAL DEĞERİ ARALIĞI/ÇALIŞMA
BOZUKLUĞU
MAP
sensörünün gönderdiği voltaj sinyal anormal bir değerdeyse,ECU hafızaya P0106
arızasını kaydeder. MAP sinyali; motor yükü veya gaz kelebeği konumuna göre uygunsuz bir
değerdeyse de yine aynı şekilde arıza kaydı oluşturulur.
P0106 Arızasının Belirtileri
*Motor arıza lambası yanar.
*Hızlanmada zayıflık-kesinti, çekiş düşüklüğü, motor gücünün azalması.
*Rölantide
stop etme veya bozuk-dalgalı rölanti.
*Motorun
yüke bindiğinde tekleme yapması.
*Motor
zengin karışımla çalışır, yakıt tüketimi artar.
*Motor çalışırken
patlamalı sesler gelebilir, emme veya egzoz manifolduna alev tepmesi (geri
tepme) yapabilir.
P0106 Arızasının Sebepleri
*MAP sensörü arızalı.
*MAP
sensörü kablo-soket tesisatında;
kopukluk-gevşeme-temassızlık-korozyon-kısa devre-şasiye kaçak.
*MAP
sensörünün aşırı kirlenmesi (kurum-yağ vb)
*Bazı
durumlarda supap erimesi sebebiyle map sensörünün yanlış sinyal göndermesi söz
konusu olabilir.
*Gaz kelebeği pozisyon sensörü (TPS) arızası ( iki sensörün uyumsuz sinyal
göndermesi sonucu, map sensörü arızası alınıyor olabilir) (nadiren).
*Emme
manifoldu ve hattında veya map sensörü ayrı bir yerde ve bir hortumla bağlıysa
bu hatta vakum kaçağı-delik-çatlak-gevşeklik olabilir.
*ECU
arızası (nadiren).
*EGR valfi
arızalı.
*Motorun
bir veya birkaç silindirinde tekleme olması.
Arızanın Çözümü ve Kontrolleri
P0107
MANİFOLD MUTLAK BASINÇ (MAP) SENSÖRÜ DÜŞÜK SİNYAL ÇIKIŞI
Map
sensörüne ECU’den 5 voltluk besleme voltajı gönderilir. Sensör, basınç
değişimine göre direncini değiştirir ve bu direnç değişimine göre bir çıkış
voltaj sinyali oluşturulur. Sensörden ECU’ye gönderilen sinyal voltajı aşırı
düşük olduğunda (Örneğin 0,2 volt ve daha az), ECU P0107 arıza kodunu
oluşturur. Bazı durumlarda araç arıza moduna geçip hızı-devri
sınırlandırabilir.
P0107 Arızasının Belirtileri
*Motor arıza lambası yanar.
*Motorun
zor çalışması. Uzun süre marş gerektirmesi.
*Hızlanmada zayıflık-kesinti, çekiş düşüklüğü, motor gücünün azalması.
*Rölantide
stop etme veya bozuk-dalgalı rölanti.
*Yakıt
tüketiminin artması, egzozdan siyah duman atması.
P0107 Arızasının Sebepleri
*MAP
sensörü arızalı.
*MAP
sensörü kablo-soket tesisatında;
kopukluk-gevşeme-temassızlık-korozyon-kısa devre-şasiye kaçak.
*Gaz
kelebeği pozisyon sensörü (TPS) arızası ( iki sensörün uyumsuz sinyal
göndermesi sonucu, map sensörü arızası alınıyor olabilir) (nadiren).
Arızanın Çözümü ve Kontrolleri
Arızanın Çözümü ve Kontrolleri
P0108 MANİFOLD MUTLAK BASINÇ (MAP) SENSÖRÜ YÜKSEK SİNYAL ÇIKIŞI
Map
sensörüne ECU’den 5 voltluk besleme voltajı gönderilir. Sensör, basınç
değişimine göre direncini değiştirir ve bu direnç değişimine göre bir çıkış
voltaj sinyali oluşturulur. Sensörden ECU’ye gönderilen sinyal voltajı aşırı
yüksek olduğunda (Örneğin 4,7 volt ve daha fazlası), ECU P0108 arıza kodunu
oluşturur. Bazı durumlarda araç arıza moduna geçip hızı-devri
sınırlandırabilir.
P0108 Arızasının Belirtileri
*Motor
arıza lambası yanar.
*Motorun
zor çalışması. Uzun süre marş gerektirmesi.
*Hızlanma
zayıflık-kesinti, çekiş düşüklüğü, motor gücünün azalması.
*Rölantide
stop etme veya bozuk-dalgalı rölanti.
*Yakıt
tüketiminin artması, egzozdan siyah duman atması.
P0108 Arızasının Sebepleri
*MAP
sensörü arızalı.
*MAP
sensörü kablo-soket tesisatında;
kopukluk-gevşeme-temassızlık-korozyon-kısa devre-şasiye kaçak.
*Sensörün
sinyal çıkış hattı ile, sensörün 5 voltluk beseleme hattı arasında kısa devre
var.
*Hava emiş
hattında (emme manifoldu ve bağlı boru-hortumlarda) vakum kaçağı.
Arızanın Çözümü ve Kontrolleri
Arızanın Çözümü ve Kontrolleri
P0109 MANİFOLD MUTLAK BASINÇ (MAP) SENSÖRÜ KESİNTİLİ SİNYAL ÇIKIŞI
Map sensöründen ECU’ye gönderilen voltaj sinyalinde kesintiler ve kararsızlıklar
tespit edildiğinde, diğer sensörlerle (MAF – TPS Gaz kelebeği konum sensörü)
tutarsızlık tespit edildiğinde, hafızaya P0109 arıza kodu kaydedilir.
P0109 Arızasının Belirtileri
*Motor
arıza lambası yanar.
*Motorun
zor çalışması. Uzun süre marş gerektirmesi.
*Hızlanma
zayıflık-kesinti, çekiş düşüklüğü, motor gücünün azalması.
*Rölantide
stop etme veya bozuk-dalgalı rölanti.
*Yakıt
tüketiminin artması, egzozdan siyah duman atması.
P0109 Arızasının Sebepleri
*MAP
sensörü arızalı.
*MAP
sensörü kablo-soket tesisatında;
kopukluk-gevşeme-temassızlık-korozyon-kısa devre-şasiye kaçak.
*Sensörün
sinyal çıkış hattı ile, sensörün 5 voltluk beseleme hattı arasında kısa devre
var.
*Hava emiş
hattında (emme manifoldu ve bağlı boru-hortumlarda) vakum kaçağı.
Arızanın Çözümü ve Kontrolleri
Arızanın Çözümü ve Kontrolleri
Yorumlar
Yorum Gönder