P0105 Arıza Kodu MAP Sensörü Arızası P0106 P0107 P0108 P0109


P0105 P0106 P0107 P0108 P0109 MAP SENSÖRÜ ARIZASI BELİRTİLERİ SEBEPLERİ ÇÖZÜMÜ

P0105 Manifold Mutlak Basınç (MAP) Sensörü Devresi Arızası
P0106 Manifold Mutlak Basınç (MAP) Sensörü Yanlış Sinyal Değeri Aralığı/Çalışma Bozukluğu
P0107 Manifold Mutlak Basınç (MAP) Sensörü Düşük Sinyal Çıkışı
P0108 Manifold Mutlak Basınç (MAP) Sensörü Yüksek Sinyal Çıkışı
P0109 Manifold Mutlak Basınç (MAP) Sensörü Kesintili Sinyal Çıkışı 

Map sensörü, emme manifoldu basıncını ölçerek elektronik kontrol ünitesine iletir. Emme manifoldu basıncı gaz kelebeğinin açıklık miktarına göre değişir, buna göre emme manfoldu basıncının ölçülmesiyle motora binen yük ölçülmüş olur. Map sensörüyle belirlenen motor yüküne göre; yakıt enjeksiyon miktarı ve ateşleme zamanlaması (avans/rötar), ECU tarafından ayarlanır. Map sensörü, direnci basınç miktarına göre değişen bir yarı iletkene sahiptir, direnç değişimi voltaj sinyaline dönüştürülerek ECU’ye iletilir. MAP sensörleri genellikle 2 tiptir: Sadece basınç ölçen MAP sensörü (soketinde 3 pin vardır) ve Basınç  ve emilen havanın sıcaklığını ölçen MAP sensörü (soketinde 4 pin vardır).
(Not: Bazı araçlarda MAP sensörü yerine barometrik basınç sensörü bulunur, aşağıdaki arıza kodları ve açıklamaları bunlar için de geçerlidir.) Öncelikle (Bkz: MAP Sensörü Nedir Nasıl Çalışır?)



 P0105 MANİFOLD MUTLAK BASINÇ (MAP) SENSÖRÜ DEVRESİ ARIZASI

Motor kontrol ünitesi (ECU), MAP sensörünün sinyallerini sürekli olarak izler. MAP sensöründen çok düşük bir voltaj sinyali veya çok yüksek bir voltaj sinyali aldığında; örneğin 0,2 volttan daha az veya 4,7 volttan daha fazla, bu sensörün arızalı olduğuna karar verir ve P0105 arıza kokunu hafızaya kaydeder. Yine ECU, gaz pedalı konum sensöründen alınan bilgilerle, MAP sensöründen alınan bilgileri de karşılaştırır; gaz basılma miktarına göre, MAP sensöründen uygunsuz bir motor yükü bilgisi geliyorsa yine bunun bir arıza olduğuna karar verir. MAP sensörü arıza meydana geldiğinde, bazı sistemlerde ECU hafızasındaki referens bir motor yükü değerini kullanıma sokar ve motorun çalışmasını buna göre devam ettirir, arızalı MAP sensörü verisini kullanmaz.

P0105 Arızasının Belirtileri

*Motor arıza lambası yanar.
*Rölantide stop etme veya bozuk-dalgalı rölanti.
*Motorun yüke bindiğinde tekleme yapması.
*Motor zengin karışımla çalışır, yakıt tüketimi artar.
*Motor çalışırken patlamalı sesler gelebilir, emme veya egzoz manifolduna alev tepmesi (geri tepme) yapabilir.



P0105 Arızasının Sebepleri

*MAP sensörü arızalı.
*MAP sensörü  kablo-soket tesisatında; kopukluk-gevşeme-temassızlık-korozyon-kısa devre-şasiye kaçak.
*MAP sensörünün aşırı kirlenmesi (kurum-yağ vb)
*Bazı durumlarda supap erimesi sebebiyle map sensörünün yanlış sinyal göndermesi söz konusu olabilir.
*Gaz kelebeği pozisyon sensörü (TPS) arızası ( iki sensörün uyumsuz sinyal göndermesi sonucu, map sensörü arızası alınıyor olabilir) (nadiren).
*Emme manifoldu ve hattında veya map sensörü ayrı bir yerde ve bir hortumla bağlıysa bu hatta vakum kaçağı-delik-çatlak-gevşeklik olabilir.

 P0106 MANİFOLD MUTLAK BASINÇ (MAP) SENSÖRÜ YANLIŞ SİNYAL DEĞERİ ARALIĞI/ÇALIŞMA BOZUKLUĞU

MAP sensörünün gönderdiği voltaj sinyal anormal bir değerdeyse,ECU hafızaya P0106 arızasını kaydeder. MAP sinyali; motor yükü veya  gaz kelebeği konumuna göre uygunsuz bir değerdeyse de yine aynı şekilde arıza kaydı oluşturulur.



P0106 Arızasının Belirtileri

*Hızlanmada zayıflık-kesinti, çekiş düşüklüğü, motor gücünün azalması.
*Rölantide stop etme veya bozuk-dalgalı rölanti.
*Motorun yüke bindiğinde tekleme yapması.
*Motor zengin karışımla çalışır, yakıt tüketimi artar.
*Motor çalışırken patlamalı sesler gelebilir, emme veya egzoz manifolduna alev tepmesi (geri tepme) yapabilir.

 P0106 Arızasının Sebepleri

*MAP sensörü arızalı.
*MAP sensörü  kablo-soket tesisatında; kopukluk-gevşeme-temassızlık-korozyon-kısa devre-şasiye kaçak.
*MAP sensörünün aşırı kirlenmesi (kurum-yağ vb)
*Bazı durumlarda supap erimesi sebebiyle map sensörünün yanlış sinyal göndermesi söz konusu olabilir.
*Gaz kelebeği pozisyon sensörü (TPS) arızası ( iki sensörün uyumsuz sinyal göndermesi sonucu, map sensörü arızası alınıyor olabilir) (nadiren).
*Emme manifoldu ve hattında veya map sensörü ayrı bir yerde ve bir hortumla bağlıysa bu hatta vakum kaçağı-delik-çatlak-gevşeklik olabilir.
*ECU arızası (nadiren).
*EGR valfi arızalı.
*Motorun bir veya birkaç silindirinde tekleme olması.
Arızanın Çözümü ve Kontrolleri


 P0107 MANİFOLD MUTLAK BASINÇ (MAP) SENSÖRÜ DÜŞÜK SİNYAL ÇIKIŞI

Map sensörüne ECU’den 5 voltluk besleme voltajı gönderilir. Sensör, basınç değişimine göre direncini değiştirir ve bu direnç değişimine göre bir çıkış voltaj sinyali oluşturulur. Sensörden ECU’ye gönderilen sinyal voltajı aşırı düşük olduğunda (Örneğin 0,2 volt ve daha az), ECU P0107 arıza kodunu oluşturur. Bazı durumlarda araç arıza moduna geçip hızı-devri sınırlandırabilir.

 P0107 Arızasının Belirtileri

*Motorun zor çalışması. Uzun süre marş gerektirmesi.
*Rölantide stop etme veya bozuk-dalgalı rölanti.
*Yakıt tüketiminin artması, egzozdan siyah duman atması.

P0107 Arızasının Sebepleri

*MAP sensörü arızalı.
*MAP sensörü  kablo-soket tesisatında; kopukluk-gevşeme-temassızlık-korozyon-kısa devre-şasiye kaçak.
*Gaz kelebeği pozisyon sensörü (TPS) arızası ( iki sensörün uyumsuz sinyal göndermesi sonucu, map sensörü arızası alınıyor olabilir) (nadiren).
Arızanın Çözümü ve Kontrolleri

P0108 MANİFOLD MUTLAK BASINÇ (MAP) SENSÖRÜ YÜKSEK SİNYAL ÇIKIŞI

Map sensörüne ECU’den 5 voltluk besleme voltajı gönderilir. Sensör, basınç değişimine göre direncini değiştirir ve bu direnç değişimine göre bir çıkış voltaj sinyali oluşturulur. Sensörden ECU’ye gönderilen sinyal voltajı aşırı yüksek olduğunda (Örneğin 4,7 volt ve daha fazlası), ECU P0108 arıza kodunu oluşturur. Bazı durumlarda araç arıza moduna geçip hızı-devri sınırlandırabilir.



P0108 Arızasının Belirtileri

*Motor arıza lambası yanar.
*Motorun zor çalışması. Uzun süre marş gerektirmesi.
*Hızlanma zayıflık-kesinti, çekiş düşüklüğü, motor gücünün azalması.
*Rölantide stop etme veya bozuk-dalgalı rölanti.
*Yakıt tüketiminin artması, egzozdan siyah duman atması.

P0108 Arızasının Sebepleri

*MAP sensörü arızalı.
*MAP sensörü  kablo-soket tesisatında; kopukluk-gevşeme-temassızlık-korozyon-kısa devre-şasiye kaçak.
*Sensörün sinyal çıkış hattı ile, sensörün 5 voltluk beseleme hattı arasında kısa devre var.
*Hava emiş hattında (emme manifoldu ve bağlı boru-hortumlarda) vakum kaçağı.
Arızanın Çözümü ve Kontrolleri

P0109 MANİFOLD MUTLAK BASINÇ (MAP) SENSÖRÜ KESİNTİLİ SİNYAL ÇIKIŞI

Map sensöründen ECU’ye gönderilen voltaj sinyalinde kesintiler ve kararsızlıklar tespit edildiğinde, diğer sensörlerle (MAF – TPS Gaz kelebeği konum sensörü) tutarsızlık tespit edildiğinde, hafızaya P0109 arıza kodu kaydedilir.

P0109 Arızasının Belirtileri

*Motor arıza lambası yanar.
*Motorun zor çalışması. Uzun süre marş gerektirmesi.
*Hızlanma zayıflık-kesinti, çekiş düşüklüğü, motor gücünün azalması.
*Rölantide stop etme veya bozuk-dalgalı rölanti.
*Yakıt tüketiminin artması, egzozdan siyah duman atması.

P0109 Arızasının Sebepleri

*MAP sensörü arızalı.
*MAP sensörü  kablo-soket tesisatında; kopukluk-gevşeme-temassızlık-korozyon-kısa devre-şasiye kaçak.
*Sensörün sinyal çıkış hattı ile, sensörün 5 voltluk beseleme hattı arasında kısa devre var.
*Hava emiş hattında (emme manifoldu ve bağlı boru-hortumlarda) vakum kaçağı.
Arızanın Çözümü ve Kontrolleri

Yorumlar