Map Sensörü Arızası Çözümü Ve Kontrolleri P0105 P0106 P0107 P0108 P0109

MAP SENSÖRÜ ARIZASI ÇÖZÜMÜ VE KONTROLLERİ P0105 P0106 P0107 P0108 P0109

İlk yapılması gereken işlem mutlaka Diyagnostik Tekniği adımlarını sırasıyla uygulamaktır. P0105 P0106 P0107 P0108 P0109 hata kodlarının kalıcı olduğundan emin olunmalıdır. Ayrıca başka arıza kodları okunuyorsa, bu arıza kodları da dikkatle incelenmelidir, çünkü bazı durumlarda bir sensörün arızası diğer sensörlerin çalışmasını bozabilmektedir. Bu durumda neden-sonuç ilişkisi kurmak önemlidir. Diyagnostik tekniği adımlarından biri olan parametre (anlık değişken değerlerin) bilgisayar ekranından okunması işlemi yapılır. MAP sensörü çıkış sinyali ekrandan gözlenir ve motor devrine bağlı olarak sinyal değerinin değişip değişmediği gözlemlenir. Motor devri değiştikçe, sinyal değeri de değişmelidir; eğer değişmiyorsa, anormal bir değer gösteriyorsa veya hep sabit kalıyorsa, MAP sensörünün kontrol adımlarına geçilir. Kontrol işlemlerine geçmeden önce, bir önceki açıklamada belirtilen arıza kodları ve arızaların olası sebepleri göz önüne alınarak kontroller yapılmalıdır. Başlamadan önce: MAP Sensörü ve Arıza kodları P0105 P0106 P0107 P0108 P0109 konuları okunmalıdır.




Kontrol 1
MAP sensörü emme manifoldunda veya emme manifolduna giden hortum boru üzerinde bulunur. Bu sensörün kablo hattı ve soketinde şu kontroller yapılmalıdır: kopukluk, kısa devre, şasiye kaçak, erime, soyulma, yanma, yağ-kir birikintisi, soket pin uçlarında oksitlenme. Kablo ve soketler gözle kontrol edilmelidir.
Kontrol 2
Map sensörü takılı olduğu yerden çıkarılıp, sensörün sonda şeklindeki ucu gözle kontrol edilir. Deformansoyon, yağ, kurum gibi birikintiler var mı kontrol edilir. Kirliyse temizlenir.

Kontrol 3
MAP sensörlerinin soketleri ya 3 pinlidir ya da 4 pinlidir. (Pinlerin anlamları sensör çeşidine göre değişiklik gösterebilir, tüm veriler için katalog değerleri referans alınmalıdır.)



Eğer sensör soketi 4 pinliyse (uçluysa), havanın sıcaklığını da ölçüyor demektir. (Bosch MAP sensörü)
1. pin: Şasi (eksi)
2. pin: Sıcaklık sensörü
3. pin: Besleme ucu 5 volt
4. pin: Sensör voltaj çıkış ucu (sinyal çıkışı ucu)

Eğer sensör soketi 3 pinliyse sadece basınç ölçer
1. pin: Sensör voltaj çıkış ucu (sinyal çıkışı ucu)
2. pin: Şasi (eksi)
3. pin: Besleme ucu 5 volt

*Kontak kapatılır.
*MAP sensörü soketi çıkarılır.
*Kontak açılır.
*Multimetre DC voltaj ölçüm konumuna getirilir.
*Kablo tarafındaki dişi soketteki +5 volt pin ucundan ölçüm yapılır. Multimtrenin kırmızı (+) ölçüm ucu, 5 volt besleme ucuna, multimetrenin siyah (-) ölçüm ucu ise şasiye (motorun metal kısmına) tutulur. Yaklaşık 5 volt (4,9-5,1) gerilim okunmalıdır. Eğer bu voltaj değeri okunmuyorsa tesisatın bu hattı kontrol edilir.




Kontrol 4
MAP sensörü soketi 4 pinlidir, her pin ucu izolasyonlu bir bakır tel ile ECU’ye bağlıdır. Her bir hat, kopukluk-kısa devre-şasiye kaçak yapmadan ECU’deki sokete ulaşmalı ve buradan ECU’ye bağlanmalıdır. MAP sensörü tesisatında her bir hattın bir ucu sensör tarafındaki sokette, diğer ucu ECU tarafındaki sokette bulunur. Her hattın kablo rengi (renk çifti) farklıdır. Her kablonun rengi tespit edilip takip edilerek, ECU’ye bağlı olan soketteki yeri belirlenebilir. Burada yapılması gereken kontrol, kablonun kopuk-temassız olup olmadığıdır.
*Kontak kapalı
*MAP sensörü  soketi çıkartılır.
*ECU soketi çıkartılır.
*MAPsensörüne bağlı olan dişi soketten, 5volt besleme voltajının geldiği kablo ve pic ucu tespit edilir.
*Kablo rengi takip edilerek ECU tarafındaki soketten de aynı kablonun pin ucu tespit edilir.
*Multimetre direnç ölçüm konumuna getirilir.
*Multimetrenin bir ucu, sensör tarafındaki dişi soketin ilgili pin ucuna, diğer ucuysa ECU tarafındaki dişi soketin ilgili pin ucuna tutulur.
*Ölçülen direnç değeri 1 ohm’dan az olmalıdır. Yüksek direnç veya sonsuz direnç okunuyorsa, kablo kopuk demektir.
*Yine aynı şekilde multimetre sesli konumdayken aynı işlemler yapılır, multimetre sesli ikaz vermelidir, sesli ikaz vermiyorsa kablo hattı kopuk demektir.
*Bu kontrol sensör tesisatındaki tüm kablo hatları için ayrı ayrı yapılabilir.



Not: Eğer sensörün sağlam olduğundan ve 5 volt besleme geriliminin geldiğinden ve bu kablonun sağlam olduğundan emin olunursa, bu kez ECU’nin arkasındaki erkek soketteki ilgili +5v çıkış ucu ile, yine bu soketteki ilgili eksi uç arasında voltaj ölçümü çok dikkatli ve katalog verilerine ve talimatlarına göre yapılabilir. Buradaki amaç, ECU 5 volt besleme gerilimini veriyor mu vermiyor mu bunu kontrol etmektir, eğer 5 volt gelmiyorsa, ECU arızasından söz edilebilir.

Kontrol 5
Dişi soketteki  eksi (-) uç ile şasi arasında direnç ve kopukluk kontrolü yapılır.
*MAP sensörü soketi çıkarılır.
*Multimetre direnç ölçüm konumuna getirilir.
*Multimetrenin siyah eksi ölçüm ucu dişi soketteki eksi pin ucuna tutulur; multimetrenin kırmızı (+) ucu şasiye (motorun metal bir yerine) tutulur. Ölçülen direnç 1-2 ohm civarında olmalıdır. Sonsuz direnç veya çok büyük direnç okunuyorsa, tesisatın eksi hattında kopukluk var demektir. Yine aynı şekilde ölçüm uçları tutulur, multimetre sesli konuma alınır, sesli ikaz vermelidir, sesli ikaz vermiyorsa bu hat kopuk demektir.
 (Bkz: MAP Sensörü)

Yorumlar

  1. Selamünaleyküm yardim alacağim konuyu nereye yazacağimi bulamadim :)

    Nissan almera 2005 model 1.5 yekna benzin lpg li aracim 240000 KM son 1 aydir havalar soğuduktan sonra sabahlari motor soğukken çalişmiyor ve ya 10 20 marş tan sonra çalişiyor. marşa basiyorum bi patlama oluyor istop ediyor bu arada sanirim motor isiniyor benzin kokusu sariyor ortaliği tabi
    Çaliştiktan sonta sıkınti yok gün içinde motor sıcak kaldikça yani
    Ama yolda giderken ara ara sirkeleme yokuş aşşa 1. 2. Viteste pedallari bıraktiğimda sanki araç firen yapip tutuuup kendini bırakıyor sabit bir şekilde hızlanma yapmiyor yani çok usta ya gittim çözüm yok
    Isı sensörü bobinler bujiler geçen sene subap zincir seti contalar baya bi değişen oldu arabada sıkınti yoktu fakat 1 aydir bu sorun var krank konum devir sensörleri de değişti enjektörler ve kelebek boğazi temizlendi yardimci olun lütfen kime nereye gideyim sizin servis bölümünüz varmi
    İSTANBUL GAZİOSMANPAŞADAYİM

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba
      ilk olarak aracı diyagnostik cihazına bağlatmak gerekir.
      ateşleme arızası, supap ayarının bozuk olması-supap erimesi, krank sensörü olabilir.

      https://otomobilteknoloji.blogspot.com/p/oto-arza-ve-bakmlar.html

      Sil
    2. Üstadım sen hava akis metreni kontrol ettir sorun çözülecektir

      Sil
  2. Aküyü değiştir

    YanıtlaSil
  3. Merhaba nissan micra 1.2 2005 model k12 aracimda rölanti de dengesizlik var motor titreşimli çalışıyor,bazen istop ediyor ışıklarda dururken ve ekzozdan pirpir diye ses geliyor zincirde uzama var diye tespit yaptı servis ve sanayide değiştirdim triger zincirini ama sonrasinda arıza gitmedi boğaz kelebeği dediler çıkma aldık taktik yine aynı sonuç şimdide eksantrik mil yaglayici valf arızalı diyorlar bana yardimci olurmusanız çok sevinirim araba deneme tahtasına döndü resmen.

    YanıtlaSil
  4. Selam ,Sorunum şu Aracım Tata indigo marina 1.4 TDI Dicor motor 2010 model , Araç soğukken araçta hiç bir sıkıntı yok,herşeyiyle dört drtlük, motor Harareti normal değerlere geldiği
    zaman mesela trafik ışıklarında ayak frende motor boşta rolantide olduğu zaman” Check Engine” hatası veriyor , bu şekilde araç yine gidiyor ancak performansıında ve çekişinde düşüş
    oluyor, motoru istop edip tekrara çalıştırınca seri bir şekilde rolantiden yüksek devirde kullandığım taktirde asla check engine ışığı yanmıyor motoru seri bir şekilde rolanti devir hızına getirmedikten sonra sorunsuz araç çekişten düşmeden mükemmel bir şekilde gidiyor, tata servislerine aracı 2 kez götürüp
    kontrol ettirip bilgisayara bağladıklarında t map sensör hatası yetersiz hava basıncı hatası veriyor, sorun gerçekten ilginç, aklıma sensörün ısınmaması için değişik yollar gelmiyor değil, motor ısınmadan hiç bir hata vermiyor..
    servis sensörü çıkarıp balata sipreyi le temizledi ama sonuç yine aynı, ısınınca rolantide sürekli yanan lamba motoru istop etmeden ara ara sönmeye başladı.. önerisi olan varmı, sensör
    türkiyede bulunmuyor malesef yurt dışı sitelerde ise 180 eurodan aşağı değil…

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selamunaleykum . Sizin aractaki hatanin aynisi benm mersedes sprinter de var . Bir cözüm buldunuzmu acaba .

      Sil
    2. Msj yazali cok olmuş ama yinede sorayim sorunu cözdünüzmü ayni sorun bendede var

      Sil
  5. Merhaba bende 2008 punto var 1.3multijet keskin dik rampada durduğunda kesinlikle kalmıyor stop ediyor elfrenini çekip kalmak zorunda kalıyorum nedenini bulamadım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Turbon devreye girmiyor büyük ihtimal turbo valfın yetersiz kalıyor

      Sil

  6. Selamün aleyküm
    Marea aracımda map sensörü nü tarif ettiğiniz gibi ölçtüm kontak açık motor çalışmaz iken ve motor rölantide iken çıkan sonuç anlattığını gibi 4.5v —-1.5 v civarı ama tam gaz iken voltaj devamlı değişiyor 0,5 v ile 5 v arası gidip geliyor bu durum da sensörü bozuk mu

    YanıtlaSil
  7. Megan 1 1.6 16 valf map sensoru yuvadan cikarip deligi parmagimla kapattigim zaman araba rolanti duzeliyor ama takinca gene dalgalaniyor rolanti

    YanıtlaSil
  8. Merhaba 2015 model 1.6 benzinli manuel vites Ford Fiesta aracımda motor soğukken tek marş çalışıyor fakat motor ısınınca stop ettiğimde tekrar çalışmıyor 15-20 dakika beklediğimde tekrar marş bastığımda araba çalışıyor birde motor isinjca araçta çok performans kaybı var acaba neden olur

    YanıtlaSil

Yorum Gönder