Motor Arızası - Motor Rölanti Dalgalanması Neden Olur? Aracın Çekişi Neden Düşer ? Vuruntu Sebepleri Nelerdir ?
*Doğru hava yakıt karışımı (soğuk motorda zengin hava yakıt
karışımı olmalı)
*Rölanti çalışması için yeterli motor devir hızı
*Yeterli ve zamanında ateşleme
Her şeyden önce akünün dolu olduğundan ve yeterli voltaj
beslemesi yaptığından, elektrikli donanımları besleyen elektrik hattındaki
sigorta ve röle arızası olmadığından emin olunmalıdır.
Motorun soğukken çekişinin düşmesinin en temel sebebi; yakıt
enjeksiyon sistemi veya supap sistemi arızasıdır. Motor normal çalışma sıcaklığına gelene kadar zengin
hava-yakıt karışımıyla çalışmalı ve bu karışım hassas ve doğru olarak
ayarlanmalıdır.
Supap ayarı bozulduğunda, motor soğukken çekişin düşmesi çok daha bariz şekilde hissedilecektir.
Supap ayarı bozulduğunda, motor soğukken çekişin düşmesi çok daha bariz şekilde hissedilecektir.
Bir motor arızasında ilk yapılması gereken işlem, iyi bir
serviste aracı bilgisayarlı arıza test cihazına bağlatıp, arıza hafızası
kontrol edilmeli, motor çalışırkenki parametreler okunmalıdır.
Bununla birlikte motor arızasında ilk kontrol edilmesi gereken sistemler:
ateşleme sistemi (bobinler-bujiler),
enjektörler,
supap sistemi (supap ayarı, supap erimesi)
ve aşağıda sıralanıp detaylandırılan parçalar-donanımlardır.
ateşleme sistemi (bobinler-bujiler),
enjektörler,
supap sistemi (supap ayarı, supap erimesi)
ve aşağıda sıralanıp detaylandırılan parçalar-donanımlardır.
Çekiş Düşüklüğü - Vuruntulu Motor Çalışması - Dalgalı Rölanti Arızalarının Sebepleri:
* Ateşleme sisteminde arıza olması: Ateşleme bobinlerinin
arızalı olması, bağlantı kablolarının ve soketlerinin arızalı olması, bujilerin
arızalı veya tırnak aralıklarının arızalı olması, motorun vuruntulu-titreşimli
ve güçsüz çalışmasına, hızlanmada kesikliğe, yüksek yakıt tüketimine sebep
olacaktır.
Motorda bir silindirde ateşleme olmaması düzensiz rölantiye
sebep olur, silindirlerde düzenli ateşleme ve yanma olup olmadığı; “güç
dengesi” testiyle anlaşılabilir, bu işlem: direkt ateşlemeli motorlarda
sırasıyla her bir silindire ait ateşleme bobini soketinin sökülmesiyle veya,
elektronik ateşlemeli motorlarda; ateşleme bobininden gelen buji kablolarının
buji kafalarından çekilmesiyle yapılır. Çekimden sonra motor sarsılıyorsa: iyi,
o silindirde yanma-ateşleme var; çekimden sonra bir sarsıntı değişimi
olmuyorsa: o silindirde ateşleme-yanma olmuyor demektir.
Ateşleme ve vuruntu ile ilgili daha fazla bilgi için
bakınız:
Buji arızaları da düzensiz rölanti-düşük motor gücü-fazla
yakıta sebep olur, daha fazla bilgi için bakınız: (Bkz: Buji Arızası)
* MAP sensörünün bozuk olması: Map (mutlak basınç sensörü)
emme manifoldundaki basıncı ölçerek, motor yükünü ve ne kadar yakıt
püskürtülmesi gerektiğini ECU’ye (motor kontrol ünitesine) bildiren sensördür. (Bkz: MAP Sensörü-Mutlak Basınç Sensörü) MAP sensörü arızalıysa motor düzensiz çalışır, yakıt çok artar, çekiş düşer.
* MAF sensörünün bozuk olması: MAF sensörü (hava kütle
ölçer- debimetre), hava filtresi ile emme manifoldu arasında bulunur ve motora
emilen havanın miktarını hesaplar, bu hava miktarına göre yakıt enjeksiyonu
belirlenir. Bazı eski modellerde MAF sensörü yoktur ama MAP sensörü vardır ve
bu görevi yerine getirir. (Bkz: MAF Sensörü-Debimetre)
* Oksijen (lambda) sensörünün bozuk olması: Egzoz gazındaki
oksijen miktarını ölçerek; motorda yanan hava-yakıt karışımının ayarlanmasından
ve düzenlenmesinden, bunun sonucu olarak da egzoz emisyonlarının sınır değerler
arasında kalmasından sorumlu olan çok önemli bir sensördür. Motor ECU’sü;
motorda hava-yakıt yandıktan sonra, egzozdaki çıktıya lambda sensörüyle bakar
(dışkı testi gibi), çok mu hava gönderilmiş? Çok mu yakıt gönderilmiş? Ona göre
ayarlayayım der. İşte oksijen sensörü bozuk olursa, yanlış bilgi gönderir ve
ECU yanlış ayarlamalar yapar. (Bkz: Lambda-Oksijen Sensörü) Sonucunda motor çekişi düşer, yakıt artar. Bazen oksijen sensörü arızalı değildir, fakat motorda
anormal çalışmalar ve anormal hava-yakıt karışımının yanması sorunları meydana
gelir, çekiş yine düşer, titreşimli-dalgalı rölanti olur, yakıt artar. Bu
durumda da oksijen sensörü arıza lambasını yakar; bu durumda problemin neyden
kaynaklandığının belirlenmesi gerekir.
* Enjektörlerin bozuk –tıkalı olması, yakıt pompasının bozuk
olması veya düşük basınçlı yakıt göndermesi, yakıt filtresinin tıkalı olması
gibi sebepler, yakıtın yetersiz miktarda püskürtülmesine sebep olur, hava-yakıt
karışımı bozulur. (Bkz: Benzin Enjektörleri)
* Vakum kaçağı: hava emiş hattında (emme manifoldu ve hava
giriş borusu ve bağlı hortumlar) kaçak yoldan motora havanın girmesi durumu. Bu
durumda MAP sensörü veya MAF (hava kütle ölçer- debimetre) sensörünün haberi
olmadığı, ölçemediği hava, yanma odasına giriyor ve hava-yakıt karışımını
bozuyor demektir. MAP ve/veya MAF sensörü, emilen havanın hesaplanmasından ve o
hava miktarına göre enjeksiyon miktarının belirlenebilmesinden sorumludur. (Bkz: Emme Manifoldu) Dalgalı rölanti ve çekiş düşüklüğü görülebilir.
Motor sıcakken ve rölantide çalışıyorken arıza tamamen ortadan kalkıyor,
sadece motor soğukkenki rölantide arıza gözleniyorsa, vakum kaçağı ihtimali
elenebilir, çünkü kaçak varsa motor
sıcakken de çalışmayı bozmalıdır.
* Hararet müşürünün arızalı olması (soğutma suyu sıcaklık
sensörü bozuk). Hava yakıt karışımı ve buji ateşleme avansı, motorun sıcak veya
soğuk olmasına göre ayarlanıyor. Eğer motor su sıcaklık sensörü arızalıysa;
motor soğukken sıcak diyor veya sıcakken soğuk diye sinyal gönderiyorsa ECU’ye,
bu durumda ECU yanlış bir çalışma stratejisi izleyecek, motor tekleme-vuruntu
yapacak, çekiş düşecek ve yakıt artacak. Üstelik bu arıza motorun hararet
yapmasına ve büyük mekanik arızalara da sebep olabilir, çünkü radyatör fanının
otomatik açılma zamanı bu sensörün sinyaline göre belirleniyor. (Bkz: Hararet Müşürü-Motor Su Sıcaklık Sensörü)
* Gaz kelebeğinin arızalı olması (Bkz: Gaz Kelebeği)
* Su soğutma sistemindeki termostatın bozuk olması yani
motor soğukken bile açık pozisyonda kalması, motorun geç ısınmasına sebep olur.
Bu durumda motor uzun süre zengin karışımla çalışmak zorunda kalır.
* Rölanti valfinin(ISV) arızalı olması: Daha çok eski
model araçlarda gaz pedalı ile gaz kelebeği bağlantısı bir tel bağlantı ile
sağlanır, bu araçlarda rölanti devrindeyken sürücü gaz pedalına basmazken gaz
kelebeği açıklığının ayarlanabilmesi için bir elektrovalf veya elektrik motoru
bulunur. Böylece rölanti motor devrinin ayarlanabilmesi için gerekli olan hava
miktarı ayarlanmış olur. Bu parça bozuksa düzensiz rölanti ve soğuk motorun
kesiklik yapması problemi görülebilir.
(Bkz: Rölanti Valfi)
Yeni nesil araçlarda gaz teli yoktur, gaz pedalı konumu
sensörle algılanır ve gaz kelebeği açıklığı buna göre ayarlanır. Rölanti
çalışmasında (gaz pedalına basılmıyorken), ECU kumandasındaki elektrik motoru
gaz kelebeğini açar – kısar. Soğukken çok açar devri yükseltir, sıcakken kısar
devri düşürür.
* Gaz kelebeği konum (pozisyon) sensörü arızası. Bu sensörün
arızalı olması durumunda, Motor kontrol ünitesi (ECU), motorun rölantide mi
değil mi olduğunu anlayamaz. Örneğin gaz kelebeği kapalıyken yani rölanti
modundayken, sensör; kelebeğin açık
olduğu şeklinde yanlış bir sinyal gönderirse, ECU yanlış miktarda yakıt
enjeksiyonu yaptırarak motorun kötü çalışmasına (dalgalı rölanti veya stop
etme) sebep olabilir. (Bkz: Gaz Kelebeği Konum Sensörü)
* Kötü yakıt kullanılması, yakıt kalitesinin düşük olması,
benzinin içerisinde pislik-su vb. olması. (Bkz: Benzin) (Bkz: Mazot)
* EGR (Egzoz gazı devirdaim) sistemi arızalı olabilir. EGR
valfi bozulmuş olabilir, açık pozisyonda sıkışıp kalmış olabilir. (Bkz: EGR Sistemi)
* ECU (Electronic
Control Unit), elektronik kontrol ünitesi (motor kontrol ünitesi) arızalı
olabilir. Motorun enjeksiyon ve ateşleme sinyalleri, zamanlamaları ve
ayarlamaları motor kontrol ünitesi (ecu-ekü diye okunur) tarafından sağlanır,
ecu arızalanırsa motor çalışması bundan ciddi olarak etkilenir, ecu’nun değiştirilmesi
gerekir. (Bkz: ECU)
BÖLÜM 1-2
BÖLÜM 1-2
siz mükemmel bir detaysınız allah sizlerden razı olsun inşallah emeğinizin karşılığını alıyorsunuzdur,
YanıtlaSilmerhaba bmw e46 16 benzinli araba lepegedede aynı benzindede havalar soğdu çalışıp istop edeiyor 5 dakşka beklersen çalışıyor ısınınca sorun kalkıyor
YanıtlaSilLütfen bu şekilde resimli ve detaylı bilgilendirmelere devam edin. Sizlerin bu emeği sayesinde bizler de kendimizi geliştirme fırsatı buluyoruz ve edindiğimiz bu çok değerli bilgiler sayesinde de sektöre daha kaliteli ve etkili bir hizmet verme fırsatı yakalamış oluyoruz. Çok güzel iş yapıyorsunuz, Allah sizden razı olsun arkadaşlar
YanıtlaSil