P0171 Sistem Çok Fakir (System Too Lean (Bank 1)) ve P0172 Sistem Çok Zengin (System Too Rich (Bank 1))
Kapalı devre yakıt sistemine sahip motorlar, hava-yakıt karışımını her
zaman ideal (14,7/1) oranda (stokiyometrik) oranda tutmaya çalışırlar. Hava
yakıt karışımı, motor kontrol ünitesi tarafından oksijen sensöründen gelen
sinyaller doğrultusunda sürekli olarak düzenlenir. Motora alınan hava-yakıt
karışımında, fakir veya zengin karışım yönünde bir değişim meydana geldiğinde,
bu sapma, ECU tarafından yakıt enjeksiyonuna müdahale edilerek
değiştirilir-düzenlenir. Motorda yanan hava-yakıt karışımının zengin veya fakir veya ideal oranda olup olmadığının bilgisini sadece oksijen sensörü
algılayabilir ve bu bilgiyi motor kontrol ünitesine gönderir.
Bu konunun iyi anlaşılabilmesi için aşağıdaki konular mutlaka bilinmelidir:
1) (Bkz: Hava-Yakıt Oranı) 2) (Bkz: Kapalı Devre Yakıt Sistemi) 3) (Bkz: Oksijen (Lambda) Sensörü) 4) (Bkz: P0170 Yakıt Ayarı Arızası)
Hava-yakıt oranının anlık olarak-kısa süreli müdahaleyle düzeltilip
ayarlanmasına, “Kısa Dönem Yakıt Ayarı: Short-Term Fuel Trim” denir.
Hava yakıt oranının, kısa dönem yakıt ayarının belirlediği şekilde, daha
uzun sürelere yayılması sonucu oluşan ayarlamaya “Uzun Dönem Yakıt Ayarı: Long–Term Fuel Trim” denir.
Eğer motorda yakılan hava-yakıt karışımı sürekli fakir veya sürekli
zengin olarak gerçekleşiyorsa, yani “kısa ve uzun dönem yakıt ayarı” belirli
sınır değerlerin ötesinde çok fazla fakir veya zengin karışım oluşturuyorsa,
motor kontrol ünitesi bunu bir arıza olarak yorumlar, motor arıza lambasını
yakar, hafızaya P0171 veya P0172 arıza kodlarını kaydeder. (Bkz: Tüm Arıza Kodları)
P0171 birinci bloktaki arızayı (bank 1=blok 1); P0174 ikinci bloktaki
(bank 2=blok 2) (çift bloklu V motorsa) aynı arızayı ifade eder.
P0172 birinci bloktaki arızayı (bank 1=blok 1); P0175 ikinci bloktaki (bank
2=blok 2) (çift bloklu V motorsa) aynı arızayı ifade eder.
P0171 SİSTEM ÇOK FAKİR ARIZASI
P0171
Arızasının Belirtileri:
*Motor arıza lambasının yanması.
*Motor performansında azalma.
*Hızlanmada kesiklik-isteksizlik.
P0171
Arıza Kodunun Sebepleri:
*Hava emiş sistemi arızalı, emme manifoldunda ve emiş hattında kaçak var.
*Lpg'li araçlarda lpg ayarı (afr) ayarı bozuk olabilir, lpg servisinde bilgisayarla doğru afr (hava-yakıt oranı) ayarı yapılmalıdır. Lpg'li araçlarda arıza lambası söndürüldükten sonra bir süre sadece benzinde kullanıp, arızanın tekrarlanıp tekrarlanmadığı gözlemlenmelidir, arıza benzindeyken görülmüyorsa lpg ayarının bozuk olmasından veya lpg sisteminden olması olasıdır.
*Lpg'li araçlarda lpg ayarı (afr) ayarı bozuk olabilir, lpg servisinde bilgisayarla doğru afr (hava-yakıt oranı) ayarı yapılmalıdır. Lpg'li araçlarda arıza lambası söndürüldükten sonra bir süre sadece benzinde kullanıp, arızanın tekrarlanıp tekrarlanmadığı gözlemlenmelidir, arıza benzindeyken görülmüyorsa lpg ayarının bozuk olmasından veya lpg sisteminden olması olasıdır.
*Enjektörler arızalı. Enjektörler tıkanmış veya kirli, yeterince yakıt
püskürtmüyor.
*MAF sensörü (hava kütle ölçer) arızalı veya kirlenmiş.
*Yakıt basıncı düşük, yakıt az ya da yakıt bitmiş.
*Karter havalandırma sistemi (PCV) farızalı. Karter havalandırma sisteminin
valfi bozuk veya hortumu çıkmış-yırtılmış veya bağlantı kelepçeleri gevşemiş.
*Yakıt filtresi tıkanmış.
*Yakıt pompası arızalı-zayıf.
*Egzoz manifoldunda veya borularında kaçak var (çatlak-kırık-gevşeklik).
*Oksijen sensörünün tesisatında arıza var. Kablolarda kopukluk veya kısa
devre va. Kablo-soket gevşek-kopuk vb.
*Oksijen sensörü arızalı.
*Oksijen sensörünün ısıtıcı devresi bozuk veya ısıtıcı devresinin
kabloları kopmuş veya kısa devre yapmış.
*ECU arızalı.
P0172 SİSTEM ÇOK ZENGİN ARIZASI
P0172 Arızasının Belirtileri:
*Bazı durumlarda sürücü hiçbir belirti hissetmeyebilir.
*Motor arıza lambası yanar.
*Yakıt tüketimi artar.
*Egzozdan siyah duman atar.
*Bazı durumlarda hızlanmada kesinti-isteksizlik, motor performansında
düşüş görülebilir.
*Soğukken veya ışıklarda duruyorken rölanti bozuk-dalgalı olabilir.
P0172 Arıza Kodunun Sebepleri:
*Enjektörler tıkanmış-kirli veya damlatma-sızıntı yapıyor.
*MAF sensörü arızalı veya kirli.
*MAP sensörü arızalı.
*Motorda mekanik bir arıza var.
*Termostat açık halde sıkışıp kalmış.
*Emilen hava sıcaklık sensörü arızalı.
*Ateşleme sisteminde arıza var.
*Bujiler arızalı, eskimiş, tırnak aralıkları yanlış.
*Yakıt basıncı yanlış.Yakıt basınç regülatörü bozuk.
*Egzoz manifoldunda veya borularında kaçak var (çatlak-kırık-gevşeklik).
*Oksijen sensörünün tesisatında arıza var. Kablolarda kopukluk veya kısa
devre va. Kablo-soket gevşek-kopuk vb.
*Oksijen sensörü arızalı.
*Oksijen sensörünün ısıtıcı devresi bozuk veya ısıtıcı devresinin
kabloları kopmuş veya kısa devre yapmış.
*Yakıt geri dönüş hortumu tıkanmış.
*ECU arızalı.
P0171 ve P0172 ARIZALARININ ÇÖZÜMÜ
İlk olarak mutlaka Diyagnostik Tekniği Adımları sırasıyla ve dikkatlice
uygulanmalıdır.
Diyagnostik tekniği işlemleri yapıldıktan sonra, sistemdeki tüm arıza kodları belirlenmelidir. Bu arıza kodlarının birbirleriyle neden-sonuç ilişkisi
kurulmalıdır. Böylece bir arızanın sebebi, başka bir arızaysa bu belirlenmiş
olur. Böylece arızanın olası sebepleri daraltılabilir.
Açıklamalarda “arıza sebepleri
kısmında” belirtilen ve kontrol sonucu belirlenen olası arızalı donanımlar ve
sistemler teker teker kontrol edilmelidir. İlgili donanımlar yukarıdaki yazıda
linkli olarak belirtilmiştir; arızaları ve çözümleri hakkında daha fazla bilgi
almak için, bu donanımlara tıklayınız. Araç lpg'liyse, arıza lambası söndürüldükten sonra bir süre sadece benzinde kullanıp, arızanın tekrarlanıp tekrarlanmadığı gözlemlenmelidir, arıza benzindeyken görülmüyorsa lpg ayarının bozuk olmasından veya lpg sisteminden olması olasıdır.
Devam eden konu: (Bkz: P0170 Yakıt Ayarı Arızası)
Devam eden konu:
Ana konu (Bkz: Diyagnostik Tekniği)
Yorumlar
Yorum Gönder