P0170 Arıza Kodu Yakıt Ayarı Arızası Sebepleri Belirtileri Kontrolleri ve Çözümü


Benzinli motorlarda hava yakıt karışım oranı (AFR oranı) ECU tarafından kontrol edilir ve ayarlanır. Hava yakıt oranı fakire veya zengine doğru kaydığında, ECU bir düzeltme değeri girerek bunu telafi etmeye çalışır. Eğer hava yakıt oranı (afr oranı) çok fakir veya çok zengin gerçekleşirse, yani AFR oranı anormal şekilde değişirse, ECU tarafından uygulanan düzeltme değeri, standart değeri aşar (bu değerin dışına çıkar), bu durumda ECU bunu bir arıza olarak yorumlar ve OBD sisteminde P0170 arıza kodunu hafızaya kaydeder. P0170 "Yakıt Ayarı Arızası" anlamına gelir. P0173 arıza kodu V motorlar için ikinci sıra bloğu ifade eder, arıza kodunun anlamı aynıdır. Bu arıza koduna benzer olarak P0171 Sistem Çok Fakir (Blok 1), P0172 Sistem Çok Zengin (Blok 1) arıza kodları eşlik edebilir. P0170 arıza kodu VAG gurubunda 16554 olarak geçer. (Bkz: Hava Yakıt Oranının (AFR) Ayarlanması STFT-LTFT)



P0170 Yakıt Ayarı Arızasının Belirtileri:
*Motorun çalışmasında zorluk.
*Yakıt tüketiminde artış.
*Hızlanmada  kesiklik.
*Dalgalı-düzensin rölanti devri.
*Egzozdan kara duman atma.
*Uzun süre bu şekilde kullanımda (aşırı zengin karışım), katalitik konvertörün tıkanmasına sebep olabilir.
 
P0170 Yakıt Ayarı Arızasının Sebepleri:
*MAF sensörünün arızalı olması. MAFsensörü kablo-soketinde yağlanma-korozyon vb.
*Emme manifoldunda ve bağlı hortumlarında kaçak (delik-çatlak-gevşeklik). Motora ölçülmemiş-kontrol havanın girmesi.
*Enjektörlerin arızalı olması (bir veya birden çok enjeltör). Çalışmama, damlatma-sızdırma veya yavaş çalışma gibi. (buna dair arıza kodu var mı bakılmalı, örneğin P0200,P0201, P0202, P0203, P0204 gibi arıza kodları varsa bakılmalıdır.
*Oksijen sensörünün (katalizör öncesi birinci oksijen sensörü) arızalı olması, aşırı kurum-yağ kaplı olması (buna dair arıza kodu var mı bakılmalı).
*Lpg'li araçlarda lpg ECU'su afr ayarı bozuk olabilir, lpg servisinde doğru şekilde ayarlanmalı. Sebebin lpg olup olmadığından emin olmak için arıza silindikten sonra bir süre sadece benzinde kullanılabilir ve arızanın tekrarlanma durumu gözlemlenebilir.


*Ateşleme sistemi arızası (buna dair arıza kodu var mı bakılmalı).
*Motorda turbo varsa, turbonun yağ kaçırması sonucu motora yağ girmesi. Böyle bir durumda turbonun kompresör çıkışı ve intercooler’a giden hortumların (sökülüp bakıldığında) yağlanma görülecektir. Bazı aşırı durumlarda yağlanma dışarıdan da gözlemlenebilir.
*Yakıt hattında arıza var (benzin pompası, enjektörler ve iletim hatları).
*Emilen hava sıcaklık sensörü arızası. Bu sensör tek başına ayrı bir sensör olarak emiş hattında veya emme manifoldunda olabileceği gibi; MAP sensörü veya MAF sensörüyle birlikte de bulunabilir.
*Karbon kanister sisteminde, kanister kontrol valfi (PCV) arızalı olabilir. Bu durumda emme manifolduna sürekli kontrolsüz olarak benzin buharı gelir.
*Arızalı, zayıf elektrikli benzin pompası (depoda).
*Tıkanmış yakıt filtresi.
*Bazı çok nokta enjeksiyon sistemlerinde, yakıt galerisi üzerinde “basınç regülatörü” bulunur, bu regülatör fazla yakıtı depoya geri gönderir, bu parça arızalıysa, yakıt basıncının düşmesine veya aşırı yükselmesine sebep olabilir.
*ECU arızalı (nadiren).



P0170 Yakıt Ayarı Arızasının Kontrolleri ve Çözümü
*İlk yapılması gereken işlem mutlaka sırasıyla tüm Diyagnostik Tekniği Adımlarını uygulamak olmalıdır. Tüm kalıcı arıza kodları kesin olarak belirlenmelidir.
*P0170 P0171 P0172 P0173 P0174 P0175 arıza kodlarının dışında, başka arıza kodları var mı buna bakılmalıdır. Diğer arızalar bu arızaya sebep olabilir ve önce diğer arızaların giderilmesi gerekir.
*Diyagnostik tekniğinde, bilgisayarlı diyagnostik cihazıyla parametre okuma işlemi yapılarak; emilen hava sıcaklığı, emme manifoldu basıncı, motor suyu sıcaklığı gibi değerler okunmalı, anormal değerde olup olmadıklarına bakılmalıdır.
*Benzin enjektörleri kontrol edilir. Soketleri ve tesisat kabloları kontrol edilir. Enjektörlere elektrik geliyor mu bakılır. Enjektörlerin soketler sökülerek dirençleri multimetre ile ölçülür. Gerekirse enjektörler sökülerek enjektör test cihazına bağlanır; debi (püskürtme) ve sızdırma (damlatma) testleri yapılır. Arızalıysa değiştirilir.
*Yakıt sistemine yeterli basınçta yakı geliyor mu kontrol edilir. Yakıt basınç ölçüm işlemi yapılır.


*Emme manifoldu ve bağlı tüm hava hortumları kontrol edilmelidir; kırık, çatlak, gevşeme gibi sebepler, vakum kaçağına sebep olur ve buradan motora ölçülmemiş hava girer.
*Egzoz manifoldunda kaçak olup olmadığı kontrol edilmelidir.
*Gaz kelebeği kontrol edilir, yağ kurum vb kirlenme varsa temizlenmelidir.
*Oksijen sensörünün düzgün çalışıp çalışmadığı diyagnostik test cihazıyla kontrol edilmelidir, arızalıysa değiştirilmelidir.
Daha fazla bilgi için benzer arıza kodları devamı: P0171 P0172 P0174 P0175 

Yorumlar