Benzinli
motorlarda hava yakıt karışım oranı (AFR oranı) ECU tarafından kontrol edilir
ve ayarlanır. Hava yakıt oranı fakire veya zengine doğru kaydığında, ECU bir
düzeltme değeri girerek bunu telafi etmeye çalışır. Eğer hava yakıt oranı (afr
oranı) çok fakir veya çok zengin gerçekleşirse, yani AFR oranı anormal şekilde
değişirse, ECU tarafından uygulanan düzeltme değeri, standart değeri aşar (bu
değerin dışına çıkar), bu durumda ECU bunu bir arıza olarak yorumlar ve OBD
sisteminde P0170 arıza kodunu hafızaya kaydeder. P0170 "Yakıt Ayarı Arızası" anlamına gelir. P0173 arıza kodu V motorlar
için ikinci sıra bloğu ifade eder, arıza kodunun anlamı aynıdır. Bu arıza
koduna benzer olarak P0171 Sistem Çok Fakir (Blok 1), P0172 Sistem Çok Zengin (Blok 1) arıza kodları eşlik edebilir. P0170 arıza kodu VAG gurubunda 16554
olarak geçer. (Bkz: Hava Yakıt Oranının (AFR) Ayarlanması STFT-LTFT)
P0170
Yakıt Ayarı Arızasının Belirtileri:
*Motor arıza lambası yanar.
*Motorun
çalışmasında zorluk.
*Yakıt
tüketiminde artış.
*Hızlanmada kesiklik.
*Dalgalı-düzensin
rölanti devri.
*Egzozdan
kara duman atma.
*Uzun süre
bu şekilde kullanımda (aşırı zengin karışım), katalitik konvertörün tıkanmasına
sebep olabilir.
P0170
Yakıt Ayarı Arızasının Sebepleri:
*MAF sensörünün arızalı olması. MAFsensörü kablo-soketinde yağlanma-korozyon vb.
*Emme
manifoldunda ve bağlı hortumlarında kaçak (delik-çatlak-gevşeklik). Motora
ölçülmemiş-kontrol havanın girmesi.
*Enjektörlerin
arızalı olması (bir veya birden çok enjeltör). Çalışmama, damlatma-sızdırma
veya yavaş çalışma gibi. (buna dair arıza kodu var mı bakılmalı, örneğin P0200,P0201, P0202, P0203, P0204 gibi arıza kodları varsa bakılmalıdır.
*Oksijen sensörünün (katalizör öncesi birinci oksijen sensörü) arızalı olması, aşırı
kurum-yağ kaplı olması (buna dair arıza kodu var mı bakılmalı).
*Lpg'li araçlarda lpg ECU'su afr ayarı bozuk olabilir, lpg servisinde doğru şekilde ayarlanmalı. Sebebin lpg olup olmadığından emin olmak için arıza silindikten sonra bir süre sadece benzinde kullanılabilir ve arızanın tekrarlanma durumu gözlemlenebilir.
*Lpg'li araçlarda lpg ECU'su afr ayarı bozuk olabilir, lpg servisinde doğru şekilde ayarlanmalı. Sebebin lpg olup olmadığından emin olmak için arıza silindikten sonra bir süre sadece benzinde kullanılabilir ve arızanın tekrarlanma durumu gözlemlenebilir.
*Ateşleme
sistemi arızası (buna dair arıza kodu var mı bakılmalı).
*Motorda
turbo varsa, turbonun yağ kaçırması sonucu motora yağ girmesi. Böyle bir
durumda turbonun kompresör çıkışı ve intercooler’a giden hortumların (sökülüp
bakıldığında) yağlanma görülecektir. Bazı aşırı durumlarda yağlanma dışarıdan
da gözlemlenebilir.
*Yakıt
hattında arıza var (benzin pompası, enjektörler ve iletim hatları).
*Emilen hava sıcaklık sensörü arızası. Bu sensör tek başına ayrı bir sensör olarak emiş
hattında veya emme manifoldunda olabileceği gibi; MAP sensörü veya MAF
sensörüyle birlikte de bulunabilir.
*Karbon kanister sisteminde, kanister kontrol valfi (PCV) arızalı olabilir. Bu durumda
emme manifolduna sürekli kontrolsüz olarak benzin buharı gelir.
*Arızalı,
zayıf elektrikli benzin pompası (depoda).
*Tıkanmış
yakıt filtresi.
*Bazı çok
nokta enjeksiyon sistemlerinde, yakıt galerisi üzerinde “basınç regülatörü”
bulunur, bu regülatör fazla yakıtı depoya geri gönderir, bu parça arızalıysa,
yakıt basıncının düşmesine veya aşırı yükselmesine sebep olabilir.
*ECU
arızalı (nadiren).
P0170
Yakıt Ayarı Arızasının Kontrolleri ve Çözümü
*İlk
yapılması gereken işlem mutlaka sırasıyla tüm Diyagnostik Tekniği Adımlarını
uygulamak olmalıdır. Tüm kalıcı arıza kodları kesin olarak belirlenmelidir.
*P0170 P0171 P0172 P0173 P0174 P0175 arıza kodlarının dışında, başka arıza kodları var mı
buna bakılmalıdır. Diğer arızalar bu arızaya sebep olabilir ve önce diğer
arızaların giderilmesi gerekir.
*Diyagnostik tekniğinde, bilgisayarlı diyagnostik cihazıyla parametre okuma işlemi
yapılarak; emilen hava sıcaklığı, emme manifoldu basıncı, motor suyu sıcaklığı
gibi değerler okunmalı, anormal değerde olup olmadıklarına bakılmalıdır.
*Hava kütle ölçer (MAF sensörü) kontrol edilir.
*Benzin enjektörleri kontrol edilir. Soketleri ve tesisat kabloları kontrol edilir.
Enjektörlere elektrik geliyor mu bakılır. Enjektörlerin soketler sökülerek
dirençleri multimetre ile ölçülür. Gerekirse enjektörler sökülerek enjektör
test cihazına bağlanır; debi (püskürtme) ve sızdırma (damlatma) testleri
yapılır. Arızalıysa değiştirilir.
*Yakıt
sistemine yeterli basınçta yakı geliyor mu kontrol edilir. Yakıt basınç ölçüm
işlemi yapılır.
*Emme
manifoldu ve bağlı tüm hava hortumları kontrol edilmelidir; kırık, çatlak,
gevşeme gibi sebepler, vakum kaçağına sebep olur ve buradan motora ölçülmemiş
hava girer.
*Egzoz
manifoldunda kaçak olup olmadığı kontrol edilmelidir.
*Gaz kelebeği kontrol edilir, yağ kurum vb kirlenme varsa temizlenmelidir.
*Oksijen sensörünün düzgün çalışıp çalışmadığı diyagnostik test cihazıyla kontrol
edilmelidir, arızalıysa değiştirilmelidir.
(Bkz: Tüm Arıza Kodları)
Yorumlar
Yorum Gönder