P0420 Katalitik Konvertör (katalist) sistemi çalışma verimi
alt sınırdan daha düşük: Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1) Motorkontrol ünitesi (ECU), katalitik konvertörün çalışma verimini izlemek için
oksijen sensörlerini kullanır. Katalitik konvertörde iki tür oksijen
sensör vardır:
1) Katalitik konvertörün girişindeki (konvertörden önceki) birinci oksijen sensörü. Buna lambda sensörü veya hava-yakıt karışımı sensörü (AFR
sensörü) de denir. Egzoz gazındaki oksijen miktarını algılayarak ECU’ye iletir,
ECU bu sinyallere göre hava-yakıt karışım oranını düzenler. Egzoz hattında,
motora en yakın konumdaki oksijen sensörü, birinci oksijen (AFR) sensörüdür. Bu
sensörün voltaj sinyali, dalgalı yapıdadır.
2) Katalitik konvetörün çıkışındaki (konvertörden sonraki) ikinci
oksijen sensörü. Bu sensörü katalitik konvertörde temizlendikten sonra çıkan
egzoz gazındaki oksijen miktarını algılar ve ECU’ye iletir. Egzoz hattında, motora en uzak konumdaki oksijen sensörü
ikinci oksijen (AFR) sensörüdür. Bu sensörün
voltaj sinyali, düz yapıdadır.
Motor kontrol ünitesi (ECU), katalitik konvertörün sağlıklı çalışıp
çalışmadığını kontrol etmek için, çalışmasında bir bozulma olup olmadığını
belirlemek için, katalitik konvertörün oksijen depolama kapasitesini hesaplar.
Oksijen depolama kapasitesinin hesaplanması, ECU tarafından hava-yakıt karışımı
kontrolü yapılırken, ikinci oksijen sensörünün voltaj çıkış sinyali temel
alınarak yapılır. Hesaplanan oksijen depolama kapasitesi değeri, katalitik konvertörün oksijen depolama kapasitesinin bir göstergesidir. Motor normal
çalışma sıcaklığında çalışırken, ECU tarafından yaklaşık 20 saniye boyunca
aktif hava-yakıt karışımı kontrolü işlemi gerçekleştirilir. Bu kontrol işlemi
yapılırken, ECU kasıtlı olarak hava-yakıt karışım oranını zengin veya fakir
olarak ayarlar. Bu işlem sırasında ikinci oksijen sensörünün voltaj sinyalinin
yapısı uzun biçimdeyse, katalitik konvertörün oksijen depolama kapasitesi iyi
durumdadır ve katalitik konvertör verimli bir şekilde çalışmaktadır. İkinci
oksijen sensörünün sinyali ile katalitik konvertörün çalışması arasında direkt
bir ilişki vardır. Yani motor kontrol ünitesi, katalitik konvertörden sonraki
oksijen sensörünün sinyalini okuyarak, katalitik konvertörün çalışmasını
denetler. Eğer çalışmasında bir kötüleşme, egzoz gazlarının dönüşümünde bir
verim düşmesi oluşursa, ECU motor arıza lambasını yakar ve hafızaya arıza
kodunu kaydeder. Öncelikle (Bkz: Katalitik Konvertör) ve (Bkz: Oksijen Sensörü) konuları mutlaka okunmalıdır.
P0420
Arızasının Belirtileri (Katalitik Konvertör Arızasının Belirtileri)
*Motor arıza lambası yanar.
*Motorun
çekişinde-performansında genelde fark hissedilmez (başka motor arızası yoksa).
*Araçtan çürük yumurta kokusu gelir.
*Katalitik konvertör tıkanmışsa, hızlanma ve çekişte düşüş
meydana gelir.
*Araç egzoz muayenesinden geçemez.
*Araç egzoz muayenesinden geçemez.
P0420
Arızasının Sebepleri (Katalitik Konvertör Arızasının Sebepleri)
*Motordaki mekanik, ateşleme veya elektronik arızalar. İlk
yapılması gereken mevcut diğer motor arızalarını gidermek olmalıdır.
*Egzoz hattında gaz kaçağı vardır. Egzoz manifoldunda veya
borusunda çatlak-delik oluşmuş olabilir.
*Birinci oksijen (AFR) sensörü veya kablo-soketi arızalı
olabilir. Bunun için diğer arıza kodlarına da bakılmalıdır.
*İkinci oksijen sensörü veya kablo soketi arızalı olabilir.
*Egzoz manfioldu veya egzoz borusu montaj yerlerinde gevşeme
kopma olması.
P0420
Arızasının Çözümü (Katalitik Konvertör Arızasının Çözümü)
*Doğru arıza teşhisi yapılmadan, asla direkt olarak katalitik
konvertörü veya oksijen sensörlerini değiştirmemek gerekir. Arızanın sebebi
bulunmalı ve buna göre onarım veya değişim yapılmalıdır. Katalitik konvertör ve
oksijen sensörleri pahalı parçalardır, garanti kapsamında değişim yapılmasını
zorlamak gerekir. Değişimde orijinal parçaları kullanmak, arızanın tekrarlanma
olasılığını azaltacaktır.
*İlk yapılması gereken işlem mutlaka Diyagnostik Tekniği
adımlarını sırasıyla uygulamaktır. P0420 arıza kodunun dışında başka arıza
kodları var mı bakılmalıdır ve önce bu arızalar giderilmelidir. Motorun normal
çalışmasında bir arıza varsa, yanma sonucu oluşan egzoz gazlarında aşırı
kirlilik oluşacaktır, bu durumda katalitik konvertör ve oksijen sensörü arızalı
olmamasına rağmen; katalitik konvertör egzoz gazını yeterince temizleyemeyeceği
için, P0240 arızasıyla karşılaşılabilir.
*Motorda: ateşleme sistemi arızası, motorun yağ yakması,
değişken supap zamanlaması (vvt-i, vtc) arızası, yakıt enjeksiyon sistemi
arızası, enjektör arızası, hava kütle ölçer (maf sensörü) arızası, motor teklemesi, motor vuruntusu, krank mili sensörü, eksantrik (kam) mili sensörü,
soğutma suyu sıcaklık sensörü ARIZALARI OLMAMALIDIR. Motorda bu ve benzeri
arızalar varsa, bu arızaların sebep oldukları kötü yanma sebebiyle, aşırı kirli
egzoz gazları katalitik konvertörü bozabilir. Bu arızalar varsa, önce bunlar
giderilmelidir.
*Diyagnostik tekniği adımlarından biri olan “aktüel değerler/parametre okuma” işlemi yapılır. Birinci ve ikinci oksijen sensörlerinin voltaj
sinyalleri gözlemlenir. Konvertörden sonraki (ikinci) oksijen sensörünün voltaj
sinyali düz çizgi şeklinde olmalıdır, eğer dalgalı şekildeyse bu sensör
arızalıdır.
*Diyagnostik tekniği adımlarından biri olan "aktör/aktivatör testi" uygulanabilir, bu uygulamayla enjektörlerin püskürtme miktarları % olarak
arttırılıp azaltılabilir. Bu durumda hava-yakıt oranı zenginleşecek veya
fakirleşecektir. Karışımın zenginleşmesi veya fakirleşmesiyle, oksijen
sensörlerinin sinyalleri de değişecektir. Aktör testi yapılırken, oksijen
sensörlerinin sinyalleri de aynı anda okunabilir. Bu sayede enjektörlerin
püskürttüğü yakıt miktarı değiştirilerek, oksijen sensörlerinin buna nasıl
karşılık verdiği gözlemlenir. Hiç değişim olmuyorsa veya hiç sinyal
alınamıyorsa o sensör arızalıdır. Referans değer aralığı dışında sinyal
alınıyorsa, o sensör arızalıdır.
*Hiçbir motor arızası (mekanik veya elektronik) arızası
yoksa, her iki oksijen sensörü de kontroller sonucu sağlam çıkmışsa, arıza
egzoz hattında veya katalitik konvertörde olabilir.
*Egzoz hattı tamamen gaz kaçağı var mı diye kontrol
edilmelidir. Egzoz manifoldu contası kontrol edilmeli. Egzoz manifoldu ve tüm
egzoz borusu/hattı çatlak-kırık-delik bakımından kontrol edilmelidir.
*Motor mekanik ve elektronik olarak tamamen sağlamsa, egzoz
hattı sağlam ve sızdırmazsa, oksijen sensörleri sağlamsa, problem katalitik
konvertör olabilir. Konvertör arızalıysa, temizleme işlemi veya değişim işlemi
yapılabilir.
(Bkz: Tüm Arıza Kodları)
(Bkz: Tüm Arıza Kodları)
iyi günler 2014 opel mokka 1.4 turbo benzinli otomatik vites aracımın motor arıza ışığı yandı. Servise götürdüm servis katalitik konvertör verimi düşük arızasının olduğunu söyledi. Ben aracıma ilk önce yakıt deposu kısmından Liquly molly ' nin katalizör temizleyecisini döktüm aracı uzun süre kullandım fakat fayda etmedi. Aracım daha 55 bin km yol yaptı bu arızanın oluşması çok erken gibi bunun sebebi ne olabilir ?
YanıtlaSil