P0420 Arıza Kodu Katalitik Konvertör Arızası

P0420 Katalitik Konvertör (katalist) sistemi çalışma verimi alt sınırdan daha düşük: Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1) Motorkontrol ünitesi (ECU), katalitik konvertörün çalışma verimini izlemek için oksijen sensörlerini kullanır. Katalitik konvertörde iki tür oksijen sensör  vardır:
1) Katalitik konvertörün girişindeki (konvertörden önceki) birinci oksijen sensörü. Buna lambda sensörü veya hava-yakıt karışımı sensörü (AFR sensörü) de denir. Egzoz gazındaki oksijen miktarını algılayarak ECU’ye iletir, ECU bu sinyallere göre hava-yakıt karışım oranını düzenler. Egzoz hattında, motora en yakın konumdaki oksijen sensörü, birinci oksijen (AFR) sensörüdür. Bu sensörün voltaj sinyali, dalgalı yapıdadır. 
2) Katalitik konvetörün çıkışındaki (konvertörden sonraki) ikinci oksijen sensörü. Bu sensörü katalitik konvertörde temizlendikten sonra çıkan egzoz gazındaki oksijen miktarını algılar ve ECU’ye iletir. Egzoz hattında, motora en uzak konumdaki oksijen sensörü ikinci oksijen (AFR) sensörüdür. Bu sensörün voltaj sinyali, düz yapıdadır.
 
Motor kontrol ünitesi (ECU), katalitik konvertörün sağlıklı çalışıp çalışmadığını kontrol etmek için, çalışmasında bir bozulma olup olmadığını belirlemek için, katalitik konvertörün oksijen depolama kapasitesini hesaplar. Oksijen depolama kapasitesinin hesaplanması, ECU tarafından hava-yakıt karışımı kontrolü yapılırken, ikinci oksijen sensörünün voltaj çıkış sinyali temel alınarak yapılır. Hesaplanan oksijen depolama kapasitesi değeri, katalitik konvertörün oksijen depolama kapasitesinin bir göstergesidir. Motor normal çalışma sıcaklığında çalışırken, ECU tarafından yaklaşık 20 saniye boyunca aktif hava-yakıt karışımı kontrolü işlemi gerçekleştirilir. Bu kontrol işlemi yapılırken, ECU kasıtlı olarak hava-yakıt karışım oranını zengin veya fakir olarak ayarlar. Bu işlem sırasında ikinci oksijen sensörünün voltaj sinyalinin yapısı uzun biçimdeyse, katalitik konvertörün oksijen depolama kapasitesi iyi durumdadır ve katalitik konvertör verimli bir şekilde çalışmaktadır. İkinci oksijen sensörünün sinyali ile katalitik konvertörün çalışması arasında direkt bir ilişki vardır. Yani motor kontrol ünitesi, katalitik konvertörden sonraki oksijen sensörünün sinyalini okuyarak, katalitik konvertörün çalışmasını denetler. Eğer çalışmasında bir kötüleşme, egzoz gazlarının dönüşümünde bir verim düşmesi oluşursa, ECU motor arıza lambasını yakar ve hafızaya arıza kodunu kaydeder. Öncelikle (Bkz: Katalitik Konvertör) ve (Bkz: Oksijen Sensörü) konuları mutlaka okunmalıdır. 
P0420 Arızasının Belirtileri (Katalitik Konvertör Arızasının Belirtileri)
*Motorun çekişinde-performansında genelde fark hissedilmez (başka motor arızası yoksa).
*Araçtan çürük yumurta kokusu gelir.
*Katalitik konvertör tıkanmışsa, hızlanma ve çekişte düşüş meydana gelir.
*Araç egzoz muayenesinden geçemez. 
P0420 Arızasının Sebepleri (Katalitik Konvertör Arızasının Sebepleri)
*Motordaki mekanik, ateşleme veya elektronik arızalar. İlk yapılması gereken mevcut diğer motor arızalarını gidermek olmalıdır.
*Egzoz hattında gaz kaçağı vardır. Egzoz manifoldunda veya borusunda çatlak-delik oluşmuş olabilir.
*Birinci oksijen (AFR) sensörü veya kablo-soketi arızalı olabilir. Bunun için diğer arıza kodlarına da bakılmalıdır.
*İkinci oksijen sensörü veya kablo soketi arızalı olabilir.
*Egzoz manfioldu veya egzoz borusu montaj yerlerinde gevşeme kopma olması. 
P0420 Arızasının Çözümü (Katalitik Konvertör Arızasının Çözümü)
*Doğru arıza teşhisi yapılmadan, asla direkt olarak katalitik konvertörü veya oksijen sensörlerini değiştirmemek gerekir. Arızanın sebebi bulunmalı ve buna göre onarım veya değişim yapılmalıdır. Katalitik konvertör ve oksijen sensörleri pahalı parçalardır, garanti kapsamında değişim yapılmasını zorlamak gerekir. Değişimde orijinal parçaları kullanmak, arızanın tekrarlanma olasılığını azaltacaktır.
*İlk yapılması gereken işlem mutlaka Diyagnostik Tekniği adımlarını sırasıyla uygulamaktır. P0420 arıza kodunun dışında başka arıza kodları var mı bakılmalıdır ve önce bu arızalar giderilmelidir. Motorun normal çalışmasında bir arıza varsa, yanma sonucu oluşan egzoz gazlarında aşırı kirlilik oluşacaktır, bu durumda katalitik konvertör ve oksijen sensörü arızalı olmamasına rağmen; katalitik konvertör egzoz gazını yeterince temizleyemeyeceği için, P0240 arızasıyla karşılaşılabilir.
*Motorda: ateşleme sistemi arızası, motorun yağ yakması, değişken supap zamanlaması (vvt-i, vtc) arızası, yakıt enjeksiyon sistemi arızası, enjektör arızası, hava kütle ölçer (maf sensörü) arızası, motor teklemesi, motor vuruntusu, krank mili sensörü, eksantrik (kam) mili sensörü, soğutma suyu sıcaklık sensörü ARIZALARI OLMAMALIDIR. Motorda bu ve benzeri arızalar varsa, bu arızaların sebep oldukları kötü yanma sebebiyle, aşırı kirli egzoz gazları katalitik konvertörü bozabilir. Bu arızalar varsa, önce bunlar giderilmelidir.
*Diyagnostik tekniği adımlarından biri olan “aktüel değerler/parametre okuma” işlemi yapılır. Birinci ve ikinci oksijen sensörlerinin voltaj sinyalleri gözlemlenir. Konvertörden sonraki (ikinci) oksijen sensörünün voltaj sinyali düz çizgi şeklinde olmalıdır, eğer dalgalı şekildeyse bu sensör arızalıdır. 
*Diyagnostik tekniği adımlarından biri olan "aktör/aktivatör testi" uygulanabilir, bu uygulamayla enjektörlerin püskürtme miktarları % olarak arttırılıp azaltılabilir. Bu durumda hava-yakıt oranı zenginleşecek veya fakirleşecektir. Karışımın zenginleşmesi veya fakirleşmesiyle, oksijen sensörlerinin sinyalleri de değişecektir. Aktör testi yapılırken, oksijen sensörlerinin sinyalleri de aynı anda okunabilir. Bu sayede enjektörlerin püskürttüğü yakıt miktarı değiştirilerek, oksijen sensörlerinin buna nasıl karşılık verdiği gözlemlenir. Hiç değişim olmuyorsa veya hiç sinyal alınamıyorsa o sensör arızalıdır. Referans değer aralığı dışında sinyal alınıyorsa, o sensör arızalıdır.
*Hiçbir motor arızası (mekanik veya elektronik) arızası yoksa, her iki oksijen sensörü de kontroller sonucu sağlam çıkmışsa, arıza egzoz hattında veya katalitik konvertörde olabilir.
*Egzoz hattı tamamen gaz kaçağı var mı diye kontrol edilmelidir. Egzoz manifoldu contası kontrol edilmeli. Egzoz manifoldu ve tüm egzoz borusu/hattı çatlak-kırık-delik bakımından kontrol edilmelidir.
*Motor mekanik ve elektronik olarak tamamen sağlamsa, egzoz hattı sağlam ve sızdırmazsa, oksijen sensörleri sağlamsa, problem katalitik konvertör olabilir. Konvertör arızalıysa, temizleme işlemi veya değişim işlemi yapılabilir.
(Bkz: Tüm Arıza Kodları)

Yorumlar

  1. iyi günler 2014 opel mokka 1.4 turbo benzinli otomatik vites aracımın motor arıza ışığı yandı. Servise götürdüm servis katalitik konvertör verimi düşük arızasının olduğunu söyledi. Ben aracıma ilk önce yakıt deposu kısmından Liquly molly ' nin katalizör temizleyecisini döktüm aracı uzun süre kullandım fakat fayda etmedi. Aracım daha 55 bin km yol yaptı bu arızanın oluşması çok erken gibi bunun sebebi ne olabilir ?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder