Araçlarda
bulunan elektrikli donanımların çalışma testleri, diyagnostik test cihazıyla
bilgisayar üzerinden yapılabilir. Aktör (aktivatör) testi ile donanımların
çalıştırılması; o donanımı sökmeden kontrol edilebilmesini sağlar. Aksi halde
çalışıp çalışmadığını anlamak için belki de çok zor yerde bulunan bir donanımın
sökülmesi gerekirdi. Bu uzun saatler alabilir, işçilik maliyetlerini arttırır.
Sökülen parçanın sağlam olduğu görülebilir, bu da zamanın ve emeğin boşa
gitmesi anlamına gelir. Daha kötüsü, kötü işçilik sebebiyle çalışan
parçalar-donanımlar bozulabilir.
Aktör
testiyle donanımın bağımsız olarak bilgisayardan komut alarak çalıştırılması,
birkaç saniye içinde sistemin kontrol edilmesini, arızanın teşhis edilmesini
sağlar. Çok kısa sürede, çok az işçilikle ve çok kesin arıza teşhisi
yapılabilir.
Bir
elektrikli donanımın bilgisayar üzerinden çalışma testi yapılabilmesi için; araçtaki
OBD sisteminin buna izin vermesi ve kullanılan diyagnostik yazılımının bu
özelliklere sahip olması gerekir. Firmanın orijinal diyagnostik yazılımıyla
bunların tamamını yapmak mümkündür. Bir elektrikli donanımda aktör (aktivatör)
çalıştırma testi yapılabilmesi için, araçtaki o donanımın elektronik kontrol üniteleri (ECU) tarafından kumanda ediliyor olması gerekir. Örneğin aracın
farları basit oto elektrik tesisatıyla (röle ve manuel şalter ile)
çalıştırılıyor, ECU ile bağlantısı yoksa, bunu bilgisayar üzerinden çalıştırmak
da mümkün olmaz. Eğer far sistemi ECU bağlantılı, otomatik far sistemiyse,
bilgisayar üzerinden farlar açılıp kapanabilir, çalıştırma testi yapılabilir.
Bu yazıda
örnek olarak aracın motoruna bilgisayar üzerinden (uzaktan) marş yaptırılmış ve
çalıştırılmıştır. Böylece; marş rölesinin, marş motorunun ve tesisatının sağlam
olduğu hızlıca kontrol edilmiştir.
Marş motoru rölesi aktör testi video anlatım:
Uygun donanım
ve yazılımla araçta örnek olarak şu aktör testleri yapılabilir: Elektrikli
camlar, kapı kilidi, farlar, sis farlar, stop lambaları, radyatör fan motoru,
benzin pompası, değişken supap zamanlama sistemi modülü (VVT-i veya VTC), yakıt
enjektörleri, EVAP valfi, klima kompresör kavraması, havalandırma sistemi fanı,ABS sistemi elektrovalfleri, gösterge panelindeki göstergeler (hız, devir,
yakıt vb.) gibi onlarca sistem, bilgisayar üzerinden bağımsız olarak
çalıştırılıp kontrol edilebilir.
Bu donanımlar
çalıştırılarak sensörlerin çıkış sinyalleri de kontrol edilebilir, böylece
sensörlerin de doğru çalışıp çalışmadığı kontrol edilmiş olur. Örneğin
enjektörler bağımsız olarak çalışıtırılır, püskürtme miktarları arttırılır,
böylece hava-yakıt karışımı zenginleşir, bu durumu oksijen (lambda) sensörü
sinyalinden görmek mümkündür. Böylece oksijen sensörünün de doğru çalışıp
çalışmadığı denetlenmiş olur.
Örnekler:
(Bkz: EGR Valfi ve EGR Konum Sensörü Aktör Testi)
Örnekler:
(Bkz: EGR Valfi ve EGR Konum Sensörü Aktör Testi)
Ana konu ve daha fazla bilgi için (Bkz: Diyagnostik Tekniği)
Linea 1.3 e5 turbo konum sensör hatası motor soğukken ardarda obd ile resetliyorum ısınınca arza düşmüyor .sabah yine arza düşüyor turbo aktüatöre akupta sensör demi sorun lütfen yardımcı olurmusunuz
YanıtlaSil