Diyagnostik Aktör Aktivatör Testi - Cihazla Donanımların Çalıştırılması

Araçlarda bulunan elektrikli donanımların çalışma testleri, diyagnostik test cihazıyla bilgisayar üzerinden yapılabilir. Aktör (aktivatör) testi ile donanımların çalıştırılması; o donanımı sökmeden kontrol edilebilmesini sağlar. Aksi halde çalışıp çalışmadığını anlamak için belki de çok zor yerde bulunan bir donanımın sökülmesi gerekirdi. Bu uzun saatler alabilir, işçilik maliyetlerini arttırır. Sökülen parçanın sağlam olduğu görülebilir, bu da zamanın ve emeğin boşa gitmesi anlamına gelir. Daha kötüsü, kötü işçilik sebebiyle çalışan parçalar-donanımlar bozulabilir.

Aktör testiyle donanımın bağımsız olarak bilgisayardan komut alarak çalıştırılması, birkaç saniye içinde sistemin kontrol edilmesini, arızanın teşhis edilmesini sağlar. Çok kısa sürede, çok az işçilikle ve çok kesin arıza teşhisi yapılabilir.
Bir elektrikli donanımın bilgisayar üzerinden çalışma testi yapılabilmesi için; araçtaki OBD sisteminin buna izin vermesi ve kullanılan diyagnostik yazılımının bu özelliklere sahip olması gerekir. Firmanın orijinal diyagnostik yazılımıyla bunların tamamını yapmak mümkündür. Bir elektrikli donanımda aktör (aktivatör) çalıştırma testi yapılabilmesi için, araçtaki o donanımın elektronik kontrol üniteleri (ECU) tarafından kumanda ediliyor olması gerekir. Örneğin aracın farları basit oto elektrik tesisatıyla (röle ve manuel şalter ile) çalıştırılıyor, ECU ile bağlantısı yoksa, bunu bilgisayar üzerinden çalıştırmak da mümkün olmaz. Eğer far sistemi ECU bağlantılı, otomatik far sistemiyse, bilgisayar üzerinden farlar açılıp kapanabilir, çalıştırma testi yapılabilir.

Bu yazıda örnek olarak aracın motoruna bilgisayar üzerinden (uzaktan) marş yaptırılmış ve çalıştırılmıştır. Böylece; marş rölesinin, marş motorunun ve tesisatının sağlam olduğu hızlıca kontrol edilmiştir.
Marş motoru rölesi aktör testi video anlatım:
 

Uygun donanım ve yazılımla araçta örnek olarak şu aktör testleri yapılabilir: Elektrikli camlar, kapı kilidi, farlar, sis farlar, stop lambaları, radyatör fan motoru, benzin pompası, değişken supap zamanlama sistemi modülü (VVT-i veya VTC), yakıt enjektörleri, EVAP valfi, klima kompresör kavraması, havalandırma sistemi fanı,ABS sistemi elektrovalfleri, gösterge panelindeki göstergeler (hız, devir, yakıt vb.) gibi onlarca sistem, bilgisayar üzerinden bağımsız olarak çalıştırılıp kontrol edilebilir.

Bu donanımlar çalıştırılarak sensörlerin çıkış sinyalleri de kontrol edilebilir, böylece sensörlerin de doğru çalışıp çalışmadığı kontrol edilmiş olur. Örneğin enjektörler bağımsız olarak çalışıtırılır, püskürtme miktarları arttırılır, böylece hava-yakıt karışımı zenginleşir, bu durumu oksijen (lambda) sensörü sinyalinden görmek mümkündür. Böylece oksijen sensörünün de doğru çalışıp çalışmadığı denetlenmiş olur.
Örnekler:
(Bkz: EGR Valfi ve EGR Konum Sensörü Aktör Testi)
Ana konu ve daha fazla bilgi için (Bkz: Diyagnostik Tekniği)

Yorumlar

  1. Linea 1.3 e5 turbo konum sensör hatası motor soğukken ardarda obd ile resetliyorum ısınınca arza düşmüyor .sabah yine arza düşüyor turbo aktüatöre akupta sensör demi sorun lütfen yardımcı olurmusunuz

    YanıtlaSil

Yorum Gönder