Klima Kompresörü Nedir?
Klima Kompresörü Çalışma Prensibi
Kompresör soğutucu
maddenin basıncını yükseltir.Bu esnada
soğutucu madde sıcaklığı da artar. Klima kompresörüne klima gazı; gaz girer gaz
çıkar; soğuk girer sıcak çıkar; düşük
basınç girer yüksek basınç çıkar.
Klima gazı kompresörde sıkıştırılıp basıncı yükseltilmezse, evoparatörde gaz halinden sıvı haline geçişi mümkün olmaz ve ısı çekip soğutma yapması gerçekleşemez. Klima gazı içerisinde çözünmüş olarak bulunan yağ, kompresörün yağlanmasını sağlar.
Klima gazı kompresörde sıkıştırılıp basıncı yükseltilmezse, evoparatörde gaz halinden sıvı haline geçişi mümkün olmaz ve ısı çekip soğutma yapması gerçekleşemez. Klima gazı içerisinde çözünmüş olarak bulunan yağ, kompresörün yağlanmasını sağlar.
Yeni nesil günümüzde
kullanılan kompresörler, değişken hacimli-stroku değiştirilebilir- eğik plakalı
tiptir. Böylece klimanın çalışması (sıkıştırma kapasitesi) arttırılıp
azaltılabilir. Bu, daha az yakıt sarfiyatını ve sıcaklık ayarının daha hassas
yapılabilmesini mümkün kılar. Otomatik-dijital klimalarda bu kompresör
kullanılır.
Bazı yeni nesil değişken
hacimli kompresörlerde, manyetik kompresör kavraması dahi bulunmaz, kompresör
kasnağı sürekli döner fakat, klima kapalıyken eğik plaka tamamen dik-düz konuma
getirildiğinden, pistonların stroku sıfırdır, yani hiç emme basma yapmaz ve
motordan hiç güç çekmezler.
Kompresör, evoparatörden
gaz halinde ve düşük basınçlı olarak gelen klima gazını emer ve pistonlarıyla
sıkıştırarak, sıcak buhar halinde basar. Kompresöre klima gazının “gaz” halinde
gelmesi çok önemlidir çünkü, kompresör ancak gazı sıkıştırabilir, sıvılar
sıkıştırılamazlar. Eğer sıvı halde kompresöre gelirse, kompresörü bozacaktır.
Araç Klima Kompresör
Çeşitleri:
- Pistonlu kompresör
- Spiralli kompresör
- Paletli kompresör
- Eğik plakalı kompresör (en son teknoloji)
Kompresör giriş milinin
dönüş hareketi, eğik plaka sayesinde eksenel (ileri-geri) harekete, yani piston
strokuna dönüştürülür. Kompresörde 3-10 arasında piston bulunur ve her pistonun
emiş ve basma valfleri vardır, valfler emme basma zamanına göre açılıp kapanır.
Motor devri 0 – 6000 dev/dk
arasında değişir, bu durumda klima kompresörünün de kapasitesini değiştirir;
hava 30 derece veya 50 derece olabilir, bu klimadan beklentiyi değiştirir;
sürücünün istediği sıcaklık değişkendir 17 derece – 25 derece vb. olabilir. Tüm
bu değişken şartlara, klima sisteminin uyarlanabilmesi, ve uygun soğutma
yapabilmesini, değişken hacimli (ayarlanabilir) klima kompresörü sağlar.
Değişken piston stroku, eğik plakanın eğiminin değiştirilmesiyle gerçekleşir.
Eğik plakanın eğimi iki şekilde değiştirilir;
*Yaylı bir Kontrol Valfi ile (kompresörün içinde-dahili); hidrolik prensiple çalışır, basınç etkisiyle eğik plakanın açısı değiştirilir,
* Selenoid Kontrol Valfi ile (harici); Klima kontrol ünitesi tarafından kumanda edilir, çok hassas ayarlamayla kompresör kapasitesini değiştirir.
Kompresörün çalışma kapasitesi şöyle değiştirilir;
Ortam
sıcaklığı 27 derece, sürücünün istediği sıcaklık 24 derece olsun, bu durumda
klima kompresörü düşük strokta (az bir plaka eğikliğiyle) ve araçten az beygir
gücü çekerek kolayca soğutma yapacaktır. Fakat ortam sıcaklık 45 derece,
sürücünün istediği sıcaklık 17 derece ise, bu durumda klima kompresörü maksimum
strokta (maksimum plaka eğikliğiyle) çalışacak, çok emip çok basacak, çok
sıkıştıracaktır; bu durumda motordan
daha fazla beygir gücü çekilecek ve aracın yakıtı artacaktır. Her durumda,
istenen iç hacim sıcaklığına yaklaşıldıkça, klima kompresörünün yükü
azaltılacak ve tasarruf edilecektir, bu bakımdan değişken hacimli klima
kompresörü her bakımdan klasik sabit hacimli kompresörden daha az yakıt
sarfiyatına sebep olacaktır.
Sabit hacimli klima
kompresörü ise, istenen sıcaklık sağlandığında, periyodik olarak açılıp
kapanarak (manyetik klima kavramasıyla) sıcaklığı dengelemesi sağlanır. Bunu
sürücü aracın çekişindeki değişimden hissedebilir.
Kompresör giriş milinin
dairesel dönüş hareketi, giriş göbeği ve eğik plaka üzerinden, pistonların
eksenel (ileri-geri) hareketine dönüşür. Eğik plakanın eğiklik miktarı
değiştirilebilir, böylece pistonların stroku (gidip gelme mesafesi) arttırılıp
azaltılabilir. Strok arttığında, kompresörün gücü de artar, strok azaldığında
güç azalır.
Selenoid Manyetik Kompresör Kavraması (Manyetik Kavramalı Kompresör)
Kompresör
kavraması, klima komresöründe kompresör kasnağının hemen 1-2 mm önünde bulunur.
Kompresör kavraması, krank kasnağından bir kayışla gelen döndürme hareketini,
kompresör giriş miline iletir ya da keser. Normalde kompresör kasnağı, motor
çalıştığı sürece döner, fakat bu dönüş hareketi kompresöre iletilmez.
Sürücü A/C klima butonuna bastığında, “tik-“tak” diye bir ses duyulur ve kompresör kavraması, kompresör kasnağıyla kilitlenir. Böylece kompresör kasnağının dönüş hareketi, manyetik kavrama üzerinden kompresör giriş miline iletilir ve kompresör çalışmaya başlar.
Sürücü A/C klima butonuna bastığında, “tik-“tak” diye bir ses duyulur ve kompresör kavraması, kompresör kasnağıyla kilitlenir. Böylece kompresör kasnağının dönüş hareketi, manyetik kavrama üzerinden kompresör giriş miline iletilir ve kompresör çalışmaya başlar.
(Kompresör manyetik kavraması)
Kompresör
kavraması manyetik olarak çalışır ve yapısı bir selenoid bobinden oluşur. Kavramanın çalıştırılması (klimaya aç-kapat yapılıyor):
Bir yay, manyetik
kavramayı iterek, kasnaktan ayırmış durumdadır, yani kasnak ve kavrama ayrıdır
ve kompresöre dönüş iletilmez. A/C
tuşuna basılıp klima açıldığında, selenoid kavramaya akım verilir ve manyetik
olarak mıknatıslanan bobin, kavramayı kendine çekerek, kasnakla kilitlenmesini
sağlar. Bu durumda artık kavrama ve kasnak beraberce döner ve kompresör
çalışır. Klima kapatıldığında, selenoid kavrama akımı kesilir, yay, kavramayı
iterek kasnaktan ayırır. Artık kasnak kompresörü döndürmez.
(Manyetik Kompresör Kavraması)
Klima kompresörü devreye girmiyorsa, kompresör kavraması arızalı olabilir, kavramanın elektrik soket bağlantıları ve kablosu kontrol edilmelidir.
Ayrıca sistemdeki klima gazı bitmiş veya azalmış olabilir, gaz basınç sensörü düşük basınç algılarsa, klima kontrol ünitesi, sistemi durdurabilir.
Araç Klima Arızaları- Klima İyi Soğutmuyor-Klima Gazı Dolumu
Araç Klima Arızaları- Klima İyi Soğutmuyor-Klima Gazı Dolumu
Yorumlar
Yorum Gönder