Elektrik
enerjisini kimyasal olarak depolayan aygıta batarya denir. Yeniden şarj
edilemez ve yeniden şarj edilebilir olarak iki temel çeşide ayrılır. Klasik
anlamda bataryalar “yeniden şarj edilemez” dir, kullanım yaygınlığı bakımından
batarya terimi bugün “yeniden şarj edilebilir batarya” anlamında
kullanılmaktadır ve elektrikli araçlarda da yeniden şarj edilebilir bataryalar
kullanılmaktadır. Bataryalar, hücre adı verilen küçük birimlerden meydana
gelir, hücrelerdeki voltaj oldukça düşüktür. Batarya hücreleri seri bağlanarak,
bataryanın toplam gerilimi yükseltilir. Örneğin klasik akünün bir hücresi 2
volttur ve akü birbirine seri bağlanmış 6 adet hücreden oluşur, 6x2=12 volt
eder. Lityum iyon bataryalarda da benzer bir düzen vardır, batarya seti
yüzlerce pil hücresinden oluşur. (Bkz: Batarya-Pil Çalışma Prensibi) Hücre paketleri birbirine seri ve/veya paralel
bağlanarak; çıkış gerilimi (300-400 volt) ve akım şiddeti istenen seviyeye
getirilir.
Günümüzde
en yaygın olarak kullanılan, içten yanmalı motora sahip araçlardaki aküler (akümülatör-bataryalar) kurşun asit akülerdir. 12 veya 24 volt olan bu
aküler marş sırasında marş motorunun çalıştırarak motora ilk hareketi vermek
için kullanılır. Alternatif tahrik sistemine sahip araçlarda (elektrikli,
hibrit veya yakıt hücreli), daha fazla enerji depolayabilen daha güçlü aküler
gerekmektedir, bunların kapasitesi ve gerilimi çok daha yüksektir, örneğin
100kWh ve 400 volt gibi. Bir akünün (bataryanın) aracı hareket ettirmede
kullanılması için; çok ağır olmamalı, şarj ve deşarj döngüsü uygun olmalı,
kimyasal yapısı stabil (kararlı) olmalıdır. Bu bakımdan klasik kurşun-asit
aküler elektrikli araçların tahrik edilmesi için uygun değildir. Elektrikli
araçlarda en çok kullanılan batarya çeşidi, lityum iyon tipi bataryalardır.
Elektrikli
araç bataryaları, elektrik enerjisini depolayarak, aracın tahrik edilmesinde
kullanılmasını sağlar. Bataryalar elektrikli aracın kalbidir. Elektrik akımını
doğru akım (DC) olarak depolarlar, alternatif akımla çalışan elektrik
motorlarına gönderilmeden önce, bu doğru akım, alternatif akıma dönüştürülür ve
3 kabloyla elektrik motoruna iletilir. Yine şarj sırasında da gelen alternatif
akım, doğru akıma dönüştürüldükten sonra bataryaya iletilir.
Bataryalar,
plakalarında veya elektrolitlerinde
kullanılan malzemeye göre çeşitlere ayrılır.
Araçlarda
Kullanılan Batarya Çeşitleri:
*Lityum
iyon batarya (Bkz: Lityum Piller)
*Kurşun-asit
aküler (Bkz: Kurşun Asit Aküler)
*Nikel-metal
hidrit batarya (NiMH) (Bkz: NiMH Nikel Metal Hidrit Batarya)
*Nikel-Kadmiyum
batarya (NiCd) (Bkz: NiCd Nikel Kadmiyum Batarya)
*Yüksek
sıcaklıklı akü
BATARYA GÜÇ KAPASİTESİ
Bataryada ne kadar enerji depolanabileceğini gösterir. Watt saat (Wh) veya kilowatt saat (kWh) olarak ifade edilir. Güç (watt); gerilim (volt) ve akım (amper) çarpımından oluşur: (P=I x V). Kapasite ifadesi watt saat olduğuna göre bu durumda Kapasite= Volt x Amper x Saat formülüyle ifade edilebilir. Örneğin 300 volt gerilime sahip pil 40 amper akımı 6 saat veriyorsa; Kapasite= 300x40x6=72000 wattsaat(wh)= 72kWh. Örneğin 100kWh kapasiteye sahip bir batarya, 1 saat boyunca 100kW'lık güç verebilir.
BATARYADA
DÖNGÜ SAYISI (BATARYA ÖMRÜ)
Elektrikli
araç bataryaları tekrar şarj edilebilir yapıda olmalıdır. Bir bataryanın tam
şarj ve deşarj sayısına döngü denir. Pil
(batarya) döngüsü, o pilin yıllar içindeki kararlılığını (düzgün çalışmasını)
belirleyen bir özelliktir. Batarya ömrü için belirleyici bir özelliktir.
Akülerin döngü sayısı, üretiminde belirlenir, döngü sayısından sonra akünün
kullanılamayacağı varsayılır (örneğin 1000 döngü). Bir batarya döngü sayısına
ulaştığında, artık kapasitesi %80’e düşmüştür ve çoğunca artık kullanılamaz.
Bir elektrikli aracın yüksek gerilimli bataryası yılda 300 kez şarj edilip
boşaltılacağı öngörülerek belirlenir, yani yıllık döngü sayısı 300’dür.
Bataryanın toplam döngü sayısı 10 yıl için 3000 döngüdür. Bu bakımdan
elektrikli araç pilleriyle, telefon ve laptop pilleri ayrı tutulmalıdır.
Hibrit
araçlarda batarya tam olarak deşarj olmadan, kısmi deşarj ve şarj işlemine tabi
tutulduğundan dolayı, döngü sayısı önemli ölçüde daha fazladır.
Bazı
bataryalarda döngü sayısı:
Kurşun asit akü: 300-400
Nikel metal hidrit akü: >2000
Lityum
iyon batarya: >1000
BATARYALARDA
KENDİ KENDİNE DEŞARJ
Bataryalarda,
dahili kimyasal olaylar sebebiyle kendi kendine boşalma (deşarj) meydana
gelebilir. Kendi kendine deşarj; akünün yapısına, yaşına (artar), sıcaklığa
(artar) bağlı olarak değişir. Sıcaklık her 10 derece arttığında, kendi kendine
deşarj 2 kat artar.
Bir
ayda 20 oC gerçekleşen kendi kendine deşarj olayı:
*Kurşun-asit
akülerde %2 - %30
*Nikel-metal
hidrit akülerde %15 - %100
*Lityum
iyon akülerde %2’den az.
BATARYADA ENERJİ YOĞUNLUĞU
Her bir
kilogram (kg) akü ağırlığı başına, Watt saat (Wh) cinsinden enerji miktarı
demektir. Birimi Wh/kg (watt saat / kilogram). Elektrikli araçların menzilini
belirleyici bir özelliktir. Enerji yoğunluğu ne kadar fazlaysa, araç aynı
ağırlıktaki aküyle daha uzun bir menzil elde edebilir, veya daha hafif bir
aküyle aynı menzili gidebilir. Eğer akünün kapladığı yer, ağırlığından daha
önemliyse, bu durumda oranlama hacimsel olarak da yapılabilir (bu durumda litre
birimi kullanılır Wh/lt). Elektrikli araçlarda kullanılan bataryalarda en fazla
geliştirilmeye çalışılan değer, enerji yoğunluğudur. Bataryalar çok ağır
olmalarına rağmen, depolayabildikleri enerji sınırlıdır. Enerji yoğunluğu
arttıkça, elektrikli araçların menzilleri artacaktır.
Sıradan
içten yanmalı bir araçta kullanılan kurşun asitli bir akünün enerji yoğunluğu
30 Wh/kg (30 watt saat bölü kilogram.) Bunun anlamı, 1kg’lık bir asitli akü, 1
saat boyunca 30 watt’lık bir güç üretebilir. Bugün enerji yoğunluğu en yüksek
batarya tipi lityum iyon bataryalardır ve enerji yoğunlukları 130 Wh/kg’dır.
Bununla birlikte benzinle kıyaslandığında lityum iyon bataryaların enerji
yoğunluklarının çok düşük olduğu söylenebilir. Benzinin enerji yoğunluğu 12.000
Wh/kg’dır. Yani benzinin enerji yoğunluğu, lityum iyon pilin neredeyse 100
katıdır.
Bazı batarya tiplerinin enerji
yoğunlukları:
*Kurşun asit akü: 30 Wh/kg
*Nikel metal hidrit akü: 80 Wh/kg
*Lityum iyon akü: 150 Wh/kg
BATARYADA
GÜÇ YOĞUNLUĞU
Bataryanın
her bir kilogramından (kg) alınabilecek azami (maksimum) elektrik gücüne
(watt), güç yoğunluğu denir. Burada hacimsel kıyaslama için litre (lt) de
alınabilir. Hibrit ve elektrikli araçlarda kullanılan batarların güç
yoğunluğunun yüksek olması gerekir.
Bazı
bataryaların güç yoğunluğu:
*Kurşun asit akü: 200 W/kg
*Nikel-metal hidrit akü: 200 W/kg
*Lityum iyon batarya: 700 W/kg
BATARYA
VERİMİ
Batarya
verimliliği, şarj etmek için kullanılan elektrik enerjisinin ne kadarının,
deşarj sırasında kullanılabilir halde olduğunu gösterir. Bir pil asla %100
verimli olamaz çünkü şarj sırasında enerjinin bir kısmı ısıya dönüşür (şarj
kayıpları).
Devamı: (Bkz: Batarya-Pil Çalışma Prensibi)
Devamı: (Bkz: Batarya-Pil Çalışma Prensibi)
Üst konu (Bkz: BEV Elektrikli Araçlar)
Ana konu (Bkz: Elektrikli Araç Çeşitleri)
Yorumlar
Yorum Gönder