Kurşun Asit Akü (Batarya) Nedir? Yapısı Özellikleri

Bu bölümde elektrikli araçlar açısından kurşun asit aküler incelenmiştir.İçten yanmalı motora sahip araçlarda kullanılan klasik aküler için (Bkz: Akü). Şarj edilebilir kurşun asit akü 1860 yılında icat edilmiştir. Yıllardır motorlu araçlarda, şebeke aküsü olarak tesisattaki donanımları çalıştırmak için kullanılmaktadır. Klasik (geleneksel) akü olarak bilinir. Kendini kanıtlamış ve uygun maliyetli üretimine rağmen enerji yoğunluğu düşüktür (30Wh/kg). Tamamen deşarj olduğunda mekanik olarak dayanıklılığını (elektrotların mekanik stabilitesini) kaybetmektedir. Bu sebeplerle elektrikli-hibrit araçlar için uygun değildir. Mikro hibrit araçlardaysa Jelli (AGM) aküler kullanılabilmektedir, jelli aküler hibrit araçlardaki şarj deşarj döngüsüne, asitli akülere göre daha iyi dayanmaktadır.

Kurşun Asit Akünün Özellikleri:
*Bakım gerektirir. Elektrolitin durumuna göre su ilave etmek gerekebilir. (Daha sonra geliştirilen kalsiyumlu aküler  bakım gerektirmez, eleman kapakları da yoktur).
*Çok ağır ve çok yer kapladıkları için elektrikli araçlarda günümüzde kullanılmaz.
*5-6 yıl içerisinde kapasitesinin büyük bir kısmını kaybedebilir.
*Akü kutusu zarar görürse elektrolit sıvısı sızabilir.

Elektrikli araçlarda günümüzde kurşun asit aküler kullanılmamaktadır. Geçmişte tarihin ilk seri üretim elektrikli (BEV) aracı olan GM EV1’de ise kurşun asit akü kullanılmıştır. 1996-1999 yılları arasında 1117 adet üretilen araç, ilk seri üretim elektrikli araçtır. İki nesil olarak üretilmiştir; ilk nesil 1997 model 660 adettir, ikinci nesil 1999 model ve 457 adettir. 
Aracın birinci neslinde 500 kilo ağırlığında kurşun-asit akü kullanıldı, akü kapasitesi 16,6 – 18,7 kWh. Menzil: 1999 EPA standardına göre 126km, EPA 2019 standardına göre 89 km’dir.
İkinci nesil EV 1 araçta “Nikel-Metal Hidrit (NiMH)” bataryalar  kullanılmış ve aracın performansı artırılmıştır. Batarya kapasitesi 26,4 kWh’dir. Menzil: 1999 EPA standardına göre 228km, EPA 2019 standardına göre 169 km’dir. ABD’de büyük sansasyon yaratan araç, daha sonra GM tarafından toplatılmış ve büyük tepkiler almıştır. Bu araçla ilgili “Who Killed the Electric Car?” isimli belgesel film çekilmiştir. Geleneksel araç aküleri hakkında daha fazla bilgi için (Bkz: Akü)
     
Üst konu (Bkz: Batarya Çeşitleri)
Ana konu (Bkz: BEV Elektrikli Araçlar)

Yorumlar