Elektrikli Araçlar - Elektrikli Araç Nedir? Çeşitleri Nelerdir?

Aracın hareket ettirilmesinde elektrik enerjisinin kullanıldığı araçlara “elektrikli  araçlar” denir. Elektrikli araçlara kısaca EV (Electric Vehicle) denir. Otomotiv endüstrisi buna “elektromobilite” ismini vermiştir. Elektrikli araçlar tanımına; batarya elektrikli araçlar (BEV), Hibrit Araçlar (HEV veya PHEV), Yakıt hücreli araçlar (FCEV veya FCBEV) dahildir. Elektrikli araçlar öncelikli olarak konseptlerine ve elektrik enerjisini nasıl temin ettiklerine göre kategorilere ayrılır.

Elektrikli Araç Çeşitleri Nelerdir? (EV Çeşitleri):

a)RXBEV: Menzil Uzatıcılı Bataryalı Elektrikli Araç (Range Extender Battery Electric Vehicle)
2)HEV: Hibrit Elektrikli Araçlar (Hybrid Electric Vehicle)
a)PHEV: Kabloyla Şarj Edilebilir Hibrit Araçlar (Plug-in Hybrid Vehicle)
3)FCEV: Yakıt Hücreli Elektrikli Araçlar (Fuel Cell Electric Vehicle) + FCBEV
BEV: Gücünü bataryadan alan ve sadece elektrik enerjisiyle hareket eden araçlara bataryalı elektrikli araçlar (BEV: Battery Electric Vehicle) denir. Günümüzde elektrikli araç dendiğinde genellikle kastedilen BEV araçlardır. Daha fazla bilgi için (Bkz: BEV Tam Elektrikli Araçlar) (Bkz: Elektrikli Araç Tarihçesi)
RXBEV: Menzil Uzatıcılı Bataryalı Elektrikli Araç. İçten yanmalı motor sadece jeneratör olarak çalışır, tekerleri tahrik etmez. Aslında seri tahrik düzenine sahip hiç araç konseptidir.
HEV: Hibrit araçlar, buna full hibrit araç da denir. Şarj kablosu yoktur, sadece içten yanmalı motor ve rejenerasyon ile şarj edilir.
PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle; Harici olarak şarj kablosuyla bataryası şarj edilebilir hibrit araç.
ZEV: Egzozundan hiçbir emisyon yaymayan araçlara sıfır emisyonlu araçlar (ZEV: Zero Emission Vehicle) denir.
FCBEV: Fuel Cell Battery Electric Vehicle, Yakıt hücreli bataryalı elektrikli araç; Araç sadece  elektrik motoruyla hareket ettirilir, yakıt hücresi sadece bataryayı şarj eder.
Hibrit araçlarda hem içten yanmalı motor hem de elektrik motoru vardır, aracın hareket ettirilmesi sadece elektrik motoruyla olabileceği gibi, hem elektrik motoru hem de içten yanmalı motorun beraber tahrik etmesiyle de olabilir. Sonuçta bir içten yanmalı motora sahip olan hibrit araçların kullanımı sırasında karbondioksit emisyonu oluşmaktadır. Ayrıca kullandıkları yakıtın (benzin veya mazot) üretimi ve nakliyesi sırasında da karbondioksit emisyonu oluşur.
Elektrikli araçlar, enerji olarak elektrik enerjisi kullanır. Kullanımı sırasında karbon emisyonu oluşmaz. Kullanılan elektriğin üretim biçimi emisyon durumunu belirler. Elektrik enerjisinin üretiminde termik (kömür) santraller kullanılırsa, bu enerjinin üretiminde karbondioksit salınımı meydana gelir. Enerji üretiminde yenilebilir enerji (rüzgar, güneş vb) enerji kullanılırsa karbondioksit salınımı oldukça düşük olacaktır. (Bkz: BEV Tam Elektrikli Araçlar(Bkz: Batarya Çeşitleri ve Özellikleri)
Yakıt hücreli (hidrojenli) araçlar, hidrojenden su elde edilmesi sırasında oluşan elektrikle çalışan araçlardır. Yakıt hücreli araçların kullanımı sırasında oluşan tek emisyon su buharıdır, karbondioksit emisyonu yoktur. Fakat hidrojenli araçlarda kullanılan hidrojen elde edilmesi için yapılan işlemler boyunca karbondioksit salınımı (emisyonu) meydana gelir. 

Yorumlar