Elektrik Motorları (Elektrikli Araçlarda Kullanılan Elektrik Motoru Özellikleri)
Elektrikli
araçlarda, elektrik motoru aracın hareket ettirilmesi için kullanılır. Elektrik
motorlar aynı zamanda bataryayı da şarj ettiğinden, bunlara “elektrik
motoru/Jeneratör” ismi de verilir. Çalışma prensibinden dolayı bir elektrik
motoru aynı zamanda bir alternatör olarak da kullanılabilir. Bir elektrik
motoruna/Jeneratöre, mekanik enerji verildiğinde yani dışarıdan hareket
verildiğinde, alternatör gibi elektrik üretir. Bir elektrik motoruna/Jeneratöre,
elektrik verildiğindeyse, hareket üretir.
Bu elektrik motorları su ile soğutulur. Hibrit araçlarda elektrik motoru
marş motoru olarak da çalışır, bunlarda marş
motoru yoktur.
Elektrikli
araçlarda genellikle üç fazlı senkron motorlar (trifaze senkron motorlar)
kullanılır. Trizafe (3 fazlı) elektrik motorlu, 3 fazlı alternatif akımla
çalışır.
Motorlu
araçlarda onlarca donanımda elektrikli motorlar kullanılmaktadır fakat
elektrikli ve hibrit araçlarda kullanılan elektrikli motorlar biraz farklıdır.
Çok güçlü olmak zorunda olan bu motorlar; hibrit araçlarda içten yanmalı motora
destek olurken, tam elektrikli (BEV) araçlarda aracın hareket ettirilmesini
tek başına üstlenirler.
Elektrikli Araçlarda Kullanılan Elektrik Motoru Çeşitleri
Elektrikli
araçlarda, en yaygın olarak 3 fazlı (trifaze) senkron elektrik motorları
kullanılır.
Trifaze
Motorlar (3 Fazlı Elektrik Motorları):
*Senkron
Motorlar (Elektrikli araçlarda kullanılır) (Bkz: Trifaze (3 Fazlı) Senkron Elektrik Motoru)
*Asenkron
Motorlar
*Relüktanslı
Motor (Senkron Relüktans Motor)
*Transversal
Akı Motoru (Enine Manyetik Yollu (Çapraz
Akı) Motorları)
Elektrik
Motorlarının İçten Yanmalı Motorlardan Farkları (Karşılaştırma)
*Elektrik motorunu başlatmak için, içten yanmalı motorda olduğu gibi bir
marş motoruna gerek yoktur.
*Elektrikli motorlar sıfır devirden başlayarak maksimum tork verebilir ve
maksimum torkunu geniş bir devir aralığında sabit olarak (azalmadan) sunabilir.
Bu durum çok iyi bir çekiş kuvveti ve sürüş zevki verir. Oysa içten yanmalı motorlar maksimum tork değerini kısıtlı bir motor devir aralığında (örneğin
2000-4000 dev/dk) verebilir ve daha sonra tork hızla azalır, sonuç olarak içten
yanmalı motorlarda düşük devirlerde ve yüksek devirlerde tork çok düşüktür ve
tork değeri sabit değildir. İçten yanmalı motorun mühendisleri için, elektrik
motorunun tork-güç-devir ve verim değerleri hayal edilen değerlerdir.
*Elektrik motorunun hareketini aktarma organlarına vermek için bir kavrama-debriyaj gerekli değildir. Geri
vites gerekli değildir, elektrik motorunun dönüş yönü elektronik olarak
değiştirilebilir. Şanzımana ve vites değişimine gerek yoktur. Bununla birlikte
elektrikli araçlarda devri (hızı) azalmak için bir redüksiyon dişli kutusu
kullanılabilir.
*Elektrik motorları hareket üretirken, yine hareket enerjisini elektrik
enerjisine dönüştüren bir alternatör (jeneratör) gibi de çalışabilir.
*Elektrik
motorları çok verimlidir, elektrik motorunun verimi %90’ın üzerindedir. Bu,
elektrik enerjinin %90’ının (neredeyse tamamının) hareket enerjisine
çevrilebildiği anlamına gelir. İçten yanmalı motorların verimiyse oldukça
düşüktür, yeni nesil dizel motorlarda verim yaklaşık %45’dir, benzinli
motorlardaysa verim %30-35’dir.
Elektrik Motorlarında Tork (Elektrikli Araç Motorlarının Tork Özellikleri)
Elektrik
motorları dönmeye başlar başlamaz ilk turdan itibaren maksimum tork üretirler.
Devirlerinin yükselmesine ihtiyaçları yoktur. İçten yanmalı motorda maksimum
tork için, motorun belirli bir devirde dönmesi gerekir, ayrıca maksimum tork değeri
sınırlı devir aralığında sunulabilir (örneğin 3000-4500 dev/dk gibi). (Bkz: Tork Nedir?) (Bkz: Tork-Devir-Güç İlişkisi)
Elektrik
motorlarındaysa çok yüksek motor devirlerine kadar, tork hep maksimum değerini
korur, belirli bir devirden sonra devir arttıkça torku azalmaya başlar. Örneğin
elektrik motoruna bağlı olarak değişmekle birlikte 0 -14000 devir aralığında
maksimum tork elde edilebilir. Görüldüğü gibi sıfırdan çok yüksek motor
devirlerine kadar geniş bir devir bandında maksimum tork sürekli
sağlanabilmektedir. Bu durum içten yanmalı motor için bir hayaldir. Elektrik
motoru her devirde maksimum tork verebildiğinden, motorun devir hızı da
sürücünün gaz pedalına basma miktarına bağlı olarak, voltaj ve frekans
ayarlamasıyla güç kontrol modülü tarafından gerçekleştirildiğinden, bir vites kutusuna (şanzıman-hız değiştirici) gerek yoktur.
İçten yanmalı motorun tork üretebilmesi için, motorun en az rölanti devrinde
çalışıyor olması gerekir, bundan sonra devir arttıkça tork da artar belirli bir
devire kadar. Daha yüksek devirlerde verim hızla düştüğünden, tork da büyük bir
hızla azalır. İçten yanmalı motorun bu karakteristik özelliği, birkaç hız
kademeli (1-2-3-4-5-6-7 ) vites kutusu kullanmayı zorunlu kılmıştır. Bununla
birlikte kavrama sistemi de kullanılmak zorundadır.
(Bkz: Elektrik Motoru Nedir?)
Ana konu (Bkz: BEV Elektrikli Araçlar)
Yorumlar
Yorum Gönder