Araçta Güç Devir Tork Nedir Nasıl Hesaplanır? Güç-Tork-Devir Arasındaki İlişki ve Araç Performansına Etkileri
Güç motorda
üretilir, aktarma organlarında (şanzıman ve diferansiyel) tork ve hız değerleri
değiştirilerek tekerleklere iletilir. Otomotivde araç performansından
bahsederken kullanılan güç ve tork değerlerinin daha iyi anlaşılabilmesi için;
kuvvet, tork (moment), devir sayısı gibi ifadelerin neler olduğu iyi
bilinmelidir. Devir ve güç ilişkisi, devir ve tork ilişkisi, tork ve güç ilişkisini,
tork – devir- güç gibi değerlerin araç performansını nasıl etkilediğini ve bu
değerlerin motor ve aktarma organlarından nasıl etkilendiğini aşağıda
bulacaksınız.
Kuvvet Nedir ?
Kuvvet F
harfi ile gösterilir. Birimi Newton’dur (N harfiyle yazılır).
Kütle ise değişmeyen madde miktarıdır ve
kilogram ile ifade edilir, birimi kg’dır. Kilogramı, kuvvet birimi olan
Newton’a çevirmek için 10 ile (yer çekimi ivmesi) çarparız. (Aslında 9,806 m/s2
ile çarpılır, burada işlem
kolaylığı için yuvarlanır.
Özetle
1kg=10Newton
İş Nedir Nasıl Hesaplanır ?
Bir yol
boyunca uygulanan kuvvete iş denir. Yani bir cisim bir kuvvet etkisiyle yer
değiştiriyorsa, o cisim iş yapıyor demektir. İş, W harfiyle gösterilir.
İş formülü:
W= F.s ‘dir.
W: İş (Nm)
F: Kuvvet
(Newton)
s: yol-mesafe
(Metre)
Yani İş=
Kuvvet x Yol’dur. İşin birimi Newtonmetre (Nm)’dir.
Örnek: 60 kg’lık bir
cismi 2 metre yukarı kaldırırsak, yaptığımız iş ne olur?
60kg=
600Newton
W= F . s ise
W= 600N . 2m
W= 600Nm’lik iş yapılmıştır.
W= 600Nm’lik iş yapılmıştır.
Motordan
kuvvet (döndürme kuvveti) alarak ilerleyen bir araç, iş yapmış demektir. Öte
yandan yokuş inerken motordan güç çekilmediğinden, araç iş yapmıyor demektir.
İş için iki şart aynı anda sağlanmalıdır; kuvvet ve alınan yol.
Tork (Moment) Nedir Nasıl Hesaplanır ?
Tork
(moment), kuvvetin döndürme etkisidir. Moment (M), Kuvvet (F) ile kuvvetin
uygulandığı noktanın dönme eksenine dik uzaklığı (s,d,r) çarpımına eşittir.
Otomotivde
tork; motor torku (krank milinin torku) ve çıkış torku (tekerleklerde elde
edilen tork) olarak ele alındığından, döndürme kuvveti, çekiş kuvveti olarak de
ifade edilir. Otomotivde tork hesaplamalarında, bir eksen etrafında dönen tekerlek,
mil veya dişliler söz konusudur. Dolayısıyla tork hesaplamalarında s (yol)
olarak yarıçap (r) kullanılır.
(Tork=
Moment= M) M= F.s formülünü artık M= F.
r olarak kullanıyoruz.
Tork= Kuvvet
x Yol formülüyle ifade edilir, yani M= F. L formülü kullanılır.
M: Moment (tork)
F: Kuvvet
r: kuvvet
yolu – mil ya da dişli yarı çapı (yani kuvvetin etki ettiği noktanın, dönme
eksenine dik uzaklığı)
M= F. r ise
M= N x m olduğundan, tork birimi Nm
(Newtonmetre’dir).
Torku yani
döndürme kuvvetini arttırmak için, formülden de anlaşılacağı üzere;
*Ya kuvveti
F’yi arttırmak
*Ya da r’yi
(yarı çapı) arttırmak gerekir.
Bir
civata-somun sökülemediğinde, daha uzun kollu anahtarın kolaylıkla bunu
sökebilmesi, r’nin yani dönüş eksenine olan uzaklığın (kuvvet kolunun)
arttırılmış olmasıdır, böylece tork artmıştır.
Otomotivde
(araçlarda) tork motorda üretilir. Üretilen tork aktarma organlarında
arttırılıp- azaltılabilir ve tekerleklere iletilir. Aktarma organlarında torkun
arttırılması şu şekilde gerçekleşir; şanzımanda küçük dişlinin büyük dişliyi
döndürmesiyle (düşük vites kademeleri), diferansiyelde mahrutinin ayna dişliyi
döndürmesiyle (sabit oran), büyük tekerlek yerine küçük tekerlek kullanılmasıyla
arttırılabilir.
Aracın
hareket kuvveti, torkun tekerlekler vasıtasıyla ve sürtünme kuvvetinin
etkisiyle zemine aktarılması sonucu gerçekleşir. (Bakınız: Güç ve Tork İlişkisi Dizel mi Benzinli mi?)
Bir aracın
hareket edebilmesi için; yuvarlanma direncini, rüzgar direncini ve varsa yokuş
direncini yenmesi gerekir.
Güç Nedir Nasıl Hesaplanır ?
Birim zamanda
yapılan işe güç denir. Yani güç, belirli bir zamanda yapılan iştir. Otomotivde
motor torku söz konusu olduğunda, tork yapılan işe eşittir ve motor gücü
hesabında iş olarak “tork” parametresi kullanılır.
Motorlu
araçlarda performans ölçümlerinde kullanılan paramete “güç” tür. Dolayısıla bir
motorun veya aracın performansından bahsederken motor gücü ifade edilir.
Güç birimi
watt’tır. 1 watt; 1 newton metrelik işi 1 saniyede yapabilmek için gereken Güç'tür. (1kw=1000 watt) (1kw=1,36HP) (1HP=0,735kw) (SI birim sisteminde güç birimi watt'tır. SI: Uluslar arası birim sistemi anlamına gelir.
Beygir gücü (HP), 75 kg'lık bir yükün 1 saniye içerisinde 1 metre yukarıya kaldırılmasıyla elde edilir. 1 beygir (HP) = (75kg x 9,81 m/s2 ) / 1sn = 735 watt = 0,735kW
Beygir gücü (HP), 75 kg'lık bir yükün 1 saniye içerisinde 1 metre yukarıya kaldırılmasıyla elde edilir. 1 beygir (HP) = (75kg x 9,81 m/s2 ) / 1sn = 735 watt = 0,735kW
Güç=
İş/Zaman yani P = W / t
P: Güç (Watt)
İş: Nm (tork)
Zaman: Saniye
(sn)
Örnek: 600Nm lik iş
1 dakikada yapılırsa, güç ne olur?
1dakika= 60
saniye
İş (w)= 600Nm
P=W/t ise P =
600Nm/60sn
P = 10N/sn olur.
P = 10N/sn olur.
N/sn = Watt
(Watt’ın birimi N/sn’dir.) öyleyse P=10 watt yazılır.
1000 watt =
1kilowatt (KW)
1kw= 1,359HP
1HP = 0,735
KW
100 HP = 73,5
KW
(HP=PS=Beygir
gücü)
Güç – İş İlişkisi
Güç, birim
zamanda yapılan iştir. İş ise kuvvet etkisinde alınan yoldur. 60 saniyede,
10kg’lık yükü daha ileriye götüren kişi daha güçlüdür. Demek ki belirli bir
zamanda daha fazla iş yapabilmek için fazla güçlü olmak gerekiyor.
P= W / t ve W=
F.s olduğuna göre;
P= F.s / t
olarak yazılabilir.
(P:güç, W:iş,
t:zaman, F:kuvvet, s:alınan mesafe/yol)
Bir Tur Dönen Bir Tekerin Güç Hesabı
Bir tekerlek/mil/dişli
F kuvvetiyle döndürülüyor olsun, tekerlekteki güç hesabı şu şekilde yapılır:
Temel formül:
P= F.s / t
Bir turdaki güç olduğu için P yerine P1 yazalım.
P1= F.s / t
Tekerlek F
kuvvetiyle 1 tur döndürüldüğünde, s kadar mesafe alır.
s= çemberin
çevresi kadardır.
Çembrein
çevresi = s = 2. π.
r
s = 2. π. r olduğuna göre, alınan yol olan “s” ifadesi
yerine “2. π. r” yazılır.
P1= F. 2. π.
r / t
Tekerlek 1 tur döndüğünden “1” ile de çarpalım. Yani t zamanda 1 tur
dönüyor tekerlek. Yani 1/t yazılacak.
P1= F. 2. π. r .(1 / t)
Tork formülü M= F.r ise F= M/r olur, bunu
formülde yerine yazarsak;
P1= ( M/r .
2. π. r.(1/ t)
olur. “r” ler sadeleşir ve formül şu hale gelir:
P1= M . 2. π.(1 / t)
Belirli bir hızda dönen teker-mil-krank vb. parçanın güç hesabı için,
formülü geliştirirsek. P1 yerine artık P diyelim.
P1= M . 2. π.(1 / t) formülünü P= M . 2. π.(1 / t) olarak yazalım.
P= M . 2. π.(1 / t)
Artık tek tur dönmediği için, “1/t” yerine devir sayısı yazılacak.
Devir hızı “n” ile gösterilir,
örneğin dakikadaki devir sayısı 4000 dev/dk.
Devir hızı formülü:
n= u/t ( n: devir hızı, U: tur(devir) sayısı, t: zaman)
U= n/t olarak yazılır.
Şimdi ana formülde, “1/t” de, “1” yerine “U” yu yani devir sayısını yazalım.
P= M . 2. π.(U / t)
Buradaki
“(U / t)” ifadesi, devir formülündeki
“n= u/t” ifadesidir, yani u/t yerine “n” yazabiliriz.
Formül
şu hale gelir:
P= M . 2. π.n
yani
P= M .n 2. π
Formülden anlaşılacağı üzere güç, devir ve torkun 2 π ile çarpılmasından oluşur.
Tork, Devir ve
Güç İlişkisi – Hesaplama Örneği
Örneğin tek
silindirli bir motor, dakikada 1200 devir çevirsin ve torku 60Nm olsun. Motor
gücünü bulalım.
n= 1200
dev/dk, saniyedeki devir sayısı alınacak, 60 saniyede 1200 devir çeviriyorsa,
saniyede 20 devir çevirir. n= 20 dev/sn
Tork (M):
60Nm
P= M . 2. π.n
P= 60Nm x 2 x 3,14 x 20/sn ise
P = 7536 N/sn (N/sn=watt olduğuna göre)
P= 7536 watt veya 7,5 KW
Devir ve tork kullanılarak
güç hesabı yapılmasında aşağıdaki güç formülü de kullanılabilir, sonuç
değişmeyecektir.
Güç formülü P= (T * n ) / 9550
Burada;
P: Güç; kilowatt (KW)
T: Tork; newtonmetre
(Nm)
n: Devir sayısı; dev/dk
(devir saatindeki rpm)
9550: hesaplamadaki
dönüşümler için kullanılan sabit bir sayı (konumuza etkisi yok)
Örnek:
n= 1200
dev/dk
Tork (M):
60Nm
P= (T * n ) / 9550
P= (60Nm x 1200dev/dk) / 9550 P= 7,53 KW
Demek ki
motor gücü, devir sayısı ve tork ile doğru orantılı olarak artıyor. Devir ne
kadar yüksek olursa, belirli bir zamanda tork o kadar sıklıkla gerçekleşir,
performans artar. Araçlarda motor devri arttıkça yakıt tüketimi artar, motor
devrini düşük tutmak, tork değerini yukarı çekmek ve yeterli hız için de
şanzıman oranlarını kullanmak, tasarruflu bir yoldur. (Not: Motorun çıkış gücü
ve torku ile, aktarma organlarından alınan güç ve tork farklıdır.)
Motorda
üretilen torku arttırmak için; yanma kalitesini (verimi) iyileştirmek,
sıkıştırma oranını yükseltmek, biyel kolu boyunu (ve krank mili yarı çapını)
arttırmak gerekir.
Strok boyu
uzarsa sıkıştırma oranı artar, biyel kolu boyu daha uzun olmak zorundadır ve
krank mili yarı çapı da artmak zorundadır (çünkü; “strok= 2 x krank yarı
çapı”’dır). Bu durumda motorun devir
çevirme kapasitesi azalır. Sıkıştırma oranı ve strok boyu arttıkça, tork artar
fakat motor devri azalır. Bu, bisiklet pedal kolunu daha uzun yapılması
gibidir, tork artar yani yokuşlar daha kolay çıkılır fakar pedalı çevirme hızı
olumsuz etkilenir.
Tüm bu
parametreler en ideal ve verimli olacak şekilde tasarlanmalı, aktarma
organlarındaki hız tork değişimi (şanzıman ve diferansiyelde) uyarlanmalıdır.
Şanzıman vites dişli oranları (vites kademeleri) ve diferansiyeldeki son dişli
oranı, araç performansında çok etkilidir.
MOTORDA GÜÇ TORK DEVİR SAYISI VE PERFORMANS İLİŞKİSİ
Motorda silindirlere alınan hava ve yakıt yakılarak, büyük bir basınç ve sıcaklık ortaya çıkar.
Silindir içerisinde oluşan bu büyük basınç, pistonu hareket ettirerek motorda
gücün oluşması sağlanır. Motor, hareket enerjisi üretir. Hareket enerjisi
motorun piston-biyel kolu-krank milinde üretilir ve krank milinden aktarılır. 4
zamanlı içten yanmalı motorda güç, ateşleme (yanma) zamanında üretilir.
Yanma (iş) zamanında üretilen enerji (basınç), pistonu
büyük bir kuvvetle aşağı yönde iter, pistonun bu hareketi krank milinde
dairesel (dönüş) hareketine dönüştürülür. Krank milinin dönüş hareketi, aktarma
oranlarıyla (kavrama-şanzıman-diferansiyel-aks milleri) tekerleklere
iletilerek, çekiş kuvveti yola-zemine iletilir.
Çekiş kuvveti, motorda üretilen torktan meydana
gelmektedir. Motorda tork, piston kolunun (biyel) krank mili muylusuna etki
ettirdiği kuvvetin, krank milinde bir döndürme kuvveti oluşturmasıyla meydana
gelir. Burada krank mili bir eksen etrafında dönen mildir ve biyel kolu, dönme
eksenine krank yarı çapı kadar (biyel muylu mesafesi (kuvvet yolu)) uzaktan F
kuvvetini etki ettirir.
Krank
yarıçapı, pistonun strok boyunun yarısına eşittir.
Tork, kuvvet ile kuvvet kolu mesafesinin çarpılmasıyla
elde edilir. Burada F kuvveti biyel koluyla aktarılır ve kuvvet yolu, krank
yarı çapına eşittir.
Tork = Kuvvet x Kuvvet Kolu ise Tork =
F x r (F:Newton, r:metre, Tork:Nm)
Motorda tork oluşumunda formül incelendiğinde, tork
artışı için;
*Krank mili yarı çapının (r) artması, tork artışı sağlar.
Krank yarı çapı, strok boyunun yarısına eşitti, demek ki bu motorda strok
boyunun artması anlamına geliyor. Öyleyse strok boyu artarsa tork da artar.
*Torkun artması için diğer parametre ise, F kuvvetinin
artmasıdır, F kuvvetinin artması için silindir içerisindeki basıncın (P) yüksek
olması gerekir, yani yanma verimli olmalı ve yüksek bir basınç oluşturmalı.
Arıca piston üzerinde oluşan F itme kuvveti, F=P.A formülüne göre piston
alanıyla da doğru orantılı olduğundan, piston çapı, yani silindir çapı artarsa,
motor torku da artar.
Motor Gücünün Oluşumu ve Güç - Tork Eğrisi (Motor Karakteristik Eğrisi)
Motor gücü, birim zamanda yapılan iştir, yani torkun ne
kadar sıklıkla gerçekleştiğinin bir göstergesidir.
Motor gücü formülü:
P=
M . 2. π.n
Formülden anlaşılacağı üzere, motor gücü, tork ve devir sayısıyla
yakından ilişkilidir.
Motor torku düşük devirlerde düşüktür, çünkü silindirlere
yeterince hava alınamaz, yanma verimi düşüktür. Orta motor devirlerinde
silindirlere maksimum hava alınabilir ve yanma verimi yüksektir, bu anda motor
torku maksimum olur. Yüksek motor devirlerindeyse, pistonlar çok hızlı hareket
eder, supaplar çok hızlı açılıp kapanır ve silindirlere daha az hava alınır,
verim düşer ve tork hızla ve çok fazla azalır.
Motor gücü tork grafiğinde (motor karakteristik eğrisi)
incelendiğinde, motor torku ve motor gücünün, devir arttıkça benzer şekilde
arttığı, orta motor devirlerinde motor torkunun maksimum değer aldığı
görülür.
Motor devri daha da yükseldikçe, motor gücü artmaya devam
eder fakat motor torku azalmaktadır çünkü motor verimi düşmektedir. Motor torku
azalırken, motor gücünün artmaya devam etmesinin sebebi, motor devrindeki
yüksek artıştır. Tork azalışa rağmen, çok yüksek motor devri, gücü arttırmaya
devam eder. Bununla birlikte motor devri aşırı arttığında, tork çok daha fazla
azaldığından dolayı, devir yüksek olmasına rağmen artık motor gücü de
azalacaktır.
Maksimum motor gücüne, maksimum tork değerine
ulaşıldıktan sonraki daha yüksek motor devrinde ulaşılır.
Emeğinize sağlık... Özenle hazırlanmış çok faydalı bir not...
YanıtlaSilMerhaba
YanıtlaSilFiat Stilo 1.6 16V motor için Multiecuscan programında Motor Yükü yazan bölüm var.
Burada Motor yükü: 9625 Kg/h yazıyor mesela, Motor devri 799 rpm ve rolantide.
Bu Motor yükü değerini sağlıklı nasıl anlayabiliriz?
Cevaplarsanız çok mutlu olurum, teşekkürler kolay gelsin
Emeğinize sağlık.
YanıtlaSilMerhaba peki bir vites yukselttik ve gaza 5 saniye sonra bastık, gaza basmadan önce verilen tork ile gaz verdiğimizde verilen tork değerleri aynımıdır?
YanıtlaSilYani tork motor devri artınca mi artar yoksa gaz verince de artar mi?
Merhaba,
SilGaz verildiğinde tork artar.
Motor devri arttığında tork artar, ta ki belirli bir devire kadar. Yazının sonundaki grafiğe bakınız.
Ayrıca bu yazının 1. bölümünü okuyunuz.
https://otomobilteknoloji.blogspot.com/2016/06/arabada-tork-nedir-guc-nedir-dizel-mi-benzinli-mi.html
Merhaba
YanıtlaSilFiat Stilo 1.6 16V motor için Multiecuscan programında Motor Yükü yazan bölüm var.
Burada Motor yükü: 9625 Kg/h yazıyor mesela, Motor devri 799 rpm ve rolantide.
Bu Motor yükü değerini sağlıklı nasıl anlayabiliriz?
Cevaplarsanız çok mutlu olurum, teşekkürler kolay gelsin
Üniversitedeki hocalardan daha iyi anlatıyorsunuz tebrikler...
YanıtlaSil