Motorda Tork nedir?
Motorun krank milinde
oluşan döndürme kuvvetine tork denir. Dizel motorların sıkıştırma oranı,
benzinli motorlardan daha yüksektir, bu sebeple ortalama motor devir aralığında
torkları (döndürme kuvveti-çekiş kuvveti) da daha fazladır. Örneğin bir
benzinli motorun sıkıştırma oranı 10:1 iken, dizel motorun sıkıştırma oranı
18:1 olabilmektedir. Yüksek sıkıştırma oranı beraberinde yüksek torku yani
çekiş kuvvetini getirir. Sürüş sırasında gaza basınca hissettiğimiz koltuğa
yapışma hissi, torktur, tekerleklerin (yani motorun) döndürme kuvvetinin büyük
olması bunu gerçekleştirir.
Tork Nasıl Hesaplanır?
Tork moment demektir
yani döndürme kuvveti, krank milinin döndürme kuvveti.
Tork, kuvvet ile kuvvet
yolunun çarpımına eşittir.
Kuvvetin birimi F=Newton
(N),
Kuvvet yolunun mesafesi
R=metredir (m).
Tork= Newton x Metre’dir
(T=FxR).
Yani torkun birimi
newtonmetredir: Nm
Demek ki torku iki
değişken belirliyor, kuvvet (F) ve yol (R)
Bir içten yanmalı
motorda torku oluşturan kuvvet, yanma odasında yanan yakıtın oluşturduğu
basıncın, pistonu aşağı itmesiyle oluşturduğu F kuvvetidir. Sıkıştırma oranı
artarsa bu F kuvveti de artar.
Ayrıca torku oluşturan
bir diğer değişken ise R (yol-mesafedir), bu mesafe ise, biyel yatağının merkezinin,
krank mili merkezine olan dik uzaklığıdır. Sıkıştırma oranı büyükse, piston
stroku uzundur; piston stroku uzunsa,moment mesafesi fazladır.
Sıkıştırma oranı yüksek
olursa, R (metre) de büyük olur.
Dolayısıyla, T=FxR, F
büyük, R büyük; Tork da büyük olur. Dizel motorda anlatırken “değişken”
dediğimiz bu R mesafesi aslında sabittir, motorun tasarımıyla oluşan yapısal
bir uzaklıktır. F ise, yanmanın verimiyle sürekli değişir, bu da torku sürekli
olarak değiştirir.
Güç ve Tork Arasındaki Fark Nedir? (Güç Tork İlişkisi)
Burada karıştırılmaması
gereken nokta beygir gücü ve tork kavramlarının farklı olmasıdır.
Tork, bir işi yapabilme
kabiliyetidir yani bir kütleye sahip aracın tekerlerinin döndürülmesi ve ilerleyebilmesidir.
Tork aslında iştir.
Güç ise bunu ne kadar
çabuk ne kadar hızlı yapabildiğinin bir göstergesidir. Yani işin içine motor
devir girer. Motor devri, motorun krank milinin bir dakikada dönme hızıdır. Güç
aslında birim zamanda yapılan iştir.
Yani bir işi çabuk
yapıyorsanız güçlüsünüz. Örneğin, dede 10kg yükü 4. Kata 3 dakikada çıkarıyor,
torunuysa 1 dakikada çıkarıyor. Yapılan iş aynı, 10kg’lık yükü 4. Kata
çıkarmak; ama geçen süre farklı. Bu durumda torun dededen daha güçlüdür çünkü
daha hızlı (çabuk) yaptı aynı işi. Bu durum otomobiller için de geçerlidir.
Tork mu önemli Güç mü?
Arabada tork mu daha iyi
güç mü daha iyi diye klasik bir soru vardır. Motor gücü ve tork kıyaslaması,
bir motor karakteristiği grafiğidir. İkisi de önemlidir. Tork; çekiş-yokuş-hızlanma
için önemlidir. Güç ise maksimum hız için önemlidir.
Bir motorun güç ve tork değerleri incelenirken mutlaka grafik eğrilerine bakılarak yorum yapılmalıdır:
(Tork-güç eğrisi)
Tork ve güçten
bahsederken sadece rakamların büyüklüğü ve küçüklüğüne bakarak yorum yapamayız.
Önemli olan motorun maksimum gücü ve torku hangi devir aralığında verdiğidir.
Yüksek performanslı spor otomobillerde tork ve güç verileri çok üst düzeydir,
motor yüksek devir aralığında kullanılır ve maksimum performans alınır.
Fakat biz sıradan
otomobil kullanıcıları olarak, maksimum tork ve gücün hangi devirlerde elde
edildiğine bakmalıyız. Sıradan araç kullanıcıları benzinli aracı genellikle
2000-3500 devir aralığında, dizel araç kullanıcılarıysa aracı genellikle
1500-3000 devir aralığında kullanır.
Yani motorun 5000
devirde çok güçlü olması bizi çok ilgilendirmez, bizim kullanım devir
aralığımızda yeterli güç ve torku vermesi önemlidir.
Teknik kataloglarda,
maksimum motor gücü sadece belirli bir devirde elde edilen veri olarak sunulur.
Maksimum tork değeriyse sadece belirli bir devirde elde edilen torktur.
Motor torku belirli bir
devirden sonra sürtünme kayıpları ve volümetrik verimin düşmesi sebebiyle hızla
düşer. Özellikle dizel motorlarda bu düşüş çok daha çabuk olur, dizel motorlar
patlamalı yanmayla çalıştığından ve bu kayıplardan dolayı, yüksek motor
devirlerini çeviremezler. Bu sebepler yüksek devirler ve yüksek hız dizel
motorlara göre değildir.
Benzinli motorlarsa,
buji ile ateşlendiğinden (hızlı yanma) ve daha düşük sıkıştırma oranına sahip
olduğundan, çok daha yüksek devirler çevirebilmektedir. Daha yüksek devir, daha
fazla güç demektir. Daha fazla güç daha fazla hız demektir.
Buradan çıkarılacak özet
şudur, hız istiyorum diyen kişi benzinli ve güçlü bir otomobil almalı.
Çekiş kuvvetti
istiyorum, aşırı maksimum hız istemiyorum, yokuşları ve yükü rahat taşımak
istiyorum, yakıt ekonomisi istiyorum diyen kişi bir dizel otomobil almalıdır.
Örneğin; benzinli Honda civic
ve Toyota corolla ve dizel corollayı kıyaslayalım.
2016 model 1,6 Benzinli Toyota
Corolla
132 beygir (hp) maksimum
gücü 6400 devirde veriyor
Tork: 160Nm torku 4400
devirdeyken veriyor.
2016 model 1,6 Benzinli
Honda Civic
125 beygir (hp) maksimum
gücü 6500 devirde veriyor.
Tork: 152Nm torku 4300
devirdeyken veriyor.
2016 model 1,4 Toyota
corolla Dizel
90 beygir (hp) maksimum
gücü 3800 devirde veriyor.
Tork: 205Nm torku
1800-2800 devir aralığında veriyor.
Görüldüğü gibi dizel
corollanın torku, benzinliye göre 45Nm daha fazla, üstelik motor hacmi daha
düşük ve çok daha düşük motor devrinde bu torku veriyor. Tam olarak sıradan
kullanıcının kullandığı devir aralığında (1800-2800dev/dk). Bu kıyaslamada Dizel
Toyota yüksek tork, yeterli hız, düşük yakıt tüketimiyle her zaman ideal bir
binek araç olacaktır.
Benzinli civic ve
corollanın güç ve tork verileriyse birbirine çok yakın. Daha net yorum
yapabilmek için tork-güç grafiklerini incelemek gerekir.
Benzinli ve dizel
corollanın verilerine baktığımızdaysa bize her şeyi özetliyor. Benzinli corolla
yüksek motor devri sayesinde, dizelden daha fazla güç veriyor. Bu iki araç kısa
mesafe drag yarışına girse, dizel corolla geçer. Yüksek hızlara çıkılan uzun
yol yarışındaysa benzinli corolla geçer.
Genel geçer yorumlar:
*güç ve tork birbirinin
düşmanı-tersi değildir,
*tork yüksekse, güç de
yüksek demektir.
*torku yüksek araç daha
fazla yük-ağırlık çeker,
*torku yüksek araç,
yokuşları daha rahat çıkar,
*torku yüksek araç,
kalkışlarda ve orta hız aralığında sizi koltuğa yapıştırır,
*torku yüksek, gücü
düşük araç, çok yüksek hızlara çıkmaz,
*maksimum tork sadece
belirli bir devirde alınabilir, çok yüksek devirde maksimum torka ulaşılması,
kullanıcı açısından kötüdür, yakıt artar.
*Gücü yüksek aracın,
belirli devir aralıklarında torku da yüksek demektir,
*Gücü yüksek araç
performans aracıdır, hız aracıdır,
*Gücü yüksek araç, daha
geniş devir aralığında yüksek tork verebilir fakat, sıradan kullanıcı yüksek devir
aralığında araç kullanmaz, 2-3500dev/dk aralığında kullanır.
*aynı motor hacmine
sahip dizel binek araçların, benzinliye göre torku daha yüksektir.
* aynı güce sahip iki
araçtan, torku daha yüksek araç daha iyidir.
Beygir Gücü Nedir?
İngilizcede HP (horsepower) olarak belirtilen bir güç birimidir, motorların gücünü belirtmede kullanılır.
Almanlar beygir gücü için "ps" (pferdestaerke) kısaltmasını kullanırlar. Bu da beygir gücü anlamına gelir, birim olarak hp ile aynıdır.
En doğru birim ise motor gücünü kilowatt (KW) olarak belirtmektir. 1hp=0,745Kw şeklinde dönüştürülür. Yani 100 beygir motor 74,5KW gücündedir.
Motor Gücü Hesaplama Nasıl Yapılır?
Motorda Güç, tork ve
devir sayısının çarpımından elde ediliyor.
Motor Gücü Formülü:
P= (T * n ) / 9550
Burada;
P: Güç; kilowatt (KW)
T: Tork; newtonmetre
(Nm)
n: Devir sayısı; dev/dk
(devir saatindeki rpm)
9550: hesaplamadaki
dönüşümler için kullanılan sabit bir sayı (konumuza etkisi yok)
Motor gücü formülüne
bakıldığında açıkça görülüyor ki;
*eğer tork yüksek
olursa, motor gücü de yüksek oluyor,
*eğer motor devri yüksek
olursa, motor gücü de yüksek oluyor,
*eğer motor devri ve
tork ikisi birden yüksek olursa, motor gücü coşar.
Fakat gerçek hayatta bir
motorda işler biraz farklı oluyor, bir içten yanmalı motorun maksimum tork
verebileceği devir aralığı sınırlıdır, motor yaklaşık 2500-4500 devir
aralığında maksimum tork verebiliyor, motor devri 4500’ün üzerine çıktığında, kayıplardan
dolayı tork azalmaya başlıyor, yani 4500 devire kadar hem devir hem tork
beraberce artarken, motorun gücü de artıyor. Fakat 4500 devirden sonra tork
azalmaya başlayınca motorun güç artışı da azalmaya başlıyor. Daha fazla bilgi için (Bkz: Güç Hesaplaması)
Yüksek hızlarda ve devirlerde
torkun azaldığını, gaz pedalı tepkisinin azalmasından, yani gaza basınca aracın
eskisi gibi çekiş yapmamasından öne atılmamasından, anlayabilirsiniz.
Tork Düşerken Beygir
Gücü Nasıl Artıyor?
Güç formülüne bakıldığında
görülür ki, belirli bir devirden sonra tork azalsa bile, motor devri
arttığından, güç artmaya devam eder. Tork azalırken motor devri daha fazla
artmaya devam edebilirse, motorun gücü o kadar artmaya devam edecektir. İşte
burada dizel motor ile benzinli motorun farkı ortaya çıkıyor. Benzinli motor
6-7000 devire kadar çevirebilirken ve gücünü arttırırken, dizel motor binek
otomobillerde 4-5000 devirlerde kalıyor. Bu durumda yüksek hızlarda güç
yarışında benzinli motor dizel motordan daha iyi performans veriyor. Çünkü
benzinli motor yüksek devir döndürebiliyor (n daha büyük).
Düşük hız aralıklarında,
yokuşlarda ve kalkışlardaysa, dizel binek otomobiller benzinli otomobillerden
daha iyi bir performans veriyor. Çünkü 2000-4000 devir bandında (n devir
aynıyken), dizel motorun Torku daha yüksek olduğundan daha çabuk hızlanıyor.
Buraya kadar
anlattığımız güç, motorun volanından alınan “fren beygir gücü” diye tanımlanan
güçtür.
Araçlarda güç ve tork
hesabı, bir motordan alınan verilere göre (fren beygir gücü), bir de
tekerleklerden alınan verilere göre hesaplanabilir.
Aracın Çekiş Gücü ve Torku Nasıl Değişir
Bir aracın gücü ve
torku, motor dışında bir çok değişkenden etkilenir.
Aracın vites kutusu,
motorun torkunu ve devir hızını değiştirir, bu vites kademeleriyle sürücü
tarafından değiştirilir. Bu değişim ise tekerleklerden alınan yani bizim
hissettiğimiz performansı değiştirir. Araçta kullanılan şanzımanın dişli
oranları, aracın çıkış gücünü ve torkunu tasarım aşamasında belirler.
Araçta kullanılan
diferansiyel, motorun torkunu ve devir hızını sabit kademeli olarak değiştirir.
Ayna-mahruti dişli oranı sayesinde (bu 3:1 veya 4:1 gibi orandır), motor torku
arttırılırken, devir sayısı azaltılır. Örneğin 3:1 orana sahip bir
diferansiyelde, tork 3 kat artarken devir 3 kat azalır.
Ağır vasıtalarda yük
taşındığı için, torka (çekiş kuvvetine) daha çok ihtiyaç duyulduğundan,
onlardaki diferansiyel dişli oranı daha büyüktür.
Aracın performansına
aerodinamik faktörler inanılmaz derecede etki gösterir, araç hızlandıkça
çoğalan hava direnci aracı yavaşlamaya zorlar, performans kıyaslamasında önemli
bir etkendir. Saatte 250-300km’yi geçtiğinizde, araç sanki bir jölenin içinden
geçmeye çalışıyor gibi olur.
Lastiklerin yapısı ve
yuvarlanma direnci önemli bir ektendir.
Motorun turbo şarjlı mı,
atmosferik mi olduğu, motor hacminin büyüklüğü, yakıt enjeksiyon sisteminin
türü gibi faktörler, motor performansını direkt etkiler ve kıyaslamada göz önünde
bulundurulması gerekir.
Konuyla ilgili daha fazla bilgi için (Bakınız: Güç Devir Tork Hesaplaması ve Performans Etkileri)
Konuyla ilgili daha fazla bilgi için (Bakınız: Güç Devir Tork Hesaplaması ve Performans Etkileri)
(Bakınız:Temel Motor Bilgisi ve Motorun Çalışma Prensibi)
(Bakınız:Tüm Motor Parçaları ve Görevleri)
Bölüm-1- 2 - 3 - 4 -5
(Bakınız:Tüm Motor Parçaları ve Görevleri)
Güzel anlatmışsınız çok teşekkürler.
YanıtlaSilanlaşılır ve sade anlatım için teşekkürler
YanıtlaSilBu Doyurucu bilgiler için teşekkür ederim.
YanıtlaSilBilip bilmeden konuşanlara bu yazıyı okuturum artık.
YanıtlaSilBenim işim gereği hiç dizel araba almamistim arkadaşım önerdi yakıt konuşun da arabanın Torku ve gücü merak ettim ve öğren dim sizlere tşkler
YanıtlaSilEmeğine sağlık.
YanıtlaSilGüzel anlatımınız için teşekkür ederim. Emeğinize sağlık.
YanıtlaSilAllah razı olsun, bu konuda aydınlanmış olduk.
YanıtlaSilUsta ne güzel anlatıyorsun maşallah inşallah senin bilgilerinle ilerleyeceğim :)
YanıtlaSil