Üç Fazlı (Trifaze) Senkron Motor Çalışma Prensibi


Üç Fazlı (Trifaze) Senkron Motor Nedir? Çalışma Prensibi Nasıldır?(Elektrikli Araçlarda Üç Fazlı Elektrik Motorları)

Hibrit, elektrikli ve yakıt hücreli (hidrojenli) araçlarda üç fazlı senkron motorlar kullanılmaktadır. Asenkron motorlara göre daha hassas (keskin) bir motor dönüş kontrolü sağladığından otomobillerde tahrik için senkron motorlar kullanılır. Senkron motorlarda en az 3 elektromıknatıs (bobin-sargı) bulunur, gerçekte bu sayı çok daha fazladır. Rotor ise bir doğal mıknatıstan meydana gelir. Yani rotorun kutupları değişmezken, stator sargılarında oluşan mıknatıs kutupları sürekli senkronize (uyumlu) şekilde değişir. Rotorda kömür-fırça ve kollektör yoktur. Statör sargılarına uygulanan alternatif akımın frekansı, güç kontrol ünitesi (frekans değiştirici) tarafından ayarlanır-kumanda edilir. Statöre uygulanan trifaze (3 fazlı) akım, statör sargılarında dönen bir manyetik alan oluşturur, bu dönen manyetik alan, rotoru döndürür. Rotorun dönüş hareketi, statördeki manyetik alanın dönüşüyle senkronizedir (uyumludur), motorun ismi buradan gelir. (Bkz: Manyetizma) Senkron motorlar ifadesi, statör sargıları ile rotorun uyumlu olarak çalıştığını ifade eder. Senkron motor terimi; statör sargılarında meydana gelen manyetik etkinin dönüş hızının, doğal mıknatıslı rotorun dönüş hızına oranını ifade eder.
Gerilim ve frekans arttıkça, elektrik motorunun devri de artar. Daha yüksek gerilim, statör sargılarında daha güçlü manyetik alan oluşturup, rotorda daha güçlü bir dönme hareketi (tork) oluşturur. Frekansın değişimi ise, statör sargılarındaki manyetik kutupların değişim hızını (N ve S) hızlandırıp yavaşlatarak, rotorun dönüş hızını belirler.
Elektrikli araçlarda genellikle üç fazlı fırçasız senkron motorlar (trifaze senkron motorlar) kullanılır. Trizafe (3 fazlı) elektrik motorlu, 3 fazlı alternatif akımla çalışır.  Temel olarak 3 tane statör sargısı, gövdenin içinde bir daire oluşturacak şekilde yerleştirilmiştir. Her bir sargı, 3 fazlı elektriğin tek bir fazına bağlanmıştır, her faz anlık olarak bir sargıyı besler. Sargı sayısı ve bağlantıları uygulamalarda çok daha fazladır. Senkron motorlarda, birkaç çift doğal mıknatıs, merkezdeki rotora yerleştirilmiştir.  Sıralı olarak (ard arda) elektrik verilen statör sargıları,  motorun içinde dairesel  (döner) bir manyetik alan (etki) yaratır, bu etki rotorun dönmesini sağlar ve motor çalışarak hareket  verir. Senkron motorların yönü değiştirilebilir, bu sebeple elektrikli araçlarda geri vites mekanizmasına (şanzımana) gerek yoktur.
  
Elektrikli araçlarda trifaze senkron motor, aynı zamanda bir alternatör (jeneratör) gibi de çalışır. Sürücü ayağını gazdan çektiğinde ya da yokuş inerken, aracın sahip olduğu hareket enerjisi (kinetik enerji) tekerlekler ve aktarma organları tarafından, elektrik motorunun rotoruna iletilir, bu durumda hareket akışı tersine dönmüş, araç rotoru hareket ettirmektedir (döndürmektedir). Daimi (doğal) mıknatıslı rotorun dönüş hareketi, değişken manyetik alan yaratarak, çevresindeki statör sargılarında alternatif akım (3 fazlı AC akım) oluşturur, böylece elektrik motoru elektrik üretmiş olur. Üretilen bu alternatif akım, doğru akıma (DC) dönüştürülerek aracın bataryasına gönderilir ve batarya şarj edilir.

Senkron Motorun Avantajları:

* Rotor daima statör manyetik alanını senkronize olarak takip ettiğinden, Senkron motorlar hassas şekilde kumanda edilebilir (asenkron motorlara göre).
*Rotoru doğal mıknatıstan yapıldığı için ve elektrik tüketmediği için, motorun verimi yüksektir.    

Senkron Motorun Dezavantajları (Asenkron motora kıyasla):

*Rotorda doğal mıknatıs kullanılır fakat, daha güçlü manyetik alan (mıknatıs etkisi için) bu klasik mıknatıs demiri yerine özel alaşım mıknatıs kullanılır, maliyeti fazladır.
*Rotorun doğal mıknatıs olmasından dolayı ağırlığı daha fazladır.

Trifaze Motorlar (3 Fazlı Elektrik Motorları):

*Senkron Motorlar (Elektrikli araçlarda kullanılır) (Bu konu)
*Asenkron Motorlar
*Relüktanslı Motor (Senkron Relüktans Motor)
*Transversal Akı Motoru (Enine  Manyetik Yollu (Çapraz Akı) Motorları)

Trifaze Elektrik Akımı (3 Fazlı Elektrik Akımı) Nedir?

Trifaze (3 fazlı) elektrik akımı, 3 ayrı hat üzerinden aktarılan alternatif (AC) akım türüdür. Şehir şebekesindeki 3 fazlı elektrik akımının gerilimi yaklaşık 400 volttur ve gerilimin frekansı 50 Hz (herz)’dir. Elektrikli araçlarda kullanılan trifaze akımın gerilimi ve frekansı, frekans değiştirici tarafından, istenilen güce göre değiştirilir.

Yorumlar