Bosch
tarafından geliştirilen ABS fren sisteminde, Abs modülü; selenoid valf grubu,
elektrikli besleme pompası, ABS ECU ve gövde olmak üzere temel kısımlardan
meydana gelir. Abs modülü üzerinde
bulunan elektrikli pompa tarafından hidrolik basınç oluşturulur ve bu yüksek
basınç fren sisteminde kullanılarak frenleme kuvvetinin arttırılması sağlanır.
Tüm frenleme sistemini, çekiş kontrol sistemini (ASR) ve sürüş kontrolünü(ESP-VSC), abs ECU’sü yönetir. Sistem her bir tekerleğe bağımsız olarak
farklı basınçlarda hidrolik sıvısı göndererek, o tekerleğe uygun frenleme
kuvvetini sağlayabilir. ABS ECU, sensörlerden gelen sinyalleri değerlendirir ve
abs modülündeki selenoid valfleri kumanda ederek basınçlı hidrolik yağını
yönlendirir. Fren sıvısı basınç sensörü,
tekerlek hız sensörleri, fren pedalı konum sensörü (pedal müşürü) sinyalleri
ECU tarafından okunarak, sistemin çalışması sağlanır. ABS modülündeki
elektrikli pompa da ECU tarafından çalıştırılır.
Fren
destek sistemine sahip araçta, daha yüksek hidrolik basınca daha çabuk
ulaşıldığı için, frenleme mesafesi daha kısadır. Fren destek sistemi sayesinde
hızla yüksek hidrolik basınca ulaşılmasıyla, fren sistemi abs düzenleme
aralığına daha hızlı ve önce ulaşır.
Fren destek
sistemi iki temel çalışma fonksiyonunu yerine getirir.
*Sistemin
devreye girmesi
*Sistemin
devreden çıkması
SİSTEMİN ÇALIŞMASI
ABS
kontrol ünitesi 3 temel sensörden gelen sinyalleri değerlendirerek, fren destek
sisteminin devreye sokar:
*ABS tekerlek hız sensörlerinden aracın hızı belirlenir ve bu hız belirl bir değerin
üstündeyse.
*Fren hidrolik yağı basınç sensörü, frenleme basıncını ölçer ve abs ecu’süne
gönderir. Bu sensörün sinyalinden fren pedalına ne kadar hızla ve kuvvetle
basıldığı hesaplanır. Bu değerler eşik değerlerin üzerindeyse sistem
çalıştırılır.
ABS
kontrol ünitesi, fren destek sistemini devreye sokar. Sistemin devreye girme
eşik değeri, aracın hızına bağlıdır ve
buna göre değişiklik gösterir. Fren
pedalına sürücünün uyguladığı kuvvet sonucu, hidrolik yağ basıncı çok hızlı
şekilde değişirse, bu bir acil durum gibi algılanır ve belirlenmiş değerleri
aştığında, fren destek sistemi devreye sokulur. Pedal basıncı düşükse veya
basınç artışı yavaş yavaş gerçekleşiyorsa, bu durum normal olarak görülür ve
fren destek sistemi devreye girmez.
Fren
destek sistemi (Panik fren sistemi) hangi durumlarda devreye girmez?
*Fren
pedalına yavaş bir şekilde basılmışsa, yani basınç değişimi eşik değerin
altındaysa,
*Fren
pedalına çok kuvvetli şekilde basılmışsa (bu durumda zaten desteğe ihtiyaç
yoktur),
*Aracın
hızı düşükse,
Fren
destek sistemi devreye girmez.
Ayrıca
fren pedalı konum sensörü (fren pedal müşürü) arızalıysa, fren destek sistemi
devreye girmez.
SİSTEMİN
DEVREYE GİRMESİ
Panik fren
destek sistemi müdahaleye başladığında, ESP valfi açılır, yüksek basınç valfi
kapanır. Artık pompanın gönderdiği basınçlı fren hidrolik yağı tekerlekteki
fren tekerlek silindirine (kalipere) etki eder, piston itilir ve frenleme
yapılır. Eğer frenleme basıncı çok fazla olur ve tekerlek kızaklanma durumuna
gelirse, bu durumda abs ünitesi gönderilen fren hidrolik yağı basıncını
selenoid valflerle sınırlar.
ABS devreye girdiğinde, ESP valfi kapanır, yüksek basınç valfi açılır.
ABS devreye girdiğinde, ESP valfi kapanır, yüksek basınç valfi açılır.
SİSTEMİN
DEVREDEN ÇIKMASI
Araç hızı
azaldığında ve belirli bir değerin
altına düştüğünde, fren destek sistemi (panik fren sistemi) devreden çıkar. ESP
valfi kapanır, yüksek basınç valfi açılır. Fren basıncı azaltılır. Sisteme
gönderilen fren hidrolik yağı, yağ kutusuna geri döner.
Üst konu (Bkz: Acil Durum Fren Destekleme Sistemi ve Çeşitleri)Ana konu (Bkz: Fren Sistemi)
Yorumlar
Yorum Gönder