Sürücü
fren pedalına bir acil durumda panikle hızla bastığında, fren destek sistemi
fren basıncını hemen yükselterek frenleme kuvvetini maksimum değere çıkarır, bu
sırada abs sistemi tekerleklerin kayma durumunda olması halinde karşı frenleme
basıncını hemen dengeleyerek tekerleklerin kaymasını (kızaklanmasını) engeller.
Sonuç olarak tekerlekler kaymayacak şekilde maksimum frenleme kuvveti çok hızlı
şekilde etki ettirilmiş olur, bunu sağlayan sisteme “acil durum fren desteği”
denir, BAS: Brake Asist System veya EBA: Emergency Brake Asist. Bu sisteme "panik fren destek sistemi" de denir.
Trafik
kazalarının meydana gelme sebeplerinden biri, sürücülerin kaza anında fren
pedalına yeterince hızlı ve kuvvetli basmamaları sonucu, yeterli frenlemekuvvetinin oluşmamasıdır. 1978 yılında kullanımına başlanan ABS fren sistemiyle
birlikte, fren sisteminde geliştirmeler devam etmiştir. Sürücünün kritik kaza
anında yeterli frenleme yapabilmesi için, fren destekleme sistemi (fren
asistanı) geliştirilmiştir. Sürücünün
önündeki araç aniden durduğunda veya yola aniden bir canlı/nesne fırladığında;
sürücü bunu algılar, tepki göstermeye karar verir, fren pedalına basar,
frenleme gerçekleşir, araç bu “fren mesafesi” sonunda durur. Tüm bu işlemler
belirli bir zaman alır ve bu sürede kaza gerçekleşebilir. Frenleme sürecini hızlandırmak ve frenleme kuvvetini arttırmak fren destek
sisteminin görevidir. Böylece “fren mesafesi” kısalır ve kazadan kaçınmak
mümkün olabilir.
Acil
Durum Fren Destekleme Sistemi Çeşitleri ve Çalışma Prensipleri:
*Elektromekanik
Fren Asistanı Sistemi
Yorumlar
Yorum Gönder