Bölüm 1 - 2
Fren Kuvvetinin Hesaplanması ve Frenlemede Oluşan Kuvvetler
Frenleme kuvvetinin hesaplanmasında iki ayrı
hesaplama biçimi söz konusudur,
biri “teorik
(olması gereken) fren kuvveti” ve diğeriyse
“aktarılan
(gerçekleşen) fren kuvveti” fren kuvvetidir.
*Teorik (olması gereken) Fren Kuvveti; aracın hızı-ivmesi ve
kütlesi değişkenlerinin kullanıldığı ve aracın belirli bir sürede durabilmesi için gereken frenleme
kuvvetinin hesaplandığı fren kuvvetidir. Bu kuvvet F=m.a formülüyle bulunur.
*Aktarılan (gerçekleşen) Fren Kuvveti; bu kuvvet ise gerçekte
lastikle yol arasında oluşan fren kuvvetidir, bu gerçekte oluşan fren kuvveti
aynı zamanda el edilebilecek maksimum frenleme kuvvetini verir ve bu frenleme
kuvvetinin hızla bir ilgisi yoktur.
Aşağıda bu iki frenleme kuvvetlerinin
detaylı açıklaması yapılmıştır.
TEORİK
(OLMASI GEREKEN) FREN KUVVETİ
Fren
kuvvetinin formülü, Newton’un kuvvet formülüyle aynıdır.
F=m.a
F=
Kuvvet, birimi: Newton (N) (burada frenleme kuvveti diyoruz)
m=
Kütle, birimi kilogram (kg)
a=
İvme, birimi (m/s2) metre bölü saniye kare
(1
Newton, 1kg’lık kütleyi 1 m/s2 ‘lik ivmeyle hızlandıran veya
yavaşlatan kuvvettir.)
Burada;
*
F frenleme kuvveti,
*
m aracın kütlesi, örneğin bir binek otomobil yaklaşık 1300kg’dır.
*
a ivme ise aracın yavaşlamasıdır. Tanım
olarak ivme, birim zamandaki hız değişimidir.
İvmenin birimi m/s2 ‘dir.
İvme hızlanmada veya yavaşlama da söz konusudur.
F=
m. a formülüne göre, Frenleme kuvveti, aracın kütlesine ve ivmesine
(yavaşlamasına) bağlıdır. Aracın kütlesi ne kadar çoksa veya yavaşlaması
(negatif ivme) ne kadar fazlaysa, aracın durması için gereken frenleme kuvveti
de fazla olacaktır.
100
km/h hızla giden bir kamyonu (10.000kg) durdurmak için gereken frenleme kuvveti
(F), yine 100 km/h hızla giden bir otomobilin (1500kg) frenleme kuvvetinden (F)
daha büyüktür.
Ya
da aynı ağırlıktaki iki araç saatte 100km/h hızla giderken frene bassın ve biri
5 saniyede diğeri 10 saniyede dursun, 5 saniyede yani daha çabuk duran aracın
frenleme kuvveti daha büyüktür.
Örnek:
Fren
kuvvetine bir örnek vermek gerekirse, 1500kg kütleli bir araç saatte 100km
hızla giderken frene bassın ve 5 saniye sonra dursun.
Bu aracın yavaşlama
ivmesi: İvme, (hız değişimi / zaman değişimi) formülüyle hesaplanır.
a=
ΔV/
Δt -- > a=(100km/h)/(5s) Burada km/saat olan hız birimini,
metre/saniye cinsinden yazmamız gerekli. 100km/h = 27,7m/s
olur.
Bu durumda, a=
(27,7m/s) / (5 s) -- > a=5,54 m/ s2 olarak ivme bulunur.
Frenleme kuvveti:
F=
m.a -- > F= 1500kg . 5,54 m/ s2 -- > F= 8.310N (Newton’dur).
(Newtonun
bir diğer birimi kgm/s2 ‘dir.)
Sıradan
orta sınıf bir aracın 0’dan 100km/h hıza ulaşma süresi yaklaşık 10 saniyedir.
Fakat 100km/h hızdan 0’a ulaşması yani durması 5 saniyeden bile kısa
sürmektedir.
Buradan
şu sonucu çıkarabiliriz, her aracın frenleme kuvveti, motor tahrik kuvvetinden
en az 2 kat daha fazladır. Bu fark 8 kata kadar çıkabilir.
AKTARILAN
(GERÇEKLEŞEN) FREN KUVVETİ
Aracın
fren yapması, yani aracı yavaşlatan veya durduran etki, lastikle yol arasındaki
sürtünme kuvvetine bağlıdır. Sürtünme kuvvetine, lastikten yola aktarılan fren
kuvveti de diyebiliriz. Frenleme kuvveti balatanın diske sürtünmesiyle oluşur
fakat, lastikten yola aktarıldığında bir işe yarar, burada önemli olan fren
sisteminde oluşturulan frenleme kuvvetinin, yola maksimum iletilebilmesidir.
Lastikle yol arasındaki sürtünme kuvveti ne kadar büyük olursa, gerçekte elde
edilen frenleme kuvveti de artar ve aracın frenlenmesi o kadar kolay olur.
Frenleme
kuvveti, fren sisteminde balata ve diskin sürtünmesinden elde edilir fakat
nihayetinde, bizim işimize yarayan frenleme kuvveti lastikle yol arasında
oluşan “aktarılan fren kuvveti” dir. Aracı durduran etki budur.
Sürtünme
kuvveti (Fs) ve fren kuvveti aynı
anlamda kullanılır. Aslında lastikle yol arasındaki sürtünme kuvveti, yol
tutuşunu sağlayan kuvvettir aynı zamanda, yani aracın gitmesini de durmasını da
bu kuvvet sağlar, değişen sadece kuvvetin yönü ve kaynağıdır.
Fren
kuvveti, sürtünme katsayısı ve aracın kütlesinden kaynaklanan lastiğe etki
ettirdiği dikey kuvvetin çarpımıyla bulunur.
Fs=
μ . FN
Fs:
Sürtünme (fren) kuvveti
μ: Sürtünme katsayısı (yol ve lastik
arasındaki) (mü diye okunur)
FN : Lastiğe etkiyen dikey kuvvet. (Normal kuvvet)
Dikey Kuvvet (Normal Kuvvet) Nedir?
Formülden
de anlaşılacağı gibi, aracın ağırlığı (kütlesi) artarsa veya sürtünme katsayısı
artarsa, aracın frenleme kuvveti de artar. Yüklü bir aracın lastiğinde oluşan
frenleme kuvveti, boş aracınkinden daha fazladır. Tabi burada fren sisteminde
(balata-disk) oluşturulması gereken fren kuvveti de daha fazla (yeterli) olması
gerekir. Balata-diskte yeterli frenleme kuvveti oluşmuyorsa, lastikle yol
arasındaki frenleme kuvvetinin (sürtünme kuvvetinin) pratikte hiçbir anlamı
olmaz.
Kışın
araçların kasalarına kum çuvalı koyulduğunu görmüşsünüzdür, veya patinaj yapan
bir aracın teker üstüne insanların çıkıp zıpladıklarını, tüm bunların mantığı
ve amacı aynıdır; Aracın teker üstündeki kütlesini arttırmak, yani lastiğe etki
eden dikey kuvveti arttırmak ve böylece lastikle yol arasındaki sürtünme
kuvvetini (yol tutuşunu) arttırmaktır. Kışın kasasına kum çuvalı koyan bir
kamyonet sürücüsü, karda araç lastiklerinin yol tutuşunu ve frenleme kuvvetini
arttırmış olur.
Sürtünme Katsayısı Nedir? (μ)
Sürtünme
katsayısı frenleme kuvvetinin elde edilmesinde en önemli değişkendir, sürtünme katsayısı
yol ve lastiğin yapısıyla ilgilidir, yani sürtünen iki yüzeyin malzeme
özelliklerine bağlıdır. Örneğin karlı-buzlu-ıslak yol yüzeyinde, sürtünme
katsayısı değeri düşmektedir,bu da fren mesafesini uzatmaktadır.
Kuru
asfalt yolda sürtünme katsayısı 0,8 olarak en iyi değerdedir, ıslak yolda sürtünme katsayısı yaklaşık 0,5 -
karlı buzlu yolda sürtünme katsayısı yaklaşık 0,2’dir.
Yaz
lastikleri kışın soğukta sertleşir ve sürtünme katsayısı düşer, kış
lastikleriyse kışın soğukta sertleşmez ve sürtünme katsayıları düşmez, tırtıklı-kanallı
yüzey yapılarıyla beraber daha iyi bir yol tutuşu (sürtünme kuvveti) sağlarlar.
Bir lastikte oluşan
frenleme kuvvetinin hesaplanması.
Örnek:
1200kg’lık bir aracın lastiğinden elde edilebilecek maksimum frenleme kuvvetini
hesaplayalım.
Fs=
μ . FN
FN : Tek bir tekere 300kg’lık kütle denk gelir, kilogramı
Newton’a çevirirsek (1kg=10N)
FN :3000N olur
μ : 0,7
Fs:?
Fs=
μ . FN -- > Fs= 0,7 . 3000N
Fs=
2100N (Fren kuvveti)
Aracın toplam frenleme kuvveti 4 tekerleğin
frenleme kuvvetinin toplanmasıyla bulunur.
4 tekerlek için Fs= 0,7 . 12000N = 8400N olur.
Aynı araç buzlu bir yolda giderken, maksimum
frenleme kuvveti çok daha az olacaktır.
μ : 0,2 (buzlu yolda lastik ve yol arasındaki
sürtünme katsayısı)
Fs=
μ . FN -- > Fs= 0,2 . 3000N
Fs=
2100N (Fren kuvveti)
Fren Performansı – Fren Testi
Araçların fren performansı, araç muayene
istasyonlarında fren ölçüm cihazlarında yapılmaktadır. Araçların fren
performansı; aracın fren kuvvetinin, aracın ağırlığına bölünmesiyle bulunur ve
% olarak ifade edilir. Genellikle bu oran en az %50 olmalıdır.
Fren hesaplaması formülü şu şekildedir:
Z= (F/G) . 100%
Z: frenleme oranı
F : Fren kuvveti
G: Aracın ağırlığıdır.
Yukarıdaki örnekte kuru yolda aracın fren
kuvveti 8400N, ve aracın kütlesi 1200kg = 12000N olarak alındığında;
Z= (F/G) . 100% -- > Z= (8400/1200) . %100
-- > Z= 70/100 = %70 olarak bulunur.
Ana Konu (Bkz: Fren Sistemi Çeşitleri ve Parçaları)
Bölüm 1 - 2
Ana Konu (Bkz: Fren Sistemi Çeşitleri ve Parçaları)
Bölüm 1 - 2
Yorumlar
Yorum Gönder