Bölüm 1 - 2
Frenleme Mesafesi Nedir? Frenleme Gücü ve Motor Gücü
Fren mesafesi, sürücünün fren pedalına bastığı
andan, aracın durduğu ana kadar alınan mesafedir.
Durma mesafesiyse, sürücü fren pedalına
basana kadar geçen süre ve fren sisteminin tepki verme süresi ve aracın durma
süresi boyunca alınan mesafedir. Bu durumda durma mesafesi, frenleme
mesafesinden daha büyük olur.
Aracın fren (ve durma) mesafesine, lastik
özelliği ve yol şartları etki eder; aşınmış kalitesiz lastik, ıslak-buzlu yol
şartları vb. Konumuzla ilgili olarak ise fren mesafesine etki eden aracın
kütlesi ve hızından söz edelim. Aracın kütlesi arttıkça fren mesafesi aynı
oranda artmaktadır.
Aracın hızının artmasıysa, fren mesafesini
çok daha fazla arttırmaktadır. Yani aracın hızı 2 kat artarsa, frenleme
mesafesi 4 kat artar.
Örneğin, 30km/h hızla giden bir araç 10 metre
sonra duruyorsa,
aynı araç 60km/h hızla giderken frene
basıldığında 40 metre sonra durabilir. Hız iki kat artmış, fakat durma mesafesi
4 kat artmıştır.
Bunun sebebi, aracın hareket enerjisinin
formülünde saklıdır.
Hareket enerjisi K=1/2.m.v2 formülüyle bulunur. Burada m kütle, V hızdır, görüldüğü
gibi hareket enerjisi, kütleyle hızın karesinin çarpımının yarısına eşittir.
Hız iki kat artarsa, enerji dört kat artar.
Araç Hızı
ve Frenleme Mesafesi Arasındaki İlişki
Örnek:
Kinetik enerjinin hesaplanması (hareket enerjisinin hesaplanması)
1000kg’lık
bir aracın 50km/h hızla giderkenki enerjisini bulalım. (hızı m/s olarak, 50km/h= 13,8m/s olarak alırız)
K= (1/2).m.v2 -- > K= (1/2).1000kg.(13,8m/s)2
K= 95.220 jolue’lük bir enerji bulunur.
Yine 1000kg’lık bir aracın, bu defa hızını
iki katına çıkarıp 100km/h hızla giderkenki enerjisini bulalım. (hızı m/s’ye
çevirip, 100km/h = 27,7m/s olarak alırız)
K= (1/2).m.v2 -- > K= (1/2).1000kg.(27,7m/s)2
K=
383.645 joule’lük bir enerji bulunur.
Örnekte
görüldüğü hız 2 kat artınca, enerji 4 kat artmıştır.
Frenleme
yapıldığında bu hareket enerjisi ısı enerjisine dönüştürüldüğünden, enerji 4
kat artınca, frenleme mesafesi de 4 kat artmaktadır. Örneğin 10 metrede durmak
yerine 40 metrede durmaktadır.
Geniş Lastikler Frenleme Kuvvetini Arttırır mı?
Frenleme kuvveti formülüne bakıldığında (Fs= μ . FN), aynı araca daha genişlik yüzeyli
lastikleri takmak, frenleme kuvvetini arttırmaz.
Fs=
μ . FN
Fs: Sürtünme (fren) kuvveti (aracı
yavaşlatan kuvvet)
μ: Sürtünme katsayısı (yol ve lastik arasındaki) (mü diye
okunur) (en önemli etkendir, sürtünme katsayısı sürtünen yüzeylerin (lastik-asfalt)
yapısına-cinsine bağlıdır, yani yolun aslfat-çakıl-ıslak-karlı olmasına ve
lastiğin kalitesine bağlıdır, yüzey genişliğine bağlı değildir.
FN :
Lastiğe etkiyen dikey kuvvet. (Normal kuvvet), bu kuvvet aracın her bir
tekerleğine denk gelen ağırlıktır.
Geniş
lastikli ve normal lastikli aynı aracın frenleme mesafesi aynıdır. Frenleme
kuvveti yola, lastiğin temas yüzeyiyle aktarılır. Geniş yüzeyli lastiklerin
temas yüzeyleri daha fazladır fakat bunun sürtünme katsayısına veya sürtünme
(frenleme kuvvetine) bir etkisi yoktur.
Geniş
lastiklerin yola temas yüzeyleri daha fazladır, daha geniş temas yüzeyi, birim
alana düşen kuvvet miktarını yani lastiğin yola yaptığı basıncı azaltır. Bu
durumda geniş lastiklerde daha az aşınma meydana gelir denebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder