Fren Hidroliği Nedir?
Fren hidrolik yağı, hidrolik fren sisteminde
fren basıncının iletilmesinde kullanılır. Fren pedalına uygulanan kuvvetin bir
hidrolik basıncına dönüştürülmesini ve bu basıncın tekerlek kaliper pistonlarına
iletilmesini, böylece balataların diske bastırılarak frenlemenin yapılmasını sağlar.
Fren hidrolik yağı, aşındırıcı ve zehirli bir sıvıdır. İnsan vücuduyla veya boyalı yüzeylerle fren hidroliği temas ettirilmemelidir. İnsan vücuduyla temas halinde bol su ile yıkanıp hastaneye müracaat edilmelidir.
Fren hidrolik yağı, aşındırıcı ve zehirli bir sıvıdır. İnsan vücuduyla veya boyalı yüzeylerle fren hidroliği temas ettirilmemelidir. İnsan vücuduyla temas halinde bol su ile yıkanıp hastaneye müracaat edilmelidir.
Fren hidroliği, fren sistemindeki metal parçaların paslanmasını ve oksidasyon oluşmasını engeller, sistemdeki plastik-kauçuk conta ve keçelerle uyumlu olarak çalışır. Fren sisteminde balatalarda sürtünmeden dolayı ve fren hidrolik sisteminde basınçtan dolayı yüksek sıcaklık oluşur, fren hidrolik yağı bu yüksek sıcaklıklarda stabil olarak, özelliğini kaybetmeden çalışabilmektedir.
Güçlü bir kimyasal yapıya sahip olan fren hidrolik yağı sanayide paslı civata ve somunları gevşetebilmek için, sıkışmış metal parçaları sökebilmek için de kullanıldığı görülür.
Fren hidrolik yağları, DOT numaralarıyla belirli standartlara göre sınıflandırılmıştır.
Güçlü bir kimyasal yapıya sahip olan fren hidrolik yağı sanayide paslı civata ve somunları gevşetebilmek için, sıkışmış metal parçaları sökebilmek için de kullanıldığı görülür.
Fren hidrolik yağları, DOT numaralarıyla belirli standartlara göre sınıflandırılmıştır.
Fren
Yağında DOT Ne Demektir? Fren Yağının Özellikleri Nelerdir?
DOT, İngilizce Department of Transport kelimelerinin
kısaltılmış halidir, anlamı ABD Ulaştırma Bakanlığıdır. ABD ulaştırma
bakanlığınca belirlenmiş hidrolik yağda bulunması gereken özellikler (kaynama
noktaları), DOT numaraları olarak
standart haline gelmiş ve endüstride kabul edilmiştir.
Frenleme sırasında yüksek sıcaklıklar meydana geldiğinden, Fren hidrolik yağları yüksek sıcaklıklara dayanıklı ve yüksek sıcaklıklarda özelliklerini kaybetmeyecek yapıda olmalıdır.
Frenleme sırasında yüksek sıcaklıklar meydana geldiğinden, Fren hidrolik yağları yüksek sıcaklıklara dayanıklı ve yüksek sıcaklıklarda özelliklerini kaybetmeyecek yapıda olmalıdır.
DOT numaralarının anlamları, hidrolik yağın
kaynama noktalarını verir.
DOT 3 : 205 oC
DOT 4 : 230 oC
DOT 5.1 : 260 oC
DOT 3 , DOT 4 VE DOT 5.1 tipi yağlar, poli
glikol bileşiklerden meydana gelir. Günümüzdeki araçlarda genellikle bu
çeşitteki fren hidrolikleri kullanılır. Burada dikkat edilmesi geren en önemli
şey, fren hidrolik yağı değiştirilirken MUTLAKA UYGUN DOT NUMARALI FREN
HİDROLİK YAĞI kullanılmalıdır. Dot 3 ve dot 4 yağlar birbirleriyle karıştırılarak kullanılabilir. Uygun
fren hidroliği için araç üretici firmadan veya yetkili servisten bilgi
alınabilir. Yanlış tip fren hidrolik yağı, fren sistemindeki sızdırmazlık
elemanlarının bozulmasına ve büyük masraflar açılmasına sebep olabilir ve
ayrıca frenlerin iyi tutmamasına sebep olabilir.
DOT 5 tipi yağ ise Silikon temelli tip
hidrolik yağdır. Boyayı kaldırmaz, aşındırmaz, kaynama noktası yüksektir, su-nem emme eğilimi yoktur bu sebeple paslanma-aşınma problemi olmaz. Bununla birlikte havayla karışma yatkınlığı, poli glikol (dot 3-4-5.1) yağlardan daha fazladır, sisteme hava girdiğinde havasının alınması daha zordur.
Fren hidrolik yağları, su çeken (suyla
karışmayı seven, suyla karışmaya meyilli) sıvılardır. Fren hidrolik yağına, havadaki
nem (su) fren yağı rezervuar deposundan, bu deponun kapağının gevşek
olmasından, depo kapağının açılıp uzun süre kapatılmamasından, sistemdeki boru
ve hortumlardan, zamanla su karışır. Fren hidrolik yağına su karıştığında,
sıvının kaynama noktası neredeyse yarı yarıya düşer.
Örneğin DOT 3 fren yağına %3 oranında su
karışması halinde, sıvının kaynama noktası 205 oC’den 140 oC’ye
düşer. Fren hidrolik yağının düşük sıcaklarda kaynama noktasına sahip olması
demek, yağın içerisinde çok fazla hava kabarcığı ve buhar oluşması demektir.
Sistemde buhar-hava olursa, frenler tutmaz veya çok zayıf tutar. Çünkü sıvılar
sıkıştırılamaz ve basıncı aynen iletirken, hava sıkıştırılabilir; sistemde hava
olursa frene basınca balatayı iteceğine, boru ve hortumların içinde havanın
kendisi sıkışır ve fren tutmaz.
Fren Hidrolik Yağında Bulunması Gereken Özellikler
(Fren hidrolik yağı rezervuar deposu)
Fren Hidrolik Yağında Bulunması Gereken Özellikler
*Sıcaklığa bağlı olarak değişmeyen viskozite
*Yüksek kaynama noktası (yaklaşık 300 oC
)
*Düşük donma noktası (yaklaşık -60-70 oC)
*Fren sistemindeki hareketli parçaların
yağlanması (örn: merkez ve tekerlek pistonları gibi)
*Aynı standartlarda fren hidrolik yağlarıyla
karıştırılabilir olması.
Fren
Hidroliği Neden Eksilir?
*Fren sistemindeki boru ve hortumlarda
hidrolik yağ kaçağı vardır, yırtık çatlak sızıntı var mı gözle kontrol
edilmelidir.
*Tekerlek fren silindiri (kampanalı fren) bozulmuştur, hidrolik yağ kaçırıyordur. Kampana sökülüp bakılmalıdır.
*Tekerlek fren silindiri (kampanalı fren) bozulmuştur, hidrolik yağ kaçırıyordur. Kampana sökülüp bakılmalıdır.
*Fren ana merkez silindirinde (fren
servosunun hemen önünde) hidrolik yağ kaçağı vardır.
*Fren sistemindeki bağlantı rekorları ve
hortum-borularda sızıntı vardır. Tekerleklerde kaliper ve kampanaya giden
hortum ve rekor bağlantıları kontrol edilmelidir.
*Fren balataları aşınmıştır. Fren balataları
aşındığında, rezervuardaki hidrolik yağ miktarı azalır çünkü kaliper pistonu,
aşınmış balata sebebiyle daha ileri pozisyonda çalışacağından, pistonun ileride
durması için sistemde daha fazla hidrolik yağ bulunması gerekir. Bu durumda rezervuar
deposundaki fren hidrolik yağı azalacaktır.
Fren
Hidroliği Eksilirse Ne Olur?
Eğer fren yağı hidrolik deposundaki hidrolik
sıvı belirli bir seviyenin altına düşerse, depoda bulunan seviye sensörü
tarafından bir sinyal gönderilir ve sürücü gösterge panelinde fren ikaz lambası
yanar, bazı araçlar STOP ışığı da yanabilir. Bu durumda en kısa sürede araç
servise çekilmeli, eksilmenin sebebi bulunup arıza giderilmeli ve hidrolik yağ
tamamlanmalıdır.
Fren hidrolik yağı çok azalmışsa, sisteme
hava girer ve frenler tutmaz.
Fren Hidrolik Yağı Ne Zaman Değiştirilir?
Bazı firmalar
3 yılda bir değişim öneriyor, çoğu firma 30.000 km’de bir, bazı firmalar 70.000
km’de bir değişim öneriyor. Örneğin Volkswagen ilk defa 3. Yılda, daha sonra 2
yılda bir veya 30.000 km’de bir fren yağının değiştirilmesini öneriyor.
Fren yağının
bozulup bozulmadığını anlamak için, fren hidrolik yağı test cihazları vardır,
buna fren yağı refraktometresi denir. Bu cihazla yağın özelliğini yitirip
yitirmediği anlaşılabilir. Daha basit ama daha az geçerli olan yöntem ise,
yağın renginin değişmesi, kirli görünmesi gibi durumlardır. Üreticinin tavsiyesine
uymak en doğrusudur.
Fren
yağı değişiminde, fren yağı deposunda hangi standartta (DOT numarası) yağ
yazıyorsa onu kullanmak gerekir. Çünkü o aracın fren sisteminde, o yağın
özelliklerine uygun parçalar kullanılmıştır. Yeni çıkan farklı özellikteki fren yağı, o araç için
uygun olmayabilir. Fren yağlarında DOT 3 ve DOT 4 yağlar birbirleri yerine
kullanıldıkları-kullanılabildikleri görülmektedir. Fakat bunların
dışında kimyasal yapıları farklı yağların kullanılması fren sistemine ciddi
zararlar verebilir ve frenleme güvenliğinde risk oluşturabilir.
Fren Hidroliği Boyaya Zarar Verir mi?
Yoruma gerek yok: harika bir özet
YanıtlaSilEmeğinize sağlık.
YanıtlaSil2 sorum var :)
1- Fren hidrolik yağı zaman ya da mesafe bazında değiştirilmeli midir?
2- Herhangi bir sebeple değişimi esnasında en güncel DOT standardında yağ koyulması daha yüksek kaynama noktası ihtiva edeceğinden daha iyi olmaz mı? (Ekleme/karıştırma söz konusu olmadan komple yenilenmesinde)
Merhaba,
SilYukarıdaki yazıya, sorunuzun cevabı eklenmiştir.
merhaba dün vectra c 2006 aracıma direksiyon yağı eklemek isterken sanırım yanlışlıkla fren yağı kısmına ekledim sonra direksiyonum dönmez oldu sizce bundan dolayı mıdır.
YanıtlaSilDireksiyon ve fren yağları aynı özellikte olduğu için problem olmaz ama şöyle bir konu var. hem direksiyon hem de fren yağ haznelerini kontrol edin, yağ seviyeleri eksik olmaması gerektiği gibi fazla da olmamalı.
Sil*fren
SilMerhaba Aracim 94 model tempra sx-a fren yağı dot 4 kullandim bir sıkıntı olurmu sizce ..yardimci olursaniz sevinirim.
YanıtlaSilFren yağı değiştirildi balatalar farklı aşınıyor
YanıtlaSilmerhaba. dövüş um var gözle gözüken bir sızınti yok ama sürekli olarak yağ eksiliyor. servis ABS beyni lnden başlayıp değiştirmemiz gerekiyor diyor. tabi bütün bu
YanıtlaSilbedirmasraflar bana zarar verecek. deneme yanılma ile bulunqcak deniyor. sizc