Fren Arızaları Belirtileri Sebepleri (Frenler Tutmuyor)
Hidrolik frenlerin tutmamasının veya az tutmalarının
genel sebepleri şunlardır;
*Hidrolik sistemde yağ kaçağı var, (kaliper pistonunda,
fren merkez silindirinde, tekerlek fren silindirinde (kampanalıysa), fren hidrolik hortum-boru-rekorlarında),
*Fren hidrolik sistemi hava yapmış,
*Kampanalı frende pabuç ve balata düzgün takılmamış,
*Balatalar bitmiş veya yağlanmış, veya bitmemesine rağmen
yüksek sıcaklıktan camlaşmış
*Fren diski konikleşmiş, bombeli hale gelmiş veya kampana
yuvarlaklığını kaybetmiş, eğilmiş.
Frenlerin Hava Yapması
Fren hidrolik sisteminde, hidrolik yağ dolaşır ve
frenleme kuvvetinin oluşması için basıncı oluşturur ve iletir. Sıvılar
sıkıştırılamaz ve üzerlerine etkiyen kuvveti aynen iletir, bu prensip fren
sisteminde etkin olarak kullanılmaktadır. Hava ise sıkıştırılabilir, yani kuvvet etkidiğinde, kuvveti iletmek yerine
esneyerek üzerine alır, bu durumda fren pedalına basılsa bile, bu hareket
tekerleklerdeki fren mekanizmalarına iletilemez. Bu durumda frenler tutmaz veya
çok az tutar, fren pedalı oldukça yumuşar. Bu sebeplerle hidrolik fren
sisteminde hava oluşması istenmez.
Fren sisteminde hava oluşmasının sebepleri;
*Fren hidrolik yağı seviyesinin çok düşük olması sonucu,
fren merkez silindirinden sisteme hava girmesi,
*Fren hidrolik yağı rezervuar deposunun kapağındaki
havalandırma deliğinin tıkanmış olması,
*Fren merkez silindiri içindeki piston keçelerinden veya
tekerlek fren silindirindeki piston keçelerinden sızıntı meydana gelmesi,
bununla beraber düşen basınç sonucu hidrolik sisteme hava girmesi,
*Kalitesiz veya yanlış fren hidrolik yağı kullanımı
sonucu, yağın kaynama-buharlaşma yapması ve sistemde hava oluşturması.
Fren sisteminde hava oluşması durumunda sistemin hava
alınmalıdır, fren hidrolik yağı tekrar tamamlanmalıdır, varsa hava almaya neden
olan arıza giderilmelidir.
(Diskli ve Kampanalı Fren Sistemi Parçaları)
Frenler Bırakmıyor (Fren
Basılı Kalıyor)
Fren pedalı bırakıldığında, hidrolik sistemdeki basınçlı
hidrolik yağ, fren yağı deposuna geri gelmeli ve hattaki basınç düşmelidir,
böylece balataları disklere iten kuvvet ortadan kalkmış olacaktır. Bu
olmuyorsa, frenleme devam edecektir.
Fren pedalından ayak çekilmesine rağmen,
aracın fren yapmaya devam etmesi, aracı serbest bırakmaması durumunun sebepleri
şunlardır:
*Fren ana merkez silindirindeki tanzim (geri dönüş
deliğinin) tıkanması, (bu keçelerin bozulmasından kaynaklanabilir), sistemde
sürekli yüksek basınç kalmasına ve frenin boşalmasını engellemeye sebep
olabilir. Fren ana merkezi değiştirilmelidir.
*Fren servosunun (hidrovak) arızalanmış olması,
*Diskli frenlerde, kaliper pistonunun sıkışık kalması,
*Kaliper piston keçesinin bozulması (esnemez duruma
gelmesi) ve pistonu geriye çekememesi,
*Sürücünün sürekli ayağını fren pedalı üzerinde tutması,
(Fren ana merkez silindiri ve fren servosu - hidrovak)
Frene Basınca Araç Bir
Tarafa Çekiyor (Sağa-Sola)
Fren kuvvetinin her tekerlekte eşit şekilde oluşmaması
sebebiyle, araç, fren kuvvetinin fazla olduğu teker tarafına çekme yapar.
Frene
basınca aracın çekme yapmasının sebepleri şunlardır;
*Aracın
çektiği tarafın diğer tarafındaki tekerin balataları yağlanmış-ıslanmış
olabilir, ıslanmışsa kendiliğinden kurur ve sorun geçer, yağlanmışsa temizlemek
veya değiştirmek gerekir, yağlanmamın sebebi araştırılıp kaynağı kesilir,
*Lastik basınçları eşit değildir,
*Diskli frense; kaliper pistonundan,
kampanalı frense tekerlek fren silindirinden hidrolik yağ
kaçağı olabilir, bu durumda yeterli hidrolik basınç ve fren kuvveti oluşmaz o
tekerlek için,
*Fren hortum-borularında ezilme vb. sonucu tıkanıklık
olması,
*İki tekerde kullanılan balataların farklı
türde-özellikte olması (sürtünme katsayıları farklıdır),
*Aracın ön düzen ayarının bozuk olması (rot ayarı vb.),
*Balataların yağlanması sebebiyle çekme meydana
geliyorsa, aks keçelerinden yağ kaçağı olup olmadığına bakılmalı,
diferansiyelden bir yağ kaçağı var mı diye bakılmalıdır.
Fren Kapma Yapıyor
(Frene Basınca Aniden Tutuyor)
Fren pedalının çok hassaslaşıp çok az frene basıldığında
bile kapma yapması ve aracı aniden durdurması arızasının olası sebepleri şunlardır:
*Fren servosu (hidrovak) arızalı olabilir, (servonun
içerisindeki hava geçiş valfleri ve yaylar bozulmuş olabilir),
*Fren servosu ile fren pedalı arasındaki boşluk ayarı
bozulmuştur,
*Kampana ve fren diskinin çizilmiş, eğilmiş olması,
pürüzlü bir yüzeye dönüşmesi,
*Fren hidrolik yağı, balatalara sızmış olabilir,
(böyleyse sızıntı; fren hortumundan, kaliper pistonundan, tekerlek fren
silindirinden olabilir, değiştirilmesi gerekir), balataların da değiştirilmesi
gerekir,
*Fren balataları greslenmiş olabilir, yapışma etkisi
oluşabilir, balatalar değiştirilmelidir,
*Yanlış balata kullanılması.
Fren Pedalında Fazla
Boşluk Olması
Fren pedalına basıldığında, frenleme etkisinin fren
pedalının çok mesafe alması sonrasında oluşması durumudur. Fazla pedal boşluğunun
sebepleri şunlardır;
*Fren sisteminde hava vardır,
*Fren pedalı bağlantı mekanizmasında boşluk-gevşeme
vardır,
*Fren pedalı ile fren servosu arasındaki boşluk ayarı
bozulmuştur,
*Diskli fren sisteminde, fren diski yalpalı dönüyordur,
bu yalpa hareketi kaliper pistonunu fazlaca geri itiyordur,
*Düşük kaliteli uygun olmayan fren hidrolik yağı, veya
yetersiz fren hidroliği seviyesi,
*Kampanalı frenlerdeki (genelde arkada) kendiliğinden
boşluk ayarlama mekanizmasında arıza olması, veya tekerlek silindiri keçesinde
kaçak olması,
(Diskli Fren Sistemi)
Fren Hidrolik Yağı
Eksiliyor (Fren Yağı Eksiltme Sorunu)
Fren yağı eksildiğinde, fren sistemi zayıflar, frenler
hava yapar, gösterge panelinde “STOP” ve(veya) el freni ikaz lambası yanar.
Aracın fren yağı eksiltmesinin sebepleri şunlardır;
*Kampanalı (arka tekerleklerde) frende, tekerlek fren
silindirinin bozulması, yağ sızdırması,
*Tekerlek fren silindirinin gevşemesi, eğik-yamuk
takılması, yamuk çalışması ve bunun sonucu pistonu iten çubuğun (pabuç ve
silindir arasındaki) eğilmesiyle, piston keçesinin eğik çalışması ve yağ
kaçırması. Veya tamamen eskidiği için yağ kaçırması,
*Fren hidrolik borularından, hortumlarından, bağlantı
elemanlarından (kelepçe ve rekorlardan) yağ kaçağı olması,
*Diskli frende, kaliper pistonundan yağ kaçağı olması,
*Balataların aşınması sonucu, hidrolik sistem içerisinde
daha fazla hidrolik yağ bulunması ve yağ deposundaki seviyenin düşmesi,
gibi sebeplerdir.
Fren Pedalında Titreşim
Olmasının Sebepleri
*Fren disklerinin yalpalı dönmesi, konik aşınması gibi
durumlarda meydana gelir, disk taşlanmalı veya değiştirilmelidir.
*Fren diskinin çok incelmiş olması,
*Kampanalı frende, kampana yüzeyinin deforme olması,
*Tekerlek yatağının bozulması.
Fren Pedalının Düşmesi
Fren
pedalının düşmesi, yani fren pedalını bırakınca aşağıda kalıp tekrar eski
pozisyonuna dönmemesi durumunda, fren performansı düşecektir, frenler iyi
tutmayacaktır.
Fren pedalının düşmesinin sebepleri:
*Fren
pedalının mekanik bağlantılarında bir sorun olması,
*Kampanalı
fren sisteminde balataların çok aşınmış olması (otomatik boşluk ayarı olmayan
eski sistemlerde), veya kampana fren tablasındaki mekanik bozukluklar,
*Frenlerin
hava yapmış olması (fren hidrolik hattına hava girmiş olması), bu durumda
frenler çok az tutacak veya hiç tutmayacaktır, fren pedalı sertleşmeyecektir,
*Fren ana
merkez silindirinin aşınmış-arızalanmış olması,
*Fren
sisteminde (fren hidrolik yağı rezervuar deposunda) hidrolik yağın çok azalmış
veya bitmiş olması.
Tek Bir Tekerleğin
Kendiliğinden Fren Yapması (Tutukluk Yapması)
Kampanalı fren sisteminde; tekerlek fren silindiri, fren
pabuçlarını ve balatayı iterek kampanaya bastırır, fren pedalı bırakıldığında
geri getirme yayları pabucu geri çekerek kampanadan ayırır. Bir tekerleğin
freni tutukluk yapıyorsa, pabuç-balata kampanadan ayrılamıyor demektir.
Bir
tekerin tutukluk yapma sebepleri;
*Pabuç ayarlarının çok sıkı olması veya paslanmış olması
sebebiyle serbest hareket edemiyor olması,
*Pabuçlara bağlı olan geri getirme yaylarının çok
zayıflamış olması, kopmuş-kırılmış olması veya yerinden çıkmış olması,
*Fren hidrolik borusunun veya hortumunun ezilmiş olması,
yağın geçişini zorlaştırıyor olması,
*Tekerlek yatağının yalpalı olarak dönmesi sonucu
balatanın kampanaya sürtmesi,
*Kampananın yuvarlaklığının bozulması sonucu, dönüşlerde
balataya sürtmesi.
.
Frene Pedalı Çok Yumuşak
(Fren pedalı yumuşaması)
Fren sistemi hava yapmıştır ya da fren servosu (westinghouse) arızalıdır. Frene basınca üfleme şeklinde ses gelmesi, frenlerin tutmaması, fren pedalının aşırı sert veya yumuşak olması, fren servosu (westinghouse) arızasındandır. Fren hidrolik sistemine hava girmesi (frenlerin hava
yapması) sonucu, fren pedalı aşırı yumuşak hale gelir ve frenler çok az tutar.
Bunun sebebi, fren pedalına basınca havanın hidrolik boruların içinde sıkışıyor
(esniyor) olmasıdır, oysa hareketin sıkışmadan-esnemeden direkt olarak
iletilmesi gerekirdir. Eğer fren sisteminde hava varsa, hava alma işlemi
uygulanmalı ve fren hidrolik yağı tamamlanmalıdır, ayrıca sistemin hava yapma
sebebi araştırılıp ortadan kaldırılmalıdır.
Frene Çok Sert Basmadan
Araç Durmuyor (Fren pedalı için büyük kuvvet gerekiyor)
*Kampanalı fren sisteminde, pabuçların ayarsız olması bu
soruna yol açmaktadır.
*Ayrıca fren servosunun (hidrovak) arızalı olması da,
fren pedalını çok sertleştirecek, frenleme için büyük ayak kuvveti
gerekecektir. Fren servosu vakum hortumu ilk önce kontrol edilmelidir.
*Diskli frenlerde, kaliper pistonunun sıkışıklık yapması,
*Balataların yağlanmış olması,
*Frenlere aşırı yüklenilmesi sonucu, balataların aşırı
sıcaklıktan dolayı parlayıp, camlaşması söz konusu olabilir, bu durumda
balatalar henüz bitmemiş olmalarına rağmen, frenleme kuvveti
oluşturmayacaklardır, çok fazla pedala basmak gerekecektir. Bu durumda balatalar
değiştirilmeli veya yüzeyleri aşındırılıp camlaşmış tabaka kazınmalı;
diskliyse fren diskine eğiklik-koniklik-kalınlık kontrolü
yapılmalı, gerekirse disk taşlama işlemi veya çok incelmişse disk değiştirme
işlemi yapılmalı,
kampanalı frense, kampanada temas yüzeyinde
eğilme-bombelenme varsa, kampana taşlamaya gönderilmeli, veya gerekirse
değiştirilmelidir.
Ana Konu (Bkz: Fren Sistemi Çeşitleri ve Parçaları)
Ana Konu (Bkz: Fren Sistemi Çeşitleri ve Parçaları)
Arka fren ayar cırcırı bozuk olduğu nasıl anlaşılır
YanıtlaSilfren sürekli boşluk yapıyorsa, bundan olabilir (cırcırlı versiyonlarda sadece)
SilMerhaba benim 2007 model caravellam var araba çalışmıyor ama göstergeler yanıyor göstergelerden fren lambasıyanıp yanıp sinyal veriyor ne yapmalıyım bikgi verebilirmisiniz
YanıtlaSilAraç şase bağlantı kablosundan yapar. Başıma geldi kontak kapayken bile bir çok şey çalışıyordu. Camlar sinyal vs motor şase kablosu arızalı çıktı.
SilMerhaba, 2006 aveo marka aracım var frene normal basınca sağ teker kızaklıyor ve sağa çekiyor neden olabilir
YanıtlaSilMerhaba benim 2006 model clio aracim var Firen ariza sinyali veriyor ara sira neden olabilir sanayiye götürdüm abs beyni gitmis dedi sizce neyden olabilir.
YanıtlaSilMerhaba benim araç ta frene basarken pedal çok yumuşak ve her bastığımda hava sedi geliyor nedir sizce sorun
YanıtlaSilMerhaba, fren servosu (westinghouse) arızalı olabilir.
Silmrb.lar insignia 2013 moel 1.4 turbo arabam var. freni sonuna kadar bastığımda tutuyor. arka arkaya frene basınca yukarıda tutuyor. sebep ne olabilir acaba
YanıtlaSilHocam aynı sorun bende de var. Nasıl geçti ?
SilReno megan sport tourer privilege Ayni sorun var 4 defa frenciye gittim halan aynı 1 seferde hiç tutmuyor pompalayınca tutmaya başlıyor şişiyor birde sonra
SilHidrolik borusunda hava vardır
Sil2011 sembol 2 var balataları değiştirdim arka balata ayarlarını yaptırdım ama fren bastığımda frenler geç tutuyor bazende tutmuyor gibi yapıyor ne yaptığını bilen var mı
YanıtlaSilBende de 2008 model var balataları değiştirttim birkaç defa götürdüm tamire düzelmedi tutmuyor gibi oluyor ani basınca duruyor ve düzeliyor henüz çözüme ulaşamadım
SilMerhabalar opel corsa 2004 model aracım var frene bastığımda çok sık olmasa da 2-3 gün de bir fren bir kere geri tepiyor tık diye bi ses gibi bişey geliyor abs var mıdır yok mudur bilmiyorum ama frene çok hızlı basmıyorum abs olsa bile devreye girecek şekilde basmıyorum yani bi bilgisi olan var mı acaba ?
YanıtlaSilFren pedalim asagida kavriyor.baktim yagi cok az kalmis.tamamlasam eski haline donermi.
YanıtlaSil2013 opel corsam var frene. Bastigimda arac sola cekiyor sag balata tutmuyor bir turlu care bulamadim bilgisi olan var mi acaba
YanıtlaSilFren pedalından tıslama sesi gelmesi basınca sesi kesmesi ayrıca araç çakışmıyorken fren pompalandığnda tekrar çalıştırdığımda bşr süre gelmeyip tekrar gelmeye başlaması
YanıtlaSilMrb benim r9 arabam var fireni en alt seviyede tutuyor nedeni nedir acaba balatalar yeni ve sorun 4 gündür oldu
YanıtlaSilArka firen balataları ısınıyorum baktınız hic
SilMerhaba, Toyota Carina 97 model otomatik aracım var. Frenlerim az tutuyor ve fren pedalında çok fazla boşluk var. Pedal çok aşağıda ve aracın durması için pedala çok fazla yüklenmem gerekiyor ki durma mesafesi de çok uzuyor. Bu durum da ne yazık ki hiç güven vermiyor. Öndeki araç ile mesafe için 1 birim gerekiyor ise ben 2 birim tutmak durumunda kalıyorum. Birkaç kez fren boşluğunu aldırdım, 2 kez de kampanalara torna yaptırdım ancak sonuç ne yazık ki aynı.
YanıtlaSilSorunun kaynağı ne olabilir. Biri kampanalar inceldiği için yenisiyle değişmesi lazım diyor, diğeri fren beyninde arıza olabilir diyor, diğeri başka birşey diyor. Sizce bu maddenin hangisi daha yüksek ihtimal ya da bu maddeler haricinde başka bir sebep ne olabilir?
Teşekkür ederim.
Selamlar öncelikle böyle bilgi paylaşımında bulunarak toplumu aydınlattığınız için teşekkür ediyorum. Benim aracımdaki fren sorunu bazı zamanlarda fren yumuşak oluyor, uzun mesafeli basmak gerekiyor, ikinci pompalamada ise çok sertleşiyor. Bir çok ustaya gittim kesin şu arızalı diyemiyorlar deneme ile bir çok parçayı değiştirerek arızanın giderilebileceğini söylüyorlar, bu konuda yardımcı olursanız sevinirim.
YanıtlaSilMerhaba aracım 2004 model pejo 206 . Seyir halinde frene basıyorum. Firen tutuyor aniden 2 cm fren pedalı düşüyor. Düştüğü sırada araç freni tutmuyor. 2 cm düştüğü yerden normal fren tutuyor . Sorun ne olabilir . Teşekkür ederim
YanıtlaSilKolay gelsin bende 300e mercedes var frene basınca tam durmaya yakınken pedal geri tepiyor ve ses geliyor arabadan neden yapıyor olabilir?
YanıtlaSilMerhama 2005 Megane 2 sahibiyim aracın frenleme mesafesi geçmişe göre çok uzadı hidrolik sıvısının eskidiğini düşünüyorum. Ön fren teçhizatı iyi durumda fakat arka taraf hakkında fikir sahibi değilim. Hidrolik sıvısını değiştirmem sorunu mu çözer mi? Teşekkürler
YanıtlaSil2004 Mondeo aracım var kontak kapalı iken fren şişmesinde sorun yok taş oluyor ancak hareket halinde iken fren ilk basışta yumuşak yani normal sonrasında geri itme yaparak çok sertleşiyor frencilere gösterdim bi anlam veremediler ortaya geince pedal az geri itip sertleşiyor yardımcı olursanız sevinirim...
YanıtlaSil2009 passat aracım var elfireni butonunu degistirdim arka sol tekerleği birakmiyor ve sağ taraftaki tekerleği bırakıyor heryerde buton diye yazılmış ama buton değil yeni değiştirdim bilen varsa yardımcı olabilirmi teşekkür ederim
YanıtlaSil2007 Ford focus aracım var aracım saga cekıyor kac tane rotbalanscıya gıttımse olmadı yapamadılar ama aracını kırikoya kaldırdım ön sag tekerın daha yavas donduyunu farkettım sola gore acaba neden yapar
YanıtlaSilMerhaba iyi günler golf 6 1.4 TSI 4 teker disk fren sistemi mevcut muayene gittim ve sol arkanın sag arkaya göre az tuttugunu 29 sapma oldugunu söylediler sene nedir acaba disk tornaya girdi ve balata degişti alalı 2 yıl olacak teşekkürler
YanıtlaSilMerhabalar ıyı gunler j9 premıer 2006 minübüsüm var aracımın tekerleklerı ısınınca araba kendını tekerleri sıkıyor ön ıkı tekeri elimi canta koydugumda bıldıgın yanıyor bı kac defa boyle yapınca resmen yandı balata simsiyah duman attı sıcaklıktan yardımcı olursanız cok sevinirim
YanıtlaSilFren balata aşınma boyları farklı olunca bu sorunla karşılaşılır.
SilBende 2011 ford focus var arkadaşlar. Ani fren yaptığımda abs devreye giriyor ama araba durmuyor. Balata disk ve lastikler sıfır
YanıtlaSilSlm bende 2000 model Clip var.frene ilk bastigimda fren aşşa iniyor ama hemen birdaha pompalarsam immer olmuyor ama 2 dakika sonra tekrar basarsam dibe kadar iniyor neden olabilir bu sorun. Not fren ana merkezi tamire Gitti geldi ama yine ayni sorun
YanıtlaSilMerhabalar 2.4 Nissan terrano aracımda fren yaptıktan sonra peldalda basınç kaybı oluyor sebebi ne olabilir
YanıtlaSilArkadaşlar benim tempra var öntekerler cantlar kampanalar ısınıyor .araba çekişten düşüp öntekerler kitlenmiş sanki araba yerinden oynamıyor.soğuyunca tekrar yürüyor ısınınca yine aynısı oluyor acaba nedeni nedir.
YanıtlaSilFiat Palio Weekend 1.6 arabamın arka freni genellikle sabahları sol tekerde çok hassaslaşıyor, fren pedalına bastığımda kısa süreli sıkma yapıyor akabinde sol teker kızaklama yapıyor. Limitörleri değiştirdim sorun yine de devam ediyor.Sebebini bilen varsa paylaşmasını rica ediyorum.
YanıtlaSilMeraba benim cıtroen c4. Aküsünü degiştirdikten sonra fren pedalı çok sert fren almıyor
YanıtlaSilÖncelikle kolay gelsin. Değişik bi sorunum var Klimayı açınca (sıcak-soğuk) fren şişiyor sertleşiyor ve tutmuyor denilecek seviyeye geliyor, lakin klimayı kapatınca her şey normal fren gayet iyi tutuyor aracım 2004 Astra G Yardımcı olursanız sevinirim.
YanıtlaSilMerhaba 2014 model Ford courier araçımı muayeneye soktuğum da sağ arka teker fren tutmuyor ve sapma oluşuyor. Sanayide ustaya gittiğim de sağ arka tekere hidrolik yağın basmadıgını tespit ettik bunun sebebi ne olabilir çözüme nasıl ulaşabiliriz . Bu konu hakkında bilginiz var ise paylaşırmısınız.
YanıtlaSilMrb arkadaşım. Benim araçta aynı sorun var. Sağ arka tekere hidrolik yağ basmıyormuş. Sen sorunu çözdünmü. Cvp yazarsan sevinirim
SilSol ön sağ arka fren sıkma yapıyor frende tekrar basınca düzeliyor araç jetta 1.4 tsi
YanıtlaSilustam ben burada veya başka hiç biryerde olmayan bir problemle karşı karşıyayım aracım 2008 model audi a6 2.0 tdı aracın ilk önce sol ak başı ve iç ak kafası değişti ve rot kolu bir hafta sonra sağ taraf değiştikten sonra birkaçgün içinde ustasıda yanımdayken araçla sert bir kalkış yapıp hafif sol kırdım aracın altından muhteşem bir ses gelmeye başladı araç sanki gitmiyor olduğu yerde hopluyor gibiydi bunu gören bizim usta yine ghitti aks maks bişiler değişti araanın ağzına edip elime verdi kime gitsem şanzuman diyor yağu araç vitez geçiş sıkıntı yok abs srs ne kadar fren sisrtemiş varsa ışığı yanmış araç kendi kendine fren sıkar gibi hareket ediyor sonra ustacım herkezsden bir akıl aldık birşey yapamadım yatırdıma racı 60 gündür öyle beklemekte ben vag ile veya başka bir progm ile baktığımda abs srs hepsi hata veriyor ön sol lastik blok diyor gibi hata msjları var ne kadar ustaya sordumsa abi şanzuman diyip sıyrılıyorlar sizcede şanzıman mı
YanıtlaSilVolvo v40 t3 aracım var 91.000 km'de. ani frene basınca, frene sert basınca veya kırmızı ışıkta durduktan sonra tak diye bir ses çıkarıp anlık olarak fren pedalı ve dümen titriyor. bir defaya mahsus bir ses oluyor. hücum yada tekleme gibi. ne olduğunu bir türlü çözemedim. yorumunuz ne olur?
YanıtlaSil