Kampanalı
Fren Sistemi Parçaları Nelerdir?
Kampanalı fren sisteminde; kampana, tekerlek
fren silindiri (fren merkezi), fren silindirinin içindeki pistonlar, pabuçlar,
balatalar, geri getirme yayları bulunur. Ayrıca el freni mekanizması da fren
tablası üzerinde bulunur.
Kampana: Tekerlekle birlikte dönen genelde dökme demirden yapılan metal parçadır. Bijon saplamalarıyla tekerlek göbeğine monte edilmiştir. Kampananın iç yüzeyi, balataların sürtünme yüzeyini oluşturur.
Kampana: Tekerlekle birlikte dönen genelde dökme demirden yapılan metal parçadır. Bijon saplamalarıyla tekerlek göbeğine monte edilmiştir. Kampananın iç yüzeyi, balataların sürtünme yüzeyini oluşturur.
Tekerlek Fren Silindiri: Buna sanayide fren merkezi de denir (fren
ana merkezi değil), fren hortumu bir rekorla fren silindirine bağlanmıştır.
Hidrolik basıncı, içerisindeki pistonlarla bir itme kuvvetine dönüştürerek,
balataları kampanaya bastırır.
Fren Pabuçları: Yarım ay şeklinde, üzerine balataların
perçinlendiği veya yapıştırıldığı metal parçadır. Piston, pabuçları ileri
iterek frenleme yaptırır ve geri getirme yayı pabuçları geri çeker.
Fren Balataları: Pabuçların üzerinde bulunan ve frene basıldığında pabuçla birlikte dışa doğru açılarak kampanaya sürten, sürtünme katsayısı yüksek, frenleme etkisini oluşturan parçadır.
Fren Balataları: Pabuçların üzerinde bulunan ve frene basıldığında pabuçla birlikte dışa doğru açılarak kampanaya sürten, sürtünme katsayısı yüksek, frenleme etkisini oluşturan parçadır.
Geri getirme yayları: Fren pedalına basıldığında dışa doğru
açılan ve kampanaya temas eden fren pabuçlarını, fren bırakıldığında geri
çekerek normal pozisyona getiren yaylardır.
Kampanalı
Fren Sisteminin Çalışması Nasıldır?
Kampanalı fren sistemi binek otomobillerin ve
hafif ticari araçların arka tekerleklerinde ve ağır vasıtalarda kullanılan fren
mekanizmasıdır. Fren mekanizması sabittir, kampana tekerlekle birlikte döner. Fren pedalına basıldığında, basınçlı hidrolik fren yağı, fren
tablasında bulunan tekerlek fren silindirindeki pistonları (sağ-sol) iki yana
doğru açarak, fren pabuçlarını kampanaya doğru ittirir. Pabuçların dış
yüzeyindeki fren balataları kampananın iç yüzeyine sürterek frenleme etkisini
oluşturur.
Kampanalı frenler, kapalı ortamda çalıştığından fazla ısınırlar ve soğutulması zordur, ısındığındaysa frenleme kuvvetinde azalma meydana gelir. Ayrıca kampana kütlesi fazla olduğundan, (süspansiyon dışındaki) yaysız kütleyi arttırır, bu da konfor açısıdan olumsuz bir etki oluşturur.
Kampanalı frenler, kapalı ortamda çalıştığından fazla ısınırlar ve soğutulması zordur, ısındığındaysa frenleme kuvvetinde azalma meydana gelir. Ayrıca kampana kütlesi fazla olduğundan, (süspansiyon dışındaki) yaysız kütleyi arttırır, bu da konfor açısıdan olumsuz bir etki oluşturur.
Kendi
Kendine Frenleme Etkisi (Kendiliğinden Servo Etkisi – Self Enerji)
Bu özellik disk frenlerde yoktur. Kampanalı fren
sisteminde, fren pedalına basılmasıyla elde edilen frenleme kuvvetine ilave
olarak; kampananın dönüş yönünden ve balataların temas ediş biçiminden
kaynaklanan bir ilave fren etkisi oluşur.
Kampana sola dönerken (yani araç ileri hareket ederken), frene basılmasıyla tekerlek fren silindirindeki pistonlar, fren pabuçlarını sola ve sağa doğru iki yana açarlar. Dönüş yönü sola olduğundan, soldaki fren balatası kampanaya bastırıldığında kampanayla beraber dönme eğilimi gösterir, yani fren itme kuvvetine ilave olarak kendiliğinden sürtünme yönünde bir baskı oluşturur, bu sayede kendiliğinden frenleme etkisi oluşur ve aracın frenleme kuvveti artar. Bu ekstra frenlemeden dolayı, soldaki balatalar genelde sağdaki balatan daha fazla aşınıp biterler.
Kampana sola dönerken (yani araç ileri hareket ederken), frene basılmasıyla tekerlek fren silindirindeki pistonlar, fren pabuçlarını sola ve sağa doğru iki yana açarlar. Dönüş yönü sola olduğundan, soldaki fren balatası kampanaya bastırıldığında kampanayla beraber dönme eğilimi gösterir, yani fren itme kuvvetine ilave olarak kendiliğinden sürtünme yönünde bir baskı oluşturur, bu sayede kendiliğinden frenleme etkisi oluşur ve aracın frenleme kuvveti artar. Bu ekstra frenlemeden dolayı, soldaki balatalar genelde sağdaki balatan daha fazla aşınıp biterler.
Aynı zamanda sağdaki fren balatası da
kampanaya bastırılmaktadır fakat, buradaysa yukarıdaki mantığın tam tersi
olarak; kampana, dönüş yönünden dolayı tam karşıdan ters yönde etki eden
balataya karşı bir itme etkisi gösterir. Bu sebeple sağ taraftaki balatanın
frenlemeye etkisi daha az olur ve soldaki balatadan daha az aşınır.
Kampanalı
Fren Sistemi Çeşitleri
Kampanalı frenlerde çift silindirli (bir
üstte bir altta), tek silindirli (sadece üstte), tek etkili silindirli veya
pabuçların tespit pimlerinin yapısına göre çeşitli tasarımlar kullanılır. En
çok kullanılan kampanalı fren tipi: tek silindirli ve kendi kendine boşluk
ayarı yapabilen tiptir.
Ana Konu (Bkz: Fren Sistemi Çeşitleri ve Parçaları)
Muhtişim
YanıtlaSilEmeğinize sağlık. Teşekkürler
YanıtlaSil