Balata
Nedir? Ne İşe Yarar?
Fren balataları fren sisteminde pedala
basıldığında diske veya kampanaya sürtünerek, aracın yavaşlamasını sağlayan
parçalardır. Kampanalı frenlerde balatalar pabuca perçinlenmiş veya
yapıştırılmıştır. Disk balatası ise balata taşıyıcısına yapıştırılmıştır.
Disk fren balatalarında, tam ortada bir yarık
çizgi bulunur; bu yarık çizgi balatanın aşınma limitini gösterir, yani balatayı
söküp baktığınızda bu çizgi yok olmuşsa değiştirmeniz gerektiğini anlarsınız,
ayrıca bu yarıktan aşınmayla oluşan balata tozlarının kaçması da sağlanır.
Disk fren balatasının hemen arkasında,
pistonla balata arasında bir sac parça (gürültü şimi-pulu) bulunur, bu parça
frenlemede sesin azaltılması içindir. Yine balatanın montajında çeşitli yay ve
klipsler vardır, bu klipsler de balatanın sessiz ve rahat çalışması için
kullanılır. Balata klips ve yayları paslanmışsa, çok az miktarda gres yağı
sürülebilir, kesinlikle balataya gres yağı bulaşmamalı-taşmamalıdır, böyle
olursa frenler tutmaz.
Fren Balatası Ne Zaman Değişir? (Balata Ömrü)
Fren balatasının değişim zamanı tamamen aracın kullanım biçimine bağlıdır. Bununla birlikte genellikle 40 - 50.000 km’de bir balataların değiştirilmesi gerekir.
Fren balatasının ömrünü kısaltan durumlar, sürekli şehir içi araç kullanımı, sürekli dur-kalk yapılması, agresif sürüş tarzı, ani hızlanma ve yavaşlamalar, gereksiz fren pedalına basılması, sürekli yokuşlu yollarda araç kullanımı gibi durumlardır.
Ayrıca otomatik vitesli araçların fren
balataları, manuel araçlara göre daha çabuk aşınır, bunun sebebi aracın hız
kontrolünün daha fazla fren pedalıyla yapılmasıdır.
Bazen balata sağlamken frenin tutmadığı
görülebilir, yani balata daha aşınmamışken fren zayıflamıştır, bu durum düşük
kaliteli balata kullanımından kaynaklanır genellikle. Aşırı ısınan balatanın
yüzeyi camlaşır ve parlar, sürtünme katsayısı düşer, artık diske sürtündüğünde
diski yavaşlatamaz. Balata yanması veya camlaşması durumlarında da balatanın
değiştirilmesi gerekir.
Balatanın
Bittiği Nasıl Anlaşılır?
Fren balatası bittiğinde frene basıldığında
metalik bir sürtünme sesi duyulur ve frenler artık daha zayıf tutar. Disk fren
balatalarında, balatanın bittiği anlaşılsın diye genellikle balata aşınma ikaz
parçası veya yeni model araçlarda balata sensörü kullanılır.
Balata kalınlığı genellikle 2 – 2,5 mm’ye
düştüğünde değiştirilmesi gerekir.
Balata aşıntı ikaz yayı (gürültü-ses
sensörü), küçük metal bir sac parçadır, balata taşıyıcısına sabitlenmiştir ve
tırnağı 2,5 milimetre çıkıntı şeklinde balatanın yanında bulunur. Balata aşınıp
inceldiğinde, artık frene basıldığında bu metal çıkıntı diske sürter ve tiz bir
ses çıkarır, sürücü bu sesten balatanın bittiğini anlar.
(Balata aşınma ikaz parçası)
Balata
Sensörü Nasıl Çalışır?
Yeni nesil araçlarda (genellikle üst sınıf)
balatanın bittiğini gösteren balata sensörleri kullanılmaktadır. Balata aşınıp
bittiğinde, sürücü gösterge panelinde balata aşınma ikaz lambası yanar. Balata
sensörünün çalışma prensibi şu şekildedir: balataya sensör soketi bağlanmıştır,
aslında basit bir iletken tel balatanın içerisine yerleştirilmiştir, bu telden
bir sinyal voltajı geçirilir, balata aşınıp bittiğinde bu iletken tel diske
sürterek kopar ve devre açılır, yani kopan bakır telden artık akım geçmez. ECU,
bu voltaj kesintisini algılar ve balatanın bitmiş olduğu bilgisini sürücüye
ikaz ışığı veya yazılı mesajla gösterge panelinden iletir. Balata değiştirildiğinde
bu sensör de yenilenir (modele göre farklı uygulamalar olabilir).
(Balata Sensörü)
(Balata İkaz Lambası)
İyi bir balatada bulunması gereken özellikler nelerdir?
*Balatalar yüksek sürtünme katsayısına sahip
olmalıdır ve bu sürtünme katsayısını geniş sıcaklık değerleri aralığında
muhafaza edebilmelidir. (Sıcaklık arttıkça sürtünme katsayısı düşer).
*Yüksek sıcaklıklara dayanıklı olmalıdır
(yaklaşık 800 oC’ye kadar dayanabilir)
*Aşınmaya karşı uzun süre dayanmalıdır, yavaş
aşınmalıdır ve kullanım ömrü uzun olmalıdır, fakat aynı zamanda diske zarar
vermemelidir.
*Balatalar sürtünürken ses yapmamalıdır (en
azından aşırı tiz ses)
*Yüksek sıcaklıklarda camlaşarak, frenleme
yaptırma özelliğini (sürtünme katsayısını) kaybetmemelidir.
*Su, toz, pislik vb. yabancı maddelere karşı
dayanıklı olmalıdır.
Fren Balatasında
Kullanılan Malzemeler Nelerdir?
Fren balataları; çelik yünü, bakır tozu,
grafit, reçine, demir oksit alüminyum oksit, mika tozu, barit, Hindistan cevizi
unu gibi malzemelerden oluşur. Bu malzemelerin bir kısmı sürtünme katsayısını
ve dayanımı arttırırken, bir kısmı dolgu ve yapıştırıcı özellikleri sebebiyle
kullanılmaktadır. Eskiden kullanılan asbest sağlığa zararlı olduğundan artık
kullanılmamaktadır, bunun yerine organik malzemeler kullanılmaktadır.
Ana Konu (Bkz: Fren Sistemi Çeşitleri ve Parçaları)
Ana Konu (Bkz: Fren Sistemi Çeşitleri ve Parçaları)
Yorumlar
Yorum Gönder