Fren Servosu Arızası - Fren Pedalı Neden Sertleşir? (Westinghouse Arızası)




Fren Servosu Arıza Belirtileri (Hidrovak-Westinghouse Arıza Nasıl Anlaşılır?)

Fren servosu bozulup arızalandığında, fren pedalı sertleşecektir, fren kuvveti azalacak ve frenler zor tutacaktır. Aracı durdurmak için frene çok kuvvetli olarak basmak gerecektir.
Bazı durumlarda fren servosunun boşluk ayarının bozuk olmasından (boşluğun olması gerekenden küçük olması) dolayı frenler kapma yapabilir.

Rölanti devrinde dalgalanma olması da fren servosu arıza belirtilerinden biridir.


Fren Pedalı Neden Sertleşir Şişer?
Eğer aracın fren pedalı çok sertse, zor fren yapılıyorsa fren servosu arızasından söz edilebilir. Motor çalışmıyorken fren pedalı pompalandığında fren pedalının şişip sertleşmesi normaldir fakat araç çalıştırılınca fren pedalının yumuşaması gerekir. Fren pedalı yumuşamıyorsa, fren servosu arızalı demektir.


Fren  Servosu Arıza Kontrolleri
1. Yöntem: Motoru çalışan aracı stop edin, fren pedalına birkaç kez basıp bırakın, fren pedalı pompalandıkça özellikle yaklaşık 3. basıştan sonra fren pedalı sertleşmiyorsa, fren servosu arızalı demektir.

2. Yöntem: Aracı stop edin, motor çalışmıyorken fren pedalına basıp bırakarak birkaç kez pompalayın, fren pedalı sertleşecektir. Fren pedalına basılı durumdayken aracı çalıştırın, fren pedalının yumuşayıp aşağı indiğini hissedeceksiniz. Bu oluyosa fren servosu sağlamdır, bu olmuyorsa fren servosu arızalıdır.

Fren servosu arıza sebeplerinden en yaygın olanı, fren servosu vakum hortumunun yırtık-çatlak-çıkık olması veya bağlantı kelepçelerinin gevşemiş çıkmış olmasıdır. Vakum hortumu, fren servosuyla emme manifoldunu birbirine bağlar. Benzinli araçlarda fren servosunun vakumu, emme manifoldundan sağlanır, dizel araçlardaysa emme manifoldunda vakum olmadığından, ayrıca bir vakum pompası bulunur (mekanik vakum pompası veya elektrikli vakum pompası).



Eğer fren pedalı çok sertse ilk önce vakum hortumu kontrol edilmelidir. Vakum hortumu sağlamsa, daha sonra fren servo girişindeki vakum hortumu çek valfini kontrol edin.
Dizel araç sahibiyseniz, vakum hortumu sağlamsa, vakum pompasını kontrol edin, vakum pompası arızalıysa fren servosu çalışmaz ve frenler sertleşir. Dizel araçlarda vakum pompası genellikle silindir kapağında bulunur.



Fren ana merkezi, fren servosunun hemen ön kısmında bulunur, fren merkezindeki olası bir hidrolik yağ kaçağı, fren servosunun içine sızabilir, bu durumda servo diyaframı bozulur. Ana merkezde fren hidrolik yağı sızıntısı kontrol edilmelidir.

Hidrovakın (fren servosunun) içinde hava sızdırmaz esnek bir diyafram plaka vardır, bu diyafram yırtılmışsa fren servosu çalışmaz, fren pedalı sertleşir, frenler zor tutar.
Fren servosunun merkezinde, pedal itme çubuğunun geçtiği kısımda sızdırmaz keçeler-contalar bulunur, bu keçe ve contalar bozulursa fren servosu çalışmaz.

Servos gövdesinin içindeki dış ortamdan havanın girmesini sağlayan atmosfer basınç valfi bozulmuşsa, fren servosu çalışmaz.

Yine aynı şekilde servo gövdesinde bulunan vakum kontrol valfi bozulmuşsa servo arızasına sebep olur. Fren pedalı bırakılmasına rağmen aracın kendi kendine fren yapmasına sebep olur.

Bu tür fren servosu arızalarında, servonun değiştirilmesi önerilir.


Fren servosu değişiminde, fren servosu itme çubuğu ile, fren ana merkez silindiri arasında boşluk doğru olarak ayarlanmalıdır, bu boşluk değeri üretici firmanın katalog değerlerine göre ayarlanmalıdır. Düşük boşluk frenlerin kapma yapmasına, fazla boşluk frenlemede gecikmeye sebep olur.

(Bakınız: Fren Sistemi)

Yorumlar

  1. Çok yardımcı oldu teşekküler

    YanıtlaSil
  2. Citroën jumper puma 3 motorlu 2006 model vakum tamiri i İzmirde kim yapar , yoksa eger İstanbulda kim, teşekkür ler

    YanıtlaSil
  3. merhaba astra g aracımda frene bastığımda fıslama sesi ve rölantide düşme hatta ani frende stop etme sorunu var birkaç gündür egr valfi map sensörü vs. kontrol edildi fakat çalışmalarında sorun yok aklıma westinghouse geldi kolay bozulan bir parça olmadığını ve yenisinin pahalı olduğunu öğrendim fren mesafesi uzadı fakat tutuyor bu parçanın bozuk olması ihtimali dışında bağlantı hortumlarından yada kelepçelerden hava kaçakları oluşabilir mi bunlar bahsettiğim rölanti ve stop etme sorununa sebebiyet verir mi?

    YanıtlaSil
  4. Hocam kolay gelsin bende laguna 1 var frene basınca fıs fıs ses geliyor frene sonuna kadar basmassan tutmuyor westanhouse den olurum eğer ondan sa illaki değişmemizmi lazım tamiri yokmu teşekkürler

    YanıtlaSil
  5. merhabalar 2011 fluence 1.6 privilege araç sahibiyim araçta fren pedalı boşta dibine kadar gidiyor ve fren neredeyse hiç tutmuyor pedalı pompaladığımda fren gayet iyi tutuyor sonra 1 dakika sonra yine aynı hale geliyor aklıma westinghouse dan başka birşey gelmiyor ama benim pedal sertleşmiyor boşalıyor tahminim işlevini görüyor ama içi patlamış olma ihtimali yönünde sizin bir fikriniz var mı acaba şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba,
      fren hava yapmış veya westinghouse bozuk olabilir.

      Sil
  6. merhaba

    bundan 2ay önce el freni çekik unuttuğumdan dolayı aracı hareket ettirdim.sonrasında fren yaptıgımda fren aşırı yumuşadı ve sonuna kadar basınca durabildim. Aradan 2 ay sonra ise, aniden motor ilk çalıştığında frene bastıdığımda sertleşme ile birlikte hava sesi geliyor aşırı. tahminim westinghouse. fakat bu durumu, el freni cekik hareket ettirmem sonucunda meydana gelmiş olabilir mi? teşekkürler,

    YanıtlaSil
  7. Bir den bire fren pedalı çok sertleşti arabayı çalıştırdığımda yumuşaması gerekirdi yumuşamıyor ve araç stop ediyor ne yapmam lazım neyden kaynaklanıyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba,
      fren servosu ve hava hortumuna baktırmak gerekebilir.

      Sil

Yorum Gönder

Arızalarla ilgili soru ve cevaplar için: https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/p/oto-arza-soru-ve-cevaplar.html