Araçta (Otomobilde) Bulunan Tüm Parçalar ve Görevleri Nelerdir?
Motorlu
araçlar, bir çok parçanın ve sistemin bir araya gelerek oluşturdukları
makinalardır. Bir arabada onlarca kısım ve yüzlerce parça bulunur. Mekanik,
elektronik ve bilgisayar sistemlerinin birlikte görev almasıyla bir otomobil
çalışmaktadır.
MOTOR
Yakıtın
silindirler içerisinde yanmasıyla oluşan ısı enerjisinden mekanik enerjinin
(hareket enerjisi) üretildiği kısımdır. Motorda; yakıt-enjeksiyon sistemi, hava emiş sistemi, egzoz emisyon sistemi, ateşleme sistemi (benzinli motorlarda), marş sistemi, şarj sistemi, yağlama sistemi, soğutma sistemi, supap sistemi,
sensörler, aktörler (aktivatörler) ve elektronik kontrol ünitesi (motor kontrolünitesi) gibi sistemler bulunur. (Bkz:Temel Motor Bilgisi ve Motorun Çalışma Prensibi) (Bkz:Tüm Motor Parçaları ve Görevleri)
ARAÇ TAHRİK SİSTEMLERİ-GÜÇ AKTARMA
ORGANLARI
(Bkz:Çekiş Sistemleri ve Aktarma Organları)
Kavrama (Debriyaj) Sisteminin Görevleri
Motorda
üretilen dönüş hareketini, şanzımana (vites kutusuna) ileten veya aktarımı kesen
sistemdir. Vites geçişlerinde motordan şanzımana hareket aktarımını keser.
Aracın kalkışı sırasında motor hareketini şanzımana kademeli yavaş yavaş
sarsıntısız verir.
Mekanik
(kuru) kavrama (klasik baskı-balata), Hidrolik kavrama (tork konvertörü), Çok
diskli çift kavrama (DSG), Çift kavrama diskli kuru kavrama (DSG-Powershift), en yaygın kullanılan kavrama (debriyaj)
sistemi türleridir. Detaylı bilgi için (Bakınız:Kavrama Sistemi)
Şanzıman’ın
(Vites Kutusu) Görevleri
Motor
volanından kavrama sistemine geçen dönüş hareketi, şanzıman ile diferansiyele
iletilir. Vites kutusu, motorun gelen dönüş hareketinin hızını ve torkunu
değiştirir. Böylece motor devri kademelendirilmiş olur ve sürücünün yol ve yük
şartlarına göre talep ettiği hız veya tork (çekiş gücü) sağlanmış olur. Ayrıca
şanzıman boşta çalışma (boş vites) ve geri sürüş (geri vites) imkanı sağlar.
Manuel (düz) şanzıman, yarı otomatik (DSG - EDC- DCT) şanzıman veya tam otomatik şanzıman
çeşitleri otomobillerde kullanılmaktadır.
Dört çeker
araçlarda, vites kutusuyla şaft mili arasında bir dağıtıcı dişli kutusu
bulunur, şanzıman çıkış hareketi ön akslara da iletilir (ön akslarda da
diferansiyel vardır), böylece araçta 4 tekerden çekiş sağlanır. (Bkz:Çekiş Sistemleri ve Aktarma Organları)
Diferansiyel’in
Görevleri
Diferansiyel,
arkadan itişli araçlarda arka dingilde tam ortada bulunur. Önden çekişli
araçlardaysa, vites kutusu ve diferansiyel bir arada tek bir gövdede, motorun
hemen arkasında bulunur. Diferansiyelin
görevi, şanzımandan (veya şafttan) aldığı dönüş hareketini, hızı azaltıp, torku
yükselterek tekerleklere iletmektir. Ayrıca diferansiyel, iki tahrik
tekerleğinin faklı hızlarda (virajlarda-dönüşlerde) dönmesini sağlar. Bunu
istavroz dişlileri sayesinde yapar. Lüks veya arazi araçlarında, kilitlenebilir
diferansiyel kullanılmaktadır, böylece düşük hızlarda her iki tekerleği bir
birine kilitleyerek aynı hızda dönmesini ve patinajdan kurtulmasını sağlar. (Bkz: Diferansiyel ve Çeşitleri)
Aks’ın
Görevleri
Diferansiyelden
aldığı dönüş hareketini, tekerleğe ileten çelik mildir. Önden çekişli araçlarda
kullanılan akslarda iki adet sabit hız mafsalı bulunur. Çünkü ön tekerlekler
direksiyon ve süspansiyon hareketi yapmaktadır. Detaylı bilgi için (Bakınız: Aks Milleri)
ŞASİ – GÖVDE – YÜRÜR AKSAM
Şasi Nedir?
Motorlu
araçların gövdeleri iki temel kısımdan oluşur: Şasi ve karoseri. Günümüzde otomobiller
şasisiz, dayanıklı taşıyıcı gövde olarak üretilmektedir.
Şasi, aracın
tabanındaki sağlam metal konstrüksiyondur. Aracın tüm yapısı şasiye bağlıdır ve
şasi tüm araç donanımını üzerinde taşır.
(Şasi)
Karoseri
Nedir?
Karoseri,
aracın dış yapısını, şeklini, dizaynını ve bütünlüğünü oluşturan sac yapıdır.
Kaporta denilen yapıya karoseri denir. Aracın direkleri ve profiller,
karoseriye daildir. Otomobillerde şasi ve karoseri “hücre tipi” tek bir yapıda
imal edilmektedir.
(Şasi+Karoseri)
Araç Kaporta
Parçaları Nelerdir?
Araç tavanı, araç tavanı, kapılar, bagaj
kapağı, motor kaputu, ön çamurluklar, arka çamurluklar, arka omuz, ön tampon,
ön ızgara, arka tampon, Kanat (spoiler), ön camlar, arka camlar, yan camlar,
yan aynalar.
(Araç kaportasında bulunan tüm parçalar)
Araç İç Donanımları
Nelerdir?
Direksiyon,
gösterge paneli, göstergeler, ön panel (ön göğüs), ön konsol, torpido gözü,
vites kolu, orta konsol, kolçak (kol desteği), dikiz ayna, sürücü ve yolcu
koltukları, müzik sistemi, klima sistemi, yol bilgisayarı ve navigasyon
sistemi.
(Araç iç donanımları)
Yürür Aksam Nedir?
Süspansiyon(yay ve amortisör), fren, direksiyon, aks milleri, rot kolları, salıncaklar,
rot kolları, rot başları ve rotillerin tümüne yürür aksam denir. (Bakınız:Rot Kolu ve Rot Başı) (Bakınız:Şaft Mili) (Bakınız: Fren Sistemi) (Bakınız: Süspansiyon Sistemi ve Çeşitleri)
(Yürür aksam - Audi)
Direksiyon
Sisteminin Görevi Nedir?
Direksiyon,
aracın sürücü tarafından istenilen yöne gitmesini (yönlendirilmesini) sağlayan
sistemdir. Sürücü tarafından direksiyon simidiyle oluşturulan döndürme kuvveti,
direksiyon dişli kutusu tarafından kuvvet arttırılarak ve doğrusal harekete
dönüştürülerek, direksiyon rot kolları üzerinden tekerleklere iletilir.
Hidrolik ve elektrik yardımlı direksiyon sistemleri en yaygın kullanılan
çeşitleridir. (Bakınız: Direksiyon Sistemi ve Çeşitleri)
(Direksiyon Sistemi)
Süspansiyon
Sisteminin Görevi
Yoldan gelen
darbe ve titreşimlerin, sürücü ve araç gövdesine geçmesini engelleyen, darbe ve
titreşimleri sönümleyen, aracın ağırlığını üzerinde taşıyan, aracın yol
tutuşunu, lastikleri yola sürekli temasını ve sürüş güvenliği sağlayan sistem
süspansiyon sistemidir. Aracın konfor ve güvenlik gereksinimi süspansiyon
sistemiyle karşılanır. Yaylar darbe ve titreşimleri üzerine alırken, amortisörler
yayın salınımını sönümler. (Bakınız:Süspansiyon Sistemi)
Fren
Sisteminin Görevi
Fren sistemi,
motorlu araçların hızı azaltmak, durdurmak, duran aracı sabitlemek için
kullanılır. En yaygın kullanılan fren sistemi hidrolik fren sistemidir.
Kampanalı ve diskli fren mekanizmaları, hidrolik basınç, hidrolik piston, fren
balatasıyla, tekerleği yavaşlatır ve durdurur. Fren sistemi, balataları diske
sürterek, hareket enerjisini ısı enerjisine çevirir. Ayrınca pnömatik (havalı)
fren sistemleri, ağır yük taşıyan ticari araçlarda kullanılmaktadır.
Daha fazla bilgi için (Bakınız: Fren Sistemi)
Daha fazla bilgi için (Bakınız: Fren Sistemi)
Tekerleğin
Görevi
Tekerlek,
jant ve lastiklerden oluşur. Aracın tüm yükünü üzerine alır, yuvarlanarak
aracın hareket etmesini sağlar. (Bkz: Tekerlek ve Lastikler)
ARAÇ İKLİMLENDİRME SİSTEMİ (KLİMA VE
KALORİFER)
Aracın iç
havasının, sıcaklığının, neminin ve temizliğinin ayarlandığı sisteme araç
iklimlendirme sistemi denir. Araçta bu görevleri, klima ve kalorifer sistemi
yerine getirir.
Detaylı bilgi için (Bakınız:Araç Klima Sistemi)
Detaylı bilgi için (Bakınız:Araç Klima Sistemi)
OTO ELEKTRİK ve ELEKTROMEKANİK SİSTEMİ
Motorlu araçlarda çalışan tüm elektrikli donanımların ve elektronik donanımların çalışmasını düzenleyen sistemlerdir. Temel olarak iki ana konuya ayrılabilir:
* Oto Elektrik Sistemi (Bkz: Oto Elektrik Sistemi)
güzel
YanıtlaSilharikasınız
YanıtlaSilBravo müthiş
YanıtlaSilTeşekkürler
YanıtlaSilElinize ve emeğinize sağlık .
YanıtlaSilGerçekten tam detaylı anlatmışsınız teşekkür ederim ilginiz için
YanıtlaSilTeşekkürler
YanıtlaSilYağlama ve soğutma sistemi eklenirse motor meslek lisesi öğrencileri için mükemmel olur. elinize sağlık. süper bir çalışma.
YanıtlaSilTeşekkürler, zamanla hepsi tamamlanacak.
SilBuradaki bilgileri uygulayıp ustalığa oynayabiliyor muyuz?
YanıtlaSilMerhaba,
SilUstalık için; Bilgi + uygulama + tecrübe gerekiyor.
Gerçekten harika anlatmışsınız elinize kolunuza sağlık. .
YanıtlaSilAkıllı telwfon uygulamanız var mı
YanıtlaSilteşekkürler.
YanıtlaSilElinize saglik, gercekten arkasinda buyuk emek olan bir blog. Bir otomotiv muhendisi olarak tebrik ediyorum, herkesin faydalanmasini diliyorum.
YanıtlaSilMukemmel
YanıtlaSilÇok teşekkürler 😊
YanıtlaSilTURBO ÇEŞİTLERİ DE GELSİN
YanıtlaSilÇok teşekkürler emeğinize sağlık
YanıtlaSilTebrikler
YanıtlaSil