DSG Şanzıman Nedir? Kuru Çift Kavramalı 7 İleri DSG Şanzımanın Özellikleri
DSG vites
kutusu Borgwarner ve VAG grubu tarafından geliştirilmiştir. DSG, Direct Shift Gearbox isminin kısaltmasıdır ve bir yarı otomatik çift kavramalı şanzıman çeşididir. Volkswagen Audi
(VAG) grubunun ilk defa 1980’lerde kullanmaya başladığı, Audi’nin ralli
aracında büyük başarılar getiren çift kavramalı yarı otomatik şanzımanı; hızlı
vites geçişleri ve güç kaybına neden olmaması, yakıt ekonomisi sağlaması
sebepleriyle geleceğin şanzımanı olarak sunuluyordu. Öyle de oldu. Otomotivde
yenilikçi teknolojileri en sıkı takip eden Audi-Volkswagen grubunun çift
kavramalı (yarı) otomatik araçlarının çok satması ve yaygınlaşmasıyla, diğer
otomotiv firmaları da farklı isimlerle çift kavramalı otomatik şanzımanlı
araçlar sunmaya başladılar; Renault EDC, Fiat DCT, Ford Powershift gibi. Her
zaman olduğu gibi sağlamcı Japonlar uzaktan ve geriden izlemeye devam etti.
DSG
şanzımanlar, klasik tam otomatik şanzımanlara göre daha iyi yakıt ekonomisi
sunmakla kalmıyor, manuel şanzımanlardan bile daha düşük yakıt tüketimi
verileri elde edilebiliyor.
(Bkz: Çift Kavramalı Şanzımanlar ve Çeşitleri)
(Bkz: Çift Kavramalı Şanzımanlar ve Çeşitleri)
Türkiye’de Volkswagen
Audi grubu araçların büyük çoğunluğunda 7 ileri kuru çift kavramalı dsg şanzıman
kullanılmaktadır. Yani sıvı viskoz kavrama (tork konvertörlü) değildir, çok
diskli hidrolik (ıslak) kavrama da değildir. Öte yandan ıslak kavramalı dsg
şanzımanlı araçlar da bulunmaktadır. Bu yazı serisinde kuru çift kavramalı, önden çekişli (enine motor yerleşimli) araçlardaki dsg
şanzıman ele alınacaktır. Önden çekişli (enine motor yerleşimli) bu araçlarda
kullanılan dsg şanzıman, VAG üretimi olup, çift baskı-balata seti LuK firması
tarafından üretilmektedir.
DQ200 (OAM) isimli bu şanzımanlar 250Nm tork aktarımı yapabilmektedir. Daha yüksek torklu motorlarda, torka daha dayanıklı olan ıslak (çok diskli hidrolik) çift kavrama kullanılmaktadır. Alüminyum gövdeli, 1,7 litre yağ alan şanzımanın mekatronik haznesi 1litre yağ almaktadır, toplam 70kg ağırlığa sahiptir.
DQ200 (OAM) isimli bu şanzımanlar 250Nm tork aktarımı yapabilmektedir. Daha yüksek torklu motorlarda, torka daha dayanıklı olan ıslak (çok diskli hidrolik) çift kavrama kullanılmaktadır. Alüminyum gövdeli, 1,7 litre yağ alan şanzımanın mekatronik haznesi 1litre yağ almaktadır, toplam 70kg ağırlığa sahiptir.
Volkswagen-Audi,
bu çift kuru kavramalı otomatik şanzımana, elektromekanik şanzıman diyor fakat,
şanzımanda vites geçişleri ve debriyaj hareketi hidrolik basınç ve valflerle
gerçekleştiğinden, elektrohidrolik demek daha doğru olabilir. Renault EDC ve
Ford Powershift ise gerçekten elektromekanik şanzımanlardır, çünkü onlarda
hidrolik pompa, valf vb. hiçbir şey yok. DSG ise hidrolik esaslı bir şanzımandır.
(Bkz: DSG Şanzıman Nasıl Çalışır? Teknik Detaylar)
(Bkz: DSG Şanzıman Arızaları ve Yorumları)
(Bkz: DSG Şanzıman Nasıl Çalışır? Teknik Detaylar)
(Bkz: DSG Şanzıman Arızaları ve Yorumları)
DSG Şanzımanlı Araçlar Hangileridir?
Audi: A1, A3,
S3, A4, S4, S5, A5, A7, A8, Q3, Q5, R8, TT
Volkswagen:
Polo, Golf, Jetta, Touran, New Beetle, Passat, Volkswagen CC, Scirocco, Tiguan,
Caddy, Transporter.
Seat:Ibiza,
Leon, Toledo, Ateca, Alhambra
Skoda: Fabia,
Octavia, Rapid, Roomster, Superb, Yeti
DSG Şanzıman Vites Kolu Pozisyonları ve Anlamları
P (Park) Konumu: Araç tamamen durdurulduktan sonra,
ayak frene basılıyken, vites kolunun üzerindeki butona basılarak vites park
konumuna alınır. Park konumuna almak veya çıkarmak için kontak açık ve fren
pedalına basılmış olması şarttır.
N (Boş Vites): Şanzımanı boş konuma almak için
kullanılır. Vites kolu, uzun süre (2 saniyeden fazla) N de kalırsa, değiştirmek
için fren pedalına basmak gerekir.
R (Geri Vites) : Araç tamamen durduktan sonra vites
kolundaki butona basılarak geri vites R konumuna alınır.
D (İleri Vites): Normal ileri otomatik sürüş modu için
vites D (Drive) konumuna alınır.
S (Sport): Daha hızlı ve agresif sürüş
istendiğinde, vites sport konumunu getirilir. Vites değişimleri yine otomatik
olarak gerçekleşir fakat, vites değişimlerinde motor devrinin daha yüksek
değerlere çıkmasına izin verilir. Her vites değeri için motor devir bandı
sonuna kadar kullanılarak hızlanma iyileştirilir. Kontrol ünitesi aracın
performans odaklı hareket etmesini sağlar ve yakıt ekonomisi geri plana atılır.
+ ve -
Konumlar: Viteslerin el ile direksiyondan (paddle shift) veya vites kolunun
hareket ettirilmesiyle değiştirilebildiği konumdur. Buna tiptronik-triptonik
özellik denmektedir.
Ana konu için (Bkz: Çift Kavramalı Şanzımanlar ve Çeşitleri)
Bölüm-1 Bölüm-2 Bölüm-3
Ana konu için (Bkz: Çift Kavramalı Şanzımanlar ve Çeşitleri)
Yorumlar
Yorum Gönder