Dizel motorlu
araçların neredeyse vazgeçilmez otomatik şanzımanı çift kavramalı otomatik
şanzımanlardır. Dizel motorların çalışma karakteristikleriyle pek uyumlu
olmayan CVT ve tork konvertörlü tam otomatik şanzımanlar yerine, çift kavramalı
yarı otomatik şanzımanlar kullanılmaktadır. Dizel motora uyumludur ve yakıt
tüketimini aşağı çeker.
Dizel
araçlarda çok yaygın olarak iki temel tip yarı otomatik şanzıman kullanılır:
Tek kuru kavramalı otomatikleştirilmiş yarı otomatik şanzıman, çift kuru
kavramalı yarı otomatik şanzıman ve çift ıslak kavramalı yarı otomatik
şanzıman.
Tek kuru kavramalı otomatikleştirilmiş
yarı otomatik şanzımanlar:
Aslında
manuel şanzımanın otomatikleştirilmiş (robotize) versiyonlarıdır. Fiat
dualogic, Opel Easytronic, Toyota
Multimode-MMT-M/M, Peugeot – Citroen ETG5 – ETG6 Şanzıman buna örnektir.
Oldukça düşük yakıt tüketimi verilerine ulaşılabilir. Fakat vites geçişleri
oldukça hissedilir seviyededir. Fiat’ın tek kuru kavramalı dualogic şanzımanında
da durum böyledir. Ayrıca arıza olasılığı daha fazladır.
Çift kuru kavramalı yarı otomatik
şanzımanlar:
Vites geçiş
hissi minimumdur ve çok hızlı vites değişimi gerçekleştirilebilir. Ekstra yakıt
sarfiyatına sebep olmazlar, bu sebeple oldukça ekonomik bir kullanım sunarlar.
Çift baskı balata, çift şanzıman giriş mili sayesinde, vitesler önceden seçilir
ve vites değişimi sırasında sadece kavrama değiştirilir. Kavrama balataları
kuru tip olduğundan zamanla aşınır, bu durumda boşluk servis tarafından
ayarlanması gerekir, ya da sistem kendiliğinden boşluğu ayarlayabilir. Kavrama
balataları bittiğinde değiştirilmesi gerekir. Fiat DCT, Renault EDC, Audi
Volskwagen DSG gibi şanzımanlar buna örnektir.
Ana konu için (Bkz: Çift Kavramalı Şanzımanlar ve Çeşitleri)
Fiat DCT Otomatik Şanzıman Nedir? (Fiat DCT Çift Kavramalı Şanzıman)
Bu bir yarıotomatik şanzımandır. Fiat’ın
multijet dizel motorlu otomobillerde kullandığı kuru çift kavramalı yarı
otomatik şanzımana DCT şanzıman denir. DCT, Dual Clutch Transmission: Çift
Kavramalı Şanzıman anlamına gelir. FCA (Fiat Chyrsler Automobiles) grubu, bu
şanzımanı bir çok dizel otomobilde kullanmaktadır. Türkiye’de ise Fiat Egea
Multijet araçlarda kullanımıyla dikkat çekmiştir. 6 vitesli çift kavramalı bu
şanzıman, multijet dizel motorla uyumlu ve vites geçişleri akıcıdır. Ayrıca az
yakmasıyla meşhur multijet motorla, yine düşük yakıt tüketimi sağlayan DCT
şanzıman, kullanıcılar için tercih sebebi olmaktadır. B ve C sınıfı FCA (Fiat Chyrsler
Automobiles) grubu otomobillerinde DCT şanzıman kullanılmaktadır.
DCT otomatik şanzımanın
ürün kodu DDCT C635’dir. DCT ismiyle Fiat otomobillerde, TCT (Twin Clutch
Transmission: İkiz Kavramalı Şanzıman) ismiyle Alfa Romeo otomobillerde, DDCT
(Dual Dry Clutch Auto Transmission: Çift Kuru Kavramalı Şanzıman) ismiyle de
Dodge otomobillerde kullanılmaktadır.
Fiat DCT
şanzımanın üreticisi yine Fiat’tır. FPT (Fiat Powertrain Technologies: Fiat Güç
aktarma organları Teknolojileri) tarafından geliştirilmiştir. Fiat (FPT) bu
şanzımanı geliştirirken Magneti Marelli ve BorgWarner gibi dev üreticilerle
birlikte çalışmıştır. Kontrol sistemlerini Magneti Marelli üretirken, hidrolik modülü
ve ve şanzıman kontrol ünitesi BorgWarner tarafından üretilmektedir. DCT
şanzıman 350 Nm tork aktarabilmektedir.
DCT şanzımandaki kuru çift kavrama (baskı-balata) LuK firması tarafından
üretilmektedir.
Fiat DCT Şanzıman Özellikleri (Fiat DCT Şanzıman Nasıldır?)
Fiat’ın tek
kavramalı Dualogic şanzımanından sonra bu şanzıman çok daha iyi ve konforlu
çalışmaktadır. Hızlı, sarsıntısız vites geçişleri sunmaktadır. Arkasında
BorgWarner ve Magneti Marelli gibi otomotiv teknoloji üreticilerinin olması
olumludur.
Yakıt
ekonomisi sunan bir şanzımandır. Zaten tüm kuru çift kavramalı şanzımanlar
(DCT, EDC, DSG) bu yönleriyle ön plana çıkmaktadır.
DCT şanzıman
arızası ve problemi bakımında incelenirse, servislerde bugüne kadar henüz bir
şikayet olmadığı söylenebilir.
Fiat egea
dizel otomatik (dct şanzımanlı) araçların ticari taksi olarak kullanıldığı
görülmektedir. Yaklaşık ilk 60 bin kilometre boyunca şanzımanın hiç sorun çıkarmadığı,
yakıt tüketiminin gayet iyi olduğu görülmüştür. Zamanla şanzımanın kalitesi
daha iyi anlaşılacaktır. (Bkz: Otomatik Şanzıman Çeşitleri)
Fiat DCT Şanzıman Nasıl Çalışır?
DCT şanzımanın çalışma prensibi diğer tüm çift kuru kavramalı şanzımanlar gibi. İki
adet karşılıklı baskı balata var; iki adet balata (kavrama diski) göbekten iki
ayrı giriş miline bağlıdır. İki ayrı giriş mili üzerinde farklı vites dişlileri
vardır. Örneğin birinde 1-3-5 vitesleri, diğerinde 2-4-6-geri vitesler gibi.
Örneğin araç 2. Viteste giderken ve hızlanıyorken, sistem diğer boştaki mile
bağlı 3. Vites senkromeçini önceden kavraştırıyor, vites değişimi sırasında
sadece kavrama değişiyor, yani 2 adet kavrama karşılıklı paslaşıyor.
Şanzımanın
dişli grubu, manuel şanzımanla aynıdır. Vites değiştirme çatallarını (manşon)
elektrohidrolik valflerin kumanda ettikleri kollar hareket ettirerek,
senkromeçleri kaydırıyor ve vites geçiriyor veya vitesten çıkarıyor. Debriyaja
ayırma işlemi de yine elektrohidrolik (selenoid) valfler kumandasında, iki adet
debriyaj ayrıma çatalının kumanda edilmesiyle sağlanıyor. Tüm bu sistemleri
hareket ettiren hidrolik basınç, bir elektrikli motorla çalışan hidrolik pompa
(elektrikli ATF pompası) tarafından üretiliyor.
Ana konu için (Bkz: Çift Kavramalı Şanzımanlar ve Çeşitleri)
Niye hiç Ford'un PowerShift otomatik şanzımanı hakkında bilgi yok ? PowerShift ıslak kavrama mıdır yoksa kuru kavrama mı ?
YanıtlaSilmerhaba,
SilPowershift kuru çift kavramalı bir şanzımandır. Renault'nun EDC şanzımanını üreten Getrag firması, powershift şanzımanı da üretir.
Bakınız: https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2017/08/edc-sanziman-nedir-renault-edc-sanziman.html
EDC ve powershift neredeyse aynı şanzımadır.
Yılda 20 bin km yapan biri için özellikle şehir içi kullanımında ısınma gibi yolda kalacak problemler varmıdır sizce? Bakım ve onarım masrafları pahalı mıdır? Günlük şehir içi kullanma uygun mudur? Teşekkür ederim
YanıtlaSilSonuçta her türlü baskı bakata maliyeti olacak ayrica bir sikinti çıkarttı mı tamiri yüksek olacak sanzimaş tipi. En güzeli tam otomatik. Biraz fazla yakarsın ama ömürlük şanzıman. Yağını dehistir zamani gelince sonra devam et. Arabanın ömrü biter sanziman ömrü bitmez.
YanıtlaSilOtomatik vites araç ne önerirsiniz yakıt çokta öncelikli konu değil benim için parça ömrü ve maliyeti önemli şimdiden teşekkür ederim
YanıtlaSilcvt en sorunsuz biraz fazla yakıyor ama
YanıtlaSilArkadaşlar bu kuru tip çift kavrama şanzıman işlerinden ağzı yanmış biri olarak söylüyorum ki, evet yakıt ve performans olarak CVT ve Tam otomatiğe göre daha iyi olmasına rağmen, kesinlikle değmez. Neden değmez ;
YanıtlaSil1- Çıkardığı mekatronik arızalar
2- Ateş pahası yedek parçalar
3- İnce işçilik istediği için, olası bir arızada usta bulma zorluğu (güven meselesi zaten başlı başına problem)
4- Yoğun trafikte ısınma sorunları