Renault’nun
çift kuru kavramalı yarı otomatik şanzımanına verdiği isim: EDC. EDC: Efficient
Dual Clutch, yani verimli çift kavrama anlamına geliyor. Renault, bu şanzımanı
hem dizel motorlu(dCİ-K9K) araçlarda hem de turbo benzinli (TCe) araçlarda
kullanırken, bu şanzımanın yakıt ekonomisi sağlayan özelliğini vurgulamış. EDC
şanzımanın Renault’daki adı “DC4”, şanzımanın üreticisi Getrag’ın verdiği isim
ise “6DCT250” dir. EDC şanzımanın üreticisi, Ford powershift şanzımanlarını da
üreten Alman Getrag firmasıdır. EDC
şanzıman, önden çekişli (enine motor yerleşimli) araçlar için geliştirilmiş bir
vites kutusudur.
Renault EDC
otomatik şanzıman (DC4), 6 vitesli, çift kuru kavramalı bir otomatik
şanzımandır. Ford powershift, Fiat DCT, Volkswagen-Audi DSG şanzımanlarla aynı
türdedir.
Çift kavramalı yarı otomatik şanzımanların ıslak çift kavramalı (çok diskli hidrolik kavrama) versiyonları da bulunmaktadır, fakat ülkemizde en yaygın kullanılan tip kuru çift kavramalı otomatik şanzımanlardır. Tork konvertörlü kavrama veya ıslak çift kavrama yerine, kuru çift kavramanın tercih edilme sebebi, daha iyi yakıt ekonomisi sağlamasıdır.
Çift kavramalı yarı otomatik şanzımanların ıslak çift kavramalı (çok diskli hidrolik kavrama) versiyonları da bulunmaktadır, fakat ülkemizde en yaygın kullanılan tip kuru çift kavramalı otomatik şanzımanlardır. Tork konvertörlü kavrama veya ıslak çift kavrama yerine, kuru çift kavramanın tercih edilme sebebi, daha iyi yakıt ekonomisi sağlamasıdır.
P-R-N-D vites
konumları ve sürücünün vites değişimine izin veren (+) (-) konumları
(triptronik) konumu bulunur. P:Park, R:Geri, N:Boş, D:Drive (otomatik)
konumlarıdır.
Renault EDC Şanzıman Avantajları (EDC Şanzıman Nasıldır?)
*EDC
şanzıman, tork konvertörlü tam otomatiklere göre %20’ye kadar daha düşük yakıt
tüketimi ve 30gr/km daha düşük karbon (CO2) emisyonu sağlamaktadır. 280Nm tork
değerine kadar aktarım yapabilmektedir.
*Manuel
şanzımanlı versiyonlardan daha fazla yakıt tüketimine sebep olmaz, tam tersi
daha iyi yakıt ekonomisi sağlar.
*EDC şanzıman
(debriyaj ve vites geçişleri) elektromekanik olarak çalışır, bu da verimliliği
arttırır ve yakıt tüketimini azaltır. (Hidrolik pompa yok)
* Vites
değişimi çok daha hızlı, sarsıntısız ve güç kesintisi olmadan gerçekleşir. Özellikle
robotize (otomatikleştirilmiş manuel) şanzımanlara göre çok daha iyi performans
sağlanır.
*Start-Stop
sistemine uyumludur.
*Spor ve
konforlu sürüş modlarını destekler.
Renault EDC Şanzıman Dezavantajları
*Islak çok
diskli kavrama veya tork konvertörü yerine, kuru çift kavrama (klasik baskı
balata) kullanıldığı için, debriyaj balataları zamanla aşınır ve değiştirilmesi
gerekir.
*Tork
konvertörlü tam otomatikler gibi vites geçişleri pürüzsüz – hissedilmez değildir.
Buna rağmen manuel şanzımandan ve robotize (otomatikleştirilmiş manuel)
şanzımandan çok daha hızlı ve daha az hissedilen vites geçişleri vardır.
EDC mi? DSG mi? Powershift mi?
EDC ve
powershift şanzımanlar neredeyse aynı kutuya sahipler ikisi de Getrag
tarafından üretiliyor, yazılımlarında farklılıklar söz konusu. Ford’un
powershift şanzımanının geçiş hızlarının EDC’den daha iyi olduğu söyleniyor,
bunun sebebi sistemin daha iyi optimize edilmiş olması olabilir.
DSG ve EDC
kıyaslandığındaysa, DSG 7 vites seçeneğiyle, 6 vitesli EDC den daha iyi ekonomi
sunacaktır, vitesi yüksekte tutup motor devrini aşağı çekmek yakıt ekonomisi
sunar. Tabi bunda motor özellikleri de çok etkin olacaktır, Renault’un dCİ
(k9k) dizel motoru, Volkswagen’in TDI dizel motorundan daha az yakar.
DSG
şanzımanın vites geçişlerinin daha hızlı olduğu söylenebilir.
EDC Şanzıman Hangi Araçlarda Var?
Renault Clio,
Captur, Renault Megane, Kadjar, Talisman modellerinin benzinli ve dizel
otomatik versiyonlarında EDC şanzıman kullanılmaktadır. Renault Symbol'de EDC yoktur, Easy-R isimli tek kavramalı otomatikleştirilmiş manuel şanzıman vardır.
Dacia Duster EDC şanzımanlı, Dacia Sandero Easy-R robotize şanzımanlıdır.
Renault EDC Şanzıman Nasıl Çalışır? EDC Vites Kutusunun Çalışma Prensibi - Teknik Özellikleri Nelerdir?
Genel özellikleri:
280Nm tork aktarımı, ömür boyu yağ (1,7 litre), 80kg ağırlık, 6 iler 1 geri
vites kadamesi, çift kuru debriyaj, iki adet giriş mili (iç içe) ve iki adet
çıkış mili bulunur.
Şanzımanın
vites dişlileri, senkromeçleri, dişli milleri; tıpkı manuel şanzıman gibidir.
Kavrama (debriyaj) hareketi ve senkromeçleri kaydıran çatalların ileri-geri
hareketi, otomatik şekilde yapılır.
Vites
değiştirme işlemi ve debriyaj ayırma işlemi, elektromekanik olarak (elektrikli
aktivatörlerle) gerçekleştirilir. Diğer
çift kavrama (DCT) şanzımanlarda bu genellikle elektrohidrolik olarak
gerçekleşir. Örneğin kuru çift kavramalı DSG şanzımanın debriyaj ve vites değiştirme
mekanizmaları hidrolik etkiyle çalışır ve elektrovalflerle (selenoid valfler)
kumanda edilir. Elektrikli yağ (ATF) pompası basınçlı yağ üretir. EDC’de bunlar
yoktur.
Park kilidi,
mekanik olarak çalışır ve şanzıman çıkış milini kilitler. Debriyaj ve vites
seçimi ve geçişleri, şanzıman üzerinde bulunan şanzıman elektronik kontrol
ünitesi (ecu) tarafından kumanda edilir.
Edc çift
kavramalı otomatik şanzımanda, iki adet kuru baskı-balata bir bütün halinde
bulunur. Şanzımanın iki adet iç içe geçmiş giriş mili vardır, bu iki giriş mili
iki adet kavrama diskinin (balata) göbeğine ayrı ayrı geçmiştir. Böyle
kavramanın biri 1-3-5 viteslerinde tahrik kuvvetini kendi üzerinden aktarırken;
diğer kavrama ve giriş mili üzerinden 2-4-6-geri vites için hareket girişi
sağlanır. Bu kavrama (debriyaj) paketi, motor ile şanzımanı birbirine bağlar ve
kavramayı sağlar.
Boş Vites Durumu: Vites boşta “N”iken, her iki kavrama
da açıktır (ayrışmış haldedir); motordan şanzımana bir dönüş hareketi aktarımı
olmaz. Vites dişlilerine ait tüm senkromeçler boş (orta) konumdadır.
1.Vites ve İlk Kalkış Kavrama Durumu: Vites D’ye alındığında, 1. Vites
değiştirme çatalı, elektromekanik olarak hareket ettirilerek, senkromeçin 1.
Vitese geçmesini sağlar. Fakat bu sırada hala her iki debriyaj da (1-2) açıktır
(ayrışmış haldedir) ve tork aktarımı yoktur.
Sürücü
ayağını frenden çekip gaza bastığında, 1 kavrama kavraşmaya başlar, vites zaten
önceden 1’e takılmış haldeydi. Böylece kavrama1 üzerinden aktarılan tork, giriş
mili1 üzerindeki dişliye, bu dişliden de çıkış mili1 üzerindeki dişliye, çıkış
mili1’de bulunan çıkış dişlisi (pinyon dişli) üzerinden, diferansiyelin ayna
dişlisine aktarılır.
2.Vites Durumu: Araç 1.viteste gidiyorken, 1. Kavrama
kavraşmış haldedir, fakat 2. Kavrama boştadır ve hareket aktarmıyordur, bu
durumda giriş mili2 ve üzerindeki vites dişlileri de (2-4-6-R) serbest haldedir,
bu sırada 2. Vitese geçilir ve hazırda bekletilir, bu bir ön vites seçimidir.
Araç 2. Vitese geçeceği zaman, sadece kavrama değiştirilir, yani kavrama1
serbest bırakılır ve kavrama2 kavraştırılır. Böylece tork artık kavrama 2-->
giriş mili2-->çıkış mili2-->diferansiyel şeklinde aktarılacaktır.
3.Vites Durumu: Şanzıman 2 vitesteyken yine bu
durumda kavrama1, giriş mili1 ve üzerindeki vites dişlileri (1-3-5) serbest
konumdadır. Şanzıman ECU’sü 3. Vitese geçirip hazırda bekletir, vites değişim
anında kavrama2’yi serbest bıraktırıp, kavrama1’i kavraştırır ve 3. Vites
kademesi üzerinden tork aktarımı başlar.
Vites
değişimi çalışma prensibi tüm vites kademeleri için yukarıdaki gibi işler.
Vites küçültme işlemi de yine tersi olarak aynı mantıkla gerçekleşir. Vitesler
önceden seçildiği için, yani vites değişim anında, vites değiştirme – geçiş
işlemi yapılmadığı için, vites değişimi çok daha hızlı, sarsıntısız ve güç
kesintisi olmadan gerçekleşir.
Şanzıman
kontrol ünitesi; motor devri, gaz pedalı konum, araç hızı, motor yükü,
diferansiyel hızı, fren pedalına basma durumu vb. onlarca sensörden gelen
sinyalleri değerlendirip yorumlayarak, vites mi küçültecek, vites mi büyütecek,
buna karar verir ve şanzımanı yönetir.
Ana konu için (Bkz: Çift Kavramalı Şanzımanlar ve Çeşitleri)
(Bkz: Otomatik Şanzıman Çeşitleri)
Ana konu için (Bkz: Çift Kavramalı Şanzımanlar ve Çeşitleri)
(Bkz: Otomatik Şanzıman Çeşitleri)
Yorumlar
Yorum Gönder