Ateşleme bobinlerinde yüksek voltaj (30 bin volt), ikincil sargıda oluşur,
bunun oluşması için birincil sargıya giden 12 volt gerilimin aniden kesilmesi
gerekir. Primer sargıya giden 12 volt gerilimi kesmek için, her ateşleme
bobininde bir transistör bulunur. Ateşleme bobininde transistörü de içeren bu
elemana “ateşleyici” denir.Transistör; bir elektrik sinyaliyle iletken (ON) veya
yalıtkan olabilir. Transistör yalıtkan (OFF) olduğunda, primer sargıya giden 12
volt gerilim kesilir ve sekonder sargıda yüksek gerilim oluşur, bu sayede buji
çakar. Her ateşleme bobini ayrı ayrı Motor kontrol ünitesine (ECU) bağlıdır.
Ateşleme zamanlamasını (ateşleme avansını ve rötarını) ECU belirler ve ayarlar.
Motor kontrol ünitesi, her ateşleme bobinine sırası geldiğinde ve doğru zamanda
bir “ateşleme sinyali” gönderir, transistör OFF olur, primer akımı kesilir,
sekonder sargıda yüksek gerilim indüklenir.
ECU, ateşleme bobininin primer sargısının akımını kestiğinde, “ateşleyici”,
ECU’ye bir “ateşleme onay sinyali” gönderir. Bu ateşleme onay sinyali,
bobindeki ateşleyiciden ECU’ye geri gönderilen bir geri bildirim gibidir. Eğer
bobindeki ateşleyiciden, ateşlemenin gerçekleştiğine dair bu geribildirim
sinyali ECU’ye gelmezse, ECU bir arıza olduğunu anlar ve P0351P0352P0353P0354
arıza kodlarını oluşturur. (Not: Bu geri besleme sinyal ve hattı, her türdeki
ateşleme bobininde olmayabilir).
Ateşleme bobini, ECU’ye bir kablo demetiyle bağlıdır, kablo uçlarında
soketler bulunur. Her bobine genelde 4 kablodan oluşan bir hat gelir, bu hat
genelde 4 pinli bir soket ile ateşleme bobinine takılıdır (bazıları 3 pinlidir).
Tesisattaki soket pinlerinin anlamları ve pin numaralarının dizilişi:
1 nolu pin: +12 volt (+B)
2 nolu pin: ECU’ye ateşleme onayı sinyali (geri besleme ucu) (IGF)
3 nolu pin: Ateşleme sinyal ucu. ECU, bu uçtan sinyal gönderek ateşlemenin
gerçekleşmesini sağlar. (IGT)
4 nolu pin: Şasi (Eksi uç) (GND)
Pin numaraları dişi sokette soldan sağa doğru 1-2-3-4 şeklindedir. Erkek
soketteyse sağdan sola 4-3-2-1 şeklindedir. (Not: Bu açıklamada Denso ateşleme
bobini anlatılmıştır. Pinlerin anlamları marka-modele göre değişiklik
gösterebilir, aracın katalog verilerini referans alınız.)
P0350 P0351 P0352 P0353 P0354 ARIZA BELİRTİLERİ
*Motor arıza lambası yanar.
*Güç ve çekiş azalır.
*Yakıt tüketimi artar.
*Yakıt tüketimi artar.
P0350 P0351 P0352 P0353 P0354 ARIZA KODLARININ SEBEPLERİ
*Ateşleme sistemi arızası
*Ateşleme bobini arızası, arıza kodunun son rakamı kaç ise, o silindirdeki
bobin arızalıdır.
*Bobin ve ECU’yü birbirine bağlayan tesisattaki “ateşleme sinyal hattında”
(3 nolu pin ve kablosu) veya “ateşleme onay sinyali hattında” (2 nolupin); bir
kopukluk veya kısa devre vardır. Bunu anlamanın en kolay yolu, şüpheli bobin
soketini çıkartıp, o bobini diğer bobinlere bağlı olan soketlerden birine takıp
denemektir; çalışırsa tesisatta sorun var, çalışmazsa bobin arızalıdır.
*Bobin kablo ve soketinde kopukluk, kısa devre, gevşeklik, oksitlenme,
korozyon olabilir. Örneğin +12V besleme kablosu veya pin ucunda veya şasi
kablosu veya pin ucunda.
*ECU arızalı olabilir (nadiren).
P0350 P0351 P0352 P0353 P0354 ARIZASININ ÇÖZÜMÜ
(Not: Tüm referans değerler için aracın kendi katalog değerlerini baz
alınız)
*İlk önce mutlaka Diyagnostik Tekniği adımları sırasıyla uygulanmalıdır.
*Diyagnostik Tekniği adımları sonucu, hangi silindirde ateşleme arızası
olduğu, arıza koduyla belirlenmelidir.
*Diyagnostik tekniği ve DTC arıza koduyla hangi silindirde ateşlemenin
gerçekleşmediği tespit edilemiyorsa:
A) Motor çalışırken sırasıyla ateşleme bobinlerinin soketi çıkarılır;
motorun sarsılması izlenir, Çıkarıldığında motorun çalışmasında hiçbir
değişiklik olmuyorsa, o silindirde zaten ateşleme olmuyordur, ateşlemesi
arızalı olan silindir odur. Soket çekildiğinde motor sarsılmaya başlıyorsa, o
silindirdeki ateşleme sistemi sağlamdır, diğerlerine bakılmaya devam edilir.
B)Sigorta kutusundan enjeksiyon sisteminin rölesi sökülür, böylece motor
çalışamaz hale getirilir. İlgili silindirin ateşleme bobini ve bujisi sökülür.
Sökülmüş haldeyken buji, bobine tekrar takılır, bir kişi birkaç saniye marşa
basarken diğer kişi bujideki kıvılcım olup olmadığını gözlemler.
C) Motorda kullanılan bujilerin aynısından bir tane ilave buji temin
edilir. Bobin sökülür ve bu bujiye takılır. Araç kısa süreliğine çalıştırılır
ve bujideki kıvılcım gözlenir. Bu yöntemde motordaki bujinin sökülmesine gerek
kalmaz.
D) Sanayide yapılan diğer bir yöntemse, bobinin çıkarılması, ucuna bir
tornavida sokulup motor kapağına yakın bir şekilde tutulması, tornavidadan
şasiye kıvılcım atlamasının gözlenmesi şeklindedir. Bu yöntemi yetkili kişiler
güvenlik önlemleriyle yapmalıdır, çarpılma riski söz konusudur. (benzin kaçağı
varsa yangına dikkat edilmelidir.)
*Kontak kapalı halde olmalı. Şüpheli bobinin soketi çıkarılıp, tesisat
tarafındaki (dişi) soketteki eksi uçta (4 nolupin) kopukluk var mı kontrol
edilmelidir. Bunun için multimetre ile kopukluk kontrolü yapılır. Bir uç 4 pine
tutulur, diğer uç motor gövdesine (şasiye) tutulur. Kopuk olmamalı ve direnç değeri 1 ohm’dan az olmalı. Arıza varsa tesisatta onarım yapılır.
*Kontak açık halde olmalı. Tesisat tarafındaki sokette, 1 nolupin +12V ucu,
4 nolupin eksi (şasi) ucudur. Multimetre ile gerilim (voltaj) ölçülmelidir.
Gerilim 11-14 volt arasında bir değerde olmalıdır. Bu değerler tutmuyorsa; kablo-soket
bağlantıları arızalı olabilir, ateşleme bobini arızalı olabilir veya bobin kontrol edilmelidir.
*Tesisat tarafındaki sokette 2 nolupin ECU’ye giden ateşleme onayı sinyali
ucudur ve kablo ucu ECU’deki ilgili sokete bağlıdır. Bu kablonun bobin ve ECU arasındaki
iki ucu arasındaki kopukluk multimetre ile kontrol edilmelidir. Kopuk olmamalı
ve direnç değeri 1 ohm’dan düşük olmalıdır. Direnç yüksek veya kopuksa bu kablo
hattı kontrol edilmelidir. Bu hattın kısa devre kontrolü için, multimetre ile
direnç ölçümü yapılır; bir uç 2 nolupine, diğer uç şasiye tutulur, direnç 10
kilo ohm’dan fazla olmalı, aksi halde kısa devre vardır. Hat onarılmalıdır.
*Tesisat tarafındaki sokette 3nolupin ECU’den gelen ateşleme sinyali ucudur
ve kablo ucu ECU’deki ilgili sokete bağlıdır. Bu kablonun bobin ve ECU
arasındaki iki ucu arasındaki kopukluk multimetre ile kontrol edilmelidir. Kopuk
olmamalı ve direnç değeri 1 ohm’dan düşük olmalıdır. Direnç yüksek veya kopuksa
bu kablo hattı kontrol edilmelidir.Bu hattın kısa devre kontrolü için,
multimetre ile direnç ölçümü yapılır; bir uç 3nolupine, diğer uç şasiye
tutulur, direnç 10 kilo ohm’dan fazla olmalı, aksi halde kısa devre vardır. Hat
onarılmalıdır.
*Motor ECU arıza kontrolü: Mevcut arıza kodları bir kenara not edilir. Diyagnostik
Tekniği uygulayarak tüm arıza kodlarını silinir. Daha sonra ateşleme bobinleri
sökülerek, bobinlerin yerleri rastgele değiştirilir ve takılır, bobin
soketlerinin yerleri değiştirilmez ve bu şekilde soketler bobinlere takılır.
Motor çalıştırılır ve arıza kodları tekrar okunur. Eğer aynı bobinlere ait
arıza kodları aynen tekrar gelirse ECU arızalıdır. Farklı bobinler için arıza
kodu gelirse, bobinler değiştirilir.
*Her ateşleme bobinine +12 volt elektrik beslemesi bağlıdır. +12V (+B) ucu
tesisat tarafındaki dişi soketin 1 nolupin ucudur. Bu uca gelen +12V elektrik,
motor bölmesindeki sigorta kutusunda bulunan ateşleme rölesinden gelir. Röle
bağlantısı ile bobine takılan soket arasındaki bu hattın direnci değeri (1ohm
dan düşük olmalı), kopukluk olup olmalıdır ve kısa devre yapıp yapmadığı
kontrol edilmelidir. Kontak kapalı: Röleden çıkış ucu ile şasi arasındaki
direnç 10 kilo ohmdan büyük olmalı, düşükse kısa devre vardır.
P0350 Ateşleme bobini birincil/ikincil devre arızası
P0351 Ateşleme bobini birincil/ikincil devre arızası-Bobin A (1.
Silindirdeki bobin)
P0352 Ateşleme bobini birincil/ikincil devre arızası-Bobin B (2.
Silindirdeki bobin)
P0353 Ateşleme bobini birincil/ikincil devre arızası-Bobin C (3.
Silindirdeki bobin)
P0354 Ateşleme bobini birincil/ikincil devre arızası-Bobin D (4.
Silindirdeki bobin)
P0355 Ateşleme bobini birincil/ikincil devre arızası-Bobin E (5.
Silindirdeki bobin)
P0356 Ateşleme bobini birincil/ikincil devre arızası-Bobin F (6.
Silindirdeki bobin)
P0357 Ateşleme bobini birincil/ikincil devre arızası-Bobin G (7.
Silindirdeki bobin)
P0358 Ateşleme bobini birincil/ikincil devre arızası-Bobin H (8.
Silindirdeki bobin)
P0359 Ateşleme bobini birincil/ikincil devre arızası-Bobin I (9.
Silindirdeki bobin)
P0360 Ateşleme bobini birincil/ikincil devre arızası-Bobin J (10.
Silindirdeki bobin)
P0361 Ateşleme bobini birincil/ikincil devre arızası-Bobin K (11.
Silindirdeki bobin)
P0362 Ateşleme bobini birincil/ikincil devre arızası-Bobin L (12.
Silindirdeki bobin)
(Bkz:Tüm Arıza Kodları)
(Bkz: Ateşleme Sistemi)
(Bkz:Tüm Arıza Kodları)
(Bkz: Ateşleme Sistemi)
Merhaba. Verdiğiniz açıklayıcı bilgi için teşekkür ederim. Benim sorum: Honda City deki ateşleme bobini içindeki direncin ne işe yaradığı???
YanıtlaSilAracın üzerindeki bobinlerde direnç var. Değiştirmek için aldığım bobinlerde yok. Satıcı dirençli olanlar profesyonel kullanım için dedi. Bana mantıklı gelmedi. Yorumlarınızı bekliyorum.
Selamın aleyküm wv golf 4 1.6 16 valf bcbmotor aracım var siboplar yeni bujileri yeni 2.silindir tekleme tesbit edildi diye arıza kaydı cikiyor bilgisayara bağlandığında arıza lambası da yanıp sönmeye başlıyor tekleme yapıyor sarsıntı yapıyor araç ama bu sıkıntı ara ara yapıp sonra normale kndi kendine dönüyor sorun neyden kaynaklıdır nereden baslamaliyim
YanıtlaSilBenimde sorunum aynıydı fokus 2 aracım var ben ilkönce bujileri sonra kablolarını daha sonra ateşleme bobinini değiştirdim aynı sorunlar devam ediyordu bobine takılan soket tam temas etmiyormuş tırnağı kırılmış o parçaya japon yapıştırıcısı yaptık tam temas etti şimdi sorun yok sorun ordaymış boşuboşuna birsürü masraf yaptık.aracı iyi ustaya yada masraftan kaçmadan servise göstermek bence eniyisi öncesinde bana yok senin subaplar yanmış yok şu arızalı yok bu arızalı okadar masraf hep boşuna
Silgökhan bey aynı sorun bende de var , bujı degıstı duzelmedı , bobın degısecek. Hatayı ara ara verıyor , her zaman da olmuyor, kapat ac yapınca duzelebılıyor
SilDaihatsu terios marka aracımız var. Araçta rastgele sarsıntı mevcut. Fakat arıza ışığı yanmıyor. Bazen 3 sn bazen 15 sn bazen 8 sn, aralıklarla tekleme yapıyor. Bazı zamanlar arka arkaya 2 kez yapıyor. Ustamızın bir arkadaşı baktı, 2 ve 3 gözde tekleme yaptığı anda ateşleme yok dedi. Kablo, krank sensörü yada ecu dan dedi. Kablolar kontrol edildi sıkıntı yok. Sensör de değişti. Fakat hala rastgele tekleme devam ediyor. Arıza da göstermiyor. Bir fikriniz var mıdır?
YanıtlaSilSoketleri kontrol et , ateşleme bobini bir tanesi arızalı. Bendede bu sorun vardı .bobin değiştirdim düzeldi.
SilMerhabalar benim sorunum 2004 ford focus cmax aracimdaki sorun ariza kodu bobin a ana kumanda devresi düşük b ana kumanda devresi düşük arızası servisler bu zamana kadar ne söyleşilerse yaptırdım sonuç malesef sıfır bir türlü cozduremiyorum
YanıtlaSilSalam. Toyota Land cruiser 4.0 motor P0351, P0352, P0353 hata kodları aynı zamanda geliyor. bobinler ve bujiler sorunsuz. pozisyonlarını deyişdikdə bele aynı problem var. Bu problem bazı zamanlar oluyor motor tekliyor sonra kendisi düzeliyor.
YanıtlaSilMerhaba benzer problem bende de vardı, nasıl düzeldi acaba
SilSorun nasıl çözüldü acaba bende de 0351 0352 0353 0354 hepsi aynı anda geldi ?
Sil