P0335 Arıza Kodu Krank Sensörü Arızası P0336 P0337 P0338 P0339

P0335 Arıza Kodu Krank Sensörü Arızası P0336 P0337 P0338 P0339

Krank konum sensörünün (krank devir sensörü) yapısında bir doğal mıknatıs, bir demir çekirdek ve etrafında sarılı bobin (sargı) bulunur. Sensör, krank mili kasnağı tarafında veya arkada volanın olduğu yerde bulunan, sinyal dişlisine bakar. Sinyal dişlisindeki dişlerin, sensörün önünden geçmesiyle, sensördeki manyetik alan değişir ve ürettiği voltaj sinyallinin dalga yapısı şekillenir. Üretilen bu voltaj sinyali dalgası, ECU  tarafından okunarak krank milinin dönüş hızı algılanır. Sinyal dişlisinde eksik bırakılan dişli sebebiyle oluşan farklı voltaj sinyali sayesinde de o anda krank milinin hangi konumda olduğu algılanır. Öncelikle (Bkz: Krank Devir Sensörü Nedir?) Tek krank konum sensörü olan sıralı motorlarda "A" ifadeli şu kodlar gelir: P0335 P0336 P0337 P0338 P0339. Çift krank mili konum sensörü olan V motorlarda ikinci sensör için "B" ifadesi kullanılır ve bu sensör için şu kodlar gelir: P0385 
P0386 P0387 P0388 P0389 anlamları aynıdır.

P0335 Krank konum sensörü devre arızası 
P0339 Krank konum sensörü devresinde kesiklik 


P0335 ARIZA KODU (P0385 "B")

P0335 Arızasının Belirtileri

*Motor çalışmaz. Krank sensörü arızasının en yaygın belirtisi motorun çalışmamasıdır.
*Bazı durumlarda motor çalışsa bile tekleme yapar.
  

P0335 Arızasının Sebepleri

*Krank konum sensörü kablo-soket-tesisatında kopukluk veya kısa devre.
*Krank sensörü yerinden çıkmış, gevşemiş veya sensörle sinyal dişlisi arasına yabancı madde girmiş.
*Krank sensörünün önünde, krank miliyle birlikte dönen sinyal dişlisi arızalı.
*Triger kayışı (zinciri) arızalı.
*ECU arızalı.


P0335 Arızasının Çözümü

Öncelikle Diyagnostik Tekniği adımları mutlaka sırasıyla uygulanır. Daha sonra aşağıdaki işlemlere geçilir. Diyagnostik cihazıyla hata anında durum tespiti için, “dondurulmuş veri çerçevesi” “freeze frame data” okunur, böyle hata kodu hafızaya alındığı anda, sistemdeki tüm sensörlerden gelen sinyalleri okunmuş olur, örneğin motor çalışıyor muydu, sıcak mıydı, motor zengin karışımla mı fakir karışımla mı çalışıyordu vb.
Sensörün soket ve kablo katları kısa devre veya kopuk bakımından kontrol edilmelidir. Katalog değerleri biliniyorsa, soket ile ECU ucu arasındaki kablonun direnci ölçülebilir ve katalog değeriyle karşılaştırılabilir. Oto elektrikte genel yorum şöyledir; yüksek direnç çıkarsa temassızlık-gevşeklik vardır; sonsuz direnç okunursa kopuktur; düşük direnç çıkarsa kısa devre vardır. Sensör sökülüp, ucunda yabancı madde var mı bakılmalıdır. Sensör dişlisi kontrol edilmelidir.



Krank konum sensörünün sağlam olup olmadığı, direncinin ölçülmesiyle tespit edilebilir. Sensöre giden adet kablo vardır, sensörün besleme (giriş) voltajı 5 volttur. Sensör yerinden sökülür ve soketi çıkarılır. Multimetre (ohm-direnç ölçme konumu) ile direnç ölçümü yapılır, ölçüm uçları iki adet sensör ucuna tutulur ve direnç okunur. Okunan diren, katalogdaki olması gereken direnç değer aralığındaysa, sensör sağlamdır; değilse sensör arızalıdır ve değiştirilmesi gerekir.
Örneğin: 10 ile 50 derece sıcaklık değerleri arasında yapılan ölçümde, sensör direnci 985 – 1600 ohm arasında olmalı. 50 ile 100 derece sıcaklık değerleri arasında yapılan direnç ölçümündeyse, okunan direnç değeri 1260 – 1890 ohm olmalıdır (aracın kendi katalog değerleri referans alınır).

P0339 ARIZA KODU (P0389 "B")

Krank sensöründen  gönderilen voltaj sinyali, olması gereken üst sınırdan daha yüksek voltaj gönderdiğinde veya gönderdiği sinyallerde değişkenlik-kesinti olduğunda; arıza hafızasına P0339 kodu kaydedilir.



P0330 Arızasının Belirtileri

*Motor çalışmaz.
*Devir saati çalışmaz veya yanlış gösterir.
*Yakıt tüketimi artar.
*Motor performansı düşebilir.
*Rölanti dengesizleşir, devirde dalgalanma olur.
*Motor tekleme yapar.
*Motor hızlanması düşer.

P0330 Arızasının Sebepleri

*Krank konum sensörü arızalı
*Krank sensörünün kablo-soket-tesisat bağlantılarında kısa devre, kopukluk, gevşeme var.
*ECU arızalı.
*Sensör kirli, yerinden çıkmış veya sinyal dişlisi arızalı.
*Arızalı triger kayışı.



Krank sensörü arıza kodları:
P0335 Krank konum sensörü devre arızası "A"
P0336 Krank konum sensörü devresi sinyal değer aralığı arızası/performans hatası / dişli atlama hatası "A"
P0337 Krank konum sensörü düşük sinyal arızası "A"
P0338 Krank konum sensörü yüksek sinyal arızası "A"
P0339 Krank konum sensörü devresinde kesintili sinyal "A"
P0385 Krank konum sensörü devre arızası "B"
P0386 Krank konum sensörü devresi sinyal değer aralığı arızası/performans hatası / dişli atlama hatası "B" 
P0387 Krank konum sensörü düşük sinyal arızası "B" 
P0388 Krank konum sensörü yüksek sinyal arızası "B"
P0389 Krank konum sensörü devresinde kesintili sinyal "B"

Yorumlar